Gast Anon_phpbb Geplaatst 15 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2012 Boek 1 Het lied van ijs en vuur van Het spel der tronen door George R.R. Martin Link naar bericht Deel via andere websites
joon 0 Geplaatst 3 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2012 Deceptie der doden. Heerlijk boek, al kan het dat ik niet zo objectief ben doordat ik de schrijver ken Link naar bericht Deel via andere websites
gewoon Paul 8 Geplaatst 23 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 23 oktober 2012 Is die inmiddels in de winkel verkrijgbaar, of is het nog een voorproefje? Ik ben overigiens bezig in Wat je niet wilt zien van Steve Mosby. Link naar bericht Deel via andere websites
Dubito 0 Geplaatst 23 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 23 oktober 2012 De Mensen Dokter - Arnon Grunberg De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween - Jonas Jonasson Link naar bericht Deel via andere websites
Ursa 1 Geplaatst 23 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 23 oktober 2012 'The path of daggers' (WoT VIII) van Robert Jordan. Ik heb me door deel 7 heen weten te worstelen. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 23 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 23 oktober 2012 Ik ben nu bij deel 10. Nog steeds zeer de moeite waard maar het begint wel steeds langdradiger te worden. Link naar bericht Deel via andere websites
hann 0 Geplaatst 23 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 23 oktober 2012 De boodschapper - Marcus Zusak geweldig boek en aan iedereen aan te raden Link naar bericht Deel via andere websites
Pinkeltje 0 Geplaatst 23 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 23 oktober 2012 Men are from Mars, women are from Venus - John Gray. Vermakelijk boek, in te nemen met een korreltje zout hier en daar. Link naar bericht Deel via andere websites
joon 0 Geplaatst 23 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 23 oktober 2012 Is die inmiddels in de winkel verkrijgbaar, of is het nog een voorproefje? Hij is volop bezig uitgevers te contacteren. @ pinkeltje, ik heb dat boek ook. ik heb wel de geknopte versie gelezen. ik vond het wel verrijkend. Link naar bericht Deel via andere websites
Ursa 1 Geplaatst 24 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 24 oktober 2012 Mannen zijn toch simpele wezens? [/offtopic] Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 24 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 24 oktober 2012 Aangezien ik altijd meerdere boeken tegelijkertijd lees: - David Van Drunen - Natural Law and the Two Kingdoms - Søren Kierkegaard - Over de vertwijfeling, de ziekte tot de dood - Jean Taffin - Kenmerken van Gods Kinderen Lekkere moeilijke en christelijke boeken, precies zoals ik ze het liefst heb Link naar bericht Deel via andere websites
Ursa 1 Geplaatst 24 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 24 oktober 2012 - Søren Kierkegaard - Over de vertwijfeling, de ziekte tot de dood Kierkegaard moet ik nog altijd eens lezen. Wat is jouw ervaring? Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 24 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 24 oktober 2012 - Søren Kierkegaard - Over de vertwijfeling, de ziekte tot de dood Kierkegaard moet ik nog altijd eens lezen. Wat is jouw ervaring? Ik ben nu op de helft. Ik vind het lastig om te snappen wat hij bedoelt, als hij werkt met het begrip 'zelf' is deze zo abstract geformuleerd dat hij veel erover kan zeggen dat niet in de eerste instantie duidelijk is. Daardoor lijkt het alsof hij mensen ergens van beschuldigt en als mensen de beschulding ontkennen, hij zegt dat dat juist hoort bij waar hij ze van beschuldigt. Aan de andere kant zijn er wel herkenningspunten die twijfel of een bepaalde menselijke trek weten te plaatsen in het kader van de vertwijfeling. Het is wel stevige kost, ik zie nog niet meteen toepassing in mijn eigen leven, maar het is wel interessant omdat het over mensen gaat. Kierkegaard rukt een hele hoop schone schijn weg en laat de mens wel in een ietwat ongemakkelijk, maar wel veel helderder perspectief zien. Link naar bericht Deel via andere websites
Hendrik-NG 220 Geplaatst 24 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 24 oktober 2012 - Søren Kierkegaard - Over de vertwijfeling, de ziekte tot de dood Kierkegaard moet ik nog altijd eens lezen. Wat is jouw ervaring? Ik ben nu op de helft. Ik vind het lastig om te snappen wat hij bedoelt, als hij werkt met het begrip 'zelf' is deze zo abstract geformuleerd dat hij veel erover kan zeggen dat niet in de eerste instantie duidelijk is. Daardoor lijkt het alsof hij mensen ergens van beschuldigt en als mensen de beschulding ontkennen, hij zegt dat dat juist hoort bij waar hij ze van beschuldigt. Aan de andere kant zijn er wel herkenningspunten die twijfel of een bepaalde menselijke trek weten te plaatsen in het kader van de vertwijfeling. Het is wel stevige kost, ik zie nog niet meteen toepassing in mijn eigen leven, maar het is wel interessant omdat het over mensen gaat. Kierkegaard rukt een hele hoop schone schijn weg en laat de mens wel in een ietwat ongemakkelijk, maar wel veel helderder perspectief zien. Ik herken de worsteling met de eerste hoofdstukken...! Ik heb geprobeerd om daar in eigen woorden een soort samenvatting van te geven. Ik geef je zo de link naar het resultaat... Ik las het boek toen in midden in een periode van (zo noem ik het achteraf - op het moment zelf was het vooral "verwarrend") vertwijfeling zat. Het boek trof me als een mokerslag, dat kan ik je wel vertellen! En uiteindelijk (het duurde toch nog even) stond ik weer met beide benen op de grond... "Semi-seculier" zou ik mijn conclusies uit het boek samenvatten met een "een mens leeft tussen grenzen die hij niet zelf heeft bepaald, maar dient hiertussen wel te opereren. Doet hij dat niet, dan is vertwijfeling zijn lot. Maar "geloof" (fides, vertrouwen) is hier het geneesmiddel. Niet in zichzelf, maar in datgene wat (Diegene Die!!) de grens heeft gesteld..." Die link: http://forum.gkv.nl/forum/list_message/352249#m352249 (of http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/9281/last, laatste bijdrage als je niet rechtstreeks mag "doorlinken" naar de bijdrage...) Link naar bericht Deel via andere websites
GodGirl 0 Geplaatst 25 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 25 oktober 2012 Chosen, van Ted Dekker echt leuk boek alleen jammer dat ze er niet in het nederlands zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
BookerT 0 Geplaatst 27 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 27 oktober 2012 George Orwell-Animal Farm Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 27 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 27 oktober 2012 Ik heb het boek wat ik nu lees en ga lezen net vandaag gekocht. Warhammer, the game of fantasy battle. Lezen is niet zo moeilijk. Onthouden echter wel. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 28 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 28 oktober 2012 Kierkegaard moet ik nog altijd eens lezen. Wat is jouw ervaring? Ik ben nu op de helft. Ik vind het lastig om te snappen wat hij bedoelt, als hij werkt met het begrip 'zelf' is deze zo abstract geformuleerd dat hij veel erover kan zeggen dat niet in de eerste instantie duidelijk is. Daardoor lijkt het alsof hij mensen ergens van beschuldigt en als mensen de beschulding ontkennen, hij zegt dat dat juist hoort bij waar hij ze van beschuldigt. Aan de andere kant zijn er wel herkenningspunten die twijfel of een bepaalde menselijke trek weten te plaatsen in het kader van de vertwijfeling. Het is wel stevige kost, ik zie nog niet meteen toepassing in mijn eigen leven, maar het is wel interessant omdat het over mensen gaat. Kierkegaard rukt een hele hoop schone schijn weg en laat de mens wel in een ietwat ongemakkelijk, maar wel veel helderder perspectief zien. Ik herken de worsteling met de eerste hoofdstukken...! Ik heb geprobeerd om daar in eigen woorden een soort samenvatting van te geven. Ik geef je zo de link naar het resultaat... Ik las het boek toen in midden in een periode van (zo noem ik het achteraf - op het moment zelf was het vooral "verwarrend") vertwijfeling zat. Het boek trof me als een mokerslag, dat kan ik je wel vertellen! En uiteindelijk (het duurde toch nog even) stond ik weer met beide benen op de grond... "Semi-seculier" zou ik mijn conclusies uit het boek samenvatten met een "een mens leeft tussen grenzen die hij niet zelf heeft bepaald, maar dient hiertussen wel te opereren. Doet hij dat niet, dan is vertwijfeling zijn lot. Maar "geloof" (fides, vertrouwen) is hier het geneesmiddel. Niet in zichzelf, maar in datgene wat (Diegene Die!!) de grens heeft gesteld..." Die link: http://forum.gkv.nl/forum/list_message/352249#m352249 (of http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/9281/last, laatste bijdrage als je niet rechtstreeks mag "doorlinken" naar de bijdrage...) Hmm, ik zal het nog eens doornemen. Binnenkort komt op mijn studentencorps Victor Kal een lezing houden over Angst van Kierkegaard, heb dus Het begrip Angst ook al liggen hier. Ik zal die ook nog eens lezen. Gister had ik namelijk wel dat ergens aan de horizon van mijn peinzen van mensen en hun rare fratsen een opkomend Kierkegaards begrip van vertwijfeling(bij iemand anders uiteraard, ik doe niet aan zelfreflectie; ik ben fantastisch). Ergens kan ik me dat ook wel voorstellen als ik jouw post lees, het is even doorbijten, maar het haakt wel op een fundamenteel in op mensenlevens. Interessant. Ik zal nog eens op dit boek terugkomen als ik het uitheb, hier of daar, ik heb op allebei een account Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 28 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 28 oktober 2012 Andere Jas, Kierkegaard ook op mijn te lezen lijstje gezet, is het in het Nederlands? Zijn levensomschrijving raakt me, eigenlijk een mens die veel kwijtraakte, weinig vrienden had.. Zijn jeugdliefde,die hij niet vergat. Steeds in het verweer tegen de kerk maar zoals ik het lees toch vasthoudend aan Jezus's liefde. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 31 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 31 oktober 2012 Ja, het is wel in het Nederlands, maar het is wel een Prismapocket uit 1963. Ik ben nu op blz. 100 en de kaft gaat denk ik sneuvelen voordat ik het boekje uitheb. Grappig is trouwens wel dat Kierkegaard ook denkt dat het christendom niet verdedigd kan worden met woorden, da's een gedachte die ik ook eerder tegenkwam bij D.M. Lloyd-Jones die denkt dat je niet over het evangelie kan npraten, je kan alleen het evangelie prediken. Lekker tegendraads tegen alle modernistische instant-apologeten. Link naar bericht Deel via andere websites
�лек�андр 0 Geplaatst 1 november 2012 Rapport Share Geplaatst 1 november 2012 Twee; Het Eneagram vanuit een Chr. perspectief: "Het Eneagram" door Priesters R.Rohr en A. Ebert. Eerste druk, 1992, uitgegeven door Uitg. Lanno nv. te Tielt. en "Het slimme onbewuste" door Ap Dijksterhuis. Vijfde druk, 2007. Een uitgave van Prometheus, Amsterdam. Link naar bericht Deel via andere websites
Hendrik-NG 220 Geplaatst 1 november 2012 Rapport Share Geplaatst 1 november 2012 "Het slimme onbewuste" door Ap Dijksterhuis. Vijfde druk, 2007. Een uitgave van Prometheus, Amsterdam. Bijzonder interessant boek!!! Link naar bericht Deel via andere websites
Hendrik-NG 220 Geplaatst 1 november 2012 Rapport Share Geplaatst 1 november 2012 Grappig is trouwens wel dat Kierkegaard ook denkt dat het christendom niet verdedigd kan worden met woorden... Kan ik me voorstellen: het "aanvaarden van het christendom" maakt onderdeel uit van de "geloofssprong" en kan niet "beredeneerd worden": het is een "existentiële ervaring"... Pas als je (echt!) de sprong gewaagd hebt ontvouwen de mogelijkheden van dat christendom zich ten volle. Gaat het pas echt voor je (in je!!!) leven...! Je kan iemand dus eigenlijk vooral voorhouden: "Waag gewoon de sprong en vertrouw op de goede afloop... MIJ heeft het veel goeds gebracht!!" En dat kan ik alleen volmondig beamen!! Link naar bericht Deel via andere websites
�лек�андр 0 Geplaatst 2 november 2012 Rapport Share Geplaatst 2 november 2012 "Het slimme onbewuste" door Ap Dijksterhuis. Vijfde druk, 2007. Een uitgave van Prometheus, Amsterdam. Bijzonder interessant boek!!! Ik denk het ook. Een aanrader van mijn vriend, de filosoof. En vandaag is er weer een nieuw boek per post aangekomen! "Bijbels herstel voor ADD & ADHD", door Colbert, C. Dr. 2e Druk, 2010 door Herstelteam, Winterswijk. Winterswijk, de plaats van de beroemde universiteit Link naar bericht Deel via andere websites
Ursa 1 Geplaatst 18 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 18 januari 2013 Net begonnen aan Dawkins' God van Alister McGrath. Ben wel benieuwd wat hij allemaal te melden heeft. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten