Spring naar bijdragen

Transgenders: Arie Boomsma


Aanbevolen berichten

Heb begrepen dat Arie Boomsma ook een programma gaat maken over transgenders. Ik vind hiermee lastig om te gaan. Ik weet helaas niet precies de visie waarom bijvoorbeeld Arie homoseksualiteit praktiserend goedkeurt op basis van de Bijbel?

Maar goed het gaat nu om transgenders. Hoe zit het dan met het boek Wijsheid en ook in andere geschriften?

Wijsheid 14:

25 Het is één grote warboel van bloed en moord,

van diefstal en bedrog,

van verleiding, trouweloosheid, oproer en meineed,

26 van paniek onder goede mensen,

van ondankbaarheid voor weldaden,

van besmeuring van de zielen, verwisseling van geslacht, ontwrichting van huwelijken, echtbreuk en losbandigheid.

27 De verering van de goden zonder naam

is het begin, de oorzaak en de voleinding

van alle kwaad.

Deut 22: 5

Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den Heere, uw God, een gruwel.

De Bijbel is door God geïnspireerd... Sommige zeggen dat wisten de mensen toen nog niet dat transgenders bestonden. Als dat zo is, in hoeverre is dat de Bijbel geïnspireerd door God? Immers dan konden ze het toen ook wel weten en hier iets anders van maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 141
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De Bijbel is door God geïnspireerd... Sommige zeggen dat wisten de mensen toen nog niet dat transgenders bestonden. Als dat zo is, in hoeverre is dat de Bijbel geïnspireerd door God? Immers dan konden ze het toen ook wel weten en hier iets anders van maken?

In mijn ogen is de Bijbel geïnspireerd door God via mensen. Diezelfde (onbetrouwbare en uiterst zondige) mensen hebben eerst mondeling en later pas schriftelijk de verhalen overgeleverd, waaruit de Bijbel is gemaakt. Dat God toen niet wist van het be/ont staan van transgenders lijkt mij heel sterk, maar dat de mensen daar toen nog niets van weten lijkt me duidelijk. Moet de Bijbel overigens altijd over alles iets te zeggen hebben of er iets van vinden?

In mijn ogen zijn dingen die er niet instaan te toetsen aan de twee belangrijkste geboden. Als dat positief uitvalt, heb ik er meestal weinig moeite mee.

[offtopic] Post# 500! |P|P [/offtopic]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn persoonlijke geloof: als het aan God ligt, is een mens hetero en man of vrouw. God wil dat een mens gelukkig is. Hij wil dat een mens een man of een vrouw is en dat een mens een hetero is (mijn geloof - ik respecteer andere opvattingen.) Hij wil dat een man een man is en dat een vrouw een vrouw is (nogmaals, ik respecteer het als anderen er anders over denken).

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is als een grondwet, daar staan ook niet alle details in.

Het gaat hier i.i.g. niet om transgenders, want dat definieren we als mensen die in het verkeerde lichaam zijn geboren.

Maar er is geen eenvoudig antwoord m.i. Vanuit de katholieke leer gezien kan je bijvoorbeeld beargumenteren dat een geslachtsveranderende operatie in feite neerkomt op mutilatie. Maar je kunt ook omgekeerd redeneren nl. dat deze mensen, omdat ze ten diepste voelen dat ze tot een ander geslacht behoren, juist mismaakt ter wereld zijn gekomen en dat een operatie dit gedeeltelijk tegen gaat.

Alleen, wat moet je hier dan mee: http://en.wikipedia.org/wiki/Body_integ ... y_disorder ? Zijn deze mensen ten diepste mismaakt ter wereld gekomen of lijden ze aan een geestelijke stoornis? Dit vraagstuk lijkt me verwant aan het transgenderprobleem en als gezegd; volgens mij zijn we daar nog lang niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wijsheid 14:

26 van paniek onder goede mensen,

van ondankbaarheid voor weldaden,

van besmeuring van de zielen, verwisseling van geslacht, ontwrichting van huwelijken, echtbreuk en losbandigheid.

Mijn Latijn is niet goed genoeg om te snappen wat de Vulgaat hier heeft, de NBV heeft het over sexuele perversie. En de NBG en de SV hebben het boek Wijsheid niet, of in ieder geval niet bij Bilija.net.

Maar het zou zomaar kunnen dat de grondtekst inderdaad spreekt van verwisseling van geslacht.

Deut 22: 5

Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den Heere, uw God, een gruwel.

Dat gaat hooguit over travestie, niet over transgenders.

De Bijbel is door God geïnspireerd... Sommige zeggen dat wisten de mensen toen nog niet dat transgenders bestonden. Als dat zo is, in hoeverre is dat de Bijbel geïnspireerd door God? Immers dan konden ze het toen ook wel weten en hier iets anders van maken?

Er is een alternatief denkbaar: Er is een God, en Arie Boomsma is niet zijn profeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn persoonlijke geloof: als het aan God ligt, is een mens hetero en man of vrouw. God wil dat een mens gelukkig is. Hij wil dat een mens een man of een vrouw is en dat een mens een hetero is (mijn geloof - ik respecteer andere opvattingen.) Hij wil dat een man een man is en dat een vrouw een vrouw is (nogmaals, ik respecteer het als anderen er anders over denken).

Dit is gewoon aantoonbaar onjuist. Er zijn verschillen in het brein gevonden tussen homo en hetero mensen.

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... senen.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn persoonlijke geloof: als het aan God ligt, is een mens hetero en man of vrouw. God wil dat een mens gelukkig is. Hij wil dat een mens een man of een vrouw is en dat een mens een hetero is (mijn geloof - ik respecteer andere opvattingen.) Hij wil dat een man een man is en dat een vrouw een vrouw is (nogmaals, ik respecteer het als anderen er anders over denken).

Dit is gewoon aantoonbaar onjuist. Er zijn verschillen in het brein gevonden tussen homo en hetero mensen.

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... senen.html

Zelfs al zou het onjuist zijn, en dat is een grote als, dan is Eulogía ervan overtuigd dat het niet zo is. Uit de quote blijkt ook dat Eulogía ervan op de hoogte is dat er andersdenkenden zijn maar dat de argumenten kennelijk niet overtuigend waren. Ik denk niet dat het nut heeft daar nu hier over verder te gaan, maar in te gaan op idee van transgenders binnen en buiten de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar je kunt ook omgekeerd redeneren nl. dat deze mensen, omdat ze ten diepste voelen dat ze tot een ander geslacht behoren, juist mismaakt ter wereld zijn gekomen en dat een operatie dit gedeeltelijk tegen gaat.

Daar geloof ik niet in.

Ik geloof dat soms een man wordt geboren als man en dat hij zich als vrouw voelt en dat hij het nodig heeft om hiervan te worden bevrijd/genezen en dat hij daarna als man zijn leven zal kunnen vervolgen.

Zo geloof ik ook dat een vrouw kan worden geboren als vrouw en dat zij zich als man voelt en dat zij het nodig heeft om hiervan te worden bevrijd/genezen en dat zij daarna als vrouw haar leven zal kunnen vervolgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb begrepen dat Arie Boomsma ook een programma gaat maken over transgenders. Ik vind hiermee lastig om te gaan. Ik weet helaas niet precies de visie waarom bijvoorbeeld Arie homoseksualiteit praktiserend goedkeurt op basis van de Bijbel?

Maar goed het gaat nu om transgenders. Hoe zit het dan met het boek Wijsheid en ook in andere geschriften?

Wijsheid 14:

25 Het is één grote warboel van bloed en moord,

van diefstal en bedrog,

van verleiding, trouweloosheid, oproer en meineed,

26 van paniek onder goede mensen,

van ondankbaarheid voor weldaden,

van besmeuring van de zielen, verwisseling van geslacht, ontwrichting van huwelijken, echtbreuk en losbandigheid.

27 De verering van de goden zonder naam

is het begin, de oorzaak en de voleinding

van alle kwaad.

Deut 22: 5

Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den Heere, uw God, een gruwel.

De Bijbel is door God geïnspireerd... Sommige zeggen dat wisten de mensen toen nog niet dat transgenders bestonden. Als dat zo is, in hoeverre is dat de Bijbel geïnspireerd door God? Immers dan konden ze het toen ook wel weten en hier iets anders van maken?

Je vergeet Leviticus 20:13

13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

Ook maar gelijk uitvoeren? Aangezien het in de bijbel staat. Weet je waarom mensen dit niet doen? Omdat we een secularisatie en verlichting achter de rug hebben. Het is immoreel om mensen met een andere seksuele voorkeur ter dood te veroordelen. Daarnaast vinden de meeste mensen (ook christenen) dat mensen die homo zijn best een relatie moeten kunnen hebben net zoals hetero's. De bijbel is niet meer de leidraad voor veel mensen. En dat is maar goed ook anders worden er straks homo's ter dood veroordeeld en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn persoonlijke geloof: als het aan God ligt, is een mens hetero en man of vrouw. God wil dat een mens gelukkig is. Hij wil dat een mens een man of een vrouw is en dat een mens een hetero is (mijn geloof - ik respecteer andere opvattingen.) Hij wil dat een man een man is en dat een vrouw een vrouw is (nogmaals, ik respecteer het als anderen er anders over denken).

Dit is gewoon aantoonbaar onjuist. Er zijn verschillen in het brein gevonden tussen homo en hetero mensen.

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... senen.html

Zelfs al zou het onjuist zijn, en dat is een grote als, dan is Eulogía ervan overtuigd dat het niet zo is. Uit de quote blijkt ook dat Eulogía ervan op de hoogte is dat er andersdenkenden zijn maar dat de argumenten kennelijk niet overtuigend waren. Ik denk niet dat het nut heeft daar nu hier over verder te gaan, maar in te gaan op idee van transgenders binnen en buiten de kerk.

Haar mening doet er niet toe, aangezien het bewijs op een totaal ander beeld wijst. Het komt bij mij over als roeien tegen de stroom in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
De Bijbel is als een grondwet, daar staan ook niet alle details in.

Het gaat hier i.i.g. niet om transgenders, want dat definieren we als mensen die in het verkeerde lichaam zijn geboren.

Maar er is geen eenvoudig antwoord m.i. Vanuit de katholieke leer gezien kan je bijvoorbeeld beargumenteren dat een geslachtsveranderende operatie in feite neerkomt op mutilatie.

Ik denk dat voor een katholiek verstaan de laatste (nogal fout geciteerde) toespraak van de paus van essentiele betekenis is: de mens is geschapen als man of als vrouw, en het geslacht is een essentieel gegeven eigenheid van de mens. Het is een moderne misvatting te denken dat je je geslacht kan kiezen.

De catechismus zegt hier niet veel over, behalve:

Iedereen, man en vrouw, heeft als opgave zijn geslachtelijke identiteit te erkennen en te aanvaarden. Het fysiek, moreel en geestelijk verschil tussen man en vrouw en de complementariteit zijn afgestemd op de waarden van het huwelijk en op de ontplooiing van het gezinsleven. Het harmonieuze leven van het echtpaar en van de samenleving hangt gedeeltelijk af van de wijze waarop tussen de geslachten de wederzijdse aanvulling, de behoefte en de steun aan elkaar beleefd worden.
(CKK 2333)

Uit het geheel van wat de Kerk leert denk ik dat het redelijk is te stellen dat transsexualiteit voor de Kerk minimaal niet zo heel positief wordt benaderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toevallig heb ik een (imo) interessant topic (viewtopic.php?f=13&t=28379) geopend, waar min of meer uit kwam dat de Wet (613 geboden) niet bindend zijn voor Christenen. Ik weet niet of de tekst Deut.22:5 daar onder valt (edit: valt er wel onder), ik denk het wel (hoewel het hoogstens over travestieten gaat zoals RK D zei).

Leviticus tekst die Spons aanhaalde valt daar iig wel onder en is dan dus niet bindend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is gewoon aantoonbaar onjuist. Er zijn verschillen in het brein gevonden tussen homo en hetero mensen.

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... senen.html

Zelfs al zou het onjuist zijn, en dat is een grote als, dan is Eulogía ervan overtuigd dat het niet zo is. Uit de quote blijkt ook dat Eulogía ervan op de hoogte is dat er andersdenkenden zijn maar dat de argumenten kennelijk niet overtuigend waren.

Haar mening doet er niet toe, aangezien het bewijs op een totaal ander beeld wijst.

Verschillen in een brein doen niet ter zake. God kan een brein in een oogwenk veranderen.

Daarnaast ben ik geen vrouw, maar een man *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verschillen in een brein doen niet ter zake. God kan een brein in een oogwenk veranderen.

Daarnaast ben ik geen vrouw, maar een man *:}

Je beargumenteert een persoonlijk geloof nu door te zeggen dat 'God een brein in een oogwenk kan veranderen', wat ook een persoonlijk geloof is. Ofwel, je komt nu in een cirkelredenering terecht.

Dat mag hoor, maar ik hoop dat je dit zelf ook begrijpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Verschillen in een brein doen niet ter zake. God kan een brein in een oogwenk veranderen.

Daarnaast ben ik geen vrouw, maar een man *:}

Je beargumenteert een persoonlijk geloof nu door te zeggen dat 'God een brein in een oogwenk kan veranderen', wat ook een persoonlijk geloof is. Ofwel, je komt nu in een cirkelredenering terecht.

Dat mag hoor, maar ik hoop dat je dit zelf ook begrijpt.

:) alleen klopt het niet. Eulogia beargumenteert zijn persoonlijke geloof niet, hij geeft met zijn persoonlijke geloof als axiomatisch startpunt aan hoe hij om gaat met de biologische feiten. Dat is geen cirkelredenering, dat is gewoon een praktische uitwerking van wat hij gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haar mening doet er niet toe, aangezien het bewijs op een totaal ander beeld wijst. Het komt bij mij over als roeien tegen de stroom in.

Het is niet aan jou te beslissen wie wel en niet aan de discussie mee mag doen. Daarnaast staat dit topic in Bijbelstudie en gaat we uit van de waarheid van de Bijbel als geïnspireerd woord van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn persoonlijke geloof: als het aan God ligt, is een mens hetero en man of vrouw. God wil dat een mens gelukkig is. Hij wil dat een mens een man of een vrouw is en dat een mens een hetero is (mijn geloof - ik respecteer andere opvattingen.) Hij wil dat een man een man is en dat een vrouw een vrouw is (nogmaals, ik respecteer het als anderen er anders over denken).
Vertel eens wat maakt een man een man en een vrouw een vrouw afgezien van wat lichamelijke kenmerken?
Link naar bericht
Deel via andere websites

:) alleen klopt het niet. Eulogia beargumenteert zijn persoonlijke geloof niet, hij geeft met zijn persoonlijke geloof als axiomatisch startpunt aan hoe hij om gaat met de biologische feiten. Dat is geen cirkelredenering, dat is gewoon een praktische uitwerking van wat hij gelooft.

Ik zal je laatste zin ff afmaken: , met behulp van het persoonlijke geloof dat God hersenen in een oogwenk kan veranderen. Correct me if I'm wrong, maar dit lijkt me toch echt een cirkelredenering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

:) alleen klopt het niet. Eulogia beargumenteert zijn persoonlijke geloof niet, hij geeft met zijn persoonlijke geloof als axiomatisch startpunt aan hoe hij om gaat met de biologische feiten. Dat is geen cirkelredenering, dat is gewoon een praktische uitwerking van wat hij gelooft.

Ik zal je laatste zin ff afmaken: , met behulp van het persoonlijke geloof dat God hersenen in een oogwenk kan veranderen. Correct me if I'm wrong, maar dit lijkt me toch echt een cirkelredenering.

:) ik denk niet dat het een extreem relevante kwestie is, maar ja, ik denk dat je je vergist.

Eulogia doet geen op argumenten gebaseerde bewering, hij geeft geen redenering, en dus ook geen cirkelredenering. Hij vertelt simpelweg wat hij gelooft. En als iets niet binnen dat geloof lijkt te passen, legt hij uit hoe het wel past. En of je zijn geloof nu deelt of niet, je moet kunnen zien dat het wel consistent is. Zijn geloof verklaart niets (doet geloof zelden of nooit), de cirkelredenering ontstaat pas als je de vergissing maakt zijn geloof wel als een verklaring voor iets te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik mag Arie Boomsma wel. En ik vind het ook leuk dat hij programma Uit de kast presenteert.

Anyhow, met zaken als homoseksualiteit en transgenderitus volg ik mijn hart en niet een aantal versen in de bijbel. Ik vind het dan ook jammer dat sommige mensen het zien als een ziekte of iets dat mis is in je hersens. En dat God het wel kan genezen. Voor mij is het geen ziekte en zeker niet iets wat genezen moet worden.

Het liefst zie ik mensen gelukkig zoals ze willen zijn. Als ze voelen dat ze in het verkeerde lichaam geboren zijn, dan hebben ze m.i. het recht om een geslachtsoperatie te ondergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid