Spring naar bijdragen

Meest mooie soort kerkdienst?


Aanbevolen berichten

Hoe zou voor jou de meest mooie kerkdienst eruit zien?

Denk bijvoorbeeld aan liederen, muziekinstrumenten, lengte van de kerkdienst/preek, de liturgie, het gebouw, wel/geen koor, barrok interieur of een gekraakte bunker, Een leger kerkbaljuws of in het bos een hippiekerkdienst, etc. etc. etc.

De nadruk ligt in dit topic vooral op je persoonlijke smaak met het oog op een kerkdienst met nadruk op zaken zoals esthetiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met een stuk of twintig man in een intiem, luisterrijk kapelletje, waarbij vijf man in witte tunieken als gregoriaans koor dienen, dat staat naast het altaar. Om 1 uur 's nachts de Paaswake zo vieren, als het buiten hard waait, met de gezangen in het Latijn en de gebeden en lezingen veelal gezongen in de volkstaal. Inclusief alle rituelen en handelingen, dus ook het buiten beginnen bij het Paasvuur en ook de litanie der heiligen. De priester en diaken in bij de kapel passende, gouden gewaden. Twee misdienaren in toog met superplie en een mooi stenen altaar, met slechts korte afstand tot de gelovigen. Ad orientem is mooi, maar hoeft niet per se. Rijkelijk gebruik van wierook daar waar het gepast is, de gezangen a capella gezongen. Langere tijd volstrekte stilte na de communie, ook als het heilig vaatwerk weer is gereinigd. Om 3 uur of half 4, nog steeds 'nachts, weer naar huis keren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens heb ik natuurlijk niets tegen grote, stampvolle kerken, integendeel. Een tot de nok toe gevulde kerk is alleen maar bemoedigend, vooral als iedereen of het merendeel bewust deelneemt aan de plechtig opgedragen Liturgie. Maar zo'n kapelletje heeft toch een heel eigen sfeer dat heel erg bijzonder is. Bovendien is het ter communie gaan in zo'n enorme, massale Mis voor mij niet altijd een erg overzichtelijke aangelegenheid, zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een moeilijke vraag, Olorin. Er zijn zo veel dingen die ik kan waarderen. Ik voel me toch wel het meest thuis in een protestantse kerkdienst waarin veel gezongen wordt uit eender het Liedboek voor de Kerken of de oude Hervormde Bundel, waaruit helaas niet alle prachtige nummers zijn overgezet in het LvdK. Favoriet is gezang 443

Liefde Gods die elk beminnen

hemelhoog te boven gaat,

kom in onze harten binnen

met uw milde overdaad.

Jezus, een en al ontferming,

daal van uit den hoge neer

met uw heerlijke bescherming

in ons bevend hart, o Heer.

En Psalm 42

Evenals een moede hinde

naar het klare water smacht,

schreeuwt mijn ziel om God te vinden,

die ik ademloos verwacht.

Ja, ik zoek zijn aangezicht,

God van leven, God van licht.

Wanneer zal ik Hem weer loven,

juichend staan in zijn voorhoven?

Als dat gezongen wordt, ben ik blij. Maar ook als ik naast mijn vader in de kerk zit en uit de oude berijming zing, vind ik dat erg mooi en het zingen op hele noten heeft iets heel statigs en meditatiefs, wat mij zeer kan emotioneren en de woorden raken mij dan echt in het hart. Goed zingen is dubbel bidden, zou Augustinus gezegd hebben. Een kerkdienst waarin niet veel en vol overgave gezongen wordt, daarin voel ik mij sowieso niet echt thuis eigenlijk. Ik kan het allemaal wel mooi vinden, maar ik mis toch een voor mij wezenlijke manier om dat wat ik God wil zeggen, of het nu aanbidding, verootmoediging of dankzegging is, ten volle te kunnen uiten.

Dan de rest. De Bijbelvertaling interesseert me niet zo, al ben ik geen grote fan van de NBG op de één of andere manier. Dus Statenvertaling, NBV of Willibrordvertaling, liever. Ik hou van oude kerken, nieuwe kerkgebouwen zijn natuurlijk ook prima bij gebrek aan beter. Maar als ik dan mag kiezen, dan graag een intiem, oud dorpskerkje dat stampvol zit. Of een mooie grote gotische stadskerk, zoals waar ik zelf in kerk. Maar ook neo-classicistische centraalbouw vind ik erg mooi, daar deze kerken speciaal voor de protestantse erediensten gebouwd zijn en dat maakt de preek tot een heel intiem gebeuren, omdat de gemeente om de preekstoel heen zit. En ik hou er van als de dominee een toga draagt, liefst een klassieke zwarte toga met een witte bef, maar ook een andere toga vind ik mooi, zolang het maar niet zo'n witte albe is. Het moet wel een beetje stemmig zijn. De lengte van de preek interesseert mij niet zo, maar na dertig minuten is mijn concentratie meestal weg dus liever niet veel langer dan dat. Wel vind ik het belangrijk dat de predikant enig retorisch talent tentoon spreidt. Dus goed gestructureerd, het juiste register, nadruk op aandacht, begrip en aanvaarding, etc. Maar ik heb ernstig last van beroepsdeformatie dus ik ben geneigd om de preek geheel en al te fileren. En daar word ik vaak niet zo vrolijk van.

Maar het belangrijkste in een dienst, vind ik toch het Woord. Dat is waar het uiteindelijk om draait, en dat kan op allerlei plaatsen en op allerlei manieren tot je komen, gelukkig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ideale kerkdienst is er een zoals in 1 Kor. 14, waaraan iedereen bijdraagt tot opbouw van de gemeente, waarbij wordt gefunctioneerd in klanktaal, profetie en andere gaven, waarbij mensen tot geloof komen, waarbij wordt onderwezen en gezongen als lofprijs en dit alles in goede orde gebeurt, geregisseerd door de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn ideale kerkdienst is er een zoals in 1 Kor. 14, waaraan iedereen bijdraagt tot opbouw van de gemeente, waarbij wordt gefunctioneerd in klanktaal, profetie en andere gaven, waarbij mensen tot geloof komen, waarbij wordt onderwezen en gezongen als lofprijs en dit alles in goede orde gebeurt, geregisseerd door de Heilige Geest.

En hoe denk je over de esthetiek van de kerkdienst waar ik expliciet in mijn OP naar vroeg?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je schreef 'zaken zoals esthetiek' waar ik uit opmaakte dat onder meer esthetiek aan de orde kan komen, maar ook andere zaken.

Overigens vind ik het esthetisch van het hoogste niveau wanneer een dienst plaatsvindt, zoals ik het beschreef, dus een dienst met een choreografie die geleid wordt (geregisseerd) door de Geest.

Hoe een gebouw eruit ziet, vind ik van minder belang, maar als het dan toch gevraagd wordt is mijn antwoord dat ik een voorkeur heb voor een mooi, schoon, licht, modern gebouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb eigenlijk op verschillende plekken mooie vieringen meegemaakt. Laatst een Mis 's morgens vroeg in de St Jan in Den Bosch waar we met een klein groepje mensen in die grote kathedraal zaten. Een viering in de heuvels terwijl de zon onderging, afgelopen zomer in Frankrijk. De Paaswake vorig jaar, gewoon in 'mijn eigen' kerk waar de stilte van de voorgaande weken door een uitbundig Gloria verbroken werd.

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat een kerkdienst mooi maakt. Latijn kan me raken door het mystieke, bij in Nederlands gezongen liederen word ik misschien eerder geraakt door de inhoud van een tekst. Wat voor mij wel echt belangrijk is, is stilte. Even los kunnen komen van al het dagelijkse (evt. met wat (orgel)muziek op de achtergrond). Maar uiteindelijk is het denk ik niet de buitenkant die het allerbelangrijkste is, al heeft ze natuurlijk wel degelijk invloed op hoe je je bezoen aan een kerk ervaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met een stuk of twintig man in een intiem, luisterrijk kapelletje, waarbij vijf man in witte tunieken als gregoriaans koor dienen, dat staat naast het altaar. Om 1 uur 's nachts de Paaswake zo vieren, als het buiten hard waait, met de gezangen in het Latijn en de gebeden en lezingen veelal gezongen in de volkstaal. Inclusief alle rituelen en handelingen, dus ook het buiten beginnen bij het Paasvuur en ook de litanie der heiligen. De priester en diaken in bij de kapel passende, gouden gewaden. Twee misdienaren in toog met superplie en een mooi stenen altaar, met slechts korte afstand tot de gelovigen. Ad orientem is mooi, maar hoeft niet per se. Rijkelijk gebruik van wierook daar waar het gepast is, de gezangen a capella gezongen. Langere tijd volstrekte stilte na de communie, ook als het heilig vaatwerk weer is gereinigd. Om 3 uur of half 4, nog steeds 'nachts, weer naar huis keren.

Ik krijg al kippevel als ik het lees :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie intacte middeleeuwse gotische kerk met kerkklokken die luiden. Wierook en een mooie liturgie. Een goede cantor en eventueel een koor, maar dan wel in combinatie met samenzang van de gemeente. Kerkorgel en oa. oude middeleeuwse liederen met soms wat Latijn maar ook Nederlandstalige, of oude Engelse hymnen. Preek van 20 a 30 minuten die inhoudelijk en orthodox is maar ook refereert naar de actualiteit en liefst een beetje levendig.

:E

Als ik nou geen mediëvist was geweest en niet opgegroeid zou zijn in een evangelische gemeente (waar ik dus gewend aan ben), dan had ik vast piano, gitaar, een modern gebouw met moderne liederen opgeschreven. :#

Overigens, het gaat om wat ik mooi vind. Een kerk is gelukkig wel meer dan een tentoonstelling. Er zijn kerken waar ik zacht gezegd enorm positieve indrukken over heb die niet voldoen aan alle punten die ik noem. :) Bepaalde aspecten die ik noem zijn uiteindelijk ook vooral bijzaak van wat de kern is waar een ere dienst werkelijk om draait.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Het maakt mij niet zoveel uit waar de dienst is. Het mooiste vind ik ze in een kapel, of in een mega-klooster-kerk. Ik kan intens genieten van middaggebeden, maar ook van de uitgebreide-alles-erop-en-eraan-abtiale-hoogfeestmissen. Het is erg van mijn gemoedstoestand afhankelijk. Het ene moment beleef ik alles van de dienst, het ander moment zit ik met m'n hoofd ergens anders. Vast staat voor mij wel:

*sacrale stilte op gepaste momenten

*liederen die mee te zingen zijn en op muziek staan

*mensen waar ik me vertrouwd voel, of ik ze ken of niet is van minder belang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ons relatief kleine kerkje vol, veel jongeren.. goede boodschap van zo'n 20 minuten.. Zonnetje dat op het podium/doopvont schijnt..

Opwekkingsliederen zingen met de band.. En het liefst zelf optreden met 't gospelkoor.. Daar kan ik echt van genieten!

Hmm, ik hoop dat deze "verwachtingen" zondag uitkomen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn mooiste kerkdienst.

Hier komt het dan :

Als er fijne sfeer is, niet gerodeld enz. Of blikken naar je staren als je even kuch of zo.

Duidelijke maar korte preek.

(waar je ook in het hier en nu wat mee kan)

En gezang,... niet al te hard... ik wil mezelf ook horen zingen.

En rustige liedjes... Niet alleen maar ik ben zo blij en vrolijk. liedjes.

Mag wel maar het moet niet de boventoon voeren.

Gr.

Mariforce

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...
  • 1 month later...
Hoe zou voor jou de meest mooie kerkdienst eruit zien?

Denk bijvoorbeeld aan liederen, muziekinstrumenten, lengte van de kerkdienst/preek, de liturgie, het gebouw, wel/geen koor, barrok interieur of een gekraakte bunker, Een leger kerkbaljuws of in het bos een hippiekerkdienst, etc. etc. etc.

De nadruk ligt in dit topic vooral op je persoonlijke smaak met het oog op een kerkdienst met nadruk op zaken zoals esthetiek.

Gezang vooraf met een goede begeleidende band, maakt me niet uit welke instrumenten er in voorkomen, maar dat het in het geheel als 1 klinkt, en als mensen, ongeacht wie of wat ze zijn, kunnen meedoen, als de zorg maar is besteed aan het goed spelen van het lied op de juiste wijze, niet te traag, niet te snel, gewoon zoals het staat geschreven in de muziek.. en expressief riedeltje mag best, maar niet dat het de mensen die zingen stoort.

Daarnaast een preek die mensen een spiegel voorhoudt, een voor mijn part zogeheten donderpreek, geheel en al van een gelovig voorganger en met de Bijbel onderbouwt. Nadien een bakkie koffie of thee en nog wat napraten.

En het meest belangrijk is dat zowel de voorganger als de broeders en zusters oprecht gelovigen zijn en niet om de gezelligheid of iets dergelijks bijeenkomen. Dan zal het ongewild wel eens heel rustig kunnen zijn, en heb een sterk vermoeden dat van de 400 man dan maar hooguit vijf mensen blijven zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een mooie katholieke/hervormde kerk qua architectuur. Wel het liefst sober aangekleed. Een tafel, preekstoel en een doopvont is voldoende.

Muzikaal gezien graag een orgel. Qua zang is een Bachcantate niet te versmaden, psalmen zijn ook altijd mooi, mits ze niet teveel in stukjes zijn geknipt (bv vers 2, 9 en 13).

Een preek moet inhoudelijk correct zijn en je iets mee geven waar je over na kunt denken. Denk aan een bepaalde zienswijze op het leven of een aansporing om ergens mee bezig te gaan.

En ik vind de geloofsbelijdenis van Nicea erg mooi. Wat mij betreft kan een dienst trouwens niet zonder gezamenlijke geloofsbelijdenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vele vragen kom ik op dit forum tegen waar men vraagt wat of de Here Jezus Christus van hen verlangt? Maar als ik op deze vraagstelling stuit is het wel treffend dat we veel liever ons eigen ding doen, door dat te begeren waar Hij, Christus, geen eer in stelt. Sterker, waar Hij juist een enorme afkeer van had. Je gaat toch naar de kerk om iets te leren? Of ga je naar de kerk om de akoestiek, de gezelligheid en meer van die onchristelijkheden te ervaren? In Staphorst hoeren en snoeren de zich christennoemenden er doordeweeks op los, om zich zondags onder hetzelve juk te doen brengen, waar de apostel Petrus van zegt dat onze voorvaderen die niet hebben kunnen doen, maar dan toch de dominee te willen en blijven volgen, die evenredig niet gelovig is omdat hij theologie hetgeen de Geest dooft heeft gestudeerd. Op een hele week wordt maar 1 uur besteed wat er in de de Bijbel staat, en het overige gaat over de Bijbel, en andere aanverwante vakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vele vragen kom ik op dit forum tegen waar men vraagt wat of de Here Jezus Christus van hen verlangt? Maar als ik op deze vraagstelling stuit is het wel treffend dat we veel liever ons eigen ding doen, door dat te begeren waar Hij, Christus, geen eer in stelt. Sterker, waar Hij juist een enorme afkeer van had. Je gaat toch naar de kerk om iets te leren? Of ga je naar de kerk om de akoestiek, de gezelligheid en meer van die onchristelijkheden te ervaren? In Staphorst hoeren en snoeren de zich christennoemenden er doordeweeks op los, om zich zondags onder hetzelve juk te doen brengen, waar de apostel Petrus van zegt dat onze voorvaderen die niet hebben kunnen doen, maar dan toch de dominee te willen en blijven volgen, die evenredig niet gelovig is omdat hij theologie hetgeen de Geest dooft heeft gestudeerd. Op een hele week wordt maar 1 uur besteed wat er in de de Bijbel staat, en het overige gaat over de Bijbel, en andere aanverwante vakken.

Leren doet een mens met méér zintuigen dan het gehoor alléén:

Één ding vroeg ik van de Ene

en dat is wat ik zoek:

te wonen in het huis van de Ene

al de dágen van mijn léven,

om te aanschouwen

de mildheid van de Ene,

de ochtend te zien glóren ín zijn témpel!

Want hij laat mij schuilen in een loofhut

ten dage van het kwaad,

hij zal mij bergen

in het verbórgene van zijn tént,

op een róts

zal híj mij héffen!

En nu zal zich opheffen mijn hoofd

over mijn vijanden rondom,

zal ik offeren in zijn tent

óffers met geschál,

ik zal zingen en spélen

vóor de Éne!

(David, Psalm 27)

en God éren met méér dan enkel de stem!

"Je gaat toch naar de kerk om iets te leren? Of ga je naar de kerk om de akoestiek, de gezelligheid en meer van die onchristelijkheden te ervaren?"

Ik vind de tegenstelling hier nogal een valse tegenstelling...

gezelligheid onchristelijk -> ongezelligheid christelijk ??? Dacht het toch niet!!! David wilde zich met 'ziel en zaligheid' onderdompelen in Gods werkelijkheid... Ik volg hem er graag in na!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vele vragen kom ik op dit forum tegen waar men vraagt wat of de Here Jezus Christus van hen verlangt? Maar als ik op deze vraagstelling stuit is het wel treffend dat we veel liever ons eigen ding doen, door dat te begeren waar Hij, Christus, geen eer in stelt.

Dat is de menselijke natuur. Ik denk dat het ook goed is dat te bespreken en te onderkennen.

Maar ik vind niet dat het zozeer in dit topic opgaat omdat de vragen die ik stel niet in tegenspraak ermee hoeven te zijn. Het kan, maar hoeft niet.

Sterker, waar Hij juist een enorme afkeer van had. Je gaat toch naar de kerk om iets te leren? Of ga je naar de kerk om de akoestiek, de gezelligheid en meer van die onchristelijkheden te ervaren?

'Leren' is een aspect van de zondagsviering, maar niet het enige en ook niet de meest belangrijke. De kerk staat in het teken om als gemeenschap God te eren en te aanbidden, het offer van Christus te vieren en te herdenken, ons moreel te sturen en uiteraard ook om te leren.

Akoestiek en gezelligheid noem ik bewust niet in het rijtje, maar ze kunnen er wel prima toe bijdragen.

En mensen hebben nu eenmaal een sterke voorkeur tot een bepaalde invulling, ik vond het wel interessant die eens met elkaar te bespreken.

In Staphorst hoeren en snoeren de zich christennoemenden er doordeweeks op los, om zich zondags onder hetzelve juk te doen brengen, waar de apostel Petrus van zegt dat onze voorvaderen die niet hebben kunnen doen, maar dan toch de dominee te willen en blijven volgen, die evenredig niet gelovig is omdat hij theologie hetgeen de Geest dooft heeft gestudeerd.

Gooi je nu niet een hele hoop mensen op één hoop?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ga ik niet naar de kerk om iets te leren, maar om gemeenschap te hebben met Christus en me aan te sluiten bij het gebed van de Kerk. De schoonheid van kerk en liturgie kan daar een belangrijk deel aan bijdragen en hoeft daarom niet geminacht te worden. Uiteraard kan ik wel iets opsteken van een goede homilie, maar voor studie is er de catechese, de Schrift of zijn er volop goede boeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gooi je nu niet een hele hoop mensen op één hoop?

Staphorst, Katwijk, Ermelo en omgeving, Urk, Rijssen.. allemaal steden en dorpen waar religie/wet in het vaandel staat. Een kennis van me heeft een postorderbedrijf in seks-artikelen gehad en deed uitermate goeie zaken in uitgerekend die dorpen. Waar wet is, is overtreding. Je leest zelf de Bijbel, dat moet je niet ontschoten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een goeie band op het podium, lekker lang aanbidden en feestvieren op muziek, de preek niet te lang/niet te kort, waarbij Bijbelteksten niet op een PPT'tje verschijnen maar iedereen gewoon zelf zijn Bijbeltje erbij moet pakken :) En lekker nakletsen natuurlijk. Ik vind die Black-Gospel churches ook altijd wel vet, daar wil ik nog wel een keer heen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid