Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Des konings vaandels gaan vooraan,

't geheim des kruises grijpt ons aan,

dat op het schandhout uitgespreid

de Schepper als een schepsel lijdt.

Ik groet u, kruis, want gij slechts zijt

mijn hoop in deze lijdenstijd.

Geef vreugde wie op u vertrouwt,

genade wie zijn kwaad berouwt.

(uit de vespers van de Goede Week)

Vanavond begint in alle katholieke Kerken het Paastriduum, dus de viering van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszondag, waarin de Paaswake op zaterdagavond laat de meest belangrijke Liturgie van het hele jaar is. Ook in andere kerken en kerkgemeenschappen zal op eigen wijze deze drie dagen gevierd en beleefd worden. Daar hoort natuurlijk een topic bij, aan deze dagen gewijd.

Hier kun je aangeven hoe jij deze dagen viert en hoe het in jouw kerk gevierd wordt. Ook eigen gedachten, overwegingen en passende lezingen uit zowel de Schrift als andere literatuur kunnen hier geplaatst worden.

Christus, de Zoon van God, heeft ons verlost door zijn bloed;

komt, laat ons Hem aanbidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Tja hoe vier ik dat?

nou morgen (vrijdag dus) ben ik vrij van school. maar dan ga ik lekker werken, net zoals zaterdag en maandag. verder vrijdagavond naar de kerk. en zondag de gewone diensten op maandag is er op het dorp geen kerk. andere dorpen in de buurt uit hetzelfde verband hebben wel kerk.

dus ja dat scheelt hier best wel per dorp. weet overgens niet hoe of dat zit bij de gerformeerde gemeenten verderop in het land.

m.v.g

Wees een licht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Morgen moet ik tot half 1 naar school. 's Avonds ga ik naar de kerk. Stille zaterdag ga ik waarschijnlijk huiswerk maken ofzo. En omdat ik zondag met mijn tante naar het concert ga (lekker handig met Pasen! :( ) kan ik zondagochtend niet naar de kerk. Zondagmiddag is er familie en dan is het ook niet heel sociaal om weg te gaan. Dat wordt dus later de dienst beluisteren...

Jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals in de meeste protestantse kerken wordt er bij ons alleen aandacht aan Goede Vrijdag en Pasen geschonken. Goede Vrijdag is er 's avonds een dienst waarin het Heilig Avondmaal zal plaatsvinden. Dat vind ik erg mooi. Zo wordt je (nog meer) stilgezet bij het bloed dat Christus vergoot en hoe Zijn lichaam gebroken werd. De mensen die afgelopen zondag belijdenis hebben gedaan mogen dan ook voor het eerst aangaan.

Zondag zijn er twee paasdiensten, dan ben ik bij mijn (schoon-)ouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe mee met een bidmarathon. Ik sta nu in elk geval ingeroosterd voor de nacht van zaterdag op zondag van 4 tot 6 uur 's ochtends. Dat doe ik met iemand samen. Misschien dat ik nog wat extra tijd er bij ga schrijven na die twee uur. Hoeveel weet ik nog niet. Misschien kan ik wel doorgaan tot 10 uur en dan naar de dienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is een dienst morgenavond, maar ons bijbelstudiegroepje heeft unaniem besloten dat we onze laatste bijbelstudie laten doorgaan, dus naar die dienst ga ik niet. De studie was normaal gezien vorige week afgelopen, maar het onderwerp kon toch niet volledig behandeld worden, dus nog een keertje extra.

Zondagochtend is er ook weer dienst (zoals altijd) en die gaan we wel bijwonen. Het is de eerste keer dat ik Pasen in deze gemeente meemaak, dus ik weet niet hoe het precies "anders" zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik doe mee met een bidmarathon. Ik sta nu in elk geval ingeroosterd voor de nacht van zaterdag op zondag van 4 tot 6 uur 's ochtends. Dat doe ik met iemand samen. Misschien dat ik nog wat extra tijd er bij ga schrijven na die twee uur. Hoeveel weet ik nog niet. Misschien kan ik wel doorgaan tot 10 uur en dan naar de dienst.

Waarschijnlijk een domme vraag. Maar waar ga je al die tijd om bidden?

In vijf minuutjes ben ik wel heel mijn familie en alle arme landen en vervolgde christenen bij langs gegaan. Tenminste, als ik niet asociaal alleen voor mezelf en mijn dierbaren bad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het niet zo'n domme vraag Archillion. Eigenlijk zou een bezig-zijn-met-God-marathon een betere benaming zijn. Je hoeft niet de hele tijd te bidden, maar het is eigenlijk gewoon een moment dat je bezig bent met God. Er liggen daar bijbels, of je kan dingen schrijven (in mijn geval gedichten dus) of tekenen, ik hoorde ook dat er wat instrumenten zouden liggen zodat je muziek kan maken en ballonnen waar je gebeden op kan schrijven die je dan ergens op kan hangen of neer kan leggen. Ook zou er gelegenheid zijn om het avondmaal te vieren.

Iets meer dan alleen bidden dus, gewoon bij God zijn :)

Floes, voor mij is het ook de eerste keer Pasen in deze gemeente. Ik kijk dus ook een beetje naar wat er allemaal gebeurd en georganiseerd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het niet zo'n domme vraag Archillion. Eigenlijk zou een bezig-zijn-met-God-marathon een betere benaming zijn. Je hoeft niet de hele tijd te bidden, maar het is eigenlijk gewoon een moment dat je bezig bent met God. Er liggen daar bijbels, of je kan dingen schrijven (in mijn geval gedichten dus) of tekenen, ik hoorde ook dat er wat instrumenten zouden liggen zodat je muziek kan maken en ballonnen waar je gebeden op kan schrijven die je dan ergens op kan hangen of neer kan leggen. Ook zou er gelegenheid zijn om het avondmaal te vieren.

Iets meer dan alleen bidden dus, gewoon bij God zijn :)

Floes, voor mij is het ook de eerste keer Pasen in deze gemeente. Ik kijk dus ook een beetje naar wat er allemaal gebeurd en georganiseerd wordt.

Woow... dat klinkt wel tof moet ik zeggen! Legaal tekenen in de kerk is echt iets voor mij. Op de één of andere manier heb ik de drang om naar de kerk te gaan... het is onverklaarbaar, zondag's heb ik weinig zin vanwege de drukte, maar nu verlang ik bijna naar wat jij allemaal opnoemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die bidmarathon is niet tijdens een dienst he ;) Je schrijft je gewoon in, eventueel met iemand of een paar iemanden en dan ga je samen of alleen God groot maken.

Je zou het zelf ook gewoon een keer kunnen doen. Gewoon lekker op een rustig plekje met God bezig zijn, bijbel lezen, dingen tekenen of schrijven, meezingen met christelijke muziek en bidden natuurlijk. Of verzamelt een groep christelijke vrienden (of users van credible :)) om je heen en gaat dat samen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten wij de rechtschapen arme tiranniseren

en de weduwe niet ontzien

en ons niet storen aan de grijze haren van de hoogbejaarde.

Onze kracht moet de maatstaf zijn van het recht,

want wat zwak is dient kennelijk tot niets.

Laten wij de rechtschapene belagen,

want hij is ons tot last

en hij verzet zich tegen wat wij doen.

Hij verwijt ons overtredingen van de Wet

en hij beschuldigt ons ervan

dat wij afwijken van wat wij geleerd hebben.

Hij beroemt zich erop God te kennen

en noemt zich een dienaar van de HEER.

Hij is een aanklacht tegen onze opvattingen geworden;

het valt ons al zwaar hem te zien,

want zijn levenswijze is niet die van de anderen

en zijn gedragingen zijn zonderling.

Hij ziet ons aan voor valse broeders

en vermijdt onze wegen alsof ze onrein waren.

Het einde van de rechtvaardigen prijst hij zalig

en hij pocht dat God zijn Vader is.

Wij willen wel eens zien of zijn woorden waar zijn en ons overtuigen

van wat er bij zijn heengaan gebeurt.

Want als de rechtvaardige een zoon van God is,

dan zal die het voor hem opnemen

en hem redden uit de hand van zijn tegenstanders.

Laten wij hem maar eens op de proef stellen

met niets ontziende folteringen,

om zijn zachtmoedigheid te leren kennen

en zijn geduld te toetsen.

Laten wij hem veroordelen

tot een vernederende dood:

er wordt toch over hem gewaakt,

zoals hij beweert.

(uit Wijsheid 2)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, deze Goede Week is ietsiepietsiebestwel speciaal voor mij. Waarom:

1. Ik bereid me voor op het doopsel van morgen,

2. Het is de eerste keer dat ik de Goede Week zo intens beleef.

Zondag begonnen met Palmpasen, de eerste keer dat ik dat meemaakte. Het moment van de communie de zegen ontvangen, was heel erg speciaal voor mij.

Gisteren de viering van Witte Donderdag in de parochie van wijlen mijn grootouders. Mooie kerk, niet echt mijn dienst. (Staan, zitten, staan zitten, staan zitten, hoofd schouders, nah ja je snapt me wel.)

Het idee van gewoon in stilte in de kerk aanwezig zijn met slechts een aantal mensen zint mij enorm. Wel moet er dan een verwarmde plek zijn, kerken hebben de neiging voor koelkast te spelen in de zomer. Ik kan er uren doorbrengen, moest het er niet zo koud zijn en moest er naast bidden ook een plaats zijn waar je op je gemak kunt lezen.

(In mijn parochiekapel kan dat eigenlijk altijd.. heerlijk:)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het moge wel bekend zijn wat de katholieken allemaal doen in deze dagen: de (voetwassing en) altaarontbloting op Witte Donderdag, de kruisverering op Goede Vrijdag, de lichtritus tijdens de Paaswake en de plechtige Hoogmis op Paaszondag. Veel naar de kerk dus en daarna naar mijn ouders. Ook heb ik als gewoonte op Goede Vrijdag 's morgens (op de nuchtere maag uiteraard; het is immers een vastendag) The Passion of the Christ te kijken. En dat dus net gedaan. Ook prettig is dat er eindelijk, voor het eerst, een biechtgelegenheid in mijn parochie is op zaterdagmiddag. Dat vind ik zoveel fijner dan de pastoor moeten bellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het moge wel bekend zijn wat de katholieken allemaal doen in deze dagen: de (voetwassing en) altaarontbloting op Witte Donderdag, de kruisverering op Goede Vrijdag, de lichtritus tijdens de Paaswake en de plechtige Hoogmis op Paaszondag. Veel naar de kerk dus en daarna naar mijn ouders. Ook heb ik als gewoonte op Goede Vrijdag 's morgens (op de nuchtere maag uiteraard; het is immers een vastendag) The Passion of the Christ te kijken. En dat dus net gedaan. Ook prettig is dat er eindelijk, voor het eerst, een biechtgelegenheid in mijn parochie is op zaterdagmiddag. Dat vind ik zoveel fijner dan de pastoor moeten bellen.

Mijn voeten zijn weer gewassen!! Nu kan ik er weer een jaartje tegenaan. ;)

Ik heb overigens "de spiritualiteit van Titus Brandsma" gekocht (boek) om me deze dag te vermaken zonder al te veel eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het moge wel bekend zijn wat de katholieken allemaal doen in deze dagen:

Dan overschat je denk ik de kennis over het katholicisme een beetje. ;)

Ik zou het niet uit mijn hoofd kunnen opschrijven. :#

(Ja, verkeerde account BV, ik was met een spamdude bezig en had niet door dat ik nog steeds ingelogd was. ;) )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag om 3 uur is er bij ons een viering van de kruisweg, daarna blijf ik even in de kerk zitten voor medidatie en een gewetens onderzoek met biechtspiegel... 16.00 uur biechten.

17.00 getijden bidden...naar huis soepje koken voor mijn sobere maaltijd... douchen en aankleden voor de Mis en donkere metten, om 19.30 uur

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons was er gisteravond een samenkomst in de gemeente waarin het Avondmaal gevierd werd.

Vanavond is er ook een samenkomst.

Zondag is er een Samenkomst en tevens een doopdienst. Er zijn zondag ZEVEN(!!) jonge (15-19 jaar) dopelingen en dat is best bijzonder :)

Dit is het eerste jaar dat ik Pasen bewust vier :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid