Spring naar bijdragen

Bijbel mee naar de kerk


Aanbevolen berichten

Een vraag die in me opkwam naar aanleiding van een paar posts in het topic over met je mobieltje bezig zijn in de kerk: nemen jullie een bijbel mee naar de kerkdienst? Waarom wel/niet? Is het in jullie kerk algemeen gangbaar?

Zelf doe ik het eigenlijk nooit, ik vind het ook niet zo nodig aangezien de teksten toch gewoon voorgelezen worden, ik hoef ze niet zo nodig zelf mee te kunnen lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een vraag die in me opkwam naar aanleiding van een paar posts in het topic over met je mobieltje bezig zijn in de kerk: nemen jullie een bijbel mee naar de kerkdienst? Waarom wel/niet? Is het in jullie kerk algemeen gangbaar?

Zelf doe ik het eigenlijk nooit, ik vind het ook niet zo nodig aangezien de teksten toch gewoon voorgelezen worden, ik hoef ze niet zo nodig zelf mee te kunnen lezen.

Ik neem altijd een Bijbel mee en iedereen in mijn gemeente neemt een Bijbel mee. Het woord van God neemt de belangrijkste plaats in in mijn gemeente, dus de Bijbel thuislaten is er niet bij.

Het is ook belangrijk dat iedereen thuis is in de Bijbel en de teksten zelf kan meelezen, opzoeken en terugvinden, waardoor het niet wenselijk is om alleen maar mee te luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een vraag die in me opkwam naar aanleiding van een paar posts in het topic over met je mobieltje bezig zijn in de kerk: nemen jullie een bijbel mee naar de kerkdienst? Waarom wel/niet? Is het in jullie kerk algemeen gangbaar?

Zelf doe ik het eigenlijk nooit, ik vind het ook niet zo nodig aangezien de teksten toch gewoon voorgelezen worden, ik hoef ze niet zo nodig zelf mee te kunnen lezen.

De betreffende teksten staan sowieso ook in die boekjes die je gewoon kunt pakken. Daarom is het niet nodig om zelf een bijbel mee te nemen. Ik ken niemand die dat doet.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem geen bijbel mee. Misschien als ik later een dunnere/lichtere versie dan die ik nu heb koop, dat ik dat wel doe. De meeste mensen in onze gemeente nemen wel hun bijbel mee, maar op zich vind ik het ook niet echt nodig, aangezien het voorgelezen en goed gesitueerd wordt.

Als ik het wel zou doen, zou het eerder zijn om de gebruikte teksten aan te duiden en later te herlezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eulogia: Maar waarom is dat nodig? Dat de Bijbel centraal staat begrijp ik, maar waarom is zelf mee lezen beter of belangrijker dan aandachtig luisteren terwijl de predikant (of wie dan ook) de tekst voorleest?

@Bonaventura: In mijn huidige parochie hebben ze die boekjes ja, wel handig (vooral voor de liedjes), in mijn vorige parochie waren er eigenlijk nooit boekjes maar ook daar luisterde ik gewoon en zag ik heel zelden dat iemand een bijbel mee had. Het lijkt me sowieso iets wat in katholieke kringen niet zo gangbaar is, hoewel ik het af en toe wel eens gezien heb. Maar ook in protestantse kringen lijkt er best verschil in te zitten, in de kerk van mijn liefste nemen er bijvoorbeeld best veel mensen hun bijbel mee maar ook een hoop mensen niet. Daarom vond ik het wel opvallend dat in dat andere topic uit een aantal posts bleek dat je bijbel meenemen echt standaard is ofzo. Ik vroeg me wel af waarom dat dan in sommige kerken blijkbaar zo is. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons in de kerk nemen de meeste mensen wel een bijbel mee om mee te lezen. Zelf doe ik dit niet omdat ik de Nieuwe Bijbelvertaling heb en die is een stuk groter dan de standaard bijbels. Overigens ken ik ook de volgorde van de bijbelboeken niet, dus het opzoeken duurt bij mij zo lang dat ik de juiste vers pas gevonden heb als de dominee klaar is met voorlezen. Het grappige is dat, sinds we een beamer hebben, bijna niemand meer een psalmboek meeneemt, maar ik wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Eulogia: Maar waarom is dat nodig? Dat de Bijbel centraal staat begrijp ik, maar waarom is zelf mee lezen beter of belangrijker dan aandachtig luisteren terwijl de predikant (of wie dan ook) de tekst voorleest?

@Bonaventura: In mijn huidige parochie hebben ze die boekjes ja, wel handig (vooral voor de liedjes), in mijn vorige parochie waren er eigenlijk nooit boekjes maar ook daar luisterde ik gewoon en zag ik heel zelden dat iemand een bijbel mee had. Het lijkt me sowieso iets wat in katholieke kringen niet zo gangbaar is, hoewel ik het af en toe wel eens gezien heb. Maar ook in protestantse kringen lijkt er best verschil in te zitten, in de kerk van mijn liefste nemen er bijvoorbeeld best veel mensen hun bijbel mee maar ook een hoop mensen niet. Daarom vond ik het wel opvallend dat in dat andere topic uit een aantal posts bleek dat je bijbel meenemen echt standaard is ofzo. Ik vroeg me wel af waarom dat dan in sommige kerken blijkbaar zo is. :)

Misschien komt het doordat de katholieke liturgie meer "voorgebakken" is. Vroeger toen de Mis in het Latijn werd gelezen namen veel een missaal mee waarin een vertaling van de lezingen en gezangen stond. Omdat deze voor iedere dag van het liturgisch jaar vast stonden had je in je missaal steeds de juiste teksten voor je. Misschien dat er in andere kerken geen duidelijke van voren bepaalde liturgie waardoor mensen niet uit missaaltjes lezen maar een bijbel meenemen zodat ze ter plekke de juist tekst op kunnen zoeken.
Link naar bericht
Deel via andere websites
@Eulogia: Maar waarom is dat nodig? Dat de Bijbel centraal staat begrijp ik, maar waarom is zelf mee lezen beter of belangrijker dan aandachtig luisteren terwijl de predikant (of wie dan ook) de tekst voorleest?
In mijn gemeente wordt wel eens gekscherend gezegd dat je naar een tenniswedstrijd/-training ook een tennisracket meeneemt en niet zonder kan. Zo kan je ook niet zonder de Bijbel als je in de kerk bent.

Het gaat erom dat je ook thuis, door de week, blijft doorgaan met het lezen van de Bijbel. Het is ook belangrijk dat je kritisch bent naar de spreker en zelf kan controleren in de Bijbel of het klopt wat de spreker zegt en of het overeenkomt met hetgeen God zegt. Toetsing aan de Bijbel is heel belangrijk in mijn gemeente. Ook is het goed om zelf de Bijbel goed te kennen om weerwoord te bieden aan de duivel die verdraaide Bijbelteksten verteld. Veel mensen denken dat ze de Bijbel kennen, maar veel mensen kennen de Bijbel maar beperkt.

Door zelf mee te lezen, kan je de teksten ook op andere momenten weer terugvinden en toepassen in het dagelijkse leven, bij belangrijke situaties of in gesprek met niet-gelovigen of andere christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem nooit de bijbel mee naar de kerk. Ik vind het een beetje overbodig aangezien de teksten ook voorgelezen worden. Heel vroeger nam ik hem wel eens mee, maar ben ik op een gegeven moment steeds meer mee gestopt. Ik mijn kerk was het altijd wel gebruikelijk om de bijbel mee te nemen en een hoop doen het nog steeds wel. Maar ik denk dat het een stuk minder geworden is doordat sinds we een beamer hebben de bijbelteksten geprojecteerd worden op de muur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Eulogia: Maar waarom is dat nodig? Dat de Bijbel centraal staat begrijp ik, maar waarom is zelf mee lezen beter of belangrijker dan aandachtig luisteren terwijl de predikant (of wie dan ook) de tekst voorleest?
In mijn gemeente wordt wel eens gekscherend gezegd dat je naar een tenniswedstrijd/-training ook een tennisracket meeneemt en niet zonder kan. Zo kan je ook niet zonder de Bijbel als je in de kerk bent.

Grappige uitdrukking, maar ik mis nog steeds een beetje waarom dat dan zo is. Op mij komt het eerder over alsof je zeg maar naar een tenniswedstrijd gaat kijken en een racket meeneemt, dan denk ik ook, sjah, je doet er niemand kwaad mee, maar waar het goed voor is ontgaat me een beetje. ;) Dat heb ik dus ook met dat bijbel meenemen naar de kerk, er is ongetwijfeld niks mis mee, maar het nut ontgaat me een beetje aangezien voor zover ik weet teksten die gebruikt worden ook gewoon voorgelezen worden. Of is dat niet zo in elke kerk?

Het gaat erom dat je ook thuis, door de week, blijft doorgaan met het lezen van de Bijbel.

Maar wat heeft je bijbel meenemen naar de kerk daar precies mee te maken? Of je al dan niet zo'n ding meeneemt zegt toch niks over of je wel of niet door de week bijbel leest? Zo'n bijbel is tenslotte maar een ding, een materiële afdruk van de Bijbel die natuurlijk in de kerkdienst een plaats inneemt die niet te betwisten valt, daar wil ik ook niet over discussiëren, een dienst waarin de Bijbel niet aan bod komt zou ik niet willen. Maar waar die voorkeur vandaan komt voor zelf mee te lezen in plaats van te luisteren, dat vraag ik me dus af.

Het is ook belangrijk dat je kritisch bent naar de spreker en zelf kan controleren in de Bijbel of het klopt wat de spreker zegt en of het overeenkomt met hetgeen God zegt. Toetsing aan de Bijbel is heel belangrijk in mijn gemeente.

Hmja, als de voorganger een tekst voorleest ga ik er eigenlijk wel van uit dat hij inderdaad leest wat er staat en niet zelf wat geks loopt te verzinnen. Is het niet een beetje wantrouwig als je om die reden meeleest, om te kijken of hij niks verkeerds zegt? Of moet ik het me meer voorstellen in de zin dat je bijvoorbeeld ook gauw even kunt kijken naar bijvoorbeeld de verzen die ervoor en na staan zodat je kan checken of de uitleg van de voorganger wel zinvol is in de bredere context van een bepaalde passage oid?

Ook is het goed om zelf de Bijbel goed te kennen om weerwoord te bieden aan de duivel die verdraaide Bijbelteksten verteld. Veel mensen denken dat ze de Bijbel kennen, maar veel mensen kennen de Bijbel maar beperkt.

Door zelf mee te lezen, kan je de teksten ook op andere momenten weer terugvinden en toepassen in het dagelijkse leven, bij belangrijke situaties of in gesprek met niet-gelovigen of andere christenen.

Dus meebladeren en -lezen om zelf meer vertrouwd te worden met waar dingen precies staan enzo? Ok, daar kan ik me het nut wel van voorstellen ja, dat je wat meer feeling krijgt voor welke tekst waar staat, welk boek waar staat enzo. Anderzijds, als je door de week geregeld de Bijbel ter hand neemt krijg je dat sowieso wel denk ik, ook al heb je 'm op zondag niet bij je.

Trouwens, voor alle duidelijkheid, ik wil met dit topic niet zeggen dat het stom of zinloos of slecht ofzo is om een bijbel mee te nemen naar de kerkdienst. Het is meer dat ik het zelf niet zo ken en me werkelijk afvraag waarom dat voor bepaalde anderen zo'n gewoonte is, ik vind zulke voor mij vreemde gewoonten altijd interessant, ik begrijp zulke dingen graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bijbel gaat mee naar de kerk... ondanks dat het voorgelezen wordt en geprojecteerd. Ik lees niet altijd zelf mee, wanneer ik merk dat ik een tekst (gedeelte) interessant, boeiend, moeilijk ofzo vind, kijk ik toch vaak even in mijn eigen bijbel.

Er zijn volgens mij niet veel mensen om mij heen die dit doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het wel eens gedaan, maar aangezien alle teksten geprojecteerd worden was het nut daarvan snel verdwenen. En andere keren ging ik zelf zitten lezen als de preek me niet echt kon boeien, maar dat was ook weer niet de bedoeling. Dus tegenwoordig laat ik hem thuis. Veel mensen uit mijn gemeente nemen hem wel mee en ik zie ook dat er driftig meegelezen wordt met de teksten die aan bod komen. Maar ik heb zelf ook gemerkt dat het wel nuttig of fijn kan zijn om alleen maar naar een tekst te luisteren als deze voorgelezen wordt, in plaats van zelf mee te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons in de kerk liggen er gewoon bijbels (en liedboeken) die je kunt pakken, en dat is dezelfde vertaling als waaruit voorgelezen wordt, maar veel mensen, waaronder ik, nemen hun eigen Bijbel mee, de NBV, omdat die wat makkelijker taalgebruik heeft. Die vertaling wordt trouwens wel gebruikt tijdens de alphadiensten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons heeft eigenlijk iedereen eigen Bijbels, zelf meegenomen of een van de kerk die je mag pakken. Maar ik ga naar een vergadering van gelovigen dus dan gebruik je hem ook sneller.

Ook leuk, iemand heeft altijd een Friese Bijbel mee :P Altijd leuk als hij daar wat uit voorleest

Link naar bericht
Deel via andere websites

In principe neemt iedereen die daar behoefte aan heeft bij ons een bijbel mee, vooral bij engelse gastsprekers vinden mensen het fijn om notities te maken en later het voor zichzelf nog een keer door te nemen. De enige bijbel die ik heb is een jongerenbijbel, die is vrij zwaar en groot, niet makkelijk hanteerbaar in de kerk. Bovendien kan ik preek altijd gewoon vragen aan een van mijn schoonouders (afhankelijk van wie er die dag spreekt), waardoor ik eenvoudig vragen kan stellen en het voor mezelf kan ''verdiepen''. Als ik een kleinere bijbel heb zal ik die misschien wel meenemen, afhankelijk van wie er spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel bij ons de teksten voorgelezen en gebeamd worden, neem ik toch graag een Bijbel mee. Practisch gezien omdat ik er niet van houd steeds naar zo'n scherm te staren en last van m'n ogen kan krijgen, maar ook om bijv. tijdens de preek de tekst nog eens door te nemen, of voor de dienst alvast te lezen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig hoef ik nooit meer tegen een beamer aan te kijken en neem dus mijn zakbijbel inc. liedboek mee plus evt. apart psalmboekje als er fatsoenlijk OB wordt gezongen. Op die manier kan ik meezingen en meelezen uit de Schrift en de tekst nalopen tijdens de verkondiging.

En ik zie er op zondagochtend vrijwel geen zitten zonder bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Absoluut afhankelijk van wat ik die uren daarvoor te doen heb. Als ik heb zitten studeren in de bieb zit de Bijbel wel in m'n tas, ik wil daar tijdens het studeren nog weleens wat in opzoeken. (Studeer geen theologie, verre van dat zelfs maar soms heb je momenten dat je stilvalt tijdens het leren.)

Dan wil het weleens gebeuren dat als ik de Willibrord niet snaps, ik mijn NBV erbij pak om de vertaling op te snorren maar dat gebeurd echt maar een enkele keer en dan meestal net na de dienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de kerk waar ik kom zijn het op zondag eigenlijk alleen buitenlanders die een Bijbel meenemen en meelezen in hun eigen taal. Doordeweeks (als er geen misboekjes zijn) ook nog wel enkele anderen, maar dat is toch wel een minderheid. Zelf doe ik het nooit. Ik lees op zondag ook nauwelijks mee en heb het idee dat de tekst ook wel voldoende tot me doordringt als ik enkel luister. Toch gebeurt het heel af en toe dat de lezingen slecht hoorbaar zijn, dan zou een Bijbel eigenlijk wel prettig zijn, maar ik denk er eigenlijk ook helemaal nooit bij na dat ik er een mee zou kunnen nemen. (bovendien heb ik geen volledige willibrordbijbel)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid