Spring naar bijdragen

Wanneer is iemand christelijk?


Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje over vanaf wanneer iemand christelijk is. Met andere woorden wat is er minimaal nodig om christen te zijn?

Is dat geloven dat Jezus de redder en verlosser is en god en de heilige geest bestaan?

Wat zijn jullie inzichten hierin?

Afgelopen weekend hoorde ik tijdens een trouwdienst de volgende Evangelietekst:

24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. 25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots.

26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand. 27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’

(Mat 7)

Ik denk dat deze tekst aangeeft wat Christus minimaal van een volgeling verwacht: een "luisterend navolgen"...

Geloven, ofwel christen zijn is inderdaad een kwestie van daadkracht, van handelen. Maar, om een eerdere opmerking in deze discussie weer even terug te halen, een mens kan Gods leefregels naleven zonder God daarin een actieve rol te geven. God Zelf heeft door middel van Paulus zelfs laten weten dat Hij meer op heeft met mensen die doen wat Hij zegt dan mensen die zichzelf de hemel in prijzen omdat ze in God zouden geloven > In de Romeinenbrief wordt op een gegeven moment gesproken over het in het hart en de natuur gelegd zijn van Gods leefkader en het ook daaruit kunnen leven tot Zijn eer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Aantal offtopic posts verplaatst naar dit topic. Hier weer verder over de volgende vragen:

Ik heb een vraagje over vanaf wanneer iemand christelijk is. Met andere woorden wat is er minimaal nodig om christen te zijn?
Is dat geloven dat Jezus de redder en verlosser is en god en de heilige geest bestaan?
Wat zijn jullie inzichten hierin?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Jezus zegt het zo

Joh14:21

Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Joh5:1-4

1 Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hèm liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degene lief, die uit Hem geboren is. 2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar, 4 want al wat uit God geboren is, overwint de wereld;

je bent christen als je handelt naar de wil van God,dat we zijn geboden bewaren, de 10 geboden zijn een uiting van zijn liefde,

leef er naar, dan ben je een waarlijk christen

Link naar bericht
Deel via andere websites

je bent christen als je handelt naar de wil van God,dat we zijn geboden bewaren, de 10 geboden zijn een uiting van zijn liefde,

leef er naar, dan ben je een waarlijk christen

Zou dat het enige zijn?

niet het enige maar het is voor veel mensen een goede basis om mee te beginnen. Je ziet veel ''beginnende'' christenen totaal in verwarring raken en/of onchristelijke zaken aanhangen omdat ze allerlei tegenstrijdigheden op het www tegenkomen. Niet iedereen heeft de capaciteiten om ingewikkelde geloofsvraagstukken waar al eeuwen over gesoebat wordt op te lossen, simpel de basis aanhouden is vaak voldoende lijkt me.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid