Spring naar bijdragen

Bijbelverspreiding wereldwijd met 11% gegroeid


Aanbevolen berichten

In het afgelopen jaar zijn meer bijbels verspreid door de gezamenlijke bijbelgenootschappen dan ooit tevoren. In de hele wereld werden 32,1 miljoen bijbels verspreid, een toename van 11,2% ten opzichte van 2010. Het Nederlands Bijbelgenootschap ondersteunde het werk van vertalen en verspreiden met een bedrag van meer dan 3 miljoen euro.
 
Het is de eerste keer dat er in één jaar meer dan 30 miljoen bijbels zijn verspreid. En het gaat hier ook nog alleen om de bijbels die verschenen in print; digitale bijbelverspreiding en audio- en video-bijbels zijn niet meegerekend. Overigens wordt deze vorm van verspreiding steeds belangrijker.
 
De grootste groei was te zien in Afrika en Noord- en Zuid- Amerika. Daar werden 3,6 miljoen meer bijbels verspreid dan in 2010. De bijbelverspreiding in Europa en het Midden-Oosten nam toe met 2,7%, maar de verspreiding in Azië en de Pacific liet een daling zien van 4,2%
 
Het merendeel van de bijbels die werden verspreid, waren bijbels in de belangrijkste talen van de wereld: Arabisch, Chinees, Duits, Engels, Frans, Portugees, Russisch, Spaans en Swahili.
 
De verspreiding van kleinere delen van de Bijbel, zoals de Psalmen of de Evangeliën, nam ook toe: van 337 miljoen in 2010 tot bijna 350 miljoen in 2011.
 
In totaal verspreidden de United Bible Societies meer dan 381 miljoen bijbels en bijbelgedeelten in het afgelopen jaar. Daarmee werd 5,4 % van de wereldbevolking bereikt (gebaseerd op één item per persoon).
 
Er is geen twijfel mogelijk dat de Bijbel nog steeds het best verkochte boek ter wereld is!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is geen twijfel mogelijk dat de Bijbel nog steeds het best verkochte boek ter wereld is!

dat klopt niet echt.

het meest verspreid,om te evangeliseren, dat is iets geheel anders.

bijbels worden 'verspreid' en opgedrongen in o.a. veel oosterse landen, Afrika etc...en dus niet verkocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mee eens. Daarnaast wat is het nut van zoveel Bijbels verspreiden?

wellicht zien sommigen het als hun taak om zoveel mogelijk mensen te bekeren.

ik zie het nut er niet van in - het kan ook heel vaak [meestal] schade toebrengen en vervolgingen en moorden en opstanden tot gevolg hebben.

maar ja, dat moge bekend zijn onderhand.

ik zou van harte hopen dat dat eens stopt.

laat andere geloven met rust en laat een ieder zich bezig houden met zijn/haar eigen zieleheil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mee eens. Daarnaast wat is het nut van zoveel Bijbels verspreiden?

Het heeft wel een beperkt nut. Er is in bepaalde landen wel meer vraag dan aanbod.

Maar, ik geloof weer niet zo in dat de bijbel een soort van zieltjes-win machine is. Evangelisatie is toch denk ik meer iets van het gesprek/dialoog in de eerste plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik zou van harte hopen dat dat eens stopt.

Waarom? Het kost jou toch niks? ;)

laat andere geloven met rust en laat een ieder zich bezig houden met zijn/haar eigen zieleheil.

Ook met een bijbel of een gesprek met een evangelist/missionaris zijn mensen daar prima toe in staat. Sterker nog, het zou de horizon kunnen verbreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mee eens. Daarnaast wat is het nut van zoveel Bijbels verspreiden?

wellicht zien sommigen het als hun taak om zoveel mogelijk mensen te bekeren.

ik zie het nut er niet van in - het kan ook heel vaak [meestal] schade toebrengen en vervolgingen en moorden en opstanden tot gevolg hebben.

maar ja, dat moge bekend zijn onderhand.

ik zou van harte hopen dat dat eens stopt.

laat andere geloven met rust en laat een ieder zich bezig houden met zijn/haar eigen zieleheil.

Je bent zelf constant bezig jou mening op te dringen aan alle Crediblers en dat vind je de normaalste zaak van de wereld maar iemand die evangeliseert of een bijbel uitdeeld is fout?

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik zou van harte hopen dat dat eens stopt.

Waarom? Het kost jou toch niks? ;)

laat andere geloven met rust en laat een ieder zich bezig houden met zijn/haar eigen zieleheil.

Ook met een bijbel of een gesprek met een evangelist/missionaris zijn mensen daar prima toe in staat. Sterker nog, het zou de horizon kunnen verbreden.

het kost mensenlevens.

en zou jij ervan gediend zijn als de Islam massaal de Koran bij iedereen in de bus zou gooien en ook op allerlei andere plaatsen zou verspreiden?

b.v. in jouw eigen gemeente en in alle christelijke gemeentes in Nederland?

en dat daarbij er een Imam verschijnt om deze Korans uit te leggen en te promoten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
het kost mensenlevens.

Hoogstens als ze er één tegen iemands hoofd aan gooien, maar dat heb ik nog niet gehoord. :#

en zou jij ervan gediend zijn als de Islam massaal de Koran bij iedereen in de bus zou gooien en ook op allerlei andere plaatsen zou verspreiden?

Jazeker. Dat zou mij de aanschaf van eentje in de boekhandel hebben bespaard. Mocht iemand mij gratis hun religieus of ander levensbeschouwelijk boek willen opsturen: Ik vind het prima. Nou ja, kans dat het op mijn kamer wat vol raakt, maar bied het me gerust aan, dan kan ik nog besluiten als ik wat ruimte op een plank heb.

b.v. in jouw eigen gemeente en in alle christelijke gemeentes in Nederland?

en dat daarbij er een Imam verschijnt om deze Korans uit te leggen en te promoten?

Want christenen komen die Bijbels midden in de moskee verspreiden wou je zeggen? Nooit van gehoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mee eens. Daarnaast wat is het nut van zoveel Bijbels verspreiden?

Het heeft wel een beperkt nut. Er is in bepaalde landen wel meer vraag dan aanbod.

Maar, ik geloof weer niet zo in dat de bijbel een soort van zieltjes-win machine is. Evangelisatie is toch denk ik meer iets van het gesprek/dialoog in de eerste plaats.

Juist. Gesprek/dialoog in combinatie met kerkplanting om zo een kleine stabiele christelijke gemeenschap op te zetten. Maar op zichzelf zegt dit artikel mij dus helemaal niets en het is maar de vraag of het daadwerkelijk constructiefs ook maar iets oplevert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is geen twijfel mogelijk dat de Bijbel nog steeds het best verkochte boek ter wereld is!

dat klopt niet echt.

het meest verspreid,om te evangeliseren, dat is iets geheel anders.

bijbels worden 'verspreid' en opgedrongen in o.a. veel oosterse landen, Afrika etc...en dus niet verkocht.

Waarom denk je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mee eens. Daarnaast wat is het nut van zoveel Bijbels verspreiden?

wellicht zien sommigen het als hun taak om zoveel mogelijk mensen te bekeren.

ik zie het nut er niet van in - het kan ook heel vaak [meestal] schade toebrengen en vervolgingen en moorden en opstanden tot gevolg hebben.

Waarom denk je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik zou van harte hopen dat dat eens stopt.

Waarom? Het kost jou toch niks? ;)

laat andere geloven met rust en laat een ieder zich bezig houden met zijn/haar eigen zieleheil.

Ook met een bijbel of een gesprek met een evangelist/missionaris zijn mensen daar prima toe in staat. Sterker nog, het zou de horizon kunnen verbreden.

het kost mensenlevens.

en zou jij ervan gediend zijn als de Islam massaal de Koran bij iedereen in de bus zou gooien en ook op allerlei andere plaatsen zou verspreiden?

b.v. in jouw eigen gemeente en in alle christelijke gemeentes in Nederland?

en dat daarbij er een Imam verschijnt om deze Korans uit te leggen en te promoten?

Waarom denk je dat het mensenlevens kost?

Het maakt mij daarnaast niet uit als iemand de Koran door mijn brievenbus gooit. Ik gooi de Koran dan in de vuilnisbak, of ik lees het voor de grap. Ik heb de Koran al eens voor 1/3e deel gelezen en misschien lees ik dan de rest ter kennisneming en gooi hem in de vuilnisbak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weer zo'n weinig zeggend artikeltje, nieuws om het maken van nieuws, standaard happy evangelo berichtje, als we al die artikeltjes naast elkaar leggen dan zijn er de afgelopen jaren zo'n 432 miljard mensen bekeerd in zonder uitzondering verschrikkelijk geslaagde evangelisatie projecten. De grootste vijand van het christendom zijn dit soort borstklopperij berichten.

Evangelie verspreiden doe je niet door een lading bijbels voor iemands voeten te gooien, maar in eerste instantie met hulp, steun en respect voor de cultuur waar je bent. Laat zien hoe je bent als mens, wat je drijft en hoe je in het leven staat. Dan gaan mensen vanzelf vragen stellen en kun je wat meer van jezelf laten zien en van je geloof. 100% meer effectief als 600 miljoen bijbels in china op de deurmat gooien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft het feit dat het soms levens kost...Als je Bijbels gaat verspreiden in arme, derdewereld landen, waar veel mensen in God geloven (maar er niet veel van weten) en enorm bijgelovig zijn, dan kan je een stoeltje pakken, het jezelf gemakkelijk maken, en wachten op een ramp. Mensen komen aan bij Leviticus, lezen de krankzinnige wetten die daarin staan zonder enige context of iemand die het aan ze uitlegt, en hun bijgeloof neemt de overhand, bijvoorbeeld: de enige manier om God tevreden te stellen is door homo's te vermoorden. Heksenverbrandingen zijn ook nog steeds erg populair. Kijk maar eens naar Uganda en Nigeria waar het flink uit de hand is gelopen.

Nog erger word het als de mensen die de Bijbels uitdelen die zaken nog eens voor ze bevestigen. Dat zijn 'christenen' met een agenda die denken: "Dit zouden we nooit kunnen maken thuis in Amerika, maar hier wel!". Ook daar zijn veel voorbeelden van te vinden.

http://www.examiner.com/article/us-prea ... -to-africa

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kort samengevat zoals het op mij overkomt; in arme derdewereld landen is men behoorlijk dom en achterlijk en zijn ze volstrekt niet in staat om onderscheid te manken tussen goed en kwaad. Ook zijn ze niet in staat eerst even te denken voordat ze doen enz enz. Klinkt me eigenlijk behoorlijk discriminerend in de oren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kort samengevat zoals het op mij overkomt; in arme derdewereld landen is men behoorlijk dom en achterlijk en zijn ze volstrekt niet in staat om onderscheid te manken tussen goed en kwaad. Ook zijn ze niet in staat eerst even te denken voordat ze doen enz enz. Klinkt me eigenlijk behoorlijk discriminerend in de oren.

nou, dat maak ik helemaal niet op uit de reactie van MasterJapie.

veel missionarissen hebben enorm misbruik gemaakt [en nog steeds] van de ellende in dergelijke landen en tevens van hun cultuur.

ze gaan als aasgieren af op landen waar het niet goed gaat, waar mensen wanhopig zijn en proberen zo met vrome verhaaltjes, koste wat kost hun 'blijde' boodschap door te drukken, gepaard gaande met allerlei loze beloftes.

voorbeelden genoeg - MJ noemde er al een paar.

lees dit eens: (H)

MADRID – De economische crisis heeft voor protestanten in Spanje een aantal positieve bijwerkingen.

Mensen zijn ontvankelijker voor het Evangelie en het is eindelijk mogelijk om voor een fatsoenlijk bedrag genoeg ruimte te krijgen om te kerken.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_665661

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij missionarissen denk ik in de huidige tijd aan mensen zoals in onderstaand artikel:

Pater Jan Brinkhof ‘Huilen met de mensen, lachen met de mensen’

De Lettelse pater Jan Brinkhof is even over uit Peru.

Voor familiebezoek, maar vooral ook om steun te vragen voor zijn werk onder de armsten van hoofdstad Lima.

Veel rust krijgt Pater Jan Brinkhof niet, gezeten op het tuinbankje voor zijn ouderlijk huis aan de Baarlermarsweg in Lettele. Om de haverklap gaat de telefoon omdat er mensen zijn die hem ook nog willen ontmoeten.

Eén keer in de drie jaar is de pater een paar maanden in Nederland.

Om zijn tien broers en zussen weer te zien en ook om geld in te zamelen voor het werk in de sloppenwijken van de Peruaanse hoofdstad Lima.

Ruim veertig jaar is de nu 72-jarige Brinkhof priester, waarvan bijna dertig in een van de armste wijken van Lima, de hoofdstad van Peru.

De Congregatie van Oblaten vroeg Brinkhof in 1981 Lima te komen werken. Daar bestaat zijn werk onder meer uit het opzetten en ondersteunen van gaarkeukens: plekken waar vrouwen en kinderen tegen een kleine vergoeding een maaltijd kunnen krijgen. ,,Het grote verschil met de gaarkeukens van de regering is dat wij daarnaast ook aan educatie doen’’, vertelt de Pater.

De vrouwen worden er opgeleid om de gaarkeukens zelf te runnen. Maar daarnaast krijgen ze allerlei ander onderricht op het gebied van bijvoorbeeld gezondheidszorg, eerste hulp, voeding, omgaan met geld, omgaan met geweld binnen gezinnen. Inmiddels heeft de pater twintig gaarkeukens gebouwd in de wijk. Het is geen gemakkelijke wijk, met veel drugsbendes en geweld. ,,Ik heb in al die jaren zoveel verdriet gezien.’’ Tegelijkertijd beleeft de pater er juist ook enorm veel plezier. ,, Heel belangrijk zijn de dansavonden voor de jeugd die met onze steun worden georganiseerd, boven de kerk. Soms ben ik er bij, praten we na met een kopje thee en een broodje. En als ik de jongens met meisjes zie vertrekken, ben ik blij als die jonge meisjes niet zwanger raken. ‘Wel een condoom gebruiken hè,’ zeg ik dan tegen ze’’, vertelt de pater lachend.

Alhoewel hij het leuk vindt om in Nederland te zijn, is zijn thuis in Peru. ,,Ik ben daar heel gelukkig in mijn werk, in mijn priesterschap.

Wat zou ik hier moeten doen? In een autootje rondrijden? De relaties daar zijn heel sterk. Nederland is zo mooi groen en alles is goed geregeld, maar de mensen zijn wel individualistisch.’’ Daarmee komt Brinkhof bij wat hij zijn roeping noemt: ,,Huilen met de mensen, lachen met de mensen. Wat deed Christus? Hij ging met de melaatsen eten. Als je samen deelt, is er op de wereld genoeg.’’

Brinkhof is dan ook heel blij met de steun die hij uit Nederland krijgt: ,,Zonder geld kan ik daar niks.’’ Geld dat hij onder meer weer hoopt te ontvangen tijdens het jaarlijkse Pater Jan Brinkhof concert op, 30 mei in Lettele, waar hij de gerenoveerde muziekkoepel van fanfare Beatrix zal inzegenen.

Maar, benadrukt de pater, betrokkenheid gaat verder dan alleen geld geven. Hij heeft zelfs een stemadvies voor de Nederlandse Tweede Kamerverkiezingen op 9 juni: ,,Stem met betrokkenheid bij de wereld.’’

Oud-Lettelenaar Jan Brinkhof doet al drie decennia goed werk in Lima, de hoofdstad van Peru. Hij weet zich gesteund door veel mensen en organisaties in en rond Lettele in heel Nederland

Noem de naam van Jan Brinkhof en iedereen in Lettele weet over wie je het hebt. Niet alleen wordt jaarlijks door fanfare Beatrix het bekende Jan Brinkhofconcert gehouden waarvan de opbrengst naar zijn werk in de Peruaanse hoofdstad Lima gaat, ook ondersteunen inwoners zijn werk individueel en zijn er regelmatig activiteiten waarvan de opbrengst ten goede komt aan zijn projecten.

Ook in de katholieke kerken in Deventer wordt regelmatig aandacht besteed aan het werk van de pater.

Vanuit Sittard ondersteunt de Stichting Sittard Rosa-Lima de activiteiten van Jan Brinkhof. Vorig jaar bracht een delegatie van de stichting een bezoek aan Peru. Daar zagen de bestuursleden ‘padre Jan’, zoals hij in Lima genoemd wordt, in actie tijdens zijn dagelijks werk.

Ze spreken vol bewondering over Brinkhof. ,,Wat heeft die man een energie en enthousiasme. Gepaard aan een enorme dosis humor en realiteitszin’’, schrijven ze in hun verslag van het bezoek. Ook wordt verhaald over de vele missen die Brinkhof op hoogtijdagen verzorgt. Soms in de open lucht op een plein, terwijl het dagelijks leven gewoon doorgaat. ,,Twee koffertjes bevatten de verschillende attributen die voor de mis van belang zijn: kelk, hosties, wijn, water om te zegenen. Jan houdt de hele dag zijn kazuifel aan.’’

Zie ook www. sittardrosalima.nl

Bron: http://www.lettele.nl/?page=nieuwsbericht&id=802

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja Thorgrem - daar noem je ook wat; zo zou het moeten zijn: je naaste helpen.

werkelijk iets betekenen voor je naaste - fantastisch.

dat zegt meer dan duizenden bijbels en vrome praatjes [zonder daden]

echt respect voor deze man - maar ik denk dat het uitzonderingen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie man inderdaad, een echte held van de Kerk.:Y Zo zijn er vele missionarissen die keihard werken in zeer ingewikkelde landen waar de ellende op elke straathoek ruimschoots te vinden is. Zij proberen met hulpverlening, educatie en het bouwen van schooltjes, waterputten of wat dan ook geheel belangeloos het leven er toch ietsjes draaglijker te maken, al is het misschien voor maar een paar mensen. Zonder meteen de illusie te hebben dat mensen wel in Christus zullen gaan geloven. Zoals de vicaris hier vorige zondag in zijn homilie zei: "Als jij als katholiek brood uitdeelt, dan zijn ze allemaal katholiek. Maar als morgen een moslim brood uitdeelt, dan zijn ze allemaal moslim."

Ik vind dus eigenlijk dat Maran deze mensen met haar omschrijving een beetje tekort doet. Want zelfs al zou een missionaris enkel "zieltjes willen winnen," dan zal hij (of zij) alsnog keihard met de neus op de feiten worden gedrukt. Dat inderdaad niet elke missionaris zijn werk naar behoren zal doen, dat zal best wel, want zij zijn ook maar mensen en maken ook dus fouten. En dat in het verleden het ook niet altijd even goed ging, dat moge duidelijk zijn. Maar om dat álle missionarissen meteen aan te rekenen, vind ik niet erg netjes. De meesten doen dus echt heel veel en goed werk, geïnspireerd door het Evangelie, zonder deze op te willen dringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

echt respect voor deze man - maar ik denk dat het uitzonderingen zijn.

Dit is een mogelijke katholieke manier. Ik haal deze pater aan omdat ik hem persoonlijk ken maar er zijn er veel meer. Maar in bijvoorbeeld de gereformeerde tak is er bijvoorbeeld ook een dominee Visser die al jaren lang eet en leeft met mensen om te evangeliseren.

Waar we het over eens zijn denk ik is dat het lukraak uitdelen van bijbels weliswaar heel leuk is voor nieuwsartikelen en statistiek maar dat het op zichzelf helemaal geen doel dient. Althans ik denk dat het doel er niet mee bereikt wordt.

Zo heb ik eens met de pater gesproken en die zei ook dat er de laatste tijd door kapitaal injecties vanuit de VS in Lima grond opgekocht werd in krottenwijken. Mensen komen dan bij de pater om advies te vragen, de pater adviseert dan om hun stukje grond voor zoveel mogelijk geld te verkopen aan kerk x of y en om van het geld een beter leven voor gezin te geven. Afijn, stukje (of stuk) grond wordt opgekocht en er wordt een betonnen complex inclusief kerk/tempel neergeploft. In het specifieke geval wat hij aanhaalde van de mormonen. Vervolgens staat er een bodyguard voor de deur om ongewenst volk buiten de deur te houden en komt er geen mens op af. Maar het staat natuurlijk zeer leuk bij de aanhang in de VS dat er weer een kerk geplant is in den vreemde. Verzin er vervolgens de aantallen bij die Quest aanhaalt en je hebt weer een leuk stukje PR.

Link naar bericht
Deel via andere websites

tja, de meeste ellende op dit gebied wordt tegenwoordig volgens mij hoofdzakelijk veroorzaakt door de evangelische stromingen - pinkstergemeentes etc.

zoals het vreselijke verhaal in Nigeria betreffende de zg. heksenkinderen.

gelukkig is daar ingegrepen.

in Europa, maar nog meer vanuit Amerika. [denk b.v. aan de Jews for Jesus -organisatie, die helemaal geen Joden zijn maar evangelische christenen]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wilde slechts even aanwijzen dat er wel degelijk gevallen zijn waar evangelisatie/bijbelverspreiding tot doden kan leiden. Dat dit lang niet altijd het geval is ligt natuurlijk voor de hand, en het overgrote meerendeel van mensen die naar Afrika gaan om te helpen doen ook werkelijk dat: helpen. Maar om nou te zeggen dat het nooit kwaad kan en dat er alleen misschien iemand verongelukt raakt doordat ie een Bijbel (letterlijk) naar z'n hoofd krijgt geslingerd...dat klopt ook niet helemaal. Rotte appels zijn er in elke groep wel te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid