Spring naar bijdragen

Een ander Evangelie. Wie wil het kritisch onder vuur nemen?


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Qua leeftijd pas ik niet op dit forum. Maar nu heb ik iets waarover ik heel graag de mening van jongeren zou willen horen. Ik heb een serieuze bijbelstudie uitgewerkt waar een ander Evangelie uit tevoorschijn komt dan ik ooit heb geleerd. Dat heeft natuurlijk toetsing nodig. Dus ik zou jullie willen vragen, of jullie in dit draadje zoveel mogelijk erop willen schieten met de meest kritisch mogelijke vragen en opmerkingen.

De studie is te bereiken via http://artikelen.nicodenboer.com/evange ... hoond.html

Wanneer de server overbelast is, kan hij ook gevonden worden via de volgende mirrors:

http://personal.nicodenboer.com/artikelen (server in Nederland)

http://nico.mrdk.nl/macht/artikelen.nicodenboer.com (mirror in Nederland)

http://mirror-is-1.nicodenboer.com (mirror in IJsland)

Om even heel duidelijk te zijn (ook richting moderatoren) ben ik er dus op uit om zinnige kritiek te krijgen, die gebaseerd is op de woorden van God, het hart van God, zoals ook terug te vinden in de Bijbel. Ik hoop dat dat gaat lukken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 135
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik wil het best lezen en erop reageren, maar als ik omdat ik ouder ben (31) al weggezet wordt als een ego die gewichtig wil doen, trekt het mij natuurlijk niet heel erg. ;) Ik bedoel, het zal best wel waar zijn hoor dat ik mij daar bij tijd en wijle aan bezondig, maar dat is dan niet per se omdat ik ouder ben, maar omdat mijn geest soms wat zwakker is. Ik kom dergelijk gedrag toch ook zeker net zo vaak bij jongere mensen tegen. Ik zou zeggen, geniet van zowel jonge als oude wijsheid, geniet van zowel het frisse denken als de rijpe ervaring (zelf zweef ik daar nog een beetje tussen ;)). Maar goed, als ik tijd en zin heb zal ik misschien eens aandacht aan dat stuk geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF

Doe geen moeite. Kinderen en eenvoudige, ongeletterde mensen blijken vaak - ook volgens Jezus - dichtbij het hart van God te zijn. Mensen die veel kennis hebben het tegenovergestelde. Dat blijkt ook uit de aanvaringen van Jezus met de schriftgeleerden. Jij hebt een hoofd wat behoorlijk volgestopt zit met kennis. En kennis maakt vaak opgeblazen.

Mijn vraag is gericht aan een bepaalde leeftijdscategorie, omdat ik vanuit die hoek hoop op onbevangen en pure reacties die zoeken naar het hart van God.

Trek het je niet aan en wees dankbaar voor de tijd die je bespaart ;) En begrijp goed dat dit niet vervelend bedoeld is, want wat voor jou geldt, is natuurlijk 1:1 ook waar voor anderen van 30+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kent die tekst van die engel uit de hemel die een ander evangelie brengt? Ik mag niet reageren, want ik ben te oud, maar was toch niet van plan me erin te verdiepen vanwege die tekst.

Ja die tekst ken ik. Een dubbele vervloeking over wie 'een ander evangelie' brengt. De volgende vraag is dan wat het orgineel is en welke varianten de vervalsingen. Overigens gaat de studie daar wel vrij aardig op in, dus wat dat betreft zou ik zeggen; toets alles en behoudt het goede!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben dan wel oud qua ehm leeftijd (d000h) maar redelijk jong van geest (in a way), erg kritisch, niet geheel onbekend met de meer kritische meningen omtrent de oude Kerk, en ik ben qua wat ik geloof toch wel redelijk een buitenbeentje. Dus.... ik ga m binnenkort ook wel even lezen en je van commentaar voorzien :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben dan wel oud qua ehm leeftijd (d000h) maar redelijk jong van geest (in a way), erg kritisch, niet geheel onbekend met de meer kritische meningen omtrent de oude Kerk, en ik ben qua wat ik geloof toch wel redelijk een buitenbeentje. Dus.... ik ga m binnenkort ook wel even lezen en je van commentaar voorzien :)

Prima plan! :Y

Uhh... ik merk dat het wat lastig is goed onder woorden te brengen wat ik in dit topic zoek. Mijn eerdere tekst is dacht ik wel duidelijk. Maar minder duidelijk is wat ik niet zoek. Misschien is dat het best samen te vatten als theoretisch geklets, theologie, mystiek, de zoveelste karrevracht met drogredenen, etc. Geloof me, ik heb al genoeg theorie aangehoord. Nu gaat het over het hart van God, ofwel praktijk, relatie, leven, kracht. Heel andere koek dus. Dat laatste wordt vanzelf wel duidelijk uit die studie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je maakt me nieuwsgierig. Ik ben na jarenlang kritisch onderzoek naar de Bijbel, de geschiedenis van de Kerk etc (al van voor dat ik Christen werd) van mening dat de balans bij ons Christenen veel te ver is doorgeslagen in naar de Kerk gaan, we zijn gered door Zijn gratie, de Bijbel kennen, veel dogma's etc ipv niet oordelen de straten op en de armen helpen en de hongerigen te eten geven etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@RobertF

Doe geen moeite. Kinderen en eenvoudige, ongeletterde mensen blijken vaak - ook volgens Jezus - dichtbij het hart van God te zijn. Mensen die veel kennis hebben het tegenovergestelde.

Dat heeft Jezus nooit zo gezegd en ook nooit zo bedoeld. Hij heeft het enkel over dat je qua eenvoud, eerlijkheid en puurheid als een kind mag zijn, maar Hij wijst daarmee niet de kennis an sich af. Er is zoveel over God te kennen en juist als je die kinderlijke nieuwsgierigheid aanhoudt kun je veel rijkdom vinden. Binnen in elk geval de katholieke Kerk vind je dan ook zowel eenvoudige lieden als intellectuele tijgers die elk op eigen wijze een intieme, diepgaande relatie met God hebben. Jezus wijst niemand af en dwingt niemand het één of het ander te zijn. Hij vraagt je alleen om niet te hard te oordelen over mensen die hun geloof anders beleven dan jij en over mensen die ouder zijn dan jij.

Ben ik veraf van God, omdat ik mij verlustig in de "de kennis des Heren" en daardoor het Mysterie des te meer weet te waarderen? Ik houd dat niet voor onmogelijk; in vergelijking met de echte heiligen, waar zowel intellectuelen als boeren tussenzaten, sta ik nog maar aan het begin van mijn weg met God. Maar ik merk wel dat de meest inspirerende momenten mij overkomen als ik over Hem schrijf, als ik al schrijvend met Hem in discussie ga en onmogelijke vragen voor mijzelf weet te duiden en zo nog meer vragen tegenkom. Daarbij ontvang ik Hem regelmatig tijdens de eucharistie en dichter bij God kun je hier op aarde niet komen. Kennis of geen kennis.

Dat blijkt ook uit de aanvaringen van Jezus met de schriftgeleerden. Jij hebt een hoofd wat behoorlijk volgestopt zit met kennis. En kennis maakt vaak opgeblazen.

Aanvaringen? Jezus had gewoon discussies met hen op de wijze zoals in die tijd gewoon is. En bij het joodse volk nog steeds. Het jodendom is toch ook een godsdienst van dispuut, van discussie met elkaar en met God. Er waren zoveel mensen in die tijd die meenden de Messias te zijn, dus daarover maakten de farizeeën zich niet zo druk. Ze stelden gewoon vragen, vroegen om tekens zoals ze bij elke vermeende profeet deden en gingen zo met Hem in discussie. Waar ze over vielen was dan niet ook dat Hij ze op hun kennis zou aanvallen, want Hij erkende ze daar gewoon in. Het probleem was dat Jezus zich gelijkstelde aan God en beweerde de Wet, de Torah zélf te zijn.

Maakt kennis opgeblazen? Kan. Maar eenvoud kan net zo goed opgeblazen maken. Als je er prat op gaat dat je anti-intellectualisme de meest pure vorm van geloof is en daarom meent mensen die daar anders in staat daarom wel niet dichter bij God zouden staan, dan neigt dat natuurlijk net zo goed naar opgeblazenheid. Net zoals arme mensen gezegend zijn door God, maar ook ervoor moeten oppassen dat ze rijke mensen niet gaan minachten en prat gaan op hun armoede. Dan ben je verder van huis dan de rijke die gewoon met God probeert te leven en met zijn geld toch goede dingen doet naar zijn (geestelijke) vermogen. De boer de de intellectueel minacht staat bepaald niet dichter bij Gods koninkrijk dan de intellectueel die de boer minacht.

Geloof me, ik heb echt jongeren gehoord die werkelijk meenden dat zij het meest pure, ware geloof hadden, dat oudere mensen maar star en wettisch zouden zijn, of die zelfs meenden dat zij hun ouders maar moesten bekeren. Ook hier op dit forum. En ook ken ik oudere mensen die zo lief, zacht en mild zijn in hun doen en laten, dat ik daar graag van leer. Opgeblazenheid en hoogmoed kom je echt in alle lagen van de bevolking en zo dus ook van het Volk van God tegen. Jouw taak is dan ook niet om de opgeblazenheid daar te ontdekken, maar enkel de opgeblazenheid in jezelf. Het Evangelie gaat niet over de ander, maar enkel over jouzelf.

Trek het je niet aan en wees dankbaar voor de tijd die je bespaart ;) En begrijp goed dat dit niet vervelend bedoeld is, want wat voor jou geldt, is natuurlijk 1:1 ook waar voor anderen van 30+

Misschien heb je het zelf niet door, dat kan, maar dit komt echt ontzettend arrogant, neerbuigend en betweterig over. Mij heb je daar niet mee hoor, het boeit mij niet zo heel erg hoe mensen over mij menen te moeten schrijven, daar ik hier immers maar een naam op een forum ben, maar ik zou toch maar beter hierop letten, want je kunt zo deuren keihard dichtgooien die open hadden moeten blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ RobertF

Hij bedoeld te zeggen dat als Christus die tekst had kunnen lezen, dan had Hij het onmiddelijk afgewezen. Want als we ervan uitgaan dat Christus ca 33 jaar oud was toen Hij stierf, dan was Hij natuurlijk veel te oud om dit te begrijpen... Bovendien leed Hij dan waarschijnlijk aan teveel ego en dikdoenerij, met Zijn wonderen en kruisiging enz ... wat een attention seeker zeg... :|

Verder zou ik die site vooral een verzameling dwalingen willen noemen, die niks met christendom te maken hebben. Voor degenen onder de 25 die een uitleg willen hebben waar de dwalingen zitten kunt u natuurlijk altijd met mij of diverse andere christelijke users hier contact opnemen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik behoor ook niet tot de doelgroep maar heb toch maar een blik geworpen op deze studie. Mijn conclusie: oude wijn in nieuwe zakken. In de afgelopen tweeduizend jaar zijn je vele voorgegaan in dit soort redeneringen en de meest extreme aanhangers ervan hingen al lang geleden aan de toren in Munster(?) in een kooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@RobertF

Doe geen moeite. Kinderen en eenvoudige, ongeletterde mensen blijken vaak - ook volgens Jezus - dichtbij het hart van God te zijn. Mensen die veel kennis hebben het tegenovergestelde. Dat blijkt ook uit de aanvaringen van Jezus met de schriftgeleerden. Jij hebt een hoofd wat behoorlijk volgestopt zit met kennis. En kennis maakt vaak opgeblazen.

.. want wat voor jou geldt, is natuurlijk 1:1 ook waar voor anderen van 30+

Och, het is toch wel handig, wat kennis:

Hosea 4:6 Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis. Omdat gij de kennis verworpen hebt, verwerp Ik u, dat gij geen priester meer voor Mij zult zijn; daar gij de wet van uw God vergeten hebt, zal ook Ik uw zonen vergeten.

In 'de kern v.h. evangelie' zie ik niet veel nieuws eigenlijk. Maar verder lees ik het niet door hoor, want RobertF is al zo mega oud en die is bij mij vergeleken weer een jonkie, straks kan ik niet meer lopen, dan ben ik topzwaar en val ik voorover van al die hoofdkennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF

Je hebt een hoop tekst geproduceerd, zonder zelfs maar te weten waar deze bijbelstudie over gaat. Meta discussie. Als je na het lezen van de bijbelstudie inhoudelijk feedback kunt leveren waarvan je echt denkt dat het een bijdrage kan zijn, dan is die van harte welkom. Stuur me dan even een PM, dan gaan we via email of Skype verder.

@St. Ignatius

Jezus was inderdaad uiteindelijk 33 jaar en had een helder verstand. Ik praat graag met mensen die een helder verstand hebben. De ervaring leert dat naarmate men ouder wordt - en dan vooral in de tegenwoordige tijd - verstand de neiging heeft vertroebelt te raken met door allerlei onzin die hoofden ingestopt wordt.

@St. Ignatius en dingo

Verder heb je kennelijk een mening over het totaalbeeld, maar blijkt niet uit je opmerkingen of die ergens op gebaseerd is. Uit niets blijkt dat je de tekst uberhaupt gelezen hebt, en voor zover dat het geval is of dat op een grondige manier is gedaan. Het is makkelijk om even snel wat te roepen, maar laat het a.u.b. ook enige substantie hebben.

@cobybryant

Het citaat wat je aanhaalt is zeer relevant. Jammer alleen dat je niet de moeite wilt nemen om nu eens goed inhoudelijk door de materie heen te gaan. Want na een paar comments in dit draadje is dat er kennelijk nog niet van gekomen. En dat is jammer, want daar ging het nu net om. Het lijkt me niet zinvol om net als RobertF teksten te produceren zonder te weten waar het nu eigenlijk over gaat. Kennis hebben is prima, zolang die maar niet afleidt van het hart van de zaak. Anders zou een mens inderdaad topzwaar worden.

@Salomon

Doornemen is wat anders dan goed lezen, iets door laten dringen en kijken wat het totaalbeeld is. Ook ik heb een hekel aan allerlei losse citaatjes die te pas en onpas, vaak totaal uit de context gerukt gebruikt worden. De citaten heb ik gebruikt om een beeld te schetsen. Wanneer je goed gelezen hebt (en dus niet 'even iets doorgenomen hebt') dan zul je weten of het totaalbeeld klopt met de werkelijkheid. En die werkelijkheid is niet theoretisch van aard, het gaat hier over het hart van God, Zijn bedoelingen. En dat gaat verder dan alleen woorden, net zoals de relatie met een geliefde verder gaat dan alleen maar een liefdesbrief of bloemetje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste mensen,

Tot nu toe blijkt dat niemand - althans, van degenen die inmiddels commentaar hebben geleverd - goed door de uitgewerkte bijbelstudie is heengegaan. Dat is jammer.

Met nadruk verzoek ik jongeren met een fris verstand om te lezen, te toetsen en vervolgens feedback te leveren.

Wie ouder is wordt natuurlijk niet buitengesloten. Om verschillende communicatiestijlen niet te laten verworden tot een grote ondoorzichtige brij voor onbevangen lezers, zou het dan denk ik beter zijn om via PM in contact te treden, waarna we bijv. per email gedachten kunnen uitwisselen. Of als het gewenst is om dat en publiek te doen, wellicht in een ander - nog te openen - draadje. Het gaat mij erom dat dit topic niet onnnodig vervuild raakt, want mijn vraagstelling en de groep waaraan ik het vroeg is vrij natuurlijk specifiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sniffing Around, ik spreek je inderdaad even aan op hoe je op mij overkwam, omdat je daarmee het topic wel kunt verstoren. Had je gewoon enkel geschreven dat je een frisse kijk op de zaak wil, dan had je mij niet gehoord. Maar je lijkt oudere deelnemers zomaar te veroordelen en af te serveren en dat soort dingen kun je beter gewoon niet doen. Daarbij is dat naar mijn weten sowieso niet de bedoeling op dit forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel zegt dat oprechte mensen "her en derwaarts" (Amos8:11-12) in de Bijbel zouden gaan om zo veel mogelijk van Gods Woord te onderzoeken en te begrijpen, om zo raad voor het dagelijkse leven te kunnen vergaren en toepassen.

De Bijbel is een onuitputtelijke bron van (praktische) wijsheid voor jong en oud.

De ware God heeft zijn volk altijd bijeengeroepen (bijeen vergaderd) om onderwijs van hem te ontvangen.

Let op: mensen van alle leeftijden.

Het evangelie - goed nieuws over Jezus Christus, degene die door God is gegeven als redding voor de gehele mensheid – is een deel van de Heilige Schrift die door God is geïnspireerd (2Tim.3:16-17).

ER IS GEEN ANDERE EVANGELIE!

(Markus 13:5, 6) . . .Jezus dan begon tot hen te zeggen: „Past op dat niemand U misleidt. 6 Velen zullen komen op basis van mijn naam en zeggen: ’Ik ben het’, en zij zullen velen misleiden.

Laat je niet misleiden er is maar 1 Messias!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid