Spring naar bijdragen

Bezuinigingen hoger onderwijs


Aanbevolen berichten

In Den Haag is de studentenmanifestatie tegen de bezuinigingen bij het hoger onderwijs afgelopen. Een deel van de studenten is daarna vanaf het Malieveld vertrokken in de richting van het Binnenhof en het ministerie van Onderwijs. Zo'n tweehonderd studenten worden tegengehouden door de politie.

Bij de manifestatie op het Malieveld waren verschillende sprekers, onder wie Emile Roemer van de SP. Onder boe-geroep was als laatste staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs aan het woord. Hij zei dat hij snapte dat er werd geprotesteerd, maar benadrukte dat bezuinigingen nodig zijn om te voorkomen dat in de toekomst veel geld moet worden betaald om de staatsschuld af te lossen.

Er waren ruim 11.000 demonstranten op het Malieveld. De demonstratie is zonder problemen verlopen. Op de speciale virtuele demonstratie-site op internet, voor studenten die niet kunnen komen, marcheren inmiddels ruim 15.000 poppetjes.

Behalve Zijlstra spraken ook de leiders van PvdA en D66, Cohen en Pechthold en op de valreep ook SP-leider Roemer, die ter plekke werd uitgenodigd.

NS

Het vervoer van de studenten per trein is volgens de NS goed verlopen. De grootste uitdaging is nu het vertrek. Als het nodig is worden de studenten gedoseerd toegelaten tot de stations in Den Haag Centraal en Den Haag Holland Spoor.

SP-leider Roemer heeft vanmiddag toch gesproken. Hij stond tussen het publiek en werd ter plekke uitgenodigd. De SP'er was eerder verontwaardigd, omdat de studentenbonden zijn partij alleen hadden ingedeeld bij een forumdiscussie. Hij benadrukte dat onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn.

Op de manifestatie zijn ook andere prominenten uit de politiek en het onderwijs. Eén van hen is oud-minister Guusje ter Horst, nu voorzitter van de HBO-raad. Staatssecretaris Zijlstra, die de bezuinigingen invoert, krijgt als laatste het woord. Volgens de politie zijn er nu zo'n 11.000 studenten.

Hoogleraren in toga

Universiteiten en hogescholen steunen het protest. Zo'n achthonderd hoogleraren hebben in toga rond de Hofvijver gelopen. Het gaat om ongeveer eenderde van alle hoogleraren in Nederland. Het was voor het eerst dat hoogleraren op deze manier in actie komen.

De organisatie van de studentenmanifestatie - de studentenvakbonden ISO en LSVb en de Landelijke Kamer van Verenigingen - verwacht tussen de vijftien- en twintigduizend demonstranten.

Radicale groepen

Er zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen, omdat er aanwijzingen zijn dat radicale groepen zich onder de demonstranten willen mengen en de confrontatie willen zoeken.

De angst voor ordeverstoringen wordt mede ingegeven door een oproep van anarchistische groeperingen om naar Den Haag te gaan. Onder meer de Anarchistische Groep Nijmegen heeft op internet zo'n oproep geplaatst.

De demonstrerende studenten maken zich vooral boos over de zogenoemde Halbe-heffing: wie meer dan een jaar studievertraging oploopt, moet jaarlijks 3000 euro extra aan collegegeld gaan betalen.

Bron: nos

Wie stonden er vandaag op het malieveld? Wie niet? Als je voor deze regeling bent: waarom? Als je tegen bent: vond je de demonstratie een succes? Wat vond je van de toespraak van Zijlstra? En wat vond je in het algemeen van de demonstratie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik niet, ik moet werken voor mijn geld en krijg niet elke maand geld van de overheid. En de demonstratie was weer het oude vertrouwde geneuzel met de vertrouwde gezichten en de vertrouwde leuzen. Niet bijster boeiend.

En ik zie geen enkel probleem met de Halbe-heffing. Als je niet meer wilt betalen moet je maar zorgen dat je op tijd afgestudeerd bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik niet, ik moet werken voor mijn geld en krijg niet elke maand geld van de overheid. En de demonstratie was weer het oude vertrouwde geneuzel met de vertrouwde gezichten en de vertrouwde leuzen. Niet bijster boeiend.

En ik zie geen enkel probleem met de Halbe-heffing. Als je niet meer wilt betalen moet je maar zorgen dat je op tijd afgestudeerd bent.

Laten we eens een voorbeeldje nemen. Een student kiest een studie, en tijdens het eerste jaar blijkt het de fout van zijn leven te zijn. Het tweede jaar doet hij een andere studie, en die moet hij in 4 jaar volbrengen omdat zijn ene jaar legale 'studievertraging' in de eerste studie zit, die hij verkeerd gekozen had. Stel nu dat deze student een ongeluk krijgt en ziek wordt, en daardoor een jaar studievertraging oploopt, mag hij gelijk gaan dokken. Of stel dat deze student geen ongeluk krijgt, maar bestuurslid wordt van een studentenvereniging. Dan mag hij ook dokken. Of stel dat hij niet één keer, maar twee keer een verkeerde studiekeuze maakt. Dan istie ook genaaid.

Hoe vaak komen de bovenstaande situaties voor vraag je? Ik zou zeggen: vraag een gemiddeld groepje studenten eens hoeveel mensen ze kennen die een verkeerde keuze hebben gemaakt (in mijn kennissenkring zijn dat er drie) hoeveel er ziek zijn geweest of iets dergelijks (daar ken ik er 1 van) en hoeveel er studentvereniging-activiteiten organiseerde en daardoor vertraging oplopen (ook 1 in mijn netwerk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Laten we eens een voorbeeldje nemen. Een student kiest een studie, en tijdens het eerste jaar blijkt het de fout van zijn leven te zijn. Het tweede jaar doet hij een andere studie, en die moet hij in 4 jaar volbrengen omdat zijn ene jaar legale 'studievertraging' in de eerste studie zit, die hij verkeerd gekozen had.

Dat klopt. Heel vervelend, maar dat betekent vooral dat deze student iets beter had moeten nadenken voor hij een keuze maakte. Ik zie het niet als taak van de overheid (en uiteindelijk de gewone burger) om te betalen voor het gebrek aan inzicht van een beginnend student.

Quote:

Stel nu dat deze student een ongeluk krijgt en ziek wordt, en daardoor een jaar studievertraging oploopt, mag hij gelijk gaan dokken.

Klopt, dat is dan ook de enige situatie die echt triest voor de student is.

Quote:

Of stel dat deze student geen ongeluk krijgt, maar bestuurslid wordt van een studentenvereniging. Dan mag hij ook dokken.

Of natuurlijk 'nee' zeggen als dat niet te combineren is met studeren en werken. Kan ook. Of besluiten dat dit dusdanig belangrijk is dat hij de extra kosten ervoor wilt dragen.

Quote:

Of stel dat hij niet één keer, maar twee keer een verkeerde studiekeuze maakt. Dan istie ook genaaid.

En behoorlijk dom.

Quote:

Hoe vaak komen de bovenstaande situaties voor vraag je?

Nee, dat vraag ik mij niet af.

Quote:

Ik zou zeggen: vraag een gemiddeld groepje studenten eens hoeveel mensen ze kennen die een verkeerde keuze hebben gemaakt (in mijn kennissenkring zijn dat er drie) hoeveel er ziek zijn geweest of iets dergelijks (daar ken ik er 1 van) en hoeveel er studentvereniging-activiteiten organiseerde en daardoor vertraging oplopen (ook 1 in mijn netwerk).

Tja, betekent vooral dat studenten wat meer moeten nadenken over de keuzes die ze maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

@Annzie; op zich is 3000 euro niet zo héél veel, je zegt 'dan kunnen ze gaan dokken' , maar ze kunnen gewoon lenen bij het IBG , vervolgens kun je het met wat zuinig leven binnen een half jaar terugbetalen als je eenmaal werk hebt.

Ik snap de regeling, ik baal er alleen wel van want ik loop persoonlijk risico. Ik vraag me trouwens af of je het hele bedrag moet betalen als je bijv. in het eerste semester nog 1 tentamen moet halen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap al die ophef niet zo. Studeren is nou eenmaal een dure aangelegenheid. ALs je denkt dat het een leuke vrijetijdsbesteding is dan heb je pech.

Tijdens mijn HBO studie heb ik altijd een aantal avonden en de zaterdag erbij gewerkt om het te kunnen betalen. Ik kreeg een minimale uitwonende beurs omdat mijn ouders te veel verdienden dus het was geen vetpot. Daarentegen heb ik medestudenten gezien die de volle studiebeurs ontvingen en te beroerd waren om ernaast te gaan werken en het dus gingen aanvullen met een lening... hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik niet, ik moet werken voor mijn geld en krijg niet elke maand geld van de overheid.

x2

Quote:
En ik zie geen enkel probleem met de Halbe-heffing. Als je niet meer wilt betalen moet je maar zorgen dat je op tijd afgestudeerd bent.

Ik vind eerlijk gezegd wel dat ze het hadden moeten laten ingaan voor de nieuwe aanwas, niet voor studenten die al studeren (en dus vertraging kunnen hebben en daar nu de klappen voor krijgen). Verder is er niks mis mee, iedereen moet zijn steentje bijdragen in deze tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar met de plannen die er nu zijn, (en je valt daaronder) red je het dus niet met een paar avondjes en de zaterdag werken.

Dan dus een lening van de staat erbij. Die kan je later in vele termijnen terugbetalen zodat je maandelijkse afdracht laag blijft.

Hoe dan ook, ik vind het geen verkeerde ontwikkeling die de staat veel geld gaat besparen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie stonden er vandaag op het malieveld? Wie niet? Als je voor deze regeling bent: waarom? Als je tegen bent: vond je de demonstratie een succes? Wat vond je van de toespraak van Zijlstra? En wat vond je in het algemeen van de demonstratie?

Ik was helaas niet aanwezig, ik had mijn studie werkzaamheden wat onhandig ingepland. Als ik tijd had zou ik wel gegaan zijn.

Ik ben tegen de bezuinigingen. Bijvoorbeeld om de beurs voor het masterjaar af te schaffen. Een 4 jarige bachelor van een hoge school is wat anders dan de drie jarige van een universiteit, die scheiding tussen bachelor en master is een beetje kunstmatig. In diverse universitaire studies is een bachelor niet een echt afgeronde studie. Overigens ontmoedigt men daarmee ook die 'kennis economie' die menig politieke partij zo graag wilt hebben. Het zal overigens het onderwijs ook niet echt helpen. 2e graad leraar is vier jaar hoge school. 1e graad leraar 5 jaar universiteit. Dat kost je al een jaar salaris minder op een hoger niveau met wel extra kosten, met in ruil een extra loonschaal. Maar als ze ook geen beurs voor het master jaar krijgen, is er weer een extra drempel.

Met dit voorstel en met het voorstel om de kosten na teveel vertraging enorm te laten stijgen vind ik het ook de verkeerde kant op gaan dat studenten uit rijkere milieu's makkelijker ingang hebben, liever zou ik dan een zwaardere selectie op grond van het niveau van de student zien. Nog afgezien van dat ik me ook wel redenen kan voorstellen van mensen die vertraging oplopen door ziekte, studie verdieping en dergelijke zaken. Dat laatste is zeer waardevol voor de wetenschap en dus de samenleving, maar minder voor de portemonnee van de student in kwestie. Onderzoeker moet je doorgaans niet voor het geld worden.

Lening ben ik ook totaal niet blij mee. Ik herinner me nog dat de overheid des tijds zich zorgen maakte over het leengedrag van mensen, dan vind ik dit een wat tegenstrijdig signaal. Ik vind het ook niet zo'n fijn idee om jongeren met een enorme schuld de samenleving in te sturen. Dan zie ik liever dat die jongeren zonder schuld later gaan werken en met het belastinggeld de nieuwe generatie gaan bekostigen. Nog afgezien van dat het idee van een schuld ook weer remmend werk. Het beeld klopt niet dat mensen met een hoge scholing per definitie bakken met geld gaan verdienen. Bedrijfsleven verdient valt meer geld te halen dan bij onderzoek en onderwijs, terwijl die laatsten toch zeker van belang zijn voor de samenleving en m.i. ook wel het investeren ervan waard zijn.

Er moet bezuinigd worden. Maar ik kan me wel betere plaatsen bedenken dan het onderwijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In deze sluit ik mij aan bij Machiavelli, waarbij ik mijzelf denk ik wel als voorbeeld kan nemen.

Jaren geleden begon ik met de PABO, dat bleek het echter niet helemaal voor mij te zijn, de studie resultaten waren prima, maar het plezier dat ik erin zou moeten hebben was er simpelweg niet. Kortom: verkeerde studie keuze.

Je hebt als student verschillende keuzes die je kunt maken ten opzichte van je studie en de kosten. Je kunt uit huis gaan en op kamers wonen, maar je kunt ook kijken of je vanuit je ouderlijkhuis kunt studeren, misschien wat minder cool en niet de school instelling van je eerste keus, maar wellicht positiever ten opzichte van je bankrekening...

Daarnaast vind ik het nog wel meevallen met de kosten van studeren, zolang de studentencafes nog bomvol zijn elke week, zal het allemaal wel los lopen.

Zo ook met op vakantie gaan, dan ga je een jaartje niet op vakantie en werk je even lekker door om je bankrekening te spekken. Daar krijg je niets van, als werkende en studerende heb ik ook niet elk jaar de mogelijkheid om op vakantie te gaan, het is maar net waar je de prioriteiten legt.

Zelf heb ik er uiteindelijk voor gekozen om te gaan werken en leren, deeltijd, zodat ik de kosten kon dragen en daarnaast kon studeren. Al had ik fulltime gestudeerd en had ik een lening gehad die ik later terug had moeten betalen, dan was dat maar zo...

Ik zou niet weten waarom er op allerlei terreinen bezuinigd moet worden behalve het onderwijs. Ik ben van mening dat we dit samen dragen.

Als laatste vind ik de studenten die verlening nodig hebben voor de studie sowieso scherp beoordeeld dienen te worden. Ergens kreeg ik soms het idee dat het ook wel lekker makkelijk was om een jaartje langer erover te doen. Lekker in de weekenden stappen en in de vakanties eropuit, waarbij de belastingbetaler vrolijk meebetaald aan de keuze van de student om er langer over te doen.

Dat er uitzonderingen zijn van studenten die het niet voor het kiezen hebben/ hadden geloof ik best, daar zou wellicht een uitzondering op kunnen zijn. Voor de rest vind ik de regeling prima.

Het leven bestaat uit keuzes maken, ook na je studie zal je financiele afvwegingen moeten maken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat klopt. Heel vervelend, maar dat betekent vooral dat deze student iets beter had moeten nadenken voor hij een keuze maakte. Ik zie het niet als taak van de overheid (en uiteindelijk de gewone burger) om te betalen voor het gebrek aan inzicht van een beginnend student.

De overheid betaalt nergens 'extra' voor. De zogenaamde 'langstudeerder' (zoals het kabinet het zelf aanduidt) krijgt geen extra geld of studiefinanciëring. De enige last die langstudeerders wellicht opleveren voor de maatschappij is dat ze pas later deel (kunnen) nemen aan de arbeidsmarkt. En daarvoor moeten ze dan maar beboet worden?

Eén van de leuzen was 'Rutte wil magnetronstudenten, snel klaar maar smaakt nergens naar'. Daar zit wat mij betreft de kern, het kabinet wil snel afegestudeerde mensen en gaat voorbij aan de mogelijkheden tot ontplooiing buiten de studie, zoals in een bestuur, verenigingswerk, de politiek, of vrijwilligerswerk. Studenten moeten hun opleiding er maar zo snel mogelijk doorheen rausen, wat het kabinet betreft.

Ik was er bij vandaag! De universiteit van Groningen had bussen voor ons geregeld. Van ca. twaalf tot half vier waren we erbij (daarna eindigde de relatief vreedzame demonstratie op het Malieveld en begonnen sommigen blijkbaar met relschoppen in de binnenstad). Ik vind het goed dat studenten, universiteiten, hoogleraren en vakbonden het signaal afgeven dat het niet helpt te snoeien in onderwijs (over de precieze gevolgen kun je nog een heel debat houden). Mooi dat er, ondanks de tentamenperiode toch 11.000 of meer studenten kwamen opdraven en meer dan 1000 hoogleraren uit het hele land. Enigszins irritant was wel dat sommige/alle oppositie-partijen het protest probeerden te claimen of reclame voor zichzelf te maken. Naast de gebruikelijke one-liners sprak vooral prof. Roel Kuiper (CU) wijze woorden.

Rutte heeft al aangegeven door te gaan met zijn bezuinigingsplannen. Ik snap best dat er ergens bezuinigd moet worden (maar doe het dan op cultuur... big-smile.gif) maar niet op deze manier en niet met terugwerkende kracht. Rechtszekerheid is ook voor studenten van belang; je kunt niet halverwege de wedstrijd de regels veranderen.


Samengevoegd:

Quote:

Wat vond je van de toespraak van Zijlstra?

Tja, het is dat hij jarig was en duizenden joelende studenten voor zich had, maar ik vond hem toch het type arrogante ambtenaar. En dan heb ik het vooral over zijn uitstraling. Hij kon zich het blijkbaar niet voorstellen dat er mensen zouden zijn die langer over hun bachelor deden dan vier jaar. Misschien moet hij eens rond gaan vragen bij de TK-leden hoe lang ze gestudeerd hebben? Nou snap ik dat mensen denken dat studenten zuipende feestbeesten zijn, en dat gaat voor een deel ook op. Maar nogmaals, die mensen krijgen geen extra geld. Wie vooral de slachtoffers van deze regeling zijn, zijn de mensen met studieproblemen, met fysieke beperkingen, met omstandigheden waarvan je niet blij wordt. En zo wordt studeren weer iets voor de mensen die toch wel geld hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Lekker in de weekenden stappen en in de vakanties eropuit, waarbij de belastingbetaler vrolijk meebetaald aan de keuze van de student om er langer over te doen.

Ik word altijd een beetje moe van dit argument, "de belastingbetaler" .. ja zielig hoor. Ik ben zelf ook "de belastingbetaler" , en de meeste afgestudeerden zullen hun hele werkende leven "de belastingbetaler" zijn, en ook weer veel onzin-geld aan de oudere "belastingbetalers" kwijt zijn in de toekomst. Ik bedoel , ik heb zo vaak het gevoel (bijv. bij wajongers) ; "ga werken, niet zo moeilijk doen .. ik moet voor jouwn eten dokken" ... Maar dat spreek ik ook niet uit normaal gesproken.... Dat is nu het hele principe van deze verzorgingsstaat hè .. mag ik ook een keertje de vruchten daarvan plukken of moet ik alleen maar dokken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik bedoel , ik heb zo vaak het gevoel (bijv. bij wajongers) ; "ga werken, niet zo moeilijk doen .. ik moet voor jouwn eten dokken" ...

Maak je maar geen zorgen hoor. Deze wajonger betaalt hier een fikse eigen bijdrage voor de zorg die hij ontvangt, daarnaast ook gewoon netjes belasting en doet zelfs een beetje vrijwilligerswerk. En daarin zal ik niet de enige zijn, want wie zorg ontvangt, moet zorgbijdrage betalen, geïnd door een bureau (CAK) dat zo'n beetje álles is wat bureaucratie níét zou moeten zijn. Dus je hoeft niet voor mij te betalen, dat doe ik indirect zelf al. knipoog_dicht.gif

Vergeet ook niet dat de student net zo goed voor zijn eigen studie betaalt. Voor die studiefinanciering staat een fiks bedrag aan collegegeld, boekengeld en dat soort dingen. Een jaar extra studeren kost de student dus al extra geld. De student betaalt dus al volop mee en de samenleving draagt daar inderdaad een bescheiden steentje aan bij.

Daarbij had ik ook begrepen dat niet de student, maar de universiteit of hogeschool de boete mag betalen als hij wat langer over zijn studie doet. Nu kan ik dat verkeerd begrepen hebben, maar als dat zo is, dan draait de school dus op voor de problemen die de student blijkbaar met zijn studie heeft. De school wordt dan dus verantwoordelijk gesteld voor wat de student daar uitspookt en moet er maar voor zorgen dat hij binnen vier jaar klaar is. Zou ik wel vreemd vinden, want waar is dan de verantwoordelijkheid van de student? Alsof de school daar altijd schuld aan heeft...

Hier en daar lees ik berichtjes over hoe dom het is om bijvoorbeeld tot tweemaal toe een studie af te breken. Kan. Zelf ben ik ook niet trots op mijn afgebroken studies, maar kon daar uiteindelijk ook niet veel aan doen. Ik wist nog niet wat ik nu weet en heb nu dan ook besloten maar geen studie meer te doen en hopelijk wat werk te vinden. Maar pijn doet het soms wel inderdaad, dat ik niet de ideale student kon zijn die glansrijk zijn studie afmaakte en daarna een mooie baan kon vinden. Ik deed mijn best, haalde mooie cijfers elke keer, maar liep steeds weer stuk op de praktijk.

Soms heb ik het idee dat bepaalde politici de ideale Nederlander voor zich hebben, die inderdaad netjes in vier jaar alles uit de studie halen wat erin zit, een mooie baan heeft en daardoor een leuk huis met auto, gezond van lichaam en geest is zonder complexen en moeilijke dingen, volop consumeert en tot op hoge leeftijd een gezond en aktief Becel-leven leidt. Tja, dat had ik ook wel gewild en met mij veel anderen. Heb zelf het idee dat maar een minderheid van de bevolking echt aan dat profiel voldoet.

Las laatst een artikel over de grote crisis in de jaren dertig. Over hoeveel mensen werkeloos raakten en daarom óf loodzwaar dwangarbeid moesten verrichten, óf elke week bij een loket een karige uitkering moesten halen. Waarbij ze afgesnauwd werden door ambtenaren. Terwijl zij niets konden doen aan hun ontslag, liever zelf ook gewoon hadden doorgewerkt en dus eigenlijk helemaal geen schuld aan de crisis hadden. Toch werden zij afgesnauwd, vernederd en - laten we eerlijk zijn - uitgebuit. Heb ik altijd een beetje oneerlijk gevonden.

Maar goed, ik snap ook wel dat er bezuinigd moet worden en snap het politieke systeem van de achterban geen pijn willen doen ook wel. Toch zou het wel mooi zijn als de economie er weer voor de mens zou zijn en niet andersom. Want heb soms het idee dat vrijwel álles aan die economie wordt opgeofferd en iedereen verplicht is daaraan mee te doen onder het mom van "eigen verantwoordelijkheid." Van het oude eenzame vrouwtje dat niet meer naar de dagopvang mag, tot de student die bij één jaartje vertraging metéén afgestraft wordt. Weet niet echt wat ik ervan moet denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

(...)

Eén van de leuzen was 'Rutte wil magnetronstudenten, snel klaar maar smaakt nergens naar'. Daar zit wat mij betreft de kern, het kabinet wil snel afegestudeerde mensen en gaat voorbij aan de mogelijkheden tot ontplooiing buiten de studie, zoals in een bestuur, verenigingswerk, de politiek, of vrijwilligerswerk. Studenten moeten hun opleiding er maar zo snel mogelijk doorheen rausen, wat het kabinet betreft.

Is dat erg? Bestuurswerk, verenigingswerk, vrijwilligerswerk: het is allemaal nuttig. Maar ik zie niet in waarom 'de belastingbetaler' mee zou moeten betalen aan de hieruit voortvloeiende studievertraging van de student die deze activiteiten onderneemt. Na het afstuderen is er nog genoeg tijd voor dit soort activiteiten, naast de betaalde baan, die hopelijk op de studie volgt. Van even doorbijten word je geen slechter mens... Als je alle bovengenoemde activiteiten kunt ondernemen zonder dat de studieduur eronder lijdt, dan is er uiteraard geen probleem.

Quote:

Mooi dat er, ondanks de tentamenperiode toch 11.000 of meer studenten kwamen opdraven en meer dan 1000 hoogleraren uit het hele land.

Het protest ging dus vóór de studie voor het tentamen.

Quote:

Rutte heeft al aangegeven door te gaan met zijn bezuinigingsplannen. Ik snap best dat er ergens bezuinigd moet worden (maar doe het dan op cultuur...
big-smile.gif
)

En waarom zou er bezuinigd moeten worden op cultuur? Dan zou weer tot gevolg kunnen hebben dat de mensen die daarin werken hun baan kwijtraken. Het is toch een beetje preken voor eigen parochie, of niet?

Quote:

maar niet op deze manier en niet met terugwerkende kracht. Rechtszekerheid is ook voor studenten van belang; je kunt niet halverwege de wedstrijd de regels veranderen.

Ja, dat laatste kan (helaas) wel. Als het kabinet morgen bijv. zou besluiten de hypotheekrente af te schaffen en de Kamers stemmen ermee in, dan gebeurt het. Tegenwoordig lees je ook wel eens (als disclaimer?) in arbeidsovereenkomsten dat maatregelen van de overheid niet leiden tot compensatie in salaris.

Quote:

[...]

Nou snap ik dat mensen denken dat studenten zuipende feestbeesten zijn, en dat gaat voor een deel ook op.

Als de studenten niet meer zouden komen, zou de horeca in universiteitssteden met een zeer groot omzetverlies te maken krijgen. Wellicht dat er dan staatssteun naar de kroegen kan, net zoals het bij de banken gebeurt smile.gif

Quote:

Maar nogmaals, die mensen krijgen geen extra geld. Wie vooral de slachtoffers van deze regeling zijn, zijn de mensen met studieproblemen, met fysieke beperkingen, met omstandigheden waarvan je niet blij wordt. En zo wordt studeren weer iets voor de mensen die toch wel geld hebben.

Ik vind dat alle universiteiten zouden moeten selecteren aan de poort. Dat zal voor een deel studieproblemen voorkomen. Nu is in de meeste gevallen een VWO-diploma voldoende om van start te gaan. Maar als je op het VWO met 'zesjes' slaagt, door gebrek aan capaciteit en/of inzet, is bij bepaalde studies al te voorzien dat je problemen zult gaan krijgen.

Een uitzondering zou gemaakt kunnen worden voor mensen die langdurig ziek worden tijdens de studie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

óf je wilt een kennis economie en gaat dus iedereen (niet alleen studenten) zoveel mogelijk stimuleren om te blijven leren (iedereen minimaal 1 dag per maand aan de studie bijvoorbeeld) en flink stimuleren dat er mensen in het onderwijs willen werken.

Of je wilt zo snel mogelijk nep-hoogopgeleiden zo goedkoop mogelijk. Het kan niet allebei.

De daden van het kabinet zijn duidelijk: we willen hier geen kenniseconomie. Prima, maar dan moeten we ook in onze woorden eerlijk zijn en gewoon zeggen: we vinden het prima om middelmaat te hebben in Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom bied je maar twee mogelijkheden? Er zijn er talloze en goede selectie bij de poort lijkt me een mooi begin.

Die studenten mogen in plaats van af te geven op de regering ook wel eens kritisch kijken naar de besturen van de hogescholen en universiteiten. Zolang dit soort praktijken nog steeds gangbaar is dan lijkt me dat daar veel geld te halen is. Voor die handdrukken van deze twee niet functionerende bestuursleden kun je zo'n 600 studenten van een laptop voorzien.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is dat erg? Bestuurswerk, verenigingswerk, vrijwilligerswerk: het is allemaal nuttig. Maar ik zie niet in waarom 'de belastingbetaler' mee zou moeten betalen aan de hieruit voortvloeiende studievertraging van de student die deze activiteiten onderneemt. Na het afstuderen is er nog genoeg tijd voor dit soort activiteiten, naast de betaalde baan, die hopelijk op de studie volgt. Van even doorbijten word je geen slechter mens... Als je alle bovengenoemde activiteiten kunt ondernemen zonder dat de studieduur eronder lijdt, dan is er uiteraard geen probleem.

Ten eerste, een langstudeerder kost de overheid geen extra geld. Langstudeerders krijgen geen extra studiefinanciëring of iets in die trant, wel hebben ze langer recht op gratis OV (iets wat het kabinet ook wil aanpakken) en moeten ze vaak bijlenen. Ik heb een stuk gelezen van een hoogleraar waarin hij berekent dat langstudeerders vooral van last zijn omdat ze niet eerder op de arbeidsmarkt participeren. Wat dat betreft zou je dus ook mensen die part-time werken een boete kunnen geven.

Ten tweede, ongetwijfeld is er na de studie ook ruimte je in zetten voor allerlei doelen. Maar waar o.a. Guusje ter Horst ook de nadruk op legde was dat de studententijd (of algemener, de adolescentie) juist ook een tijd van vorming is, van identiteitsbepaling. In die zin is het alleen maar beter voor de maatschappij dat 'de leiders van morgen' ook nog iets naast hun studie doen.

Quote:
Het protest ging dus vóór de studie voor het tentamen.

Haha, makkelijk hoor. Ik zal het voor je uitspellen: van onze studentenvereniging gingen tien mensen mee. Anderen wilden misschien wel, maar moesten leren of hadden tentamens. Ikzelf kan het me nog veroorloven, aangezien ik pas over een dikke week tentamen heb. 11.000 is een mooie opkomst maar het hadden er meer kunnen zijn als de demonstratie niet op de verjaardag van Zijlstra (d.w.z. in een tentamenperiode gepland was).

Quote:
En waarom zou er bezuinigd moeten worden op cultuur? Dan zou weer tot gevolg kunnen hebben dat de mensen die daarin werken hun baan kwijtraken. Het is toch een beetje preken voor eigen parochie, of niet?

Deels. Ik vind goed onderwijs belangrijker dan cultuur. Hangt er vanaf wat je er onder verstaat natuurlijk, maar onder het kopje cultuur gebeuren heel wat uitwassen. Op dat gebied laat ik dan liever de wet van vraag en aanbod gelden dan op het gebied van het (hoger) onderwijs.

Quote:
Ja, dat laatste kan (helaas) wel. Als het kabinet morgen bijv. zou besluiten de hypotheekrente af te schaffen en de Kamers stemmen ermee in, dan gebeurt het. Tegenwoordig lees je ook wel eens (als disclaimer?) in arbeidsovereenkomsten dat maatregelen van de overheid niet leiden tot compensatie in salaris.

Helaas inderdaad, en zeker een protest waard.

Quote:
Als de studenten niet meer zouden komen, zou de horeca in universiteitssteden met een zeer groot omzetverlies te maken krijgen. Wellicht dat er dan staatssteun naar de kroegen kan, net zoals het bij de banken gebeurt
smile.gif

En denk je dan dat studenten daar hun stufi verpatsen? De echte kroeglopers hebben aan de overheid niet genoeg. Overigens, ook hier in de studentenstad Groningen zie je dat de grootste uitgevers nog altijd de werkenden zijn, die in het weekend helemaal losgaan.

Quote:
Ik vind dat alle universiteiten zouden moeten selecteren aan de poort. Dat zal voor een deel studieproblemen voorkomen. Nu is in de meeste gevallen een VWO-diploma voldoende om van start te gaan. Maar als je op het VWO met 'zesjes' slaagt, door gebrek aan capaciteit en/of inzet, is bij bepaalde studies al te voorzien dat je problemen zult gaan krijgen.

Een hoop extra werk dus. En waarop selecteren? Moeten middelbare scholen het gedrag van hun scholieren in kaart gaan brengen? Nee, bedankt. Studeren is voor een deel ook eigen risico.

Quote:
Een uitzondering zou gemaakt kunnen worden voor mensen die langdurig ziek worden tijdens de studie.

Dat is fijn.

Waar ik me wel aan kan ergeren in de politiek is het populistische beeld van studenten dat ontstaat: feestbeesten van de staatsruif en de arme belastingbetaler draait er voor op. Zo ontstaat er ook meer en meer een kloof van onbegrip tussen studenten en 'burgers'. De meeste studenten willen echt wel iets van hun studie maken en velen studeren met het duidelijk oogpunt de maatschappij van dienst te zijn. Nu ontstaat er een klimaat van: 'studenten moeten weinig kosten en veel opleveren'. Nou zo werkt het dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die boete van 3000 euro wordt door de student én door de uni betaald. De student betaalt 3000 én zijn school betaalt 3000. Zo werd het verteld op het nieuws gisteren.. Dus beiden worden gepakt.

Ik volg de discussie met interesse overigens, ga vooral door zo, jullie zijn stukken beter in argumenteren dan iksmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid