Spring naar bijdragen

Gelovers en niet gelovers.


Aanbevolen berichten

kennis, twijfels en discussie maken je sterker en een beter mens.

Waarom denk je dat?

Omdat de wereld ingewikkelder, knapper en mooier in elkaar zit dan alleen maar mensen die praten in de 'ik' vorm en hun eigen overtuiging onwankelbaar noemen. Terwijl de rest van de wereld denkt, pff, die gast spoort niet. Waarna jij weer denkt, zie je wel, de ware gelovige zal zijn hele leven op de proef gesteld worden door mensen die niet zo onwankelbaar zijn als ik.

Niemand is onwankelbaar en jezelf onwankelbaar noemen is wat mij betreft jezelf gelijk stellen aan een almachtige God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Niemand is onwankelbaar

Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag *:}

Daarnaast..

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:58 Daarom, mijn geliefde broeders, weest standvastig, onwankelbaar, te allen tijde overvloedig in het werk des Heren, wetende, dat uw arbeid niet vergeefs is in de Here.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:23 Laten wij de belijdenis van hetgeen wij hopen onwankelbaar vasthouden, want Hij, die beloofd heeft, is getrouw.

Gelovigen horen onwankelbaar te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand is onwankelbaar

Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag *:}

Daarnaast..

Jawel, maar zoals altijd, het begrijpend lezen is bij jou iets wat zeer beperkt is, geeft niet, de 1 is homo een ander heeft een bord voor zijn kop. Zo hebben we allemaal wat, prachtig toch :)

Daarnaast ik geloof niet in bij elkaar geknipt en geplakte bijbelteksten, zonder context, zonder duiding uit verschillende bijbelboeken. Dan kunnen we net zo goed zinnetjes uit verschillende boeken van jip en janneke gaan quoten en daarmee gaan discussiëren.

Maar goed dit alles heb ik je al eens eerder verteld dus het zal geen verrassing zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jawel, maar zoals altijd, het begrijpend lezen is bij jou iets wat zeer beperkt is, geeft niet, de 1 is homo een ander heeft een bord voor zijn kop. Zo hebben we allemaal wat, prachtig toch :)

Je hebt echt nog steeds geen antwoord gegeven.

"kennis, twijfels en discussie maken je sterker en een beter mens."

Waarom zouden kennis, twijfels en discussie iemand sterker en een beter mens maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jawel, maar zoals altijd, het begrijpend lezen is bij jou iets wat zeer beperkt is, geeft niet, de 1 is homo een ander heeft een bord voor zijn kop. Zo hebben we allemaal wat, prachtig toch :)

Je hebt echt nog steeds geen antwoord gegeven.

"kennis, twijfels en discussie maken je sterker en een beter mens."

Waarom zouden kennis, twijfels en discussie iemand sterker en een beter mens maken?

Daar kan je zelf toch best wel een voorstelling van maken?

Iemand zonder kennis, die de dingen die hij denkt te weten als absolute waarheid ziet, en zich niet open stelt voor discussies zal zichzelf nooit kunnen ontwikkelen. Hij zal nooit kunnen leren over andere kijken op het leven en zal dus ook nooit een onbevooroordeelde mening kunnen vormen over dergelijke kwesties.

Voorbeeldje. Stel dat iemand van iemand anders hoort dat roken goed voor je is. Kennis zou ervoor kunnen zorgen dat je dat afdoet als een onwaarheid. Kennis maakt je dus een sterker/beter/gezonder mens. Als je niet openstaat voor andere meningen over roken in discussies zal je daar dus ook niks over leren. En als je absoluut geen twijfels hebt en anderen van jouw mening probeert te overtuigen komt het erg dicht tegen fundamentalisme aan.

Als je sterk in je geloof staat kan je elke discussie aangaan, en kan je alles zien/lezen wat er is, om het vervolgens te vergelijken met je eigen meningen. Als je argumenten overeind blijven staan word je geloof er alleen maar sterker van, en als je argumenten bij bepaalde kwesties wat steken laten vallen zal je op die vlakken je mening wat aan moeten passen met je nieuw vergaarde kennis, en word je geloof er alsnog sterker van. Kennis is macht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe gelovig of ongelovig je bent hangt af van de inrichting van je hersenen.

Hoe meer sporen van autisme, hoe meer kans dat je ongelovig of agnostisch bent of wordt.

De vraag is, hoe kan je zo iemand straffen voor ongeloof?

Ik meen dat dr Swaab in zijn boek; ~~Wij zijn het brein~~ beweerd dat het in ons brein vast ligt ..geloven.

Zelf twijfel ik hieraan omdat m.i niets vast ligt. Wel zie je dat wanneer we het geloof niet via de paplepel binnen gekregen hebben er bij een bepaald type mens meer behoefte is te geloven.

Mensen die kwetsbaar,gevoelig, onzeker of emphatisch zijn hebben m.i meer behoefte aan geloven, halen meer positiviteit uit geloven enz enz Ik reken me zelf hier ook bij al is het psychologie van de koude grond.

Iemand met een aan autisme verwante aandoening zal meer rationeel en gestructureerd dingen bezien, dus het lijkt me geen gekke conclusie.

Maar waarom zou je iemand straffen voor ongeloof het zij een autist het zij een anders of niet gelovige. Dat is waar ik dus steeds op vast loop, waarom zou je in HEMELSNAAM mensen daarvoor straffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de bijbel leest dan gaat het er ook eigenlijk niet echt om hoe gelovig je bent, of je met bijbel teksten van alles voor jezelf en voor anderen kunt bepalen. Het gaat er meer om dat je een beetje rekening houdt met anderen om je heen, dat je beseft dat je eigen waarheden niet die van anderen hoeven te zijn. Dat je daar een beetje respect voor toont en ze niet te lijf gaat te kosten van alles.

God zal in mijn beleving nooit iemand straffen die aan deze voorwaarden voldoet, maar zichzelf niet gelovig noemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel mijn vragen bij dit onderzoek want ik ken genoeg autisten die gelovig zijn. Misschien niet op de happy-clappy maar op een rationele manier maar wel gewoon gelovig. De stelling dat mensen met autistische trekken anders geloven/tot geloof komen is denk ik wel te bewijzen maar of ze meer of minder gelovig zouden zijn betwijfel ik zeerste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik meen dat dr Swaab in zijn boek; ~~Wij zijn het brein~~ beweerd dat het in ons brein vast ligt ..geloven.

Zelf twijfel ik hieraan omdat m.i niets vast ligt. Wel zie je dat wanneer we het geloof niet via de paplepel binnen gekregen hebben er bij een bepaald type mens meer behoefte is te geloven.

Mensen die kwetsbaar,gevoelig, onzeker of emphatisch zijn hebben m.i meer behoefte aan geloven, halen meer positiviteit uit geloven enz enz Ik reken me zelf hier ook bij al is het psychologie van de koude grond.

Iemand met een aan autisme verwante aandoening zal meer rationeel en gestructureerd dingen bezien, dus het lijkt me geen gekke conclusie.

Maar waarom zou je iemand straffen voor ongeloof het zij een autist het zij een anders of niet gelovige. Dat is waar ik dus steeds op vast loop, waarom zou je in HEMELSNAAM mensen daarvoor straffen.

Ja, Swaab schrijft daarover in zijn boek.

En over het straffen van ongelovigen, het staat meerdere malen in het NT, oa:

Matt 25 over ongelovigen:`Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, Swaab schrijft daarover in zijn boek.

En over dat straffen er staat meerdere malen in het NT:

Matt 25 over ongelovigen:`Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur.'

Tuurlijk, als je bijbel maar in zo klein mogelijke brokjes hakt staat er zelfs in: "Er is geen God".

Er staat ook in de bijbel Math 7:21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik meen dat dr Swaab in zijn boek; ~~Wij zijn het brein~~ beweerd dat het in ons brein vast ligt ..geloven.

Zelf twijfel ik hieraan omdat m.i niets vast ligt.

Niets? Ik denk dat er meer in ons brein vastligt bij de geboorte dan we misschien wel beseffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb wel mijn vragen bij dit onderzoek want ik ken genoeg autisten die gelovig zijn.

Goed dat je onderzoek in twijfel trekt Dingo, dat zou pas indruk maken als je met onderzoek komt dat het tegenovergestelde aantoont.

(Ik ken persoonlijk geen autisten en ik draai al ruim meer dan zeventig jaar mee op deze wereld, maar mensen hier op het forum blijken nogal wat autisten te kennen).

Verder valt het mij op met hoeveel gemak het onderzoek als twijfelachtig aangemerkt wordt, hebben we hier zoveel deskundigen dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb wel mijn vragen bij dit onderzoek want ik ken genoeg autisten die gelovig zijn.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Ze zeggen alleen dat er een verband bestaat. Er bestaat ook een verband tussen intelligentie en geloof, namelijk dat je bij elke stap van het vmbo -> havo -> vwo -> universiteit steeds minder gelovigen tegenkomt. Dat betekent niet dat er geen gelovigen zijn met een universitaire opleiding, ze laten alleen maar zien dat er een verband bestaat.

En aangezien autisten over het algemeen moeite hebben met sociale interactie en communicatie zullen ze minder geneigd zijn om naar de kerk te gaan. Op zich een logische hypothese, en de studie laat een verband zien dat de hypothese bevestigt. Ze zeggen niet dat autisten niet gelovig zijn. Ze zeggen dat autisten minder geneigd zijn om te geloven, zoals academici ook minder geneigd zijn om te geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb wel mijn vragen bij dit onderzoek want ik ken genoeg autisten die gelovig zijn.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Ze zeggen alleen dat er een verband bestaat. Er bestaat ook een verband tussen intelligentie en geloof, namelijk dat je bij elke stap van het vmbo -> havo -> vwo -> universiteit steeds minder gelovigen tegenkomt. Dat betekent niet dat er geen gelovigen zijn met een universitaire opleiding, ze laten alleen maar zien dat er een verband bestaat.

Dat verband bestaat er niet op het moment dat je kijkt naar welk percentage van de groep gelovigen naar hoger onderwijs en universiteit gaat. Zeker in mijn omgeving is dat zelfs procentueel hoger.

En aangezien autisten over het algemeen moeite hebben met sociale interactie en communicatie zullen ze minder geneigd zijn om naar de kerk te gaan. Op zich een logische hypothese, en de studie laat een verband zien dat de hypothese bevestigt. Ze zeggen niet dat autisten niet gelovig zijn. Ze zeggen dat autisten minder geneigd zijn om te geloven, zoals academici ook minder geneigd zijn om te geloven.

De studie laat een mogelijk verband zien maar bevestigen is een groot woord. En ook hier geldt dat er procentueel minder gelovige academici zijn maar niet noodzakelijk in verhouding tot de groep gelovigen van waar ze afkomstig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat verband bestaat er niet op het moment dat je kijkt naar welk percentage van de groep gelovigen naar hoger onderwijs en universiteit gaat. Zeker in mijn omgeving is dat zelfs procentueel hoger.

Hoe kan je dat verband bepalen als je puur en alleen kijkt naar de groep gelovigen alleen? Als je percentueel kijkt naar de totale groep vmbo'ers, dan komt daar een bepaald percentage gelovigen uit. Dat percentage word steeds lager naarmate je naar een hoger niveau gaat. Maar mijn punt was om uit te leggen aan Jacobus dat een aantoonbaar verband iets anders is dan 'ow de studie zegt sus dus iedereen die dit heeft moet dus ook dat hebben'.

De studie laat een mogelijk verband zien maar bevestigen is een groot woord.

Daar heb je gelijk in. Het bevestigt hooguit een vermoeden. Voor een daadwerkelijke wetenschappelijke bevestiging zullen ze een veel grotere steekproef nodig hebben en moeten ze zoeken naar een betere manier om autistische eigenschappen vast te leggen, want een vragenlijstje als dit is niet echt betrouwbaar.

En ook hier geldt dat er procentueel minder gelovige academici zijn maar niet noodzakelijk in verhouding tot de groep gelovigen van waar ze afkomstig zijn.

Maar daar heb ik het ook niet over. Ik geloof best dat er vanuit een kerkelijke gemeenschap een enorm grote groep tieners naar het hoger onderwijs zal gaan, en vanuit diezelfde gemeenschap er dus minder tieners naar het vmbo gaan. Maar ik heb het over het verband tussen vmbo'ers, havo'ers, vwo'ers, en universitaire studenten in het algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jawel, maar zoals altijd, het begrijpend lezen is bij jou iets wat zeer beperkt is, geeft niet, de 1 is homo een ander heeft een bord voor zijn kop. Zo hebben we allemaal wat, prachtig toch :)

Je hebt echt nog steeds geen antwoord gegeven.

"kennis, twijfels en discussie maken je sterker en een beter mens."

Waarom zouden kennis, twijfels en discussie iemand sterker en een beter mens maken?

Daar kan je zelf toch best wel een voorstelling van maken?

Iemand zonder kennis, die de dingen die hij denkt te weten als absolute waarheid ziet, en zich niet open stelt voor discussies zal zichzelf nooit kunnen ontwikkelen. Hij zal nooit kunnen leren over andere kijken op het leven en zal dus ook nooit een onbevooroordeelde mening kunnen vormen over dergelijke kwesties.

Voorbeeldje. Stel dat iemand van iemand anders hoort dat roken goed voor je is. Kennis zou ervoor kunnen zorgen dat je dat afdoet als een onwaarheid. Kennis maakt je dus een sterker/beter/gezonder mens. Als je niet openstaat voor andere meningen over roken in discussies zal je daar dus ook niks over leren. En als je absoluut geen twijfels hebt en anderen van jouw mening probeert te overtuigen komt het erg dicht tegen fundamentalisme aan.

Als je sterk in je geloof staat kan je elke discussie aangaan, en kan je alles zien/lezen wat er is, om het vervolgens te vergelijken met je eigen meningen. Als je argumenten overeind blijven staan word je geloof er alleen maar sterker van, en als je argumenten bij bepaalde kwesties wat steken laten vallen zal je op die vlakken je mening wat aan moeten passen met je nieuw vergaarde kennis, en word je geloof er alsnog sterker van. Kennis is macht.

Als ik je een vraag stel, kan dat een vraag om onderbouwing betekenen. Het betekent niet dat ik het per definitie oneens ben met je als ik een dergelijke vraag stel. Ik geloof dat kennis iemand een beter mens kan maken, met name kennis uit het woord van God. Veel kennis in de wereld is afkomstig uit het woord van God. Discussie kan ook een positieve rol spelen. Verkeerde kennis kan echter ook negatief zijn en discussie kan ook negatief zijn. Tot slot geeft de Bijbel aan dat twijfelen slecht is. Ik heb het dan over Bijbelse twijfel. Dingen afwegen in je leven is niet verkeerd - de Bijbel zegt zelfs dat het wijs is om over dingen na te denken, voordat je impulsief domme dingen doet. Bijbelse twijfel is echter het tegenovergestelde van geloof en de Bijbel veroordeelt dat - uit liefde. God wil dat mensen geloven, zodat het hen goed zal gaan en niet twijfelen, waardoor het hen slecht zal gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar waarom zou je iemand straffen voor ongeloof het zij een autist het zij een anders of niet gelovige. Dat is waar ik dus steeds op vast loop, waarom zou je in HEMELSNAAM mensen daarvoor straffen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.

Als het aan God ligt, gaat niemand verloren, ook geen autist. Daarom heeft Hij mensen -ook autisten- de keuzevrijheid gegeven om voor Hem te kiezen en Zijn redding te ontvangen. Elk mens, ook een autist, kan voor Jezus kiezen en worden gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het aan God ligt, gaat niemand verloren, ook geen autist. Daarom heeft Hij mensen -ook autisten- de keuzevrijheid gegeven om voor Hem te kiezen en Zijn redding te ontvangen. Elk mens, ook een autist, kan voor Jezus kiezen en worden gered.

Of dat zo is daar twijfel ik aan, wanneer je niet christelijk opgevoedt bent lijkt geloven een vreemd fenomeen.Waarin zul je geloven en waarom, zien mensen bewijzen, horen ze een stem uit de Hemel?

Geloven maakt iets in je los of niet.

Ik dacht er vanmiddag nog over na hoe vreemd ik tegen het geloof in het vagevuur aan kijk en dat dat w.s ook zo is voor niet gelovigen. Zo vreemd kijk je dan w.s tegen geloof aan, zo vreemd kijk ik tegen de Islam aan, al kan ik het gevoel wat het oproept begrijpen als anders gelovige.

Dus geloven heeft niet alleen met niet willen te maken maar ook met niet kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het aan God ligt, gaat niemand verloren, ook geen autist. Daarom heeft Hij mensen -ook autisten- de keuzevrijheid gegeven om voor Hem te kiezen en Zijn redding te ontvangen. Elk mens, ook een autist, kan voor Jezus kiezen en worden gered.

Of dat zo is daar twijfel ik aan, wanneer je niet christelijk opgevoedt bent lijkt geloven een vreemd fenomeen.Waarin zul je geloven en waarom, zien mensen bewijzen, horen ze een stem uit de Hemel?

Geloven maakt iets in je los of niet.

Ik dacht er vanmiddag nog over na hoe vreemd ik tegen het geloof in het vagevuur aan kijk en dat dat w.s ook zo is voor niet gelovigen. Zo vreemd kijk je dan w.s tegen geloof aan, zo vreemd kijk ik tegen de Islam aan, al kan ik het gevoel wat het oproept begrijpen als anders gelovige.

Dus geloven heeft niet alleen met niet willen te maken maar ook met niet kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het aan God ligt, gaat niemand verloren, ook geen autist. Daarom heeft Hij mensen -ook autisten- de keuzevrijheid gegeven om voor Hem te kiezen en Zijn redding te ontvangen. Elk mens, ook een autist, kan voor Jezus kiezen en worden gered.

Of dat zo is daar twijfel ik aan, wanneer je niet christelijk opgevoedt bent lijkt geloven een vreemd fenomeen.Waarin zul je geloven en waarom, zien mensen bewijzen, horen ze een stem uit de Hemel?

Geloven maakt iets in je los of niet.

Ik dacht er vanmiddag nog over na hoe vreemd ik tegen het geloof in het vagevuur aan kijk en dat dat w.s ook zo is voor niet gelovigen. Zo vreemd kijk je dan w.s tegen geloof aan, zo vreemd kijk ik tegen de Islam aan, al kan ik het gevoel wat het oproept begrijpen als anders gelovige.

Dus geloven heeft niet alleen met niet willen te maken maar ook met niet kunnen.

Ik geloof ook niet in het vagevuur.

De waarheid staat in de Bijbel en als je de Bijbel gaat / begint te lezen, zul je de waarheid ontdekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verkeerde kennis kan echter ook negatief zijn en discussie kan ook negatief zijn.

Negatieve kennis bestaat niet. Kennis is kennis en het is dat wat je ermee doet dat belangrijk is. Stel nou dat je een discussie wil aangaan met een moslim over de islam vs het christendom. Dan zal je toch echt moeten leren over wat er in de Koran staat en dergelijke. Betekent niet dat je in de Koran moet geloven of de dingen moet doen die erin staan, het betekent dat je moet leren hoe zij in het leven staan voordat je je eigen geloof als 'beter' ziet.

Tot slot geeft de Bijbel aan dat twijfelen slecht is. Ik heb het dan over Bijbelse twijfel. Dingen afwegen in je leven is niet verkeerd - de Bijbel zegt zelfs dat het wijs is om over dingen na te denken, voordat je impulsief domme dingen doet. Bijbelse twijfel is echter het tegenovergestelde van geloof en de Bijbel veroordeelt dat - uit liefde. God wil dat mensen geloven, zodat het hen goed zal gaan en niet twijfelen, waardoor het hen slecht zal gaan.

Er bestaat nou eenmaal twijfel. Ook jij twijfelt. Of weet jij zeker hoe het zal zijn in de hemel? Of hoe het zou zijn in de hel? Dan zou je de enige zijn. Twijfel is niet slecht, het wijst alleen maar aan dat je vragen hebt en antwoorden zoekt. Iemand die door het leven gaat zonder vragen zal zichzelf nooit ontwikkelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid