Spring naar bijdragen

Bijbelse inconsistenties


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 240
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heb je mijn post hierboven nog gezien, Nunc? Niet dat ik je tot een reactie wil verplichten, maar ik vind het een erg boeiend onderwerp waarin ik zelf nog zoekende ben en waarover ik graag verder praat. :)

sorry, door al de drukte niet meer aan toegekomen. Ik ga erover nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Genesis 32:28 De ander vroeg: ‘Hoe luidt je naam?’ ‘Jakob,’ antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’ 30 Jakob vroeg: ‘Zeg me toch hoe u heet.’ Maar hij kreeg ten antwoord: ‘Waarom vraag je naar mijn naam?’ Toen zegende die ander hem daar. 31 Jakob noemde die plaats Peniël, ‘want,’ zei hij, ‘ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven.’

Johannes 1:17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Weet iemand hoe deze verzen met elkaar te rijmen vallen? Ik neem aan dat Joh.1:18a op een andere manier bedoeld wordt dan oog in oog, maar hoe dan (als het überhaupt al op een andere manier bedoeld is)?

edit: of Gen. 32:31b is anders bedoeld, kan natuurlijk ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus, de zoon van JHWH, is de eerste schepping door JHWH.

Jezus heeft al het andere gemaakt met gebruik making van Gods heilige Geest.

JHWH is de Schepper en Jezus Zijn meesterwerker.

(Genesis 1:31-2:1) 31 Daarna zag God alles wat hij gemaakt had en zie! [het was] zeer goed. En het werd avond en het werd morgen: een zesde dag. 2 Zo kwamen de hemel en de aarde en hun gehele leger tot voltooiing. 

(Spreuken 8:22) . . .Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher.

...(vers 30)toen werd ik als een meesterwerker naast hem, en ik werd degene op wie hij dag aan dag bijzonder gesteld was, terwijl ik te allen tijde vrolijk was voor zijn aangezicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kwam er gisteren eentje tegen:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:7. De mannen die met Saulus meereisden, stonden sprakeloos; ze hoorden de stem wel, maar zagen niemand.

Linkje naar Biblija

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:9. De mensen die bij me waren, zagen wel het licht, maar hoorden niet de stem van hem die tegen me sprak.

Linkje naar Biblija

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kwam er gisteren eentje tegen:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:7. De mannen die met Saulus meereisden, stonden sprakeloos; ze hoorden de stem wel, maar zagen niemand.

Linkje naar Biblija

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:9. De mensen die bij me waren, zagen wel het licht, maar hoorden niet de stem van hem die tegen me sprak.

De manier waarop de World English Bible 2002 heeft vertaald, kan wellicht duidelijkheid geven.

Hand.9:7:"The men who traveled with hem stood speachless, hearing the sound, but seeing no one."

Hand.22:9:"Those who were with me indeed saw the light and were afraid, but they didn't understand the voice of him who spoke to me".

Het kan dus zijn dat de mannen wel het geluid van een stem hoorden, maar niet begrepen wat er gezegd werd. En dat in tegenstelling tot Paulus die het wel begrepen had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Joh.8:14 Maar Jezus ging verder: ‘Ook al getuig ik over mezelf, toch is mijn getuigenis betrouwbaar, omdat ik weet waar ik vandaan gekomen ben en waar ik naartoe ga. Maar u weet niet waar ik vandaan kom of waar ik naartoe ga.

(context http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jo ... =nl&set=10 )

Joh.5:31 Als ik nu over mezelf zou getuigen, dan was mijn verklaring niet betrouwbaar, 32 maar iemand anders getuigt over mij, en ik weet dat zijn verklaring over mij betrouwbaar is.

(context http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jo ... =nl&set=10 )

Is dit nu een contradictie of niet? Aangezien hij bij de tweede passage wel vermeldt dat er iemand anders over hem getuigt, maar waarom zegt hij dan 'Als ik over mezelf zou getuigen..'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid