Spring naar bijdragen

Gods woord of Goddelijk geinspireerd, of veel mensenwerk?


Aanbevolen berichten

Ik hoor verschillende dingen van Christenen, de ene zegt de bijbel is het woord van God, de ander zegt nee het is niet het woord van god, maar wel geïnspireerd door God.

Hoe geloven jullie het nu precies?

Degene die zeggen Ja, het is het woord van God, betekend dat dan dat er volgens jullie ook geen fouten in de bijbel staan? En hoe om te gaan met de tel fouten etc en bepaalde verhalen die in de bijbel staan vermeld kennen jullie die fouten dan toe aan God of hoe zien jullie dat?

Degene die zeggen Nee, geloven jullie dat het wel goddelijk geïnspireerd is of niet? En de fouten die er in staan kennen jullie die dan toe aan de mensen die het geschreven hebben of hoe gaan jullie daar mee om, of is het deels mensenwerk en deels geïnspireerd?

Wat wordt er nou precies gedacht volgens de christenen over de bijbel, is het het woord van God volgens jullie of gebaseerd op goddelijke inspiratie maar ondanks dat bevat het wel fouten, en hoe kan het dat er toch fouten zijn gemaakt terwijl er tegelijkertijd wordt gezegd dat het, het woord van God is of goddelijke geïnspireerd.

Brand los zou ik zeggen. Want wil nu even echt weten hoe dit gezien wordt. En meer duidelijkheid erover krijgen hoe dit nu echt gezien wordt door de christenen.

Ik hoor ook vaak dat de bijbel verslagen is van verschillende mensen, zijn die verslagen goddelijk geïnspireerd of niet, zo niet dan kunnen ze dus ook fouten bevatten of geloven jullie de verslagen van die mensen op hun woord?

Kortom,is de bijbel het boek van God of toch niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 128
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De Bijbel is in een tijdsbestek van ca 1500 jaar door zo'n 40 verschillende mensen geschreven. Hoewel de Bijbel dus door mensenhanden is geschreven, in de woorden die op dat moment bij die mensen opkwamen, is het wel zo dat God hierbij die mensen geleidt heeft. Hij heeft er voor gezorgd dat zij de juiste woorden opschreven. Dat houdt dus in dat de Bijbel het woord van God is, door God ingegeven.

Maar waarom zit je zo te zoeken naar mogelijke fouten in de Bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En Barbara, als je nou de tijd die je de Bijbel probeert af te kraken besteedt aan het lezen van de koran, dan heb jij daar profijt van, en is hoef je niet hier de hele tijd te komen proberen ons te vertellen dat de Bijbel niet goed is. Ideetje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk, Thorgrem. Zoek onderstaand citaat maar op:

En dat dwaze volk met haar magische appelen

Rijdend als de wind in brullende karren,

Ik zal het verdelgen - godsspraak van de Heer.

De appelen zullen haar afgoden verstikken.

De karren zullen haar altaren vermorzelen,

niets blijft ervan over - godsspraak van de Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anyway, Barbara, ik heb nog niet de gehele bijbel gelezen dus dat ga ik eerst maar eens doen voordat ik hier echt iets over kan zeggen. Ik denk nu in elk geval dat God niet letterlijk alles gezegd heeft en woord voor woord gedicteerd heeft en dat mensen dan opschreven ofzo.

Misschien dat ik over een jaartje, misschien twee of zelfs drie hierover wat zinnigers kan zeggen.

Even nieuwsgierigheidje; hoe interpreteer jij de koran? En is hoe jij het interpreteert ook hoe moslims het over het algemeen interpreteren, of je heb je daarbinnen ook veel verschillen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is een werk dat -geïnspireerd door de geest van Anakin Skywalker- is geschreven door Liane om op die wijze indruk te maken op een knappe, schaarsgeklede ruimteprinses, genaamd Thecla, die door haar hoge aantal midi-chlorians niet op regulieren wijze te kidnappen is en een relatie heeft met ene Kirk, een gevoelloze wijsneus in een licht nichterig uniform. Door een groot aantal incidenten en een bijzonder tegenwerkende Force is de Bijbel helaas gevonden door een jongeman met een psychotische aandoening, geen tafelmanieren en dus geen beschaving die het vervolgens als het Woord van God zag en andere barbaren daarvan wist te overtuigen.

Oh. Nee. Toch niet. Dat was de Koran.

Nou ja, who cares, gebruik Wikipedia maar voor de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is geïnspireerd door de heilige Geest, waarbij het niet gaat om een mechanische inspiratie waarbij de mens Gods typmachine is. De Bijbel wordt gezien als dynamisch of organisch geïnspireerd.

Dynamische inspiratie: Deze gedachte gaat ervan uit dat God enkele gedachten aan de bijbelschijver heeft geopenbaard. Daarna zouden de schrijvers er op hun eigen manier verder een invulling aan hebben gegeven. In deze benadering zou er dus heel veel menselijke ballast in de Bijbel zijn opgenomen.

Organische inspiratie: Een derde theorie is de zogenoemde organische inspiratie. Deze theorie is ontwikkeld door Herman Bavinck. Zij gaat uit van de gedachte dat de bijbelschrijvers bewust en zelfstandig hebben geschreven. Toch heeft God hen in hun schrijven zo geleid en bestuurd dat zij Gods woorden hebben opgeschreven. Bij de organische inspiratie wordt onderscheid gemaakt tussen een goddelijke en een menselijke factor. In deze gedachte heeft God de menselijke factor gestuurd en voor fouten behoed.

Degene die zeggen Ja, het is het woord van God, betekend dat dan dat er volgens jullie ook geen fouten in de bijbel staan? En hoe om te gaan met de tel fouten etc en bepaalde verhalen die in de bijbel staan vermeld kennen jullie die fouten dan toe aan God of hoe zien jullie dat?
Afhankelijk van welke inspiratie theorie je gebruikt, daar zijn antwoorden of verklaringen voor. Een antwoord zou kunnen zijn 'de schrijver heeft een foutje gemaakt, er is een fout bij het vertalen/overschrijven gemaakt' of 'er is een verklaring voor'.
Degene die zeggen Nee, geloven jullie dat het wel goddelijk geïnspireerd is of niet? En de fouten die er in staan kennen jullie die dan toe aan de mensen die het geschreven hebben of hoe gaan jullie daar mee om, of is het deels mensenwerk en deels geïnspireerd?
De islamitische visie op de Koran is een mechanische inspiratie dat kent het christendom nauwelijks (meer?) De antwoorden 'ja' en 'nee' zijn dan ook anders.

Het is niet 'of' Ja en dús het een, of Nee en 'dus' het ander. Daar hebben we exegese voor, onder andere ;) Wat zegt deze tekst, wat is de context van deze tekst. Hoe leggen we deze tekst uit. Daarnaast, Jezus Christus is 'Het Woord van God', het 'Vleesgeworden Woord' door de Schrift, uit genade kunnen wij het Woord leren kennen.

Ik hoor ook vaak dat de bijbel verslagen is van verschillende mensen, zijn die verslagen goddelijk geïnspireerd of niet, zo niet dan kunnen ze dus ook fouten bevatten of geloven jullie de verslagen van die mensen op hun woord?

De verslagen zijn door God geïnspireerd, maar vertellen een paar facetten van het verhaal. De 'schrijvers' van de Bijbel, de ooggetuigen zijn mensen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoor verschillende dingen van Christenen, de ene zegt de bijbel is het woord van God, de ander zegt nee het is niet het woord van god, maar wel geïnspireerd door God.?

Het is Gods Woord! Maar God gaf zijn woord door via mensen die het opschreven, en dat noem je geinspireerd door Gods Geest. Daar waar bijvoorbeeld voor de koran in feite Mohammed het enige doorgeefluik was, heb je bij de bijbel diverse mensen uit diverse tijden die door God geinsprireerd via Gods Geest de boodschap opschreven.

Hoe geloven jullie het nu precies??

Zoals ik beschrijf hierboven.

Degene die zeggen Ja, het is het woord van God, betekend dat dan dat er volgens jullie ook geen fouten in de bijbel staan??

Welke fouten? Overschrijffouten of getallen die door latere kopiisten verkeerd zijn overgeschreven? Die kan je er vaak uitfilteren als je de diverse manuscripten naast elkaar bestudeerd, dan kan je vrij nauwkeurig nagaan wat de oorspronkelijke tekst is geweest. Er zijn zo'n 5000 manusripten van het nt bijvoorbeeld die je kan bestuderen en vergelijken.

En hoe om te gaan met de tel fouten etc en bepaalde verhalen die in de bijbel staan vermeld kennen jullie die fouten dan toe aan God of hoe zien jullie dat?

Mensen kunnen een overschrijffout maken, maar het aantal fouten is vrij klein en tasten de boodschap van de bijbel verder niet aan. En je kan bij de meeste overschrijf fouten vrij goed nagaan wat er oorspronkelijk gestaan moet hebben. Wonder boven wonder valt het aantal van die typfouten wel mee als je al nagaat dat de manuscripten van het NT in verschillende grondteksten zijn geschreven en geografisch gezien op verschillende plaatsen ver van elkaar zijn gevonden. Dit bevestigd dat het aantal 'fouten' wel meevalt en de tekst vrij zorgvuldig is overgebracht. De foutjes waar men mee komt zijn verder niet echt noemenswaardig en meestal vrij goed verklaarbaar.

Degene die zeggen Nee, geloven jullie dat het wel goddelijk geïnspireerd is of niet? En de fouten die er in staan kennen jullie die dan toe aan de mensen die het geschreven hebben of hoe gaan jullie daar mee om, of is het deels mensenwerk en deels geïnspireerd?

Zie mijn verhaal hierboven!

Wat wordt er nou precies gedacht volgens de christenen over de bijbel, is het het woord van God volgens jullie of gebaseerd op goddelijke inspiratie maar ondanks dat bevat het wel fouten, en hoe kan het dat er toch fouten zijn gemaakt terwijl er tegelijkertijd wordt gezegd dat het, het woord van God is of goddelijke geïnspireerd.

Tsja bij het overnemen kan er een overschrijffout worden gemaakt maar zoals ik al zei, niet noemenswaardig. Sterker nog de bijbel is juist vrij nauwkeurig overgeleverd bewijzen de diverse manuscripten en grondteksten die beschikbaar zijn. Ik schrik ook niet zo van die aantijgingen over niet echt noemenswaardige overschrijffoutjes van getalletjes ed. daar er genoeg materiaal voor handen is om aan te tonen dat het overgrote deel nauwkeurig is overgeleverd. Het percentage overschrijffoutjes valt eigenlijk best mee en zijn alleen interessant voor bepaalde groeperingen die de bijbel in twijfel willen trekken. Helaas voor hen heeft de bijbel een vrij solide basis en zijn er zat manuscripten overgebleven om dat aan te tonen!

Brand los zou ik zeggen. Want wil nu even echt weten hoe dit gezien wordt. En meer duidelijkheid erover krijgen hoe dit nu echt gezien wordt door de christenen.

Zoek eens wat achtergrond informatie vooral wetenschappelijke en archologische achtergronden over de diverse manuscripten en grondteksten van de bijbel die ook heden ten dage gewoon besschikbaar zijn, en er gaat een wereld voor je open ;)

Ik hoor ook vaak dat de bijbel verslagen is van verschillende mensen, zijn die verslagen goddelijk geïnspireerd of niet

Ja!

zo niet dan kunnen ze dus ook fouten bevatten of geloven jullie de verslagen van die mensen op hun woord?

Je vult je antwoord zelf al in met je eigen conclusie terwijl mensen jou er juist op wijzen dat een goddelijk geinspireerd boek geschreven door mensen wiens Geest geinspireerd werd door de Heilige Geest inderdaad fouten kan bevatten bij het kopieeren van de geschriften, want dat is eenmaal mensenwerk. Maar nochthans vallen die fouten wel mee hoor.

Kortom,is de bijbel het boek van God of toch niet?

Uiteraard het woord van God. Jouw probleem is meer dat de bijbel niet op dezelfde manier tot stand is gekomen zoals de moslims beweren dat de koran tot stand kwam. En vannuit die veronderstelling redeneer jij en snap jij niet dat christenen geloven dat God woord ook op een andere manier tot stand kan komen dan de wijze waarop dat binnen de islam gangbaar is.

Als een geloofsboek niet op dezelfde wijze als bij de islamieten tot stand is gekomen is het volgens jou Gods Woord niet. Dus dat wordt al lastig discuseren met jou.

Let wel dat God op geen enkele manier beperkt is om Zijn Woord te brengen op verschillende manieren. Jij beperkt God in Zijn mogelijkheden!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid