Spring naar bijdragen

Leuk/bijzonder nieuwstopic


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

De bron van het artikel waar het naar verwijst is een jaar oud. http://news.sciencemag.org/sciencenow/2 ... tml?ref=hp en de reden dat we hier verder niks van gehoord hebben is dat het helaas niet werkt. Hoewel het inderdaad alle soorten kankercellen kan vernietigen beschadigt het ook de gezonde cellen eromheen. CD47 kan het immuunsysteem geen onderscheid laten maken tussen de kankercellen en de gezonde cellen, dus valt het alles aan. Wat dat betreft zou bleekmiddel of één of ander bijtend zuur ook een prima geneesmiddel zijn tegen kanker :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de link/onderzoek (van dat kanker-bericht van gisteren) naar scientias.nl gemaild en enkele uren later stond het op hun site (kan ook toeval zijn natuurlijk, maar dan hadden ze het wrs wel een week eerder op hun site gezet). :+

Zo is het allemaal wat begrijpelijker.

http://www.scientias.nl/gevonden-een-st ... oren/84009

Gevonden! Eén stofje dat afrekent met bijna alle tumoren

Geschreven op 08 april 2013 om 15:38 uur door Caroline Kraaijvanger

16

Eén stofje dat afrekent met bijna alle vormen van kanker. Het klinkt te mooi om waar te zijn. En toch lijken wetenschappers het nu op het spoor te zijn. Ze hebben een antistofje ontdekt dat tumoren in de borst, eierstokken, blaas, hersenen, lever, dikke darm, eierstokken en prostaat laat verdwijnen of in ieder geval flink laat krimpen.

Dat schrijven onderzoekers van de Stanford University School of Medicine in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences. De onderzoekers bestudeerden het stofje CD47. Dit stofje komt normaal gesproken voor op het oppervlak van bloedstamcellen. Het beschermt de cellen tegen macrofagen: immuuncellen die afrekenen met cellen die gevaarlijk voor ons zijn. Macrofagen vergissen zich nog wel eens en pakken dan verkeerde cellen bij de kladden. Het stofje CD47 zorgt er dan voor dat de marcrofagen hun fout inzien en loslaten.

Bloedkanker

Uit eerder onderzoek is al gebleken dat sommige kankercellen ‘weten’ dat macrofagen door CD47 op afstand worden gehouden. De kankercellen zijn zo slim om zelf ook CD47 te produceren en zo te voorkomen dat het immuunsysteem (in het bijzonder macrofagen) ze detecteert en opruimt. Vooral kankercellen die bloedkanker zoals leukemie en lymfonen veroorzaken, passen dit trucje toe. Onderzoekers toonden in 2010 al aan dat het mogelijk is om CD47 te blokkeren en de macrofagen extra alert te maken. Het resultaat was dat muizen met een menselijke variant van het non-Hodgkinlymfoom genezen werden.

Tumoren

In dit nieuwe onderzoek gaan de onderzoekers nog een stap verder. Ze achterhaalden of CD47 ook interessant is wanneer we andere soorten tumoren willen aanpakken. De onderzoekers bestudeerden verschillende monsters van menselijke tumoren, waaronder tumoren afkomstig uit de borst, dikke darm, blaas, hersenen en lever. Vervolgens toonden ze aan dat bijna elke menselijke kankercel CD47 produceerde. En nog veel ook: gemiddeld zo’n drie keer meer dan gezonde cellen. Ook bleek uit het onderzoek dat mensen met kankercellen die meer CD47 produceerden over het algemeen sneller stierven dan mensen wiens kankercellen minder CD47 aanmaakten.

WIST U DAT…

…wetenschappers onlangs een manier ontdekt hebben om de groei van kankercellen te dwarsbomen?

Experiment met muizen

Vervolgens namen de onderzoekers enkele menselijke kankercellen en plaatsten deze in de lichamen van muizen. Borstkankercellen werden bijvoorbeeld in de borst van muizen geplaatst en kankercellen afkomstig uit de eileiders kregen een plekje in de buik van de dieren. Na enkele weken hadden de kankercellen zich daar stevig genesteld en begonnen de onderzoekers de behandeling. Ze behandelden de dieren met een antistofje dat CD47 tegenwerkt.

Resultaten

Daarop begonnen de meeste tumoren te krimpen. En in sommige gevallen verdwenen de tumoren zelfs – binnen enkele weken tijd – helemaal. Zo werden vijf muizen die borstkankercellen in hun lijfje geïmplanteerd hadden gekregen, totaal genezen. Zodra ze hun tumoren kwijt waren, stopten de onderzoekers de behandeling en vier weken later waren de muizen nog steeds ‘schoon’. “Deze resultaten wijzen erop dat stofjes die CD47 tegengaan de groei van menselijke tumoren enorm kunnen afremmen doordat CD47 niet langer in staat is om het ‘eet-me-niet-op-signaal’ aan macrofagen af te geven,†zo stellen de onderzoekers.

Het onderzoek is heel veelbelovend, maar de wetenschappers zijn er zeker nog niet. Zo bleek de aanpak bijvoorbeeld niet bij elk dier te werken. Enkele muizen die borstkankercellen van een bepaalde menselijke patiënt ontvingen, reageerden niet op de behandeling. “Er valt nog veel te leren,†concludeert onderzoeker Irving Weissman. Tegelijkertijd zijn wetenschappers wel optimistisch. “Dit is zeer opwindend en zal wereldwijd leiden tot heel veel studies die deze strategie gaan proberen om te zetten in nuttige behandelingen,†voorspelt onderzoeker Robert Weinberg. “Het mobiliseren van het immuunsysteem om tumoren vervolgens aan te vallen is al decennialang een doel van veel wetenschappers.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bron van het artikel waar het naar verwijst is een jaar oud. http://news.sciencemag.org/sciencenow/2 ... tml?ref=hp en de reden dat we hier verder niks van gehoord hebben is dat het helaas niet werkt. Hoewel het inderdaad alle soorten kankercellen kan vernietigen beschadigt het ook de gezonde cellen eromheen. CD47 kan het immuunsysteem geen onderscheid laten maken tussen de kankercellen en de gezonde cellen, dus valt het alles aan. Wat dat betreft zou bleekmiddel of één of ander bijtend zuur ook een prima geneesmiddel zijn tegen kanker :+

Misschien dat ze er nu toch mee verder gaan om de methode te ontwikkelen. Het kan zijn - ik weet het niet - dat het nieuwsbericht vooral inhoudt dat er subsidie is gekomen voor dit onderzoek.

Daarbij, wetenschappelijk onderzoek - zoals je ongetwijfeld zult weten - gaat meestal niet zo snel. Het is check, check, dubbelcheck, peer reviews, publicatie, respons uit de wetenschappelijke gemeenschap. Het kan dus eerder in een vakblad staan voordat het journaille het oppikt (al zal dat nooit zo lang duren).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weer minder abortussen in Nederland

In Nederland werden in 2011 in totaal ruim 31.000 abortussen gedaan en dat is minder dan in voorgaande jaren. Sinds 2002 daalt het aantal abortussen bij tieners en die trend houdt aan, blijkt donderdag uit cijfers van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

Ook bij vrouwen die in Nederland wonen én bij vrouwen die voor een abortus naar ons land kwamen, lag het aantal abortussen lager dan eerdere jaren. In 2010 werden ruim 32.000 abortussen verricht.

De helft van de ingrepen in 2011 werd gedaan in de eerste 7 weken van de zwangerschap. In bijna 20 procent van de gevallen ging het om een abortus bij zwangerschap langer dan 12 weken.

Bijna alle abortussen werden gedaan in één van de 16 abortusklinieken in ons land.De IGZ rapporteert op grond van de Wet Afbreking Zwangerschap jaarlijks de gegevens over alle abortussen, inclusief de zogeheten overtijdbehandelingen, van het afgelopen jaar.Nederland behoort wereldwijd al jaren tot de landen met de laagste abortuscijfers: in de leeftijdsgroep tussen 15 en 44 jaar worden per duizend vrouwen 8,7 abortussen uitgevoerd.

Bron: Trouw

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet leuk, wel bijzonder aangezien het volgens mij de eerste keer is:

Explosies bij marathon Boston

BOSTON -

Meerdere mensen zijn ernstig gewond geraakt bij twee bomexplosies in Boston tijdens de marathon. De explosies vonden plaats bij de finish. Getuigen verklaren dat verschillende slachtoffers ledematen hebben verloren en dat gewonden hevig bloedend naar tenten zijn gebracht.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2148 ... ton__.html

Misselijkmakend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://www.scientias.nl/leven-is-mogeli ... taan/84609

Leven is mogelijk miljarden jaren eerder dan de aarde al ontstaan

Geschreven op 18 april 2013 om 09:10 uur door Caroline Kraaijvanger

0

Een nieuw onderzoek suggereert dat het leven zo’n 9,7 miljard jaar geleden ontstond. En daarmee is het aanzienlijk ouder dan onze aarde die ‘slechts’ 4,5 miljard jaar oud is.

Dat schrijven Alexei Sharov en Richard Gordon in hun paper ‘Life before earth‘. Ze baseren hun conclusie op een onderzoek naar de snelheid waarmee het leven op aarde complexer werd. Uit hun studie blijkt dat de complexiteit van genen exponentieel toeneemt en ongeveer elke 376 miljoen jaar verdubbelde.

Extrapoleren

Met dat als uitgangspunt en de wetenschap hoe complex genen nu zijn en hoe complex ze in de afgelopen miljoenen jaren waren (kennis die we onttrekken aan fossiele resten), kan berekend worden wanneer het leven ongeveer ontstond. De onderzoekers hebben dat gedaan en stellen dat het leven zo’n 9,7 miljard jaar geleden moet zijn ontstaan. “Omdat de aarde slechts 4,5 miljard jaar oud is, kan het leven niet op aarde zijn ontstaan,†concluderen de onderzoekers.â€

grafiek1.jpg

Het ontstaan van leven. Afbeelding: afkomstig uit het paper van Sharov en Gordon – arXiv:1304.3381.

De reis naar de aarde

Die conclusie levert direct een aantal vragen op. Eén van de meest interessante vragen is natuurlijk: als het leven ouder is dan de aarde en zelfs ouder blijkt te zijn dan het zonnestelsel, hoe zijn de organismen dan op aarde terechtgekomen? Het leven moet dan elders uit de ruimte zijn gekomen, maar hoe heeft het die reis door de ruimte overleefd?

Waarom exponentieel?

Het lijkt een beetje gek: genen die exponentieel complexer worden. Waarom volgen ze de lijn die u in de grafiek hierboven ziet, zo netjes? De onderzoekers denken dat wel te kunnen verklaren. De mutatie van één gen heeft invloed op andere genen en ook op de genen die in de toekomst nog gaan ontstaan. “Bestaande genen kunnen nieuwe genen helpen om tot stand te komen en grotere genomen groeien sneller dan kleine genomen.†Het is een proces van positieve terugkoppeling.

Panspermie

Dat is niet zo lastig geweest als het misschien op het eerste gezicht lijkt, zo stellen de onderzoekers. Ze wijzen erop dat de onderzoeken die aantonen dat bacteriën zelfs in de meest extreme omstandigheden kunnen overleven, zich opstapelen. Het is dan ook het meest waarschijnlijk dat bacteriën uiteindelijk de reis vanuit de ruimte naar de aarde maakten. Wellicht zijn sporen van bacteriën door een botsing tussen een planeet en komeet of planetoïde de ruimte in geslingerd. Omringd door ijs moeten de sporen in staat geweest zijn om het heel lang vol te houden. Lang genoeg om uiteindelijk op aarde te arriveren en daar uit te groeien tot een bacterie. Een andere mogelijkheid is dat het zonnestelsel ontstaan is door de ontploffing van een ster met planeten. “Restanten van planeten van geëxplodeerde supernova kunnen miljarden bacteriële sporen meedragen en misschien zelfs actieve chemosynthetische bacteriën diep onder het oppervlak hebben gehad.†Wanneer de aarde stukjes van deze planeten in zich opnam, is het aannemelijk dat deze direct een diverse gemeenschap van bacteriële soorten en hun virussen in zich opnam.

Gevolgtrekkingen

De studie heeft verschillende implicaties. Zo kunnen we bijvoorbeeld uitsluiten dat intelligente levensvormen het leven bewust op aarde ‘plantten’. “Er was geen intelligent leven in het universum op het moment dat de aarde ontstond, omdat het universum in die tijd acht miljard jaar oud was en de ontwikkeling van intelligent leven ongeveer 10 miljard jaar nodig heeft. Dus het idee dat leven door intelligente organismen naar de aarde werd gebracht is incorrect.†Maar het onderzoek heeft ook gevolgen voor de zoektocht naar buitenaards leven. “Besmetting met bacteriële sporen afkomstig uit de ruimte lijkt de meest plausibele hypothese die het vroege verschijnen van leven op aarde kan verklaren,†zo stellen de onderzoekers. “Leven bevindt zich waarschijnlijk zeker op enkele planeten of satellieten in ons zonnestelsel, omdat alle planeten vergelijkbare kansen hadden om besmet te worden met microbieel leven en sommige planeten en satellieten (bijvoorbeeld Mars, Europa en Enceladus) in niches voorzien waarin bepaalde bacteriën kunnen overleven en zich kunnen voortplanten. Als buitenaards leven aanwezig is in het zonnestelsel zou het sterk moeten lijken op de bacteriën op aarde.†Intelligent leven verwachten de onderzoekers niet direct in ons sterrenstelsel aan te treffen. “Het antwoord op de Fermiparadox kan wel eens zijn dat wij ons onder de eerste beschavingen die in ons sterrenstelsel zijn ontstaan, bevinden of misschien zelfs de enige beschaving totnogtoe zijn.†Tenslotte hebben de onderzoekers slecht nieuws voor wetenschappers die op dit moment proberen om het proces van het ontstaan van leven in het laboratorium te simuleren. “Pogingen om het ontstaan van leven in het laboratorium na te doen, kunnen wel eens veel lastiger zijn dan men verwacht, omdat zulke experimenten heel veel opeenvolgende zeldzame gebeurtenissen die gedurende verschillende miljarden jaren voordat organismen complex werden, optraden, mee moeten nemen.†Het onderzoek van Sharov en Gordon spreekt het idee dat het leven op aarde snel evolueerde immers tegen.

Het werk van Sharov en Gordon is zeker geen hard bewijs dat het leven ouder is dan de aarde en dat het leven inderdaad zo op aarde is beland. Wel schetst het een interessante hypothese waar wetenschappers mee aan de slag kunnen.

-------------------------------

Zou toch wel leuk zijn. Lijkt me wel lastig om ook daadwerkelijk aan te tonen dat leven (waar wij van afstammen) zo oud was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Do atheists secretly believe in God?

A Finnish study suggests that non-believers become emotionally aroused when daring God to harm their loved ones

BY TOM JACOBS

The heads and hearts of atheists may not be on precisely the same page. That’s the implication of recently published research from Finland, which finds avowed non-believers become emotionally aroused when daring God to do terrible things.

Onderzoek: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 013.771991

Rest van artikel: http://www.salon.com/2013/04/27/do_athe ... d_partner/

Korte samenvatting: Een Finse studie suggereert dat atheïsten emotioneel geprikkeld worden als ze God uitdagen/vragen hun naasten iets aan te doen.

---------------------------------------------

Hoewel er maar 16 ongelovige deelnemers waren is het niet zo heel opvallend denk ik. Ik zou ook 'emotioneel geprikkeld' worden als ik zoiets bewust zou zeggen (of ik het nou aan een god of sinterklaas of elfjes zou vragen). Waarom zou ik niet zo gauw weten. Wel een grappig onderzoekje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Leuk, noch bijzonder. Ontzettend ziek.

Helaas kunnen we weer een bijzonder incident aan het lijstje van gewelddadige acties naar aanleiding van games toevoegen. Een veertienjarig jochie heeft namelijk zijn moeder vermoord, nadat hij ook geprobeerd heeft haar te verkrachten. De aanleiding voor het incident was dat hij een ban had gekregen in de game Call of Duty.

Het moordwapen, een .22, dat hij gebruikte nadat de verkrachting niet lukte, was een cadeau van zijn ouders die hij kreeg toen hij elf werd. Na zijn daad belde de jongen 911 en bekende dat hij zijn moeder om het leven had gebracht. "Ik maak geen grapje, ze is dood. Ik heb mijn moeder vermoord met een .22 en ik weet niet waarom ik dit gedaan heb. Ik voel me raar en ik denk dat ik een vorm van ADD heb."

Deze actie zal ongetwijfeld de discussie over games die aanzetten tot geweld flink doen oplaaien en wellicht dat ook de verscherping van de Amerikaanse-wapenwet weer eens ter sprake komt. De advocaten van de jongen zullen in ieder geval proberen hem ontoerekeningsvatbaar te laten verklaren. Daarnaast zal een kinderpsycholoog hem verder onderzoeken of hij nog verdere psychische problemen heeft.

Bron: http://www.destructoid.com/boy-tries-to ... 3085.phtml

Ik weet niet wat erger is. Dat een kind tot zoiets in staat is, of dat een kind van elf een pistool krijgt. *Kotssmilye*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wauw. Amerikanen zijn echt het raarste volk ter wereld, vooral die in het zuiden. Ongelooflijk. Een jongen krijgt een pistool op 11 jarige leeftijd en het wordt afgeschoven op het spel.

Vorige week ook al met een 5 jarige die z'n zusje dood schoot.

http://articles.washingtonpost.com/2013 ... ront-porch

Eerder dit jaar ook al geloof ik..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Vannacht Supermaan te zien

Als het weer meezit, is zaterdagnacht een zogeheten supermaan te zien. De maan is dan vol en staat het dichtst bij de aarde. Hij ziet er dan veel groter en helderder uit dan anders. De supermaan is maar eens per jaar te zien, op of rond de langste dag, zegt een woordvoerder van Publiekssterrenwacht Phoenix in Lochem.

Hij hoopt dat de bewolking optrekt, want ,,een supermaan is een spectaculair gezicht". Overigens is de maan zondagmiddag rond half 2 pas echt helemaal vol

Allemaal kieken dus. Up, up in the sky.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yep, het is in Nederland nog steeds zo dat als jij met jouw geld in jouw auto of op jouw fiets in de groenwinkel boomzaadjes haalt, deze meeneemt naar jouw huis en in jouw tuin plant, en je daarna enkele jaren later uit jouw schuur jouw bijl haalt om jouw boom om te kappen, je dan problemen kan krijgen met de gemeente. Want dan is jouw boom ineens ook een beetje háár boom. Blijft toch wel erg vreemd natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een boer had enkele jonge hondjes die hij nog moest verkopen. Hij schilderde een advertentie op een bord met: 4 puppies te koop en zette dit aan het begin van zijn erf. Net toen hij de laatste spijker in het bord sloeg, werd hij aan zijn overall getrokken. Hij keek naar beneden in de ogen van een kleine jongen. Meneer zei de jongen, Ik wil een van uw puppies kopen.

Wel, zei de boer, terwijl hij met zijn hand achter in zijn nek wreef, deze puppies hebben hele goede ouders en kosten aardig wat geld.; De jongen liet voor een moment zijn hoofd hangen. Toen reikte hij diep in zijn broekzak en haalde een handvol kleingeld voor de dag en liet het aan de boer zien: Ik heb 39 cent. Is dat genoeg om te kijken? Zeker, zei de boer en hij floot een deuntje. Dolly! riep hij.

Uit het hondenhok en over het erf rende Dolly naar de boer toe, gevolgd door 4 kleine bolletjes wol. De kleine jongen drukte zijn gezicht tegen het hek. Zijn ogen straalden van verrukking. Terwijl de honden naar het hek toe kwamen rennen, zag de jongen nog iets bewegen in het hondenhok. Langzaam verscheen er nog een bolletje wol, maar deze was zichbaar kleiner dan de andere hondjes.

Op zijn achterpootjes gleed het bolletje het hok uit en op een wat onhandige wijze begon het hondje vooruit naar het hek te hobbelen terwijl het zijn best deed de andere hondjes bij te houden. Ik wil die hebben, zei het kleine jongetje, terwijl hij naar de waggelende hond wees. De boer knielde naast het jongetje neer en zei: Zoon, je wilt dat hondje echt niet. Het is nooit in staat om te rennen of te spelen zoals de andere hondjes kunnen.

Toen deed de jongen een stap naar achteren, reikte naar beneden en begon een broekspijp op te rollen. Terwijl hij dit deed werd een stalen beugel zichtbaar aan beide zijden van het beentje van de jongen die vastgemaakt zaten aan zijn speciaal gemaakte schoentje. De boer aankijkend zei hij: Weet u meneer, ik kan zelf ook niet zo goed rennen en hij heeft iemand nodig die hem begrijpt. Met tranen in zijn ogen reikte de boer naar beneden en pakte de kleine puppie op. Hij hield het heel voorzichtig vast toen hij de puppie aan de kleine jongen gaf.

Hoeveel kost het? vroeg de kleine jongen. Niets, het is gratis zei de boer. Er is geen prijs voor liefde.; De wereld is vol van mensen die iemand nodig hebben die ze begrijpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid