Spring naar bijdragen

Ga je naar de kerk?


Hoe vaak ga je gemiddeld naar de kerk  

45 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe vaak ga je gemiddeld naar de kerk

    • paar keer per week
      22
    • een keer per week
      26
    • paar keer per maand
      4
    • Paar keer per jaar
      8
    • minder dan dat ^
      4
    • Nooit
      14
    • Anders, namelijk
      1


Aanbevolen berichten

Hoe vaak ga je naar de kerk? En vind je dat het aantal keren dat je gaat zo wel goed is, of zou je eigenlijk wel meer of minder vaak moeten gaan vind je?

Wat is de reden dat je naar de kerk gaat? Waarom is voor je belangrijk om naar de kerk te gaan? Geloof je dat je als gelovige in principe zelf mag weten of je naar de kerk gaat, of is het een soort verplichting voor je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk vind ik dat ik elke zondag zou moeten gaan maar ik merk dat het er wel eens bij inschiet dus ik heb maar "paar keer per maand" geantwoord. Natuurlijk, dat ik niet ga als ik ziek ben ofzo is logisch en dat is de laatste tijd wel voorgekomen, maar ik blijf ook wel eens thuis omdat ik moe ben en het heel erg regent en ik geen zin heb om daar door te gaan fietsen en dat soort excuses vind ik eigenlijk flauw. En als ik bij mijn moeder ben ga ik ook hoogst zelden, deels omdat daar in de buurt niet echt een kerk is die ik goed ken en dat verhoogt de drempel wel wat, maar vooral omdat ik geen zin heb in gezeur van mijn niet-gelovige "de kerk is stom" familieleden. Maar dat vind ik eigenlijk gemakzucht waar ik mezelf maar eens over moet zetten.

Langs de andere kant zijn er wel weken waarin ik meer dan één keer ga, een paar weken terug nog drie keer op één zondag. knipoog_dicht.gif Dat is dan vooral omdat ik het leuk vind om nu ik in Nederland woon wat te kerkshoppen, dan ga ik bvb 's namiddags ook eens kijken in een middagdienst van een protestantse kerk, of ga ik 's avonds ook naar een jeugddienst ofzo. Maar echt door de week naar de mis doe ik eigenlijk nooit, wel geregeld eens even de kerk binnenlopen om een kaarsje te branden ofzo maar ik neem aan dat je met "naar de kerk gaan" doelt op kerkdiensten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gekozen een 'paar keer in de week'. Sowieso ga ik één keer in de week, op zondag. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk bij doordeweekse diensten en bijeenkomsten te zijn. In totaal zijn er 3 diensten (en soms zijn er ook nog andere bijeenkomsten in de week die meer organisatorisch van aard zijn, bv. vergaderingen enz.).

Omdat ik nog niet elke week 3 keer ga, vind ik dat ik nog vaker zou moeten gaan en -indien mogelijk- altijd zou moeten gaan. Ik mag zelf bepalen of ik naar de kerk ga (vrije wil), maar ik zie het ook als een soort verplichting om te gaan (verzaak de onderlinge samenkomst niet). Ook wil ik er zelf heel graag heen. Het is altijd mooi om God te ontmoeten met broeders/zusters en het is een plaats van rust, vrede, blijdschap, vrijheid, glorie enz. . Het is er altijd geweldig en een feest. Het bouwt mij ook enorm op in het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met 'naar de kerk gaan' bedoel ik fysiek de eredienst bijwonen. smile.gif

En daar onder kun je dan voor mijn part van een namiddag (heidelbergse catechismus) dienst, de vespers, de hoogmis, de wekelijkse huiskerkdienst, de jeugdkerk, etc. Wat je er zelf onder verstaat uiteindelijk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind van me zelf dat ik elke week wel naar de kerk zou moeten. Meestal is dat ook het geval, af en toe niet. Dat kan door ziekte zijn, maar ook door omstandigheden. Als ik op vakantie ben verzaak ik het wel eens en dat geldt ook voor bijzondere gelegenheden (doordat de avond te lang geworden is). Het voordeel is ook wel dat ik vaak met mijn ouders meelift naar de kerk. Dat maakt het iets makkelijker de discipline op te brengen dan als ik alleen er naar toen zou gaan ben ik bang. knipoog_dicht.gif Daarbij help ik af en toe wel eens mee met de beamer, op die dagen rekenen ze op mijn aanwezigheid, dus kan ik het niet maken dan niet te komen opdagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga nooit naar de kerk.

Ik moest 1 keer voor school erheen, toen geloofde ik ook nog niet, en ik snapte er niks van.

Binnenkort wil ik er misschien een keertje gaan kijken, maar heb er niet echt zin in omdat ik het waarschijnlijk toch weer niet snap..

Misschien dat je eens met iemand samen er heen kunt gaan, die dan het één en ander aan je uitlegt. Verder is er wel het één en ander informatie te vinden. Als je vragen hebt kunt je ze ook altijd stellen op het forum. Wel is misschien handig te vertellen naar welke kerk je geweest bent, dan zijn er vast hier wel mensen dier thuis zijn in dat soort kerk die je het een en ander kunnen uitleggen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien dat je eens met iemand samen er heen kunt gaan, die dan het één en ander aan je uitlegt. Verder is er wel het één en ander informatie te vinden. Als je vragen hebt kunt je ze ook altijd stellen op het forum. Wel is misschien handig te vertellen naar welke kerk je geweest bent, dan zijn er vast hier wel mensen dier thuis zijn in dat soort kerk die je het een en ander kunnen uitleggen.
smile.gif

Ik zou zo met me vriend meekunnen, maar dat is voor mij een aardig grote stap. Ik volg nu een alpha cursus, die wil ik eerst afmaken en daarna ga ik misschien..

Zal toch ooit moeten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga 2x per zondag over het algemeen! Dat is bij ons gebruikelijk (PKN-Hervormd) en ik vind het fijn, want dan heb je dubbel de kans op het horen van Gods Woord! Door de week hebben wij geen diensten (op bid- en dankdag na dan), maar vaak luister ik wel een preek via mp3 of podcast o.i.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga elke zondag zodra mogelijk, en ook eenmaal in de week hier als ik er op tijd aan denk. En zolang ik in elk geval op zondag ga, vind ik het wel best allemaal. De Mis is voor mij het belangrijkste in het geloof en kan ik dus niet zomaar overslaan. Ook niet als het een saaie Mis gaat worden door die en die priester, dan nog blijft het de Mis en blijf ik Christus nodig hebben.

Officieel geldt in onze Kerk ook nog zoiets als een zondagsplicht, maar dat boeit mij verder niet zo. Ik ga omdat ik Christus niet wil en kan missen en dat is dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind naar de kerk gaan een fundamenteel onderdeel van het geloof. Omdat je samen bent als kerk, het lichaam van Christus, in aanwezigheid van Hem die in ons midden is. Ik merk dat de kerkgang ook een vitaal element van geloofsopbouw is. Oké, ik geef toe dat ik dat lang niet altijd zo ervaar, in tegendeel. widegrin.gif Maar het bouwt op en is belangrijk. En ik denk dat net zoals contacten met mensen kunnen verwateren, niet naar de kerk gaan ook een beetje dat effect heeft. En ik ervaar ook als ik er een paar keer niet geweest ben, die drempel om te gaan ook hoger begint te liggen. Ik kan er persoonlijk helemaal niks met de gedachte dat als je een keer niet naar de kerk gaat, je naar de hel gaat (om het ff heel kort door de bocht te formuleren). Dat staat ver van mijn geloofsbeleving af. Dat maakt voor mijn gevoel de kerk een strafkamp ipv een viering. Maar ik geloof wel dat de kerk je geloof opbouwt en ik denk dat het verzuimen ook op termijn schadelijk voor je geloof kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga 1x per week, op zondag. Onze kerk heeft alleen een ochtenddienst. Er is wel om de week ook een avonddienst in het bejaardencomplex, maar we wonen zo'n eind rijden van de kerk vandaan dat ik nooit zin heb om weer een uur in de auto te zitten 's middags.

Ten eerste vind ik naar de kerk gaan onmisbaar om meer over God te leren. De voorganger heeft zoveel meer kennis dan ik, en als hij zijn studie met mij deelt, leer ik daar een hoop van. En ik heb dat 'zetje' nodig om zelf ook te leren. Verder ontmoet ik er mijn medegelovigen en dat is opbouwend, zeker nu ik nog steeds voor mijn gevoel in een 'opbouwfase' zit qua het ontmoeten van nieuwe mensen hier in Australie. De kerk vormt een beetje een anker ook in dat opzicht.

Ik ga elke week, tenzij ik echt erg ziek ben (en dat ben ik gelukkig eigenlijk nooit - ff afkloppen knipoog_dicht.gif). Ik weet van mezelf dat als ik het een keer verzaak omdat ik uit wil slapen ofzo, het makkelijker wordt om het ook een volgende keer dan maar te laten zitten. En dan zit de klad er zo in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 7 months later...

Mijn man en ik gaan met avondwakes, begrafenissen, huwelijken, doopvieringen, Pasen en Kerstmis. Dan zijn er ook andere jongeren bij.

Twee weken geleden ging ik voor het eerst in mijn leven - als nieuwe katholiek - op een doodnormale zondag naar de kerk. In mijn eentje. De jongste na mij (22) was zo rond de 65, denk ik. Het voelde alsof ik raar was dat ik er zat. Dat maakt de drempel om weer te gaan best wel hoog.

P.S. Ik zou trouwens wel vaker willen; ik denk dat het goed is voor je geloof en je geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid