Spring naar bijdragen

Welk boek lees je?


Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...
  • Antwoorden 358
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Godless (door Dan Barker) heb ik uit. Heel goed en leuk boek, ook wel voor christenen. Gaat over Barker's ~3-5 jaar durende "reis" van ~20 jaar evangelisch prediker naar atheïst. Klaart veel misverstanden op mbt atheïsten (en christenen, vanuit mijn perspectief). Hij behandelt zijn leven als missionaris/predikant, hoe onderzoek naar evolutie of wetenschap in het algemeen (hij was creationist) en de geschiedenis van christendom/Jezus zijn wereldbeeld vernietigde. Verder behandelt hij argumenten over moraliteit, historiciteit en logica en heeft hij het ten slotte nog over de mooie en avontuurlijke dingen die hij doet met en voor zijn werk als debater en de Freedom from Religion Foundation.

Nu ben ik bezig met Misquoting Jesus (ondertitel: The story behind who changed the bible and why). Gaat dus over de bijbel en geeft duidelijk inzicht over hoe 'de bijbel' tot stand kwam en wie wat waarom veranderd heeft.

Daarna staan twee boeken van Ibn Warraq op het programma: Why I'm not a muslim en The Origins of the Koran. Mijn kennis van Islam is misschien 10% vergeleken bij wat ik van het christendom weet dus...

Misschien zijn die ook wel veilig om te lezen voor christenen (zonder cognitieve dissonantie op te wekken ;)).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Godless (door Dan Barker) heb ik uit. Heel goed en leuk boek, ook wel voor christenen. Gaat over Barker's ~3-5 jaar durende "reis" van ~20 jaar evangelisch prediker naar atheïst. Klaart veel misverstanden op mbt atheïsten (en christenen, vanuit mijn perspectief). Hij behandelt zijn leven als missionaris/predikant, hoe onderzoek naar evolutie of wetenschap in het algemeen (hij was creationist) en de geschiedenis van christendom/Jezus zijn wereldbeeld vernietigde. Verder behandelt hij argumenten over moraliteit, historiciteit en logica en heeft hij het ten slotte nog over de mooie en avontuurlijke dingen die hij doet met en voor zijn werk als debater en de Freedom from Religion Foundation.

Nu ben ik bezig met Misquoting Jesus (ondertitel: The story behind who changed the bible and why). Gaat dus over de bijbel en geeft duidelijk inzicht over hoe 'de bijbel' tot stand kwam en wie wat waarom veranderd heeft.

Daarna staan twee boeken van Ibn Warraq op het programma: Why I'm not a muslim en The Origins of the Koran. Mijn kennis van Islam is misschien 10% vergeleken bij wat ik van het christendom weet dus...

Misschien zijn die ook wel veilig om te lezen voor christenen (zonder cognitieve dissonantie op te wekken ;)).

Ik ken de boeken en auteurs niet. Misschien hopeloos onterecht, maar ik zou met vooral boeken als "Misquoting Jesus" een beetje oppassen. Vaak geschreven door iemand met een titel, maar niet echt als onderzoek aan een serieus en objectief instituut gekoppeld. Meer voor de opspraak en bijbehorende verkoopfcijfers dan een gedegen en objectief onderzoek. Ik ken t boek niet, maar de titel doet me n beetje vermoeden in welke hoek het zit. Vast en zeker op Amazon te koop met heel veel gemixte reviews.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu ben ik bezig met Misquoting Jesus (ondertitel: The story behind who changed the bible and why). Gaat dus over de bijbel en geeft duidelijk inzicht over hoe 'de bijbel' tot stand kwam en wie wat waarom veranderd heeft.

Tja. Bart Ehrman. Dat hij "van zijn geloof gevallen is" is spijtig voor hemzelf. Maar dat hij "er nog zo veel aan doet" is spijtiger voor heel wat méér mensen... :#

Inderdaad, MysticNetherlands: dat boek krijgt veel "gemengde reviews". Hier is een link naar één ervan: http://benwitherington.blogspot.nl/2006/03/misanalyzing-text-criticism-bart.html

Kort citaat:

As I remember Bruce Metzger saying once (who trained both Bart and myself in these matters) over 90% of the NT is rather well established in regard to its original text, and none of the remaining 10% provides us with data that could lead to any shocking revisions of the Christian credo or doctrine. It is at the very least disingenuous to suggest it does, if not deliberately provocative to say otherwise.

strekking van de quote: "Ik herinner me dat Metzger (leermeester van mezelf én Bart) ooit zei dat 90% van de tekst van het NT vast staat als zéér waarschijnlijk de originele tekst, en van de resterende 10% geen enkele variant ons dwingt tot een vergaand bijstellen van christelijke credo's of dogmata. Het is op zijn minst onoprecht te suggereren dat dit het geval zou zijn, zo niet opzettelijk provocerend om het tegendeel te beweren."

Als ik Metzgers "Textual Commentary on the Greek New Testament" naast "de bijbeltekst" (UBS4 en MT; NBG51, NBV, HSV en WV95) leg (ben ik momenteel aan het doen - dus welk boek ik lees? Het "Evangelie naar Mattheus"...), dan heb ik vooralsnog sterk de neiging om hem te geloven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De conclusie dat er veel mis is met hetgene waar de huidige doctrines van het christendom op zijn gebaseerd trek ik niet uit het boek van Ehrman. Het geeft gewoon inzicht over hoe menselijk de bijbel is (in ieder geval na de "originele" boeken/brieven van het NT) en ongeveer waarover onenigheid was en (dus) waarom daar verschillende verzen van zijn.

Dat jullie bij een naam of titel al gelijk weten 'in welke hoek het zit' of wat de intenties zijn is wel jammer.

Ik vond het wel een interessant boek met weinig openbaringen dus als jullie betere/andere boeken hierover weten hoor ik het graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het boek van Ehrman geeft gewoon inzicht over hoe menselijk de bijbel is (in ieder geval na de "originele" boeken/brieven van het NT) en ongeveer waarover onenigheid was en (dus) waarom daar verschillende verzen van zijn.

Dat jullie bij een naam of titel al gelijk weten 'in welke hoek het zit' of wat de intenties zijn is wel jammer.

Is wel een beetje een snelle conclusie, Humanist. Ooit heb ik een poging gedaan zijn "Orthodox Corruption of Scripture" door te worstelen, maar daar lag overduidelijk zo'n "deken van propaganda" over heen, dat ik het niet tot het einde toe heb volgehouden.

Het boek van Metzger c.s. geeft "gewoon" inzicht over hoe ondanks "menselijk overschrijfwerk" we nu na 2000 jaar nog steeds een tekst van het NT tot onze beschikking hebben die voor 90% vast staat en voor wat betreft de resterende 10% (voor zover er grote twijfel bestaat over de exacte originele bewoordingen) ook geen deuken slaat in de betekenis die de Kerk in die 2000 jaar aan die passages heeft verbonden...

Dat er bij dat overschrijven soms "bijzondere dingen" zijn gebeurd (in jouw woorden: "hoe menselijk de bijbel eigenlijk is"), dat kan Metzger je ook wel vertellen. Maar dan wel met een "terughoudendheid in formuleren" die een serieuze wetenschapper siert. Ehrman stapt daar wel een "lijn" over, naar mijn mening...

Maar goed: jij leest nu o.a. dat boek van Ehrman. En ik "Mattheus". Laten we het daar verder maar gewoon bij houden in dit topic... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
Omdat ik nogal dol op boeken en lezen ben, ben ik wel benieuwd naar welk boek je op dit moment leest, voor je ontspanning, dus even een bijbel (al kun je die ook voor je ontspanning lezen) of je studieboeken er buiten gelaten. Misschien ook leuk om een linkje naar een recensie te plaatsen...

Om de spits af te bijten: ik zit nu tussen twee boeken in: De vrouw in de kooi van Jussi Adler-Olsen heb ik net uit en begin nu aan Contract van Lars Kepler. Helemaal into the Scandiavische thrillers op het moment. :$

Glijvlucht van Anne-Gine Goemans, is een mooi ontspannend boek :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Tijd geleden (no pun intended) "11/22/63" van Stephen King voor de 2e keer gelezen (of was t nou de 3e x alweer?). Wat een mooi boek. Aan t einde ben je verdrietig, maar is de wereld mooier dan ooit tevoren. Wat leven die karakters! Wat leven hun omgevingen, en wat een mooi verhaal. Zijn best werk ooit (samen met "Hearts in Atlantis" dan. Geen horror overigens.

Nu bezig met "Blaze" van hem.

Straks "A Practitioner's Guide to the Regulation of Investment Banking" van Simon Gleeson.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Het is de geschiedenis van de Zeven Koninkrijken, dus elk van de 17 Targaryen vorsten hebben hun eigen hoofdstuk. Je komt namen tegen als Maegor de Wrede, Aegon de Onwaardige, de Gebroken Koning, de Zwarte Bruiden, de Maagden in de Toren, de Krankzinnige Koning.

Nee, mijn beste, het valt absoluut niet mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is de geschiedenis van de Zeven Koninkrijken, dus elk van de 17 Targaryen vorsten hebben hun eigen hoofdstuk. Je komt namen tegen als Maegor de Wrede, Aegon de Onwaardige, de Gebroken Koning, de Zwarte Bruiden, de Maagden in de Toren, de Krankzinnige Koning.

Nee, mijn beste, het valt absoluut niet mee.

Haha, kan ik inkomen. Wanneer is het uitgebracht? Ik dacht dat we zaten te wachten tot George boek 6 uitbracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid