Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik hoop serieus op een paus met wat meer management vaardigheden,

Ja, die vergat ik. 'Schijnt' dat het daar in het Vaticaan wel nog wat verbeterpuntjes zitten.

Waarbij wmb de liturgie hervorming topprioriteit zou hebben.

Wat zie jij zelf als zaken waar jij denkt waar de paus het nog wel druk mee kan krijgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb
Ik hoop serieus op een paus met wat meer management vaardigheden,

Ja, die vergat ik. 'Schijnt' dat het daar in het Vaticaan wel nog wat verbeterpuntjes zitten.

Waarbij wmb de liturgie hervorming topprioriteit zou hebben.

Wat zie jij zelf als zaken waar jij denkt waar de paus het nog wel druk mee kan krijgen?

Op liturgisch gebied?

Ik hoop dat de stappen van Benedictus worden doorgezet: herstel van waardering voor de Tridentijnse ritus, en organische groei naar een nieuwe ritus vanuit TR en NOM.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik een oude man in een jurk met een mooie hoge hoed wil ontmoeten kan ik net zo goed wachten op 5 december.

Dat kan. Wel zo veilig voor je, mocht je bang zijn dat je opvattingen er naast zitten. Confrontatie uit de weg gaan is dan meestal wel een veilige keuze inderdaad. Mij zou dat persoonlijk niet lekker zitten. Maar ieder mens is anders I guess.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pas in 2010 zei de paus dat het gebruik van een condoom toch wel is toegestaan.

Ook daar gaat het om context.

Blijft mijn vraag, waarom je de paus zo extreen kwalijk moet nemen als ze losbandig seks hebben en/of verkrachten en dan aids krijgen. mij ontgaat echt die logica.

Dat neem ik de Paus niet kwalijk. Ik neem het hem kwalijk dat hij mensen in dergelijke situaties ontraadt om condooms te dragen. Maar jij denkt dat alleen mensen die zich losbandig gedragen en anderen verkrachten AIDS krijgen? Het is overigens erg makkelijk als een rijke westerling om te zeggen dat mensen in Afrika maar niet zo losbandig moeten zijn. Wij kunnen naar de bios, een goed restaurant, pretparken en dierentuinen, we kunnen van alles doen om onszelf te entertainen, maar in Afrika zal je het moeten doen met deugden die niet zoveel kosten... En laat seks nou net 1 van de grootste deugden zijn die er is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dat een erg denigrerende manier van schrijven over Afrika...

Had je het nog niet gehoord dan, volgens de westerse moreel superieure mens zoals MasterJapie is de gemiddelde inwoner van Afrika een donkere/witte bosjesmens die zo'n beetje direct naast de mens-aap staat en geheel niet in staat is om logisch na te denken indien het seksuele drift betreft. Daarnaast zijn ze door gebrek aan hersencapaciteit niet in staat om de geboden op te volgens zoals onthouding, trouw en condooms. De paus heeft schijnbaar iets tegen condooms en dat wordt zo belangrijk geacht dat ze dat in Afrika nog net kunnen onthouden. Dus als ze in zo'n status van seksuele waanzin erop uit gaan om een vrouw neer te knuppelen dan vergeet het onthouding voor het huwelijk, trouw binnen het huwelijk en condooms (terwijl iedereen weet dat die wijd verkrijgbaar zijn in de meest ondoorgrondelijke gebieden van Afrika. Water is dan een probleem vaak, en voedsel in perioden ook, maar condooms zijn altijd te kust en te keur beschikbaar met ook nog de juiste houdbaarheidsdatum) maar denkt wel aan een of ander vage nieuwsvorming in het westen waaruit blijkt dat de paus zelf heeft gezegd dat condooms absoluut niet mogen, ongeacht wat er verder speelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Even een vraag voor katholieken. In hoeverre beïnvloed dit eigenlijk jullie dagelijks leven. Verandert er praktisch iets in de tijd dat er geen paus is (bepaalde delen van de mis anders ofzo), en als er een nieuwe paus is, hoe groot is de kans dat er daad werkelijk iets echt veranderd?

Een paus is een geestelijk leidsman. De vorige paus heeft mij beïnvloed en deze, in mindere mate, ook. De mate van beïnvloeding is moeilijk te zeggen. De vorige heeft met zijn sterfbed en overlijden mij mede teruggebracht bij de katholieke Kerk deze heeft mij geïnspireerd met enkele boeken en encyclieken. Maar ook het respect voor het oude wat hij tentoonspreidde inspireert evenals vasthoudendheid en doorzettingsvermogen. De gemiddelde katholiek is denk ik meer op de eigen parochie georiënteerd en zal dus weinig direct merken van de paus maar meer van de eigen bisschop en pastoor. Als er een nieuwe paus komt zal de Kerk zich gewoon blijven door ontwikkelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij zal er ook niet veel veranderen. Het dagelijks leven speelt zich toch vooral af thuis en in de plaatselijke parochie. Ik heb een paar boeken van deze paus die erg goed zijn en zo af en toe krijg ik vanuit mijn omgeving of hier op dit forum vragen over door media geciteerde uitspraken die de paus niet heeft gedaan. Het enige wat zal veranderen is dat in Mis en getijdengebed gedurende het conclaaf het gebed voor de paus (in de Mis dagelijks, in het getijdengebed bij tijd en wijle) wordt overgeslagen en dat daarna in het gebed een nieuwe naam bij "paus N." wordt uitgesproken.

Veranderingen binnen de Kerk gaan ook altijd traag en met horten en stoten, dus als de liturgie zou veranderen, dan zal het nog heel lang duren voordat in elke parochie die veranderingen zijn doorgevoerd. Vooral omdat er nog altijd parochies hier zijn die zich sowieso al weinig tot niets van de liturgie aantrekken en de Kerk daarin gewoon zullen blijven negeren. Mocht de moraal wat liberaler of juist strenger worden, dan zou dat ook nog niet veel voor mij veranderen, maar voor andere katholieken misschien weer wel. Maar de meeste katholieken gaan daarin ook al gewoon de eigen weg en dat is niet altijd verkeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen katholiek en ik ken Benedictus nauwelijks, maar hij dient dezelfde God en op een manier waar ik respect voor heb. Ik vind het nogal storend hoe men in Nederland op zijn abdicatie reageert, erg respectloos. Je kunt het met hem oneens zijn, maar dat kan ook op een iets subtielere wijze.

Oh, en hebben jullie ook het idee dat we in een soort In Memoriam belanden, terwijl de beste man nog gewoon leeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat neem ik de Paus niet kwalijk. Ik neem het hem kwalijk dat hij mensen in dergelijke situaties ontraadt om condooms te dragen. Maar jij denkt dat alleen mensen die zich losbandig gedragen en anderen verkrachten AIDS krijgen? Het is overigens erg makkelijk als een rijke westerling om te zeggen dat mensen in Afrika maar niet zo losbandig moeten zijn. Wij kunnen naar de bios, een goed restaurant, pretparken en dierentuinen, we kunnen van alles doen om onszelf te entertainen, maar in Afrika zal je het moeten doen met deugden die niet zoveel kosten... En laat seks nou net 1 van de grootste deugden zijn die er is.

Ik mis op dit forum een bedankt-voor-je-racistische-kolder-knop. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
En welke eigenschappen spreekt jullie aan in een nieuw te kiezen paus?

Overtuigd christen, intelligent, orthodox gelovig, zoekt naar eenheid, heeft de geglobaliseerde media cultuur erg goed door, is niet te oud, durft dingen te hervormen wanneer dat echt nodig is.

Peter Turkson schijnt een topkandidaat te zijn, een Ghanees en Voorzitter van de Pauselijke Raad voor Gerechtigheid en Vrede. Past goed bij deze criteria, denk ik. Ik heb de eer gehad hem te ontmoeten en met hem te spreken. Een bijzondere man, evenwichtig, charismatisch en zeer goed op de hoogte van wat er speelt in de wereldkerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Even een vraag voor katholieken. In hoeverre beïnvloed dit eigenlijk jullie dagelijks leven. Verandert er praktisch iets in de tijd dat er geen paus is (bepaalde delen van de mis anders ofzo), en als er een nieuwe paus is, hoe groot is de kans dat er daad werkelijk iets echt veranderd?

Mijn dagelijks leven wordt er extreem beperkt door beinvloed. Ik bid wat meer voor de paus, en zal straks bidden voor het conclaaf, maar verder geen invloed.

In de Mis zal er, gedurende de tijd dat we geen paus hebben, in het Eucharistisch gebed niet voor de paus gebeden kunnen worden.

Ik acht de kans op echte veranderingen groot. Iedere paus drukt een duidelijk stempel, de huidige ook. Welke kant de veranderingen op gaan, geen idee. Ik maakte me zorgen toen JP II stierf, maar ik heb me later wel gerealiseerd dat dat onzin is.

Het zou mooi zijn als we eindelijk eens een paus uit Afrika of Azie krijgen, en mogelijk dat dat voor meer verandering zal zorgen dan wéér een europeaan. Maar op het geheel der dingen vallen geen revolutie te verwachten. Goddank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Mijn zoontje zat laatst youtube filmpies te kijken op m'n telefoon en ik wist helemaal niet wat ie keek, zegt hij opeens: Mama, een echte koning met een echt koninkrijk!

Kom ik kijken, was het de paus.

Verstandig zoontje. Alleen is de paus geen koning, maar een stadhouder. Maar inderdaad over een van de grootste koninkrijken denkbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt misschien gek voor een atheïst, die ook nog eens van oorsprong calvinistisch is, maar ik vind het echt bijzonder jammer dat de paus opstapt. Hij sprak me veel meer aan dan zijn voorganger, mede omdat hij een veel groter intellectueel is. Maakt toch dat ik veel respect voor hem heb, ook al deel ik zijn visie niet. Volgens mij is de man ook progressiever dan menig niet-katholiek denkt. Ik was in ieder geval erg verrast door zijn prive-opvatting dat condooms is sommige gevallen moeten kunnen, en ook - hoe jammer ik het dus vind - dat durft op te stappen. Ik vraag me wel af in hoeverre politiek een rol heeft gespeeld. Ik las geruchten dat hij zich als kamergeleerde totaal niet wist wat hij aanmoest met de machtspelletjes binnen de curie. Geen idee of dat klopt, in ieder geval respect voor hem. Omdat ik op een katholieke universiteit werk heb ik een mok laten maken met daarop de paus en het universiteitslogo. Deels om de grap, tegen iedereen beweer ik dat het een officiële universiteitsmok is. Ik vraag me alleen af of ik zin heb om een soortgelijke mok te laten maken met de opvolger erop. Gezien mijn respect voor Benedictus voelde ik me verre van bezwaar ermee rond te lopen, ik vraag me af of ik datzelfde respect ook kan opbrengen voor de opvolger, zeker als het een dikke Italiaan uit de curie wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bliksem raakt Sint Pieter na aankondiging paus

AMSTERDAM - Een paar uur nadat paus Benedictus XVI zijn aftreden aankondigde, raakte een bliksemschicht de Sint Pietersbasiliek in Rome.

Foto: AFP

Dat gebeurde net voor 18.00 uur lokale tijd. De Sint Pieter is de grootste basiliek ter wereld en tevens de kerk waar de paus zetelt.

De BBC legde de blikseminslag vast op video. De bliksem sloeg in via het topje van de koepel.

Eerst waren er alleen foto's van de blikseminslag, gemaakt door fotograaf Philippo Monteforte.Op sociale media spraken velen hun twijfels uit over de echtheid van dat materiaal, maar de video bevestigt dat de Sint Pieter echt is geraakt.

Toeval of..? *zet aluminium hoedje op*

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bliksem raakt Sint Pieter na aankondiging paus

AMSTERDAM - Een paar uur nadat paus Benedictus XVI zijn aftreden aankondigde, raakte een bliksemschicht de Sint Pietersbasiliek in Rome.

Foto: AFP

Dat gebeurde net voor 18.00 uur lokale tijd. De Sint Pieter is de grootste basiliek ter wereld en tevens de kerk waar de paus zetelt.

De BBC legde de blikseminslag vast op video. De bliksem sloeg in via het topje van de koepel.

Eerst waren er alleen foto's van de blikseminslag, gemaakt door fotograaf Philippo Monteforte.Op sociale media spraken velen hun twijfels uit over de echtheid van dat materiaal, maar de video bevestigt dat de Sint Pieter echt is geraakt.

Toeval of..? *zet aluminium hoedje op*

Matth. 27

51 En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.

54 De hoofdman en zij, die met hem Jezus bewaakten, zagen de aardbeving en wat er plaats had en zij werden zeer bevreesd en zeiden: Waarlijk dit was een Zoon Gods.

Ik sluit het niet uit. Ik zie steeds meer gebeurtenissen elkaar opvolgen. Ik zeg niet dat we per definitie het eind der tijden in snel tempo kunnen zien naderen, maar ik ben wel degelijk van mening dat significantie zaken zich afspelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit het niet uit. Ik zie steeds meer gebeurtenissen elkaar opvolgen. Ik zeg niet dat we per definitie het eind der tijden in snel tempo kunnen zien naderen, maar ik ben wel degelijk van mening dat significantie zaken zich afspelen.

Welke gebeurtenissen als ik vragen mag?

Verder ben ik het eens met thorgrem. Niet zo bijzonder. 'Spreekt' God wel eens dmv bliksem in de bijbel eigenlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke gebeurtenissen als ik vragen mag?

Verder ben ik het eens met thorgrem. Niet zo bijzonder. 'Spreekt' God wel eens dmv bliksem in de bijbel eigenlijk?

Was dat niet Zeus of Donar, of allebei? Die ene die op zijn karretje door de wolken rijd en in een koker bliksemschichten heeft zitten en die zo nu en dan naar beneden werpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid