Spring naar bijdragen

Is god alwetend


Aanbevolen berichten

Daar ben ik ook wel benieuwd naar stiekem. Aangezien je zelf absoluut niet in een god gelooft? Probeer je aan ons geloof te zagen, of te testen?

In een aantal gesprekken met christenen is dit ter spraken gekomen. Ik vraag mij gewoon af hoe verschillende christelijke mensen hier naar kijken. Ik ben niet uit op een of andere discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat elke christen gelooft in een perfecte God, daar bij hoort ook alwetendheid.

Dus ik denk dat ik wel voor een heel groot deel van de christen(ben er zelf geen) kan antwoorden ja God is alwetend, dus in de zin van het woord Hij weet alles.

Ik hoop dat dit voldoende is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is alwetendheid per se inherent aan perfectie? Perfectie houdt in dat je hetgeen je kunt volmaakt uitvoert. Een koffiezetapparaat is dus al perfect als het een volmaakt kopje koffie kan zetten. Daarvoor hoeft het apparaat niet alwetend te zijn. Koffiezetten is voldoende. Het apparaat zou pas alsnog imperfect worden als het andere functies erbij krijgt, maar die niet volmaakt uitvoert.

God hoeft dus niet alwetend te zijn om volmaakt te zijn. En ik denk ook niet dat Hij zo overdreven alwetend is zoals wij dat vaak voor ons zien. Hij weet alles van de schepping, omdat Hij haar heeft gemaakt, maar Hij kan natuurlijk enkel hetgeen weten wat er te weten valt. Zo is de toekomst waarschijnlijk niet te kennen, omdat deze domweg helemaal niet bestaat. Er is feitelijk enkel het heden, meer niet. De tijd is iets heel anders dan dat lijntje dat wij zien. Iets wat God dan weer wél weet. Wel ziet God volmaakt vooruit, zodat Hij kan voorspellen wat er gebeurt als jij zus en zo doet en daarop kan anticiperen, maar onze vrije wil is échte vrije wil. Wij kunnen Hem als het ware verrassen en Hij kan altijd nog op zijn besluiten terugkomen als Hij wil.

De te ver doorgevoerde alwetendheid zoals sommigen die omschrijven staat dan ook nergens in de Schrift beschreven. God doet niet aan filosofische gedrochten, maar wil liever dat wij van Hem weten dat zelfs onze haren op het hoofd geteld zijn, dat Hij ons door en door kent en dat Hij alles in zijn hand houdt. God weet alles, maar dat alles is niet alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert en alle andere bij deze mijn excuus. Ik had misschien beter voor mezelf kunnen spreken excuus.

Ik geloof in een perfecte God, waar alwetendheid bij hoort anders is God niet perfect. Ik wist niet(zoals ik nu bij jou zie Robert) dat christen op dit forum daar anders over dachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom is alwetendheid per se inherent aan perfectie? Perfectie houdt in dat je hetgeen je kunt volmaakt uitvoert. Een koffiezetapparaat is dus al perfect als het een volmaakt kopje koffie kan zetten. Daarvoor hoeft het apparaat niet alwetend te zijn. Koffiezetten is voldoende. Het apparaat zou pas alsnog imperfect worden als het andere functies erbij krijgt, maar die niet volmaakt uitvoert.

God hoeft dus niet alwetend te zijn om volmaakt te zijn. En ik denk ook niet dat Hij zo overdreven alwetend is zoals wij dat vaak voor ons zien. Hij weet alles van de schepping, omdat Hij haar heeft gemaakt, maar Hij kan natuurlijk enkel hetgeen weten wat er te weten valt. Zo is de toekomst waarschijnlijk niet te kennen, omdat deze domweg helemaal niet bestaat. Er is feitelijk enkel het heden, meer niet. De tijd is iets heel anders dan dat lijntje dat wij zien. Iets wat God dan weer wél weet. Wel ziet God volmaakt vooruit, zodat Hij kan voorspellen wat er gebeurt als jij zus en zo doet en daarop kan anticiperen, maar onze vrije wil is échte vrije wil. Wij kunnen Hem als het ware verrassen en Hij kan altijd nog op zijn besluiten terugkomen als Hij wil.

De te ver doorgevoerde alwetendheid zoals sommigen die omschrijven staat dan ook nergens in de Schrift beschreven. God doet niet aan filosofische gedrochten, maar wil liever dat wij van Hem weten dat zelfs onze haren op het hoofd geteld zijn, dat Hij ons door en door kent en dat Hij alles in zijn hand houdt. God weet alles, maar dat alles is niet alles.

Mooi gezegd je bespaard mij een heel verhaal tikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat God zich door dit soort simpele mensenlogica verpakt in zulke simpele vragen laat vangen. Ik verbaas me er ook soms over dat mensen geen antwoord kunnen verzinnen op die vraag. Wat dacht je van "ja, dat kan Hij, maar tegelijkertijd kan Hij ook ieder ogenblik besluiten dat Hij de steen toch weer op kan tillen, of reist Hij terug in de tijd en maakt Zijn beslissing ongedaan, of keert Hij de zwaartekrachtrichting om, of....'etc, wees creatief :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
hij kan alles.

Nooit de vraag gehoord of gelezen, Kan God een steen maken die zo zwaar is dat Hij hem zelf niet kan tillen?

Toch staat het natuurlijk wel in de Bijbel. Matth.19:26: "bij God zijn alle dingen mogelijk". Het enige wat hij niet kan is liegen. Tenminste dat heb ik in de Bijbel kunnen terugvinden.

Maar dat God iets kan, wil niet zeggen dat hij er altijd voor kiest. Veel mensen geloven ook dat God alles heeft voorbeschikt. Want zo zeggen zij: God is alwetend, dus hij weet precies wat er in de toekomst gaat gebeuren. Hij weet dus precies welke keuzes wij in ons leven gaan maken en hij weet ook precies hoe en wanneer wij sterven. God zou dat dan voor ons allemaal al bepaald hebben.

Zelf geloof ik hier dus niet in. Want als God mijn toekomst al helemaal heeft uitgestippeld, dan hoef ik dus niet goed op mijn gezondheid te letten en hoef ik ook niet uit te kijken met oversteken.

En als God ervoor kiest alles van tevoren te weten, dan zou hij al voordat hij Adam en Eva schiep, geweten hebben dat ze ongehoorzaam zouden worden. Dan had hij hen dus eigenlijk net zo goed niet kunnen waarschuwen voor de consequenties van ongehoorzaamheid. Ik vind het nogal een wrede gedachte. Heeft hij een belofte gedaan dat ze voor eeuwig op aarde mochten leven, terwijl hij al van te voren zou weten dat het niet doorging! Als je daar nog weer verder over nadenkt, zou het zelfs betekenen dat hij ook verantwoordelijk is voor alle ellende. Dat geloof ik dus niet.

Ik geloof zeker wel dat God in de toekomst kan kijken. We vinden immers voorbeelden van voorzeggingen in de Bijbel. Maar dat wil niet zeggen dat God daar altijd voor kiest. Net zoals ik nu kan kiezen of ik nu een broodje gezond ga klaarmaken of dat ik toch even langs de snackbar ga.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie zelf wel God als alwetend, want als je ervoor kiest dat God dat niet is dan zijn er dus dingen die voor hem verborgen kunnen blijven dat is voor mij een onmogelijk iets. God zou dus niet kunnen weten wat bepaalde mensne gaan doen:S.

Ik denk ook dat mensne bepalen en weten erg door elkaar halen. Dat God het weet betekent niet dat jij niet kan doen wat je wilt. God weet al waar je eindigt, maar met dit gegeven veranderd dit jou visie? Dus waarom zou jij niet oppassen bij het oversteken? God kan weten dat je sterft tijdens het oversteken of dat je pas na 100 een natuurlijke dood sterft. Maar jij weet dat niet dus moet je nog steeds oppassen bij het oversteken, nog steeds hard werken voor je geld en je best doen. Als je gaat denken dat het toch al vaststaat dan is dat ook zo en als je zelf zo dom bent om te denken dat als iets vaststaat jij niks meer hoeft te doen. Dan staat dat ook vast. Gelukkig zijn er genoeg mensen die weten dat zij invulling geven aan hun leven en dat ze zelf bepalen waar ze eindigen en dat God al weet waar je eindigt.

Zou het bijvoorbeeld kunnen dat God niet weet hoe je sterft? Zou God bijv niet kunnen weten wat een persoon de volgende dag gaat denken? Dit is voor onvoorstelbaar en heeft geen grip in het geloof noch in de bijbel. Daar God in de bijbel zegt. "De heer is een alwetende God" dus dat zegt al genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Genesis 6,5-9,29

Noach

5 De HEER zag dat alle mensen op aarde slecht waren: alles wat ze uitdachten was steeds even slecht. 6 Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst. 7 Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aarde wegvagen, dacht hij, en met de mensen ook het vee, de kruipende dieren en de vogels, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt. 8 Alleen Noach vond bij de HEER genade.

Als God alwetend is waarom had hij er dan spijt van dat hij de mens gemaakt heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook alwetenden kunnen gevoel hebben. Alwetend staat niet meteen gelijk aan kil, afstandelijk en apathisch. Ik stel me zo voor dat God zelfs oneindig veel meer gevoel en emotie heeft dan wij en dat wij dus slechts een flauwe afspiegeling van een goddelijke gave hebben mogen ontvangen.

Ik snap denk ik het punt van Spons wel.

Spijt suggereert dat je achteraf iets liever niet gedaan zou hebben. Dat je een verkeerde keuze gemaakt hebt. Dat past niet bij alwetendheid, zeker niet in de context van dit verhaal waarin God bijna de hele mensheid wilt uitroeien omdat hij er spijt van heeft. Als God alwetend is, wist Hij bij de schepping al dat de mens in zonden zal vallen of gevallen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook alwetenden kunnen gevoel hebben. Alwetend staat niet meteen gelijk aan kil, afstandelijk en apathisch. Ik stel me zo voor dat God zelfs oneindig veel meer gevoel en emotie heeft dan wij en dat wij dus slechts een flauwe afspiegeling van een goddelijke gave hebben mogen ontvangen.

Als je er dus spijt van hebt betekend het dus dat je het liever niet had gedaan. Als God in de toekomst zou kunnen kijken (alwetend dus) dan had hij andere keuzes moeten maken. Maar dat heeft hij niet gedaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bestaat er dan wel zoiets als toekomst? Is het heden niet het enige wat feitelijk bestaat?

Wat bedoel je met feitelijk bestaan? Is er ook zoeits als onfeitelijk bestaan?

Toekomst, heden en verleden staan voor tijdsperiodes.En zoals we geleerd hebben op school is tijd 1 van de dimensies. Dus ja er bestaat zoeits als toekomst, heden en verleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bestaat er dan wel zoiets als toekomst? Is het heden niet het enige wat feitelijk bestaat?

Volgens de bijbel wel.

Psalmen 139

13 U was het die mijn nieren vormde,

die mij weefde in de buik van mijn moeder.

14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,

wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.

Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.

15 Toen ik in het verborgene gemaakt werd,

kunstig geweven in de schoot van de aarde,

was mijn wezen voor u geen geheim.

16 Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,

alles werd in uw boekrol opgetekend,

aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid