Spring naar bijdragen

Een ander Evangelie. Wie wil het kritisch onder vuur nemen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 135
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

mmm haak n beetje af bij

"Is het u al eens opgevallen dat in de verschillende denominaties wordt aangestuurd op een goede vakopleiding, werken voor een baas, netjes belasting betalen, gehoorzaam zijn aan de overheid, werkgever en andere gezagsdragers, en hard werken zodat men bijv. een goed huis en goede auto kan verkrijgen?"

Want er is niets mis met een goed huis en een goede auto, maar sterker nog, netjes belasting betalen, gehoorzaam zijn aan de overheid en andere gezagsdragers is Bijbels. Ik snap niet zo goed waar dit artikel naar toe wilt. Heb je een samenvatting of een puntsgewijze opsommingen van je visie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mmm en als je het OT voor je laat gelden en homosexualiteit een gruwel vindt, is dat nogal een eendimensionaal perspectief als je je realiseert dat ten eerste we niet meer onder wet leven (zeker als niet-Joden), ten tweede niemand zonder zonde is en we dus nooit de straf der steniging zouden kunnen opleggen en ten derde we ons beter op de balk in ons eigen oog zouden kunnen richten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel zegt dat oprechte mensen "her en derwaarts" (Amos8:11-12) in de Bijbel zouden gaan om zo veel mogelijk van Gods Woord te onderzoeken en te begrijpen, om zo raad voor het dagelijkse leven te kunnen vergaren en toepassen.

De Bijbel is een onuitputtelijke bron van (praktische) wijsheid voor jong en oud.

De ware God heeft zijn volk altijd bijeengeroepen (bijeen vergaderd) om onderwijs van hem te ontvangen.

Let op: mensen van alle leeftijden.

Het evangelie - goed nieuws over Jezus Christus, degene die door God is gegeven als redding voor de gehele mensheid – is een deel van de Heilige Schrift die door God is geïnspireerd (2Tim.3:16-17).

ER IS GEEN ANDERE EVANGELIE!

(Markus 13:5, 6) . . .Jezus dan begon tot hen te zeggen: „Past op dat niemand U misleidt. 6 Velen zullen komen op basis van mijn naam en zeggen: ’Ik ben het’, en zij zullen velen misleiden.

Laat je niet misleiden er is maar 1 Messias!

hoe weet je welke de echte is? Ik vind het namelijk nogal arrogant om te zeggen dat de jouwe de echte is natuurlijk. En waarom? Dat is zo geopenbaard, maar je weet nooit zeker dat de jouwe de juiste is. Heb je dat niet door?

Link naar bericht
Deel via andere websites
mmm haak n beetje af bij

"Is het u al eens opgevallen dat in de verschillende denominaties wordt aangestuurd op een goede vakopleiding, werken voor een baas, netjes belasting betalen, gehoorzaam zijn aan de overheid, werkgever en andere gezagsdragers, en hard werken zodat men bijv. een goed huis en goede auto kan verkrijgen?"

Want er is niets mis met een goed huis en een goede auto, maar sterker nog, netjes belasting betalen, gehoorzaam zijn aan de overheid en andere gezagsdragers is Bijbels. Ik snap niet zo goed waar dit artikel naar toe wilt. Heb je een samenvatting of een puntsgewijze opsommingen van je visie?

Misschien dat hij bedoelt dat we allemaal, door de maatschappij en door de kerk, de standaardrichting opgestuurd worden van huis, auto, vrouw en kinderen. Heel veilig natuurlijk, maar als we meer onszelf [vleselijke begeerten; oude natuur en alle andere benamingen] verloochenen en ons meer laten leiden door de Heilige Geest we een veel betekenisvoller bestaan kunnen hebben.

Verder zie ik in het stuk veel positieve dingen die mij allemaal ook niet geheel onbekend zijn. Het zijn gewoon dingen die je zelf direct uit de bijbel kunt halen, vele andere schrijvers zijn de heer den Boer ook al voorgegaan. Het is radicaal, Jezus is radicaler. Vernieuwend, anders, puur en opgeschoond? Voor de lezer en schrijver misschien (mij zet het ook weer aan het denken), maar niet in het algemeen.

God werkt op vele manieren, dit is er één van. Het is denk ik het belangrijkst dat je blijft openstaan voor God's onderwijs (nieuwsgierig als een kind), leiding en voor de toepassing daarvan. Dan zal God Zelf je Zijn waarheid leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wilde eerst niet reageren.

Ik dacht het niet goed begrepen te hebben ;(

Maar ik heb me steeds kwajer gemaakt en dat is niet goed, zeker niet nu met de Kerstdagen :$

Daarom wil ik dit toch van me afschrijven.

Ik lees in het hele artikel alleen maar teksten, gebruikt voor het goedpraten van een politieke voorkeur.

Zoals eerder gezegd, uit hun verband gelichte teksten tot oproepen van anarchisme en als een valse profeet Jezus voor het karretje spannen.

En dan de schijnheilige oproep naar de jeugd.

De psychologie van "Wie de jeugd heeft heeft de toekomst".

Denk je nu echt dat de jeugd zoveel objectiever is als de ouderen?

Juist de jeugd is te indoctrineren en juist de jeugd heeft het in zijn vroeg volwassen leeftijd het zo moeilijk omdat zij dan inzien wat hen van bovenaf is opgelegd en wat zij willen leren wat de waarheid is.

En daar komt nu dus nog bij de belediging van jou, dat de jeugd jou niet zou doorzien.

Waarom denk je dat zij zo weinig reageren?

Echt niet alleen omdat ze geen tijd hadden.

Kijk maar naar het aantal berichten de afgelopen dagen.

Maar juist veel ouderen hebben geleerd om door ervaringen,

- of krampachtig vast te houden aan wat zij in hun jeugd leerden

- of hun eigen ideeën te hebben aan de hand van wat zij door het leven hebben geleerd.

Geleerd, dat er mensen zijn als jij, die eigen ideeën wil spammen, schijnbaar eerlijke oproep doet naar eerlijke kritiek en als die komt het niet op het forum verder wil bespreken maar per PB.

Dat heeft mij vooral er toe gebracht te denken, hoe ik er nu over denk.

Ouderen zijn dan vaak degenen met meer zelfvertrouwen om dat ook aan de kaak te stellen.

En dat gaan ze echt niet verbergen in een persoonlijke PB aan jou.

Hoe meer ik toch lees, hoe bozer ik wordt.

En hoe misselijker.

Ik ga nu nog niet alles bespreken, daarvoor komen teveel onderwerpen aan bod.

Dat is dan misschien weer voor een volgende keer.

Alleen dat infantiele videootje over wapens trok te zeer mijn aandacht, nu als promoting voor een nieuw evangelie.

Daarom begin ik hiermee, want het is tekenend voor de infantiliteit of als het dat niet is, dan geniepigheid van de opzet van het geheel.

Alleen al dat stukje over wapens.

Het is alsof ik het aloude evangelie lees van de Amerikaanse republikeinse christelijke wapenlobby.

Het internet staat bol van "Niet wapens doden maar mensen"

Met de absolute drogreden, dat alle mensen zou zouden moeten kunnen verdedigen met een vuurwapen.

Niks nieuws onder de zon.

Hoe kun je teksten als : "Wie het zwaard oppakt zal door het zwaard vergaan" zo verkrachten?

Hoe kun je de genocide, als die van de joden in 40-45 zo misbruiken?

Heb je dan helemaal niets meegekregen de laatste weken over de wapenwetten en de roep om nieuwe wetgevingen in Amerika?

Tot hier op dit forum reikt blijkbaar de macht van de wapenindustrie van Amerika en het infantiele denken, dat daardoor gevoed wordt.

Alleen al door het besmettelijk zijn van onderbuikgevoelens als angst en vals veiligheidsgevoel: "Als ik maar een wapen bezit, kan ik mij verweren."

Dank zij de vuurwapen wetten van de meeste Europese landen komt hier sinds de laatste -tig jaren maar een kwart van de mensen per duizend om door vuurwapens in vergelijking met in de US

De motiveringen, die jij beschrijft stammen vooral uit een tijd van rondlopende bewapende bandieten, die ieder van ons die in een gevaarlijke streek wil gaan rondlopen, zal dreigen te gaan beroven en te vermoorden.

Rechtstreeks dus van de vele amerikaanse sites, waarin de ideeën van de wapenindustrie worden bewierookt.

En idd. zo was de situatie in de oude wereld.

Maar waarom had Jezus zelf dan geen wapen?

Nooit aan gedacht dat Jezus misschien bedoelde, dat je je moest omgorden en wapenen met strijdbaarheid, en tegen weerstand en haat, die je als evangelisten zult tegenkomen?

En je hoeft van mij echt niet aan te komen met het verzoek om verder te gaan via PB. (H)

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Verder zie ik in het stuk veel positieve dingen die mij allemaal ook niet geheel onbekend zijn.

2 Het zijn gewoon dingen die je zelf direct uit de bijbel kunt halen,

3 Het is radicaal, Jezus is radicaler.

4 Vernieuwend, anders, puur en opgeschoond?

5 Voor de lezer en schrijver misschien (mij zet het ook weer aan het denken), maar niet in het algemeen.

Dit is wat ik hieruit haal.

Juiste conclusies.

Maar of ze ook slaan op het artikel?

1 Positief is een persoonlijk waardeoordeel.

Belangrijk maar kan heel erg misleiden als je niet oppast/

2 Inderdaad. Zoals je een tegenovergestelde mening ook uit de Bijbel kan halen.

3 Inderdaad, voor de tijd waarin hij leefde.

Bijvoorbeeld: Oog om oog, tand voor tand idee werd volledig onderuitgehaald.

Liefde voor je vijanden en keer je nader wang toe waren volledig radicaal.

Wat TO nu doet (met het promoten van wapens) is daar weer volledig radicaal tegen in.

4 Echt niet.

Wat wij aan menselijke beschaving zijn gevorderd, wordt weer teruggebracht naar het recht van de sterkste uit primitieve tijden en naar ideeën van mensen, die geestelijk nog niet echt veel meer gevorderd zijn.

Als je dat puur wil noemen: oké. :(

5 Inderdaad misschien.

Want schrijver is niet de enige mens met zijn zg. vernieuwing.

Niet iedereen gelukkig en dat is het belangrijkste misschien van wat je nu schrijft!!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@MysticNetherlands

Je vraagt naar een samenvatting. Ik zou zeggen, lees de studie goed door. Zoveel is het niet. Mocht je problemen hebben met dingen die in de Bijbel staan (eendimensionaal en zo), dan moet je niet bij mij zijn maar bij je Schepper.

Allen:

Interessante flames. Lichtgeraaktheid zonder argumentatie vooral als ik het zo zie. Waar is het idee van 'toetst alles en behoudt het goede' gebleven? En de veronderderstelde christelijke waakzaamheid en geduld die er zo voor nodig is om hen die van het goede spoor zijn afgewezen terug in het spoor te krijgen? Als het echt allemaal zo verschrikkelijk is, dan kan iemand naar ik aanneem best op basis van de wet en de profeten vertellen waarom dat zo is. Toch?

Toets mij, schrijf wanneer het nodig is vernietigende kritiek (maar dan wel onderbouwd vanuit de wet en de profeten, waarvan Jezus met nadruk zegt dat Hij niet is gekomen om deze te ontbinden). Maar val dit forum a.u.b niet lastig met ongefundeerde meningen... Dat denk ik althans, maar misschien dat het op dit forum anders werkt en de bla bla belangrijker is dan de werkelijkheid. Geen idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@MysticNetherlands

[...........]

Als het echt allemaal zo verschrikkelijk is, dan kan iemand naar ik aanneem best op basis van de wet en de profeten vertellen waarom dat zo is. Toch?

Nee, want je zult geen enkele andere uitleg dan die van jou accepteren. Bovendien zijn we inmiddels wat verder dan de wet en de profeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bovendien zijn we inmiddels wat verder dan de wet en de profeten.

Dat is een discutabel standpunt, zoals je ook uit de studie op kunt maken.

Jezus noemt gehoorzaamheid aan de Vader als kenmerk van Zijn volgelingen, terwijl de geest van de antichrist juist aanstuurt op ongehoorzaamheid en het ridiculiseren van Gods wet en de profeten.

Het hele optreden van Jezus stond in het teken van gehoorzaamheid aan de Vader en qua denken een gedrag geworteld zijn in de wet en profeten. Dat is dan toch het voorbeeld wat een leerling van Jezus zou moeten volgen? Het voorbeeld wat Jezus gaf? Of stel je voor dat we het omgekeerde moeten doen en alles maar naast ons neerleggen en gaan doen wat 'goed is in eigen ogen' (in het OT juist een kenmerk van absolute goddeloosheid)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@MysticNetherlands

Je vraagt naar een samenvatting. Ik zou zeggen, lees de studie goed door. Zoveel is het niet.

Gaan we doen.
Mocht je problemen hebben met dingen die in de Bijbel staan (eendimensionaal en zo), dan moet je niet bij mij zijn maar bij je Schepper.

Dit soort uitspraken doen mij de haren op de armen overeind staan. Je snapt toch zelf wel dat er 234239048209384 interpretaties zijn van 'de dingen die in de Bijbel staan'? Dus nee, als ik problemen zou hebben met je artikel of hoe jij de Bijbel ge- danwel misbruikt of welke verzen jij in de (in mijn ogen) juiste danwel verkeerde context gebruikt etc, moet ik bij jou zijn en niet de Schepper.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bovendien zijn we inmiddels wat verder dan de wet en de profeten.

Het hele optreden van Jezus stond in het teken van gehoorzaamheid aan de Vader en qua denken een gedrag geworteld zijn in de wet en profeten. Dat is dan toch het voorbeeld wat een leerling van Jezus zou moeten volgen? Het voorbeeld wat Jezus gaf? Of stel je voor dat we het omgekeerde moeten doen en alles maar naast ons neerleggen en gaan doen wat 'goed is in eigen ogen' (in het OT juist een kenmerk van absolute goddeloosheid)?

Alsof wat goed doen in eigen ogen een vastomkaderd begrip is, alslof het doen wat God wilt een vastomkaderde begrip is en deze twee lijnrecht tegenover elkaar staan zeg,

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Verder zie ik in het stuk veel positieve dingen die mij allemaal ook niet geheel onbekend zijn.

2 Het zijn gewoon dingen die je zelf direct uit de bijbel kunt halen,

3 Het is radicaal, Jezus is radicaler.

4 Vernieuwend, anders, puur en opgeschoond?

5 Voor de lezer en schrijver misschien (mij zet het ook weer aan het denken), maar niet in het algemeen.

Dit is wat ik hieruit haal.

Juiste conclusies.

Maar of ze ook slaan op het artikel?

1 Positief is een persoonlijk waardeoordeel.

Belangrijk maar kan heel erg misleiden als je niet oppast/

2 Inderdaad. Zoals je een tegenovergestelde mening ook uit de Bijbel kan halen.

3 Inderdaad, voor de tijd waarin hij leefde.

Bijvoorbeeld: Oog om oog, tand voor tand idee werd volledig onderuitgehaald.

Liefde voor je vijanden en keer je nader wang toe waren volledig radicaal.

Wat TO nu doet (met het promoten van wapens) is daar weer volledig radicaal tegen in.

4 Echt niet.

Wat wij aan menselijke beschaving zijn gevorderd, wordt weer teruggebracht naar het recht van de sterkste uit primitieve tijden en naar ideeën van mensen, die geestelijk nog niet echt veel meer gevorderd zijn.

Als je dat puur wil noemen: oké. :(

5 Inderdaad misschien.

Want schrijver is niet de enige mens met zijn zg. vernieuwing.

Niet iedereen gelukkig en dat is het belangrijkste misschien van wat je nu schrijft!!!!!

Ik had erbij moeten zeggen dat ik niet de details gelezen heb. Als daarin staat dat de schrijver wapengebruik heroverweegt, dan vind ik het eerste gedeelte van zijn bijbelstudie niet kloppen met de rest. Bijvoorbeeld:

Wat zou God hiervan vinden? Zou God de kant kiezen van psychopaten zoals tirannen, moordenaars, pedofielen, verkrachters, overvallers of dieven? Van mensen die sowieso al schijt hebben aan iedere (wapen)wet en de door henzelf vastgestelde wetten als de hoogste in het universum beschouwen? Of misschien de kant van een eerbaar mens die vrijheid, leven, lichamelijke integriteit en bezittingen zou willen verdedigen tegen lieden met kwade bedoelingen?
Wat de TS hier suggesteert, gaat hij in tegen wat hij in het eerste gedeelte van het artikel schreef:
Niet om te heersen over andere mensen. Het onderwerpen van mensen, in welke richting dan ook, staat gelijk aan de menselijke waardigheid te verlagen tot het niveau van een dier. Immers, een mens behoort volgens deze scheppingsopdracht uitsluitend heerschappij te hebben over dieren. Zie voor een iets uitgebreidere uitleg het artikel over getallen en groei.

Volgende keer lees ik wat verder dan mn neus lang is :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lichtgeraaktheid zonder argumentatie vooral als ik het zo zie. Waar is het idee van 'toetst alles en behoudt het goede' gebleven?

Als je alleen ziet wat je wil zien, heb ik helemaal niets geschreven.

Zij die ogen hebben, die zien.

Je gaat helemaal nergens in op mijn kritiek, die voldoende is onderbouwd.

Hoe blind kun je zijn? (H)

Maar val dit forum a.u.b niet lastig met ongefundeerde meningen...

Uitgerekend jij schrijft mij de wet voor hoe ik me heb te gedragen op een christelijk forum?

Moet ik om deze arrogantie huilen of lachen?

Ik kies dit maal voor... |O

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Maria K.

Ik heb je post met veel belangstelling gelezen. Maar het is natuurlijk weinig meer dan een uiting van boosheid, en zeker geen poging om tot een serieuze discussie te komen. Het is niet verwonderlijk wanneer een derde daar verder niet op in gaat.

Verder schrijf ik niemand hier of waar dan ook de wet voor. Als je mijn artikel goed begrepen hebt weet je dat ik van mening ben dat alleen God mensen de wet voor kan schrijven. Los daarvan ben ik wel benieuwd hoe lang mensen op dit forum ongefundeerd serieus bedoelde topics kunnen blijven verstoren voor moderatoren ingrijpen, dat zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hou wel van simpel en kinderlijk, maar dan lees ik toch liever dit:

http://m.marktplaats.nl/a/boeken/godsdi ... -boom.html

Of dit: http://www.g12.me/en/g12/27-wat-ist-g12

Want die mensen dragen vrucht. Zomaar een Bijbelstudie op internet van iemand die je niet kent heb ik minder mee, als ik niet weet wat de vrucht is. Hij heeft apostelen gegeven, evangelisten, profeten, herders, leraars om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon. Dus als er iets niet klopt in de kerk zal Hij dat aan hen en zelfs niet aan 1 van hen laten zien. Als iets afwijkt van wat ik ken, moet je een hoop vrucht hebben, voordat ik ernaar luister.

En over het leger en wapens is hier al een topic, waar ik het beter uitgelegd vind worden.

Ik probeer het stuk wel te lezen, maar ik haak af bij dat vrouwen wapens moeten dragen. Weet je hoe het werkt? Ik was eens aan het fietsen op een afgelegen bospad en kwam een verkrachter tegen. Die man durfde niets te doen toen ik zei: God is hier. (ik was net bekeerd) Vervolgens heb ik 'm het evangelie verteld en gezegd dat God van hem houdt en 'm er wel van kon genezen. Ik heb wel meer van die getuigenissen gehoord, dat ze 2 grote engelen naast zo'n vrouw hadden zien lopen.

Sedertdien gebruik ik overigens mijn van God gegeven hersens en ga niet zomaar op een bospad fietsen om 11 uur 's avonds, maar je mag geloven dat God beschermt en je hoeft geen pistool in je handtas te stoppen als je 's avonds naar de bidstond wilt. Al die christenen die vervolgd worden moeten ook een pistool meenemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet verwonderlijk wanneer een derde daar verder niet op in gaat.

Nogmaals.

Ziende blind?

Los daarvan ben ik wel benieuwd hoe lang mensen op dit forum ongefundeerd serieus bedoelde topics kunnen blijven verstoren voor moderatoren ingrijpen, dat zeker.

Niet de wet voorschrijven, maar wel de les lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@cobybryant

Een paar relevante quotes:

Geconfronteerd met het feit dat veruit de meeste wetenschappers de evolutietheorie aanhangen zegt prof. Gitt:

"Waarheid kan niet gevonden worden door besluiten van een meerderheid."

"Waarheid is waarheid, wat de meerderheid er ook van vindt."

-- De Duitse wetenschapper, professor Werner Gitt, de voormalige directeur van het Federale Instituut voor Natuurwetenschappen en Technologie in Brunswick.

De zoektocht naar de waarheid is niets voor lafaards

-- Vincent di Foro - acteur in de TV serie Law & Order

Alle dingen zijn onderworpen aan interpretatie; welke interpretatie op een bepaald moment de boventoon voert, hangt af van macht en invloed, niet van de waarheid

-- Nietszche

De waarheid blijft de waarheid, ook al ben je in een minderheid van één

-- Mahatma Gandhi

De waarheid wordt geen onzin omdat niemand het gelooft, net zomin als onzin de waarheid wordt omdat iedereen het gelooft

-- Mahatma Gandhi

We aanvaarden de werkelijkheid zoals die ons voorgeschoteld wordt.

-- Christof in The Truman Show (1998)

Jezus is de belichaming van de waarheid.

Alleen, wordt Jezus ons voorgeschoteld zoals Hij was?

Ik begrijp wat je zegt, maar merk ook dat het misschien goed is de studie die ik doorgaf nog eens rustig en goed door te nemen. Ik ben zeer benieuwd met welk commentaar je dan komt. Voor zover ik kan inschatten kun je nog steeds de eerste (van dit forum) zijn die de studie aandachtig en geheel doorneemt, om vervolgens met gefundeerde kritieken te komen.

Ik ben benieuwd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid