Spring naar bijdragen

Bijbelverspreiding wereldwijd met 11% gegroeid


Aanbevolen berichten

Ik wilde slechts even aanwijzen dat er wel degelijk gevallen zijn waar evangelisatie/bijbelverspreiding tot doden kan leiden. Dat dit lang niet altijd het geval is ligt natuurlijk voor de hand, en het overgrote meerendeel van mensen die naar Afrika gaan om te helpen doen ook werkelijk dat: helpen. Maar om nou te zeggen dat het nooit kwaad kan en dat er alleen misschien iemand verongelukt raakt doordat ie een Bijbel (letterlijk) naar z'n hoofd krijgt geslingerd...dat klopt ook niet helemaal. Rotte appels zijn er in elke groep wel te vinden.

Beste MasterJapie, als de geschiedenis ons één ding heeft geleerd is het wel dat mens geen Bijbel nodig is om alles te doen wat God verboden heeft. Doordat atheïsten zoals jij in de regel eveneens humanist zijn, is men geneigd om te denken dat de mens uitsluitend tot goede werken in staat is. Toch getuigen de kranten dagelijks van het tegendeel en tonen aan dat de mens van nature neigt naar het kwaad.

Het zoeken naar een zondebok om de schuld op te leggen is een joods/christelijk concept. De Bijbel is voor jou wat voor joden een volkomen geitenbok is. Voortaan dus maar niet meer beweren dat het alleen maar kommer en kwel is. ;)

Edit: Handig die voorbeeld functie. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voortaan dus maar niet meer beweren dat het alleen maar kommer en kwel is.

Moet jij toch echt mijn posts iets beter lezen, want ik leg net uit dat dat juist niet het geval is ;) Ik heb het ook niet over de kwade zaken op aarde in het algemeen, ik heb het nu puur over het verspreiden van Bijbels. En je kan niet ontkennen dat dat in zeldzame gevallen wel eens mis gaat (of het nou de opzet van de evangelisten is of niet). Ik reageerde puur en alleen op:

maran schreef:

het kost mensenlevens.

Hoogstens als ze er één tegen iemands hoofd aan gooien, maar dat heb ik nog niet gehoord.

Met een zetje in de juiste richting kunnen bijgelovige mensen die niet beter weten makkelijk aangezet worden tot haat, niet te onderscheiden van de westboro baptist church, met het enige verschil dat men het in Afrika op sommige plekken niet zo nauw neemt met 'vreedzaam' protesteren, en mensen gewoon maar in de fik zetten of ophangen. Nogmaals, gebeurt verre van altijd, het zijn zeldzame zaken, maar ze gebeuren wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
en het overgrote meerendeel van mensen die naar Afrika gaan om te helpen doen ook werkelijk dat: helpen.

Inderdaad en dat doen ook de meeste christenen en christelijke organisaties; helpen de nood verlichten. Het voorbeeld van Thorgrem is geen uitzondering maar eerder regelmaat zoals ik het zie. Een aantal zendingswerkers die ik ken werken als arts, verpleegkundige, of als vliegenier of technicus bij de MAF zodat mensen vervoerd kunnen worden vanuit de bush naar de ziekenhuizen.Ze gaan daar naar de kerk want in veel werelddelen zoals o.a Afrika wonen veel christenen, ja ze komen voor hun geloof uit. Misschien vertellen ze ook wat hun drijft wie hun inspiratiebron is maar dat zie ik niet als zieltjes winnen. Een gezin wat ik ken woont er zo ongeveer 20 jaar hun tweeling was zwemkampioen in Oeganda. Dan ben je verweven in die cultuur dan ken je fam banden.

Het werelddiaconaat werkt bijna altijd op die manier, en zodra deze werkers weg gaan worden ze opgevolgt door een andere verpleegkundige of arts zodat projecten door kunnen gaan totdat mensen het zelf aangeleerd hebben of opgeleidt zijn.

Waar het m.i het meest fout gaat is wanneer mensen met een kleine groep gaan (en ja dat komt w.s vaker in de wat charismatische bewegingen voor) ongestructureerd,zonder plan.

En zo even voor een paar weken en dan weer vertrekken. Dan lijkt het of er geen echte belangstelling is voor de mensen maar alleen om zieltjes te winnen, of wat genezingsdiensten te houden.

Deze voorbeelden halen atheisten vaak en graag naar voren, dat komt in het nieuws maar is volgens mij niet de meerderheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik zou van harte hopen dat dat eens stopt.

laat andere geloven met rust en laat een ieder zich bezig houden met zijn/haar eigen zieleheil.

Dat is het probleem van sommige gelovige op deze wereld. Die vinden dat hun religie de ultieme waarheid is en mensen die er niet in geloven voor eeuwig zullen branden in de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In een aantal landen in Afrika worden (met geld uit rijke islamitische olie landen) jeugdclubs opgezet voor werkloze jongens.

Moet ik nu geloven dat dit alleen uit liefde gedaan wordt, en dat daar geen zieltjes winnerij achter zit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
In een aantal landen in Afrika worden (met geld uit rijke islamitische olie landen) jeugdclubs opgezet voor werkloze jongens.

Moet ik nu geloven dat dit alleen uit liefde gedaan wordt, en dat daar geen zieltjes winnerij achter zit?

Niks mis mee.

Werkloze jongens worden van de straat gehouden, scheelt weer criminaliteit. Als daarmee die jongens een stabiele basis wordt gegeven zullen ze ook meer openstaan voor de verschillende keuzes die ze hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In een aantal landen in Afrika worden (met geld uit rijke islamitische olie landen) jeugdclubs opgezet voor werkloze jongens.

Moet ik nu geloven dat dit alleen uit liefde gedaan wordt, en dat daar geen zieltjes winnerij achter zit?

Niks mis mee.

Werkloze jongens worden van de straat gehouden, scheelt weer criminaliteit. Als daarmee die jongens een stabiele basis wordt gegeven zullen ze ook meer openstaan voor de verschillende keuzes die ze hebben.

Even geen aandacht voor het onderstreepte "jongens"?

Voor moslims zijn idd. meisjes/vrouwen minder belangrijk, want die hebben officiëel het geloof van hun vader en later dat van hun man.

Die kunnen alleen ongelovig zijn als ze dat afwijzen.

Ook ga je ervan uit dat werkloze jongens in de regel in criminaliteit vervallen. :(

Welke keuzes hebben ze dan allemaal?

Igv. een financiële en misschien ook anderszins en meer daadwerkelijke hulp door Moslims.

Daar zullen ze dan ook voor kiezen.

In dit geval zullen ze dus Moslim worden.

Zie ook:

viewtopic.php?p=1071349#p1071349

Voor het christendom zullen zij kiezen, (als ze zich willen bekeren tot het geloof van de weldoeners), igv. christelijke missionarissen en christelijk geld.

Wat zegt dit over deze mensen en hun bekering naar een bepaalde religie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk zijn Afrika en Azië een soort postmoderne westerse pretparken voor ons. Wij hebben natuurlijk het recht om alle kennis te assimileren en elementen van andere culturen te ontlenen. Maar die andere continenten moeten lekker authentiek blijven en vooral niet veranderen. Dat is zo leuk voor in de boekjes, tv en je vakantie.

Net een soort natuur reservaat. Dat moet je niet vervuilen met, bijvoorbeeld een bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

het evangeliseren is het moderne kerstenen van het liefst alle culturen in de wereld.

brutaal ingrijpen in deze culturen en ze het evangelie opdringen.

in het verleden heeft dit voor onnoemlijk veel leed gezorgd en zijn vele culturen vernietigd, maar de hedendaagse technieken worden steeds gewiekster- er zijn allerlei cursussen voor in het leven geroepen.

met als enig doel:

zoveel mogelijk zieltjes winnen voor de 'Enige Ware Religie' - want de rest is crap. :(

wat staat er ook al weer in de bijbel over hoogmoed?

in India gaat men zelfs zover dat sommige missionarissen daar hindoe-beelden verbranden en vertrappen en daar bijbels voor in de plaats geven.

wat een naastenliefde en wat een respect voor de anders gelovige medemens.!!! |P

lees ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstening

Link naar bericht
Deel via andere websites
het evangeliseren is het moderne kerstenen van het liefst alle culturen in de wereld.

brutaal ingrijpen in deze culturen en ze het evangelie opdringen.

Ow foei! Zomaar die mensen helpen met voedsel scholing en werk. Dat verpest ons postmoderne pretpark.

in het verleden heeft dit voor onnoemlijk veel leed gezorgd en zijn vele culturen vernietigd, maar de hedendaagse technieken worden steeds gewiekster- er zijn allerlei cursussen voor in het leven geroepen.

Zonde zeg, zo gaan al onze westerse pretparken er aan.

met als enig doel:

zoveel mogelijk zieltjes winnen voor de 'Enige Ware Religie' - want de rest is crap. :(

wat staat er ook al weer in de bijbel over hoogmoed?

Jij zal het wel weten. Ik mis helaas die goddelijke gave van universele telepatie en intentie lezen.

in India gaat men zelfs zover dat sommige missionarissen daar hindoe-beelden verbranden en vertrappen en daar bijbels voor in de plaats geven.

wat een naastenliefde en wat een respect voor de anders gelovige medemens.!!! |P

Nou! En elke tourist zwaffelt er tegen het Tashmahal! Ze zouden gewoon de westerling moeten verbieden zijn land uit te gaan.

Ow, en dan geven we ons een fictieve "authentieke" cultuur met de illusie dat culturen niet veranderen en elkaar niet beïnvloeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
het evangeliseren is het moderne kerstenen van het liefst alle culturen in de wereld.

brutaal ingrijpen in deze culturen en ze het evangelie opdringen.

Ow foei! Zomaar die mensen helpen met voedsel scholing en werk. Dat verpest ons postmoderne pretpark.

Kom op Olorin, je weet beter.

Het begon met kraaltjes en spiegeltjes, nu is het medische zorg en soms voedsel, maar de achterliggende drijfveer was en is evangelisatie.

Onze god is beter dan die van jullie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ik maar denken dat de kolonisatie van verre gebieden voornamelijk met macht, grondgebied en veel geld verdienen te maken had.

Oók, lees de geschiedenis van de kerstening van Zuid-Amerika, Spanje werd er rijke en machtig van.

Ondertussen werden Maya priesters die zich niet wilde bekeren op afgruwelijke wijze gemarteld en gedood.

(nog wél opgetekend door een spaanse monnik aldaar, en de paus heeft daarvoor excusses aangeboden)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oók, lees de geschiedenis van de kerstening van Zuid-Amerika, Spanje werd er rijke en machtig van.

Ondertussen werden Maya priesters die zich niet wilde bekeren op afgruwelijke wijze gemarteld en gedood.

(nog wél opgetekend door een spaanse monnik aldaar, en de paus heeft daarvoor excusses aangeboden)

Gemarteld om de kraaltjes en spiegels die je eerder noemde?

Je had het over evangelisatie. Hoeveel 'heidense' priesters worden er nu gemarteld schat je in door westerse machten met het oog op bekering?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, het is weer het welbekende verhaal: al die volkeren waren allemaal zo zuiver, zo goed, zo edel, zo reuzespiritueel. Maar toen kwam het grote boze westen met haar verderfelijke christendom en die maakte alles kapot. Genoeg tenenkrommende films en boeken daarover en als ons idealiseren te ver dreigt te gaan, dan verzinnen we wel aliens die helemaal volmaakt zijn en mogen we ons weer even fijn collectief schuldig voelen tijdens het kijken van Avatar. Om vervolgens gewoon weer verder te gaan met onze levens.

Tijd daarom voor enkele nuanceringen. Die volken bestonden ook gewoon uit vechtende, twistende, godsdienstige, machtszuchtige mensen, die andere stammen plunderden en uitmoordden, die ook gewoon vrouwen verkrachtten, kinderen afslachtten en gevangenen als slaven gevangennamen en die ook gewoon de natuur uitbuitten voor hun gewin. Alleen omdat ze nog geen fabrieken konden bouwen, maakte dat nog niet zoveel uit. En hun godsdiensten bestonden ook veel uit angst voor boze geesten of machtige natuurverschijnselen, waaraan je maar snel offers moest brengen en waarvoor je vreemde tot vaak zeer pijnlijke rituelen moest uitvoeren. Met allerlei geboden die ook veel mensen keihard buitensloten. Het waren echt geen volmaakte, westerse new agers of zo.

Ondanks alle misstanden die toen en nu wel geweest zullen zijn, kan ik mij zo voorstellen dat ook toen het christendom voor veel mensen wel degelijk meer vrijheid bracht, meer kennis en meer beschaving. Dat het westen wel degelijk ook veel goede dingen meebracht voor deze volkeren en zelfs ook deels hun talen bleef spreken in het christendom. Maar ja, als je zoiets zegt, dan ben je natuurlijk weer reuzenaïef, want je behoort vooral enkel en alleen zo ongenuanceerd mogelijk Avatar na te spreken. Of Pocahontas. Of...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kom op Olorin, je weet beter.

Het begon met kraaltjes en spiegeltjes, nu is het medische zorg en soms voedsel, maar de achterliggende drijfveer was en is evangelisatie.

Onze god is beter dan die van jullie.

Dat waren Europeanen. Dus elke Europeaan in Azië doet dat?

Stropopredenering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert,

Waar o.a Maran op doelt daar zit een kern van waarheid in.

De gereformeerde zending ging vroeger naar Afrika naar Brazilie etc en de mensen werden geleerd op hele noten te zingen, psalmen. Al hun gebruiken werden afgenomen, stil zitten tijdens de dienst. Calvinist zijn terwijl velen gewend waren dansen hun verhaal te vertellen. Maar dat mocht niet omdat het heidens zou wezen, dat is m.i een grote fout geweest. Waardevolle culturen werden uit elkaar getrokken, gelukkig weten nu heel veel Bijbelverspreiders, zendingswerkers,ontwikkelingswerkers dat dit niet goed is. Het is geen één richtingsverkeer je leert van elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zeg ik, misverstanden zullen er altijd zijn. Maar niet alleen dat. Wat je aan katholieke zijde bijvoorbeeld weer ziet, is dat men de gebruiken en feesten van de volkeren kerstende, dus aanpaste aan de christelijke leer, zodat de culturen in hun eigen talen het Evangelie konden verkondigen. Zo heeft het christendom Europa tot grote bloei gebracht op het gebied van kunst, cultuur, onderwijs en echte liefdadigheid. En vooral sinds Vaticanum II zie je dat het vieren van de Mis wordt aangepast aan de cultuur, zonder - als het goed is - af te doen aan de waardigheid en inhoud van de Mis.

Elk verhaal kent dus twee zijden en zo het verhaal van de missie ook. Ik kan me zo voorstellen dat voor verschillende volkeren het christendom wel degelijk bevrijding, educatie en beschaving in de goede zin van het woord bracht, omdat men verlost werd van een leefwijze vol angst en onderdrukking van bepaalde minderheden. Het blijft een complex gebeuren, een voortdurend dialoog tussen twee culturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zo heeft het christendom Europa tot grote bloei gebracht op het gebied van kunst, cultuur, onderwijs en echte liefdadigheid.

Pardon?

Geschiedenis gestudeerd op een Katholiek seminarie? :?

Ik zou, als ik jou was, eens De Zwenking lezen om een wat genuanceerder beeld van de europese geschiedenis van de laatste twee duizend jaar te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zo heeft het christendom Europa tot grote bloei gebracht op het gebied van kunst, cultuur, onderwijs en echte liefdadigheid.

Pardon?

Geschiedenis gestudeerd op een Katholiek seminarie? :?

Jij wil geschiedkundige feiten mbt de katholieke inzet en invloed voor onderwijs, cultuur/kunst en liefdadigheid ontkennen? Dan vraag ik me af je uberhaupt geschiedenis in je vakkenpakket had op de middelbare school.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kom op Olorin, je weet beter.

Het begon met kraaltjes en spiegeltjes, nu is het medische zorg en soms voedsel, maar de achterliggende drijfveer was en is evangelisatie.

Onze god is beter dan die van jullie.

Dat waren Europeanen. Dus elke Europeaan in Azië doet dat?

Stropopredenering.

Die 'kraaltjes en spiegels' hadden vooral met kolonialisme te maken en dat was erg economisch. Ja, missionarissen waren er ook wel aanwezig her en der, maar die praktijken 'evangelisatie' noemen vind ik pas echt een stropop redenatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid