Spring naar bijdragen

Geestelijk gehandicapten in het hiernamaals?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Naar wat ik begrepen heb oordeelt God na iemands dood of diegene in de hemel, vagevuur of hel terecht komt, afhankelijk van diens doen en laten en innerlijke overtuiging.

Hoe zit dat bij geestelijk gehandicapten? Als je verstandelijk gezien niet in staat bent om bewust voor God te kiezen (noch om hem te verwerpen), waar kom je dan terecht?

En hou je je geestelijke beperking in het hiernamaals, of krijg je dan ineens alle mentale capaciteiten die je op aarde moest missen? (met name bij mensen met een zeer zware verstandelijke beperking zou ik me dan afvragen: is het dan nog wel dezelfde persoon?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat dat hetzelfde is als met een kind dat te jong is om voor God te kiezen. Jezus zegt "Laat de kinderen tot mij komen" en zo zal dat met verstandelijk gehandicapten niet anders zijn. Maar zelfs met het verstand van een kind kan je nog wel wat van God snappen.

In de hemel krijgen we een nieuw lichaam en zijn we volmaakt. Waar we op aarde last van hebben zullen dan niet meer bestaan. Hoe dat precies zit met verstandelijk gehandicapten weet ik niet, maar ik neem aan dat hun handicap helemaal weg zal zijn. Dan lijkt het inderdaad op een ander persoon, maar voor God is hij/zij dan nog steeds dezelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga er vanuit dat God mensen zal aanrekenen wat hen aan te rekenen is. Als je niet in staat bent om bewust voor God te kiezen, dan valt dat ook niet aan te rekenen. Overigens hebben die mensen dan ook niet tegen God gekozen.

Ik ga er vanuit dat zij gewoon naar de hemel gaan.

Wat de hemel betreft: ik verwacht ook niet dat wij daar het zelfde zullen zijn als dat we hier op aarde zijn. Dus in die zin gaat die vraag voor iedereen op denk ik. Geen idee hoe het daar zal zijn, ben er niet geweest. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk sowieso dat de hemel visueel gezien niet hetzelfde is als op aarde. Ons lichaam blijft hier achter, dus ik denk niet dat we daar een tastbaar lichaam hebben zoals we hier gewend zijn. Je zou dezelfde vraag kunnen stellen over baby'tjes die sterven: zullen zij in de hemel dan voor altijd zuigelingen zijn?

Weet niet of het tastbaar is, maar je zult wel een nieuw en verheerlijkt lichaam krijgen. Lijkt me lastig als dat lichaam niet tastbaar is, maar wie weet :)

OT: Geen idee. Je kunt er allerlei mooie redeneringen op loslaten en dat mag ook best, maar met zekerheid weet ik niks. Want bij mijn weten geeft de Bijbel hier gewoon geen uitsluitsel over. Ik vertrouw er maar op dat God barmhartig en rechtvaardig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ik weet ook niet hoe het er in het hiernamaals uit zal zien... het doet er naar mijn idee ook niet zo toe anders zou het wel wat duidelijker in de bijbel staan (als het er al staat). het enigste wat voor mij duidelijk is op dat punt is dat het er goed zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Persoonlijk geloof ik dat een dergelijke gehandicapte geheiligd is op basis van het geloof van een ouder (1 Kor. 7:14). Ik geloof ook dat zo'n persoon in het hiernamaals volkomen gezond zal zijn.

Hoe zie jij dit voor je met geestelijk gehandicapten wiens ouders niet-christelijk zijn?

@Eulogia

Ga je hier nog op reageren of maak je graag boude uitspraken die je niet wilt verduidelijken? De vraagtekens die anderen hadden gesteld bij je post zijn ook interessant verduidelijkt te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God is ook rechtvaardig en ik denk dat Hij dus mensen die de kans niet hebben om te kiezen, liefdevol bij zich neemt, gelovige ouders of niet.

Even vraagje, niet zozeer alleen aan jou hoor. Heb dit standpunt al vaker horen langskomen. Maar als je dit gelooft. Is dan de logische conclusie dan niet dat je beter als christenen allemaal maar je mondje kunt houden? Tenslotte als ze het nooit horen komen ze sowieso in de hemel en als je het vertelt heb je grote kans dat ze het weigeren en de sjaak zijn. Of denk ik dan verkeerd? Als dat zo is, hoor ik het graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet dat ze het verwerpen, dat ze die keuze met volle verstand hebben kunnen maken.

Als je het nooit hoort, kun je nog wel een vol verstand hebben maar nog steeds geen keuze maken, toch? (maar ik snap je punt wel, ik wijk misschien iets af.. :) al ben ik nog steeds nieuwsgierig naar een antwoord :P)

Link naar bericht
Deel via andere websites
God is ook rechtvaardig en ik denk dat Hij dus mensen die de kans niet hebben om te kiezen, liefdevol bij zich neemt, gelovige ouders of niet.

Even vraagje, niet zozeer alleen aan jou hoor. Heb dit standpunt al vaker horen langskomen. Maar als je dit gelooft. Is dan de logische conclusie dan niet dat je beter als christenen allemaal maar je mondje kunt houden? Tenslotte als ze het nooit horen komen ze sowieso in de hemel en als je het vertelt heb je grote kans dat ze het weigeren en de sjaak zijn. Of denk ik dan verkeerd? Als dat zo is, hoor ik het graag.

Onze mond houden over Gods woord is niet hetgeen wat God wilt zien.

God verwacht van ons dat we vissers van mensen worden, dat we rondgaan om het evangelie te verkondigen.

(is maar een mening he)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of iemand met een verstandelijke handicap deze in de hemel ook nog zou hebben...

Dat ligt er aan. 'Wij' mensen hebben besloten dat deze mensen niet functioneerden naar wat wij normaal vinden, dat ze niet aan 'onze' eisen voldoen, dat ze niet binnen onze maatstaat van 'normaal' vallen, en hebben ze verklaard tot gehandicapt. Met de hoge eisen die 'wij' mensen stellen aan de verstandelijke (en andere) vermogens van mensen hebben 'wij' de norm gemaakt. Mensen die daar niet aan voldoen zijn door ménsen afgekeurd tot gehandicapt. Ze voldoen niet aan ónze eisen. We zien ze niet eens alleen als 'anders' dan gemiddeld, nee, als gehandicapt.

Zou God deze mensen ook als gehandicapt zien? Zou Hij ook vinden dat ze niet voldoen? Zou God ook vinden dat een gemiddelde/bovengemiddelde intelligentie goed is, en daaronder ziek of gehandicapt? Zouden deze mensen geen plaats in de hemel verdienen zoals ze nu zijn, maar zouden ze eerst moeten veranderen in wat WIJ normaal of gezond vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
God is ook rechtvaardig en ik denk dat Hij dus mensen die de kans niet hebben om te kiezen, liefdevol bij zich neemt, gelovige ouders of niet.

Even vraagje, niet zozeer alleen aan jou hoor. Heb dit standpunt al vaker horen langskomen. Maar als je dit gelooft. Is dan de logische conclusie dan niet dat je beter als christenen allemaal maar je mondje kunt houden? Tenslotte als ze het nooit horen komen ze sowieso in de hemel en als je het vertelt heb je grote kans dat ze het weigeren en de sjaak zijn. Of denk ik dan verkeerd? Als dat zo is, hoor ik het graag.

Zoals Joon hierboven ook al geschreven heeft, hebben wij als christenen de opdracht gekregen het evangelie te verkondigen. En of God het ons kwalijk zal nemen als wij onze mond houden om zo anderen in onwetendheid te laten, blijkt wel uit wat God heeft gezegd tegen de profeet Ezechiël. Ezechiël had als profeet ook de opdracht gekregen om het volk te waarschuwen. Ze moesten berouw hebben van hun zonden en zich omkeren. Als een goddeloze de waarschuwing zou negeren, dan zou hij sterven vanwege zijn eigen goddeloosheid.

Als Ezechiël nalatig zou zijn en de goddelozen niet zou waarschuwen, dan moest de goddeloze toch ook zijn eigen verantwoordelijkheid dragen voor zijn goddeloosheid en sterven. Maar op Ezechiël zou dan bloedschuld rusten, want God zei tegen hem: "maar van zijn bloed zal ik u rekenschap vragen". Maar als hij zich zou kwijten van zijn opdracht, dan zou hij, of mensen nu wilden luisteren of niet, zijn eigen leven redden.

- Ez.33:7-9.

Ik denk dat dit een goed voorbeeld voor christenen is om hun opdracht om het evangelie te verkondigen uit te voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We weten het niet. Verstandelijk gehandicapten zijn, net als elk ander mens, in zonde geboren en ontvangen en hebben in Adam gezondigd. Enkeltje hel is dus het enige wat zij (en wij) verdienen. Of zij verzoend zijn door het bloed van Christus in niet in zijn algemeenheid te beantwoorden.

Wel mogen wij erop vertrouwen dat God rechtvaardig én genadig is en het lot van de gestorvene in Zijn hand leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zit dat bij geestelijk gehandicapten? Als je verstandelijk gezien niet in staat bent om bewust voor God te kiezen (noch om hem te verwerpen), waar kom je dan terecht?

De hel. Gelukkig is de keuze voor God geen verstandelijke keuze en is het een keuze waarbij God het eerste en laatste woord heeft.

En hou je je geestelijke beperking in het hiernamaals, of krijg je dan ineens alle mentale capaciteiten die je op aarde moest missen? (met name bij mensen met een zeer zware verstandelijke beperking zou ik me dan afvragen: is het dan nog wel dezelfde persoon?)

We weten het niet, maar ik hoop het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of iemand met een verstandelijke handicap deze in de hemel ook nog zou hebben...

Dat ligt er aan. 'Wij' mensen hebben besloten dat deze mensen niet functioneerden naar wat wij normaal vinden, dat ze niet aan 'onze' eisen voldoen, dat ze niet binnen onze maatstaat van 'normaal' vallen, en hebben ze verklaard tot gehandicapt. Met de hoge eisen die 'wij' mensen stellen aan de verstandelijke (en andere) vermogens van mensen hebben 'wij' de norm gemaakt. Mensen die daar niet aan voldoen zijn door ménsen afgekeurd tot gehandicapt. Ze voldoen niet aan ónze eisen. We zien ze niet eens alleen als 'anders' dan gemiddeld, nee, als gehandicapt.

Zou God deze mensen ook als gehandicapt zien? Zou Hij ook vinden dat ze niet voldoen? Zou God ook vinden dat een gemiddelde/bovengemiddelde intelligentie goed is, en daaronder ziek of gehandicapt? Zouden deze mensen geen plaats in de hemel verdienen zoals ze nu zijn, maar zouden ze eerst moeten veranderen in wat WIJ normaal of gezond vinden?

Can I get a amen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij, blijven de gestorvenen in hun graf tot de (eerste-) of (tweede-) opstanding!

Toestand van de Doden

De dood is, of men nu goed of slecht is, als een ‘slaap’, een toestand van onwetendheid en stilte en zonder activiteiten. De doden rusten in het graf tot de opstanding van rechtvaardigen en onrechtvaardigen. De onrechtvaardigen bevinden zich niet op een plaats waar gekweld wordt, maar worden bewaard tot de dag van het oordeel om gestraft te worden. En de rechtvaardigen zijn niet in de hemel, maar rusten in het graf tot de opstanding bij de komst van Christus.
lees: Prediker 9:5-6, 10; Psalm 6:5; 146:4; 89:48; Openbaring 20:13; 2 Petrus 2:9; Johannes 5:28-29; Daniël 12:13; Handelingen 2:29, 34; 2 Timótheüs 4:7-8.

Ten aanzien van de toestand van mensen in het dagelijkse leven, kunnen wij niet met een menselijk oog of oor, iemands hart oordelen. Het is Jezus die het laatste woord heeft, over elk levend wezen en, in het bijzonder, elk 'kind van de Almachtige Vader', want hoe dan ook, wij blijven allemaal "kinderen van de Allerhoogste god".

Het zal ons dus nog verbazen wie wel of wie niet het Hemels Koninkrijk binnen zijn gegaan, als wij daar ook zullen mogen zijn!

groet en happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid