Spring naar bijdragen

Een ander Evangelie. Wie wil het kritisch onder vuur nemen?


Aanbevolen berichten

  • 2 months later...
  • Antwoorden 135
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Haloo everybody!

I would like to know people and speak about bible, any kind of religen. Just in english for the moment. Dutch, I lean. I know just few words. I come from Hungary and now live in Nederland because my husbend work hier.I live near Uden.

If someone have time for me my email adress is: emilia_dez@yahoo.com

Have a good day!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RK diaken

Vanwege de feedback op het oorspronkelijke artikel heb ik besloten tot herschrijving over te gaan, zodat het overzichtelijker en leesbaarder zou worden. Ook zijn er een aantal ingrediënten toegevoegd.

In plaats van één artikel rijpt er op dit moment een drieluik, waarvan de eerste twee delen inmiddels online staan en bereikbaar zijn via hetzelfde web adres.

Na afronding van het drieluik verschuift het eindresultaat naar een meer definitief plekje op het internet. Mogelijk zal daarna nog iets gedaan worden met audiovisuele middelen. Momenteel gaan mijn gedachten echter meer naar podcasts, omdat video de aandacht m.i. meer richt op de persoon dan op de inhoud. En dat is niet de bedoeling.

Wordt vervolgt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
@RK diaken

Vanwege de feedback op het oorspronkelijke artikel heb ik besloten tot herschrijving over te gaan, zodat het overzichtelijker en leesbaarder zou worden. Ook zijn er een aantal ingrediënten toegevoegd.

In plaats van één artikel rijpt er op dit moment een drieluik, waarvan de eerste twee delen inmiddels online staan en bereikbaar zijn via hetzelfde web adres.

Na afronding van het drieluik verschuift het eindresultaat naar een meer definitief plekje op het internet. Mogelijk zal daarna nog iets gedaan worden met audiovisuele middelen. Momenteel gaan mijn gedachten echter meer naar podcasts, omdat video de aandacht m.i. meer richt op de persoon dan op de inhoud. En dat is niet de bedoeling.

Wordt vervolgt...

Ik had eerder nog wat willen schrijven, maar ben er niet aan toe gekomen. Aangezien je hier nu toch weer rondhangt, bij deze:

Het volgende valt me op. Je betoogt dat we maar één autoriteit hebben: God, en dat we daarom heel kritisch moeten kijken naar 'in dienst zijn', dat wapenbezit daarom geen probleem is, dat ... etc. We staan immers onder Gods heerschappij, niet onder die van mensen. Je doet een sterk pleidooi voor Gods soevereiniteit. Wij moeten naar Hem luisteren.

In dat licht is het uitermate ironisch, dat je je zelf niet aan de door je gepropageerde wijsheid wilt houden. Want zodra blijkt dat Paulus of bv. Petrus iets zegt dat jou niet aanstaat, dan worden er direct pogingen ondernomen om eronder uit te komen, om wat Petrus of Paulus schreef, terzijde te schuiven met een beroep op fouten, etc.

Als je je eigen bijbel exegese serieus ter harte neemt, dan zul je t.o.v. wat God door zijn profeten (Petrus, Paulus, etc) gezegd heeft, uitermate serieus moeten nemen, ook (zelfs: juist!) als je het er niet mee eens bent. Het is makkelijk om een God te hebben waar je het altijd mee eens bent, en die je nooit tegenspreekt, en die toevallig exact de wensen heeft die goed bij je karakter passen. Zo'n God heet ook wel een robot die je zelf geprogrammeerd hebt. Het is veel waarschijnlijker dat als God bestaat, dat Hij dan zo anders is, dat je geregeld onderwerpen tegen zult komen, waar jij het niet met Hem eens bent. En als je je eigen bijbeluitleg over Gods gezag serieus wilt nemen, zul je in die gevallen moeten buigen voor Hem, niet proberen om Hem ter herscheppen naar jouw eigen wensen en karaktertrekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Nunc

Geen dingen door elkaar halen Nunc.

'Attent zijn' is niet hetzelfde als 'rondhangen'.

Verder verwar je het gezag van God met 'schriftgezag' ofwel het veronderstelde gezag van geschriften waarvan de inhoud en canon onder het gezag van Rome tot stand is gekomen. In tegenstelling tot velen erken ik wél het gezag van God (waarbij ik net als Jezus teruggrijp op de wet en profeten), maar niet het gezag van Rome, noch de onfeilbaarheid van stukjes papier. Hoewel die laatste soms wel nuttig kunnen zijn. Maar dit had je ook op kunnen maken uit de artikelen, dus vraag ik me af waarom je deze verwarring probeert te scheppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Nunc

Geen dingen door elkaar halen Nunc.

'Attent zijn' is niet hetzelfde als 'rondhangen'.

Verder verwar je het gezag van God met 'schriftgezag' ofwel het veronderstelde gezag van geschriften waarvan de inhoud en canon onder het gezag van Rome tot stand is gekomen. In tegenstelling tot velen erken ik wél het gezag van God (waarbij ik net als Jezus teruggrijp op de wet en profeten), maar niet het gezag van Rome, noch de onfeilbaarheid van stukjes papier. Hoewel die laatste soms wel nuttig kunnen zijn. Maar dit had je ook op kunnen maken uit de artikelen, dus vraag ik me af waarom je deze verwarring probeert te scheppen.

wellicht is dat, omdat de laatste keer dat ik je teksten las, ik het idee kreeg dat je je op de bijbel wilde baseren. Maar kennelijk wil je de stukjes eruit halen, die je aanspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
wellicht is dat, omdat de laatste keer dat ik je teksten las, ik het idee kreeg dat je je op de bijbel wilde baseren. Maar kennelijk wil je de stukjes eruit halen, die je aanspreken.

@Nunc

Handig, die RSS feeds. Ze voorkomen dat je ergens moet 'rondhangen' om te weten of er iets relevants gebeurt. Hoewel ik niet weet in hoeverre je opmerking relevant is (voor mij of anderen).

Laten we eens kijken naar het voorbeeld van Jezus.

Matth. 15:2-6

Waarom overtreden uw discipelen de overlevering der ouden? Immers, zij wassen hun handen niet, wanneer zij brood eten. Hij antwoordde hun en zeide: Waarom overtreedt ook gij ter wille van uw overlevering zelfs het gebod Gods? Want God heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder, en: Wie vader of moeder vervloekt, zal de dood sterven. Maar gij zegt: Wie tot zijn vader of zijn moeder zegt: Het is offergave, al wat gij van mij hadt kunnen trekken, behoeft zijn vader of zijn moeder niet te eren. Zo hebt gij het woord Gods van kracht beroofd ter wille van uw overlevering.

Hieruit blijkt dat de kracht en het gezag van de woorden van God door geestelijken te vaak vervangen wordt door het gezag van tradities en het leergezag van geestelijken.

Matt 5:27-28

Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.

Hieruit blijkt dat woorden van (bijv. de 10 geboden) niet altijd afdoende zijn om datgene wat God wenst weer te geven. Met andere woorden, geschreven tekst is gebrekkig en alles behalve onfeilbaar.

Omdat geestelijken weigeren het gezag van God te aanvaarden maar hun eigen gezag daarvoor in de plaats stellen, gebruikt Jezus bepaalde termen voor hen. 'Adderengebroed' (nakomelingen van satan), 'opgeverfde graven', etc.

Anders gezegd, de 'geest van de antichrist' in actie waardoor mensen die hun eigen 'god' in elkaar gaan sleutelen.

Daardoor ontstaat een 'ander evangelie', iets wat ik in mijn artikelen ontmasker. En dat vooral uitgaande van de wet en profeten, net zoals Jezus dat deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom baseer je je wel op Mattheüs dan? Je hebt geen enkele garantie dat het niet een product is van diezelfde kerk, laat staan dat er mee gedokterd zou kunnen zijn.

Precies. Voorbeeld:

Matth 5:17

Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

Markus 7:19

... En zo verklaarde Hij alle spijzen rein.

Hoe kan dat nou? Eerst zegt Jezus dat hij niet is gekomen om de wet te ontbinden, en daarna wordt hem een uitspraak in de mond gelegd die de wet juist wél ontbindt. Maar, dat mag niet gezegd worden. Het adderengebroed wat een hand heeft gehad in het (her)schrijven en samenstellen van het Nieuwe Testament heeft deze woorden immers onfeilbaar verklaard. Alle woorden in die geschriften worden geacht geïnspireerd te zijn door de Heilige Geest. Dat roept de nodige problemen op (ik kan er meer noemen, maar dan gaat het off-topic worden). Ik veronderstel echter wel dat God ervoor gezorgd dat wat voor ons relevant is toch is blijven staan, zoals de werkelijke aard van het koninkrijk van God. Dát is waar mijn artikelen over gaan.

Overigens, mijn comment van vandaag was informatief bedoeld. Om attent te zijn naar RK diaken. Wie interesse heeft kan mijn artikelen zelf lezen en zelf een mening vormen. Dat, en niets meer of minder, was de bedoeling van die comment.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid