Spring naar bijdragen

Wanneer is iemand christelijk?


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

ik geloof dat je dat op 2 manieren kan zien...

namelijk wanneer iemand naar een christelijke kerk gaat deze persoon aak een christen wordt genoemd. dan hoeft het niet per defenitie dat deze persoon zich aan de christelijke leerstelling stoort of zich er aan houdt... maar er meer zit voor de schone schijn

of in nauwere zin waneer iemand het geloof in christus aanneemt. en christus als zijn leidsman gaat zien. God als vader en de heilige geest als de trooster en Jezus als redder. dan ben je ook een christen... alhoewel het niet per defenitie is dat die persoon ook naar de kerk gaat... alhoewel ik persoonlijk de kerk wel belangrijk vind in mijn geloof

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je bent een christen als je de leer van de apostelen aanhangt, onder meer samengevat in de Geloofsbelijdenis van Nicea, en

gedoopt bent in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Je gedrag bepaalt vervolgens of je een goed of slecht christen bent.

I. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.

II. Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.

III. Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt.

IV. Eer uw vader en uw moeder.

V. Gij zult niet doden.

VI. Gij zult geen onkuisheid doen.

VII. Gij zult niet stelen.

VIII. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.

IX. Gij zult geen onkuisheid begeren.

X. Gij zult niet onrechtvaardig begeren, wat uw naaste toebehoort.

Dat maakt iemand christen in mijn optiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

I. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.

II. Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.

III. Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt.

IV. Eer uw vader en uw moeder.

V. Gij zult niet doden.

VI. Gij zult geen onkuisheid doen.

VII. Gij zult niet stelen.

VIII. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.

IX. Gij zult geen onkuisheid begeren.

X. Gij zult niet onrechtvaardig begeren, wat uw naaste toebehoort.

Dat maakt iemand christen in mijn optiek.

Bedoel je hiermee dat als iemand zich houdt aan de 10 geboden dat deze persoon dan christenlijk is?

Misschien kan ik beter zegen, probeert te houden. Het lukt namelijk niemand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja als iemand dat oprecht probeert is hij christen. Al die spelletjes tussen de verschillende christelijk stromingen zijn nogal nutteloos en leiden af van waar het uiteindelijk werkelijk om draait.

Ook joden houden zich aan de tien geboden en die geboden komen dan ook voort uit het jodendom. Deze geboden zijn dus geen onderscheidend kenmerk van de christen. Je zou dan eerder de bergrede kunnen aanwijzen, hoewel die idealen aangeven waar Christus ons naar wil vormen en niet zozeer geboden waar alle christenen zich even goed aan houden. Alleen de bergrede citeren wordt een wat lang verhaal hier. ;)

Ik begrijp het echter wel dat je liever iemands gedrag aanwijst als zijnde wel of niet christelijk, omdat het daarom uiteindelijk toch gaat in menselijk contact. En dat je weinig behoefte hebt aan discussies over de christelijke identiteit. Maar gedrag hoeft dus geen onderscheidend kenmerk te zijn en het christendom is dan ook niet enkel een moraalleer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een vraagje over vanaf wanneer iemand christelijk is. Met andere woorden wat is er minimaal nodig om christen te zijn?

Is dat geloven dat Jezus de redder en verlosser is en god en de heilige geest bestaan?

Wat zijn jullie inzichten hierin?

Afgelopen weekend hoorde ik tijdens een trouwdienst de volgende Evangelietekst:

24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. 25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots.

26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand. 27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’

(Mat 7)

Ik denk dat deze tekst aangeeft wat Christus minimaal van een volgeling verwacht: een "luisterend navolgen"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja als iemand dat oprecht probeert is hij christen. Al die spelletjes tussen de verschillende christelijk stromingen zijn nogal nutteloos en leiden af van waar het uiteindelijk werkelijk om draait.

Ook joden houden zich aan de tien geboden en die geboden komen dan ook voort uit het jodendom. Deze geboden zijn dus geen onderscheidend kenmerk van de christen. Je zou dan eerder de bergrede kunnen aanwijzen, hoewel die idealen aangeven waar Christus ons naar wil vormen en niet zozeer geboden waar alle christenen zich even goed aan houden. Alleen de bergrede citeren wordt een wat lang verhaal hier. ;)

Ik begrijp het echter wel dat je liever iemands gedrag aanwijst als zijnde wel of niet christelijk, omdat het daarom uiteindelijk toch gaat in menselijk contact. En dat je weinig behoefte hebt aan discussies over de christelijke identiteit. Maar gedrag hoeft dus geen onderscheidend kenmerk te zijn en het christendom is dan ook niet enkel een moraalleer.

Ik denk dat het christendom vooral de behoefte heeft aan een sterke en duidelijke basis. Nu we midden in de digitale revolutie zitten staat het christendom voor de enorme uitdaging de dwaalleren en valse profeten het hoofd te bieden. Het is namelijk zo verschrikkelijk makkelijk geworden om van alles bij elkaar te knippen en plakken, verschillende conclusie te kopieren, eigen sausje erover en je hebt iemand die zich christen noemt maar ondertussen alles wat een christen een christen maakt uit het oog heeft verloren, maar zich wel zo noemt en daarmee wanorde en chaos creëert waar het christendom uiteindelijk flink onder te lijden zal hebben.

Daarom noem ik mezelf altijd iemand die ''geen enkel geloof aanhangt'' wat niet wil zeggen dat ik totaal ongelovig ben, zoals iemand met weinig tekstueel benul altijd als conclusie trekt. Overigens heb ik het meeste affiniteit met de katholieken, mede vanwege de duidelijk basis, al heb ik een afkeer van het middeleeuwse homo standpunt.

De tien geboden of wat jij zegt de Bergrede zijn voor de gemiddelde christen een uitstekend iets om mee te beginnen en niet gelijk de stap te maken naar het kopiëren en plakken van teksten over onderwerpen waar al honderden jaren discussies over gevoerd worden door theologen en dan net doen alsof men de rechterhand van God zelf is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een vraagje over vanaf wanneer iemand christelijk is. Met andere woorden wat is er minimaal nodig om christen te zijn?

Is dat geloven dat Jezus de redder en verlosser is en god en de heilige geest bestaan?

Wat zijn jullie inzichten hierin?

Mensen gebruiken vaak het woord 'christelijk' terwijl dat in feite betekent 'gezalfd'. Ik neem aan dat je vraag in feite is: 'Wie is volgens de Bijbel een gelovige?'

Een gelovige heeft inderdaad Jezus als Redder/Verlosser (en je zou kunnen zeggen dat een discipel Hem ook als Heer heeft). Iemand die Jezus ziet als Redder/Verlosser, erkent ook God en de Heilige Geest.

(Een christen, een gezalfde, is een gelovige die bekrachtigd is met de Heilige Geest en in Jezus' naam de werken van God doet, waaronder wonderen, genezingen enz. en die functioneert in de charismata, zoals tongentaal, profetie enz. .)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De term Christenen komt 1x voor in de bijbel en wel hier:

Handelingen 11:26 En het is geschied, dat zij een geheel jaar samen vergaderden in de Gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochie Christenen genaamd werden.

De term werd dus gegeven door anderen die naar deze groep volgelingen van Jezus keek. Een soort Nickname..

Dus , wat is een Christen? Iemand die exact dezelfde karakteristieken heeft als die gemeente daar.

Naar mijn mening zijn dat dus mensen die gedoopt zijn onder water, de Heilige Geest hebben ontvangen en tekenen en wonderen ervaren zoals ook daar.

Een Christen is dus volgens dit vers ook een discipel, iemand die gedisciplineerd is in de leer van degene die ze volgen, Jezus dus. Andersom is niet noodzakelijk waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus , wat is een Christen? Iemand die exact dezelfde karakteristieken heeft als die gemeente daar.

Naar mijn mening zijn dat dus mensen die gedoopt zijn onder water, de Heilige Geest hebben ontvangen en tekenen en wonderen ervaren zoals ook daar.

Dat is dus (vrijwel) niemand. Waar doopte deze gemeente namelijk de christenen? Dat zal waarschijnlijk stromend water geweest zijn en zeer zeker geen kunstmatig gecreëerd bad. En indien we het dan toch over 'exact' hebben waarom ons dan beperken tot de uiterlijke handeling van het dopen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen daden/kenmerken en geloofsdaden. Het onderdompelen in water is een geloofsdaad. Stromend of niet-stromend water maakt geen verschil voor de geloofsdaad. Als de gelovigen toen sandalen droegen, hoeven wij nu geen sandalen te dragen, want dat draagt niets bij aan het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een vraagje over vanaf wanneer iemand christelijk is. Met andere woorden wat is er minimaal nodig om christen te zijn?

Is dat geloven dat Jezus de redder en verlosser is en god en de heilige geest bestaan?

Wat zijn jullie inzichten hierin?

Geloven in wonderen is wel de basis. Als je dat niet kunt, dan is het lastig christen te zijn, aangezien Jezus doden tot leven wekte, over water liep, demonen uitdreef, zieken genas en tegen zijn normaal menselijke leerlingen zei dat alles wat hij had gedaan en meer nog, zij ook zouden doen. En het belangrijkste: Hij stierf aan het kruis en stond de derde dag levend en wel weer op.

Als je niet kunt geloven dat mensen hetzelfde zouden kunnen doen als Jezus deed, dan is dat nog wel overkomenlijk, maar als je niet kunt geloven dat Jezus kon sterven, echt pieremotje dood was, niet schijndood, en vervolgens na drie dagen weer levend op kan staan, dan heb je wel een probleempje als je christen wilt zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh, even voor de duidelijkheid, het is niet spottend bedoeld hoor, ik ben serieus wat dat betreft. Wie niet in wonderen kan geloven heeft in mijn ogen echt een probleem om christen te zijn of te worden.

Maar zijn die wonderen nodig om Christen te zijn of kan je zonder die wonderen Christen zijn. Definieert het geloven in wonderen je Christen zijn en op welke manier is dat dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh, even voor de duidelijkheid, het is niet spottend bedoeld hoor, ik ben serieus wat dat betreft. Wie niet in wonderen kan geloven heeft in mijn ogen echt een probleem om christen te zijn of te worden.

Maar zijn die wonderen nodig om Christen te zijn of kan je zonder die wonderen Christen zijn. Definieert het geloven in wonderen je Christen zijn en op welke manier is dat dan?

Zonder die wonderen kán je christen (of beter gezegd: gelovige, gereddene) zijn, maar de waterdoop hoort bij een christen, evenals de Doop in de Heilige Geest, evenals charismata (zoals tongentaal, profetie enz.), evenals geloof in wonderen, evenals een schepping in 6 dagen en een aarde van slechts enkele duizenden jaren oud, enz. enz. . Je kán misschien op het nippertje gered zijn door deze dingen niet te geloven, maar ze horen bij een christen.

Een mens kan een relatie hebben met een geliefde, maar het hoort erbij om te trouwen en de geliefde te geloven en te vertrouwen enz. .

Een mens kan gered zijn en een relatie met God hebben, maar bij die relatie hoort een aantal andere dingen, zoals de waterdoop enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het grootste wonder waar je in MOET geloven wil je christen zijn is toch wel dat Jezus is gestorven en na 3 dagen uit de dood opgestaan. Als je niet in dat wonder kunt geloven, dan kun je geen christen zijn. Je kunt wel gelovig zijn, maar geen christen, want Jezus' offer is toch de kern van het christendom? Neemt niet weg dat je dan nog wel een volgeling van Jezus kunt zijn, van zijn leer, maar een christen ben je dan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het grootste wonder waar je in MOET geloven wil je christen zijn is toch wel dat Jezus is gestorven en na 3 dagen uit de dood opgestaan. Als je niet in dat wonder kunt geloven, dan kun je geen christen zijn. Je kunt wel gelovig zijn, maar geen christen, want Jezus' offer is toch de kern van het christendom? Neemt niet weg dat je dan nog wel een volgeling van Jezus kunt zijn, van zijn leer, maar een christen ben je dan niet.

Hier kan ik me goed in vinden. De mensen in Antiochië die 'christenen' genoemd werden, waren volgelingen van Christus. Niet dat Jezus dan een rabbi was met een gevolg. Zij volgden duidelijk de Christus, de Messias, en daarin onderscheidden zij zich van de Joden. Misschien was het wel een spotnaam, zo van: 'zij die denken de messias gevonden te hebben'. Christen-zijn betekent sinds Pinksteren geloven in Jezus' dood en opstanding, en op basis daarvan bekering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid