Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

‘Seksschandalen in de kerk fout van homofiele priesters'

De Ghanese kardinaal Peter Turkson bevindt zich in het oog van de storm nadat hij de seksschandalen in de katholieke kerk de fout van homofiele priesters noemde. Dat meldt de Daily Mail.

De Afrikaanse kardinaal is volgens velen de kanshebber om de eerste zwarte paus te worden. Maar dat weerhield Turkson er niet van een aantal controversiële uitspraken te doen op de Amerikaanse televisie. Hij verklaarde dat de huidige crisis en de schandalen die de kerk doormaakt de fout zijn van homofiele priesters en, zo voegt hij er aan toe, dat ‘het Afrikaanse continent van die neiging gevrijwaard is.'

‘In Afrika is de cultuur tegenover homo's zeer ongunstig. Zo heeft de Afrikaanse cultuur de bevolking in zekere zin beschermd tegen die neiging. In heel wat gemeenschappen en culturen in Afrika werd homoseksualiteit of elke andere affaire tussen twee mensen van hetzelfde geslacht niet getolereerd. Op die manier heeft dat culturele taboe zijn werk gedaan om homoseksualiteit buiten te houden', verklaarde hij ook nog.

Medestanders

Hoewel hij hiermee een storm van protest oogstte, heeft de Ghanese kardinaal ook aanhangers bij de Vaticaanse top. De kardinaal Tarcisio Bertone, ook een favoriet voor de opvolging van Benedictus XVI, zegt dat psychiaters inderdaad een verband ontdekten tussen homofilie en pedofilie. ‘En dat is het probleem', voegt Bertone er aan toe.

Als hoofd van het Vaticaanse Pontificale Raad voor Rechtvaardigheid en Vrede staat kardinaal Turkson volgens de bookmakers op de tweede plaats om de huidige paus op te volgen. Enkel de Italiaanse kardinaal Angelo Scola staat nog boven hem op het lijstje. Als hij paus wil worden, moet hij nu wel bidden dat zijn uitspraken niet slecht vallen bij het Conclaaf van Kardinalen.

Als Turkson dus op de heilige stoel gaat zitten, ziet het er niet naar uit dat het Vaticaan er vooruitstrevender op zal worden inzake holebi's.

©Nieuwsblad.be

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond laatst een reactie van Antoine Bodar wel sterk (om maar even een priester met een homoseksuele geaardheid aan te halen).

Ik weet het niet meer exact, maar aanleiding kwam er op neer dat de paus zo erg bemoeide met seksualiteit, terwijl er zoveel zorgelijke dingen in de wereld zijn. Niet volgens Bodar. Het is juist de enorme fixatie van de Nederlandse media op dit punt. De paus heeft het enorm veel over juist over juist die zorgelijke dingen. Maar die halen vervolgens de Nederlandse media niet. Daarentegen als de paus maar iets zegt wat maar in de verte geïnterpreteerd kan worden als kritiek op homo seksualiteit, dan krijgt dat in de Nederlandse media een enorm groot podium, en dan vooral de interpretatie van de pers wat de paus 'zou' zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar nog afgezien van het soort aandacht vind ik het wel frappant dat de paus het verwijt krijgt de echte wereldproblematiek te vergeten omdat die zo bezig is met de bedpartner van de ander, terwijl de realiteit is dat de paus juist zich veel bezig heeft gehouden met die problematiek maar dat het juist de media zijn die zich zo enorm focussen op berichten die iets met seksualiteit te maken hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik denk dat het in ieder geval een bepaald soort ironische humor heeft dat de vrijzinnige media graag een afrikaanse paus willen, terwijl dat de beste garantie is voor een ultra-orthodoxe hardliner :)

Los daarvan, de Nederlandse, "linkse" media, hebben opvallend weinig oog voor de noden van de wereld en zijn even opvallend gericht op het in stand ouden en bevorderen van de idealen van de goedgeschoolde, rijkere hedonisten. Zeg maar, het grachtengordelclubje.

Denkt iemand oprecht dat deze groep zich zoveel zorgen maakt om de AIDS-wezen van Afrika? Ik niet, en dat baseer ik op het feit dat de zorg voor AIDS-slachtoffers nu niet bepaald zwaar door de Nederlandse burger wordt ondersteund. Evenzeer als dat werkelijke zorg voor de naasten in ons land niet gericht is op de werkelijke onderlaag, de mensen die bijvoorbeeld simpelweg het IQ niet hebben om nog goed mee te komen, de mensen voor wie "betutteling" geen vies woord is maar hun enige redding in onze complexe maatschappij. Als 50-90% van de hoeren onvrijwillig achter de ramen zit en dus feitelijk dagelijks meermalen wordt verkracht, dan staan onze hedonisten voorop om op te komen voor die 10% die het werk graag zou doen en tekeer te gaan tegen enge gristenen die daar anders over denken.

De hedonistisch-burgerlijke klasse van Nederland pleit ten koste van vele vormen van leed in de nderklassen van onze wereld vooral voor rechtvaardiging en behoud van de eigen hedonistische levensstijl.

En inderdaad, de orthodoxe Islam, het orthodoxe deel van het protestantisme en de RKK zijn de grootste (wereldwijd met name de Islam en de RKK) en vervelendste aanklagers tegen dit hemeltergende onrecht. Dat roept vijandschap op.

Of iemand in God, Allah of niets gelooft, mij maakt het niet uit. Wie zich verzetten tegen dit onrecht, herken ik als broeders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid