Spring naar bijdragen

Ga je naar de kerk?


Hoe vaak ga je gemiddeld naar de kerk  

45 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe vaak ga je gemiddeld naar de kerk

    • paar keer per week
      22
    • een keer per week
      26
    • paar keer per maand
      4
    • Paar keer per jaar
      8
    • minder dan dat ^
      4
    • Nooit
      14
    • Anders, namelijk
      1


Aanbevolen berichten

Hoe vaak ga je naar de kerk? En vind je dat het aantal keren dat je gaat zo wel goed is, of zou je eigenlijk wel meer of minder vaak moeten gaan vind je?

Ik heb 'één keer per week' ingevuld, en dat is iets wat ik eigenlijk betreur want ik zou graag een wat regelmatiger kerkgang hebben. Vaak komt het er toch op neer dat door omstandigheden (moeheid, weinig slaap, laat gemaakt) één van de erediensten mis.

Wat is de reden dat je naar de kerk gaat? Waarom is voor je belangrijk om naar de kerk te gaan?

- broeders en zusters ontmoeten en samen God loven (geestelijk)

- vrienden en kennissen ontmoeten (sociaal)

- God lofzingen

- Preek meekrijgen

Geloof je dat je als gelovige in principe zelf mag weten of je naar de kerk gaat, of is het een soort verplichting voor je?

In onze kerk is het een issue geweest of je elke zondag tweemaal naar de kerk zou moeten. Ik denk dat het goed is dat je als gelovige regelmatig aan kerkgang doet, ondermeer om bovenstaande redenen. Omdat je elkaar kunt bemoedigen, en omdat je zelf gesterkt wordt door 'Woord en Sacrament'. Ik vind dat je wel flexibel mag en kunt zijn met je kerkgang. Sommige dingen gaan voor braaf in de kerk zitten. Bijv. als iemand hulp nodig heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe vaak ga je naar de kerk?

Ik stemde 'minder dan dat'

En vind je dat het aantal keren dat je gaat zo wel goed is, of zou je eigenlijk wel meer of minder vaak moeten gaan vind je?

Ik vind het eigenlijk wel prima zo. Over het algemeen wordt ik er toch alleen maar agressief van eigenlijk. Met name door de 'opwekkingsliederen.' Maar ja, dat krijg je als je er telkens als depressief persoontje rondloopt. Dan kan je al die 'ben zo blij, Jezus redde mij...' liedjes niet aan horen ;)

Wat is de reden dat je naar de kerk gaat?

Nou ja, niet dus. En dat is omdat ik er nog steeds niet overuit ben wat ik nou toch van het karakter van God vind.

Waarom is voor je belangrijk om naar de kerk te gaan?

Niet dus. Als het daadwerkelijk belangrijk voor me was, zou ik wel gaan. Maar ik heb al een paar jaar het idee dat het me niets oplevert.

Geloof je dat je als gelovige in principe zelf mag weten of je naar de kerk gaat, of is het een soort verplichting voor je?

Ik vind dat je dat zelf mag weten. De relatie die je aangaat met God is persoonlijk, daar moet je voor kunnen kiezen. En geen ander kan daar dan over gaan oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het eigenlijk wel prima zo. Over het algemeen wordt ik er toch alleen maar agressief van eigenlijk. Met name door de 'opwekkingsliederen.' Maar ja, dat krijg je als je er telkens als depressief persoontje rondloopt. Dan kan je al die 'ben zo blij, Jezus redde mij...' liedjes niet aan horen ;)

Is dan een kerk met een wat evenwichtigere soort muziek niet iets voor jou? :)

Ik vind het namelijk wel herkenbaar. Althans, er zijn zat zondagen dat ik het best kan hebben, maar als ik me slecht in mijn vel voel kan ik er ook niet goed tegen. Maar in andere kerken met andere muziekbundels merk ik dat de teksten qua melodie en inhoud veel minder dat 'ben zo blij' gehalte hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...

Ik ga 1 keer per week naar de dienst.

Als er andere activiteiten naast de dienst in de kerk zijn, dan ga ik vaker.

Wij hebben bijvoorbeeld BOS avonden BOS staat voor Bijbel op schoot, dit is een bijbel studie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hangt totaal van mijn buien af, maar ik ga in ieder geval één keer per week. Meestal op woensdag en daarbuiten als het uitkomt naar de vespers.

Ik ga naar de kerk om te bezinnen, mij ten dienste van God te stellen en vrienden te (her)ontmoeten. De Eucharistie probeer ik toch wekelijks bij te wonen, de Vespers zijn opbouwend maar niet noodzakelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dit moment ga ik een keer of 5 per jaar naar de kerk, met trouw en rouw diensten enz.

Wel luister ik vaak naar de diensten via internet.

Enkele jaren geleden ging ik wekelijks, vaak 2 x per zondag en ook nog naar celebrations en worship avonden.Toen mijn "kijk" op geloven veranderde, vond ik het ook moeilijker om naar de preek te luisteren en er Amen op te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe is het gekomen dat je 'kijk' veranderd is in het geloof??

Dat is eigenlijk begonnen toen er op de christenhyves atheisten kwamen discusieeren. Een aantal zaken die ze benoemden daar was ik het mee eens. Vrije wil die geen vrije wil is wanneer deze bestraft wordt.Een hel voor niet of anders gelovigen, de teksten over homoseksualiteit.

Ik wist het wel dat dat in de Bijbel stond maar was meer bezig met de teksten over Liefde: de Verloren Zoon, de vrienden die hun zieke vriend door het dak lieten zakken.

1 Cor 13, wie zonder zonde is werpe de eerste steen enz.

Het was een schok om zo van anderen te horen wat het christelijke geloof ook is. Ik was bijna alleen maar met de positieve kanten bezig: mensen die zich inzetten voor hun naaste. In een ziekenhuis in Tanzania werkten, bij de MAF enz enz

Maar het heeft mijn wereld op de kop gezet; want ik vond het niet rechtvaardig dat oprecht fijne mensen die ik ken in de hel komen wanneer ze niet in Jezus geloven, ik vond het niet rechtvaardig dat 2 mensen die van elkaar houden niet gelukkig mogen zijn omdat ze beiden man of beiden vrouw zijn.Maar het gaat in het geloof niet om wat ik vind, maar ik kan niet geloven in iets wat ik moreel onverdraaglijk vind.

Was Gods liefde dan niet onvolwaardelijk? Ik was op weg om mijn geloof kwijt te raken, omdat ik dacht dat ik niet mocht geloven om wat ik hier boven schreef. En ik geloof het eigenlijk ook niet, want wanneer wij als mensen bewogenheid voelen voor anderen zal Jezus dat dan niet zoveel meer voelen?

Ik werd lid van Freethinker maar merkte dat ik het steeds meer opging nemen voor christenen/gelovigen wanneer er generaliserend of stigmatiserend over hen geschreven werd.

Het deed me pijn wanneer Jezus belachelijk werd gemaakt want ik had Hem nog lief en geen moment is mijn geloof in Jezus weg geweest. Nu ben ik geen lid meer van Freethinker niet omdat het me weer in de war brengt maar omdat ik alleen aan het verdedigen was. Verdedigen dat waar ik ook zo'n moeite mee heb.

Ik probeer nu uit te zoeken hoe het zit; laat ik Jezus in mijn straatje passen of geef ik me over aan wat God wil? Weet ik dat?

Dat is één van de redenen waarom ik het moeilijk vind om naar de kerk te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik ga een paar keer per jaar, meestal zijn het bezoeken van verschillende kerken om te zien of ik me er prettig voel (ben veel verhuisd de laatste tijd). Maar ook wanneer ik bij mijn schoonouders ben ga ik wel eens mee naar een evangelische kerk.

Tot dusver heb ik niet het soort gemeente gevonden waar ik me fijn voel. Er wordt nog steeds te veel geoordeeld over mensen in gemeenten is mijn idee. Dat heb ik zelf ervaren ook toen ik een langere periode bij een kerk zat.

Ik ging denken als de rest, mijn eigen denken leek wel uitgeschakeld, groepsdenken kwam ervoor in de plaats. Toen ik eens ziek (een paar weken niet naar de kerk kon gaan) was merkte ik dat ik mijn eigenheid kwijt aan het raken was (omdat ik net zo was geworden als de rest). Terwijl Christus juist zo van die eigenheid houdt naar mijn idee. Dus ik ben gaan matigen met kerkbezoeken en meer zelf gaan studeren en vorm geven van geloof in mijn leven.

Ik geloof nog steeds in God en Christus en dat is wat telt naar mijn idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik ging jarenlang minstens 3 keer in de week, zondag, bijbelstudie, bidstond (ook een jaar elke ochtend van 6 tot 8 bidstond), vrouwencel, postencounter, school voor leiders, noem het maar op. Ik was voorgangersvrouw. Na de scheiding jaar niet meer geloofd, 3 jaar niet meer bij vaste gemeente, wel soms tijdje ergens geprobeerd. Kinderen vinden er niets aan. Ikzelf eerlijk gezegd ook niet, een evenement daargelaten. Toen trin de Holland revival had, kon ik ineens wel elke week gaan. Ik heb altijd geleerd dat je je samenkomsten niet mag verzuimen. Kan het niet opbrengen. Dan is het ergens wel leuk en dan moeten je kinderen weer religieus stilzitten. Vandaag ook: Jongens, willen jullie naar de kerk? Nee, er was niks aan. Gelukkig zijn we de kerk. Meer contact zonder verplichtingen met gelovigen zou ik wel graag willen of iets op maandag. Er wordt alleen dan gelijk weer van alles van je verwacht. In Rotterdam vond ik het wel leuk bij Gerard de Groot. Maar is nogal ver weg en kan maar heel af en toe. De laatste keer zei hij: Je moet naar een vaste gemeente tijdens de dienst. Had wel het idee dat God tegen me sprak, maar ik weet echt niet waar ik naartoe kan. Dan ga je naar een bidstond, alleen maar gebed voor gemeenteleden, ongelovigen doen er niet toe. Sorry Heer, maar ik ga niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Kan de tekst niet meer veranderen, die was wel erg negatief, sinds afgelopen zondag ga ik toch maar weer. Sid Roth kijken is wel goed, maar wat contact met medechristenen is toch ook niet weg. Ik was zo lang niet geweest, ik was oprecht verbaasd dat de Tegenwoordigheid van de Heer er was en zelfs m'n man die niet gelooft ging mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik ga (nog) niet naar de kerk. Ben wel lid sinds ik getrouwd ben(2011), maar pas sinds jan. 2012 "echt" tot geloof gekomen. Voor mij is het dus een grote stap. Ik volg nu elke zondag de kerkdienst in het programma Hour of Power. Ik voel me daar op dit moment erg prettig bij. Het spreekt me erg aan. Ik ga binnenkort wel beginnen in de gemeente groei groep van onze PKN-kerk. Ik hoop via die weg wat meer mensen te leren kennen zodat de stap om naar de kerk te gaan wat kleiner is.

Zelf ben ik van mening dat het God niet uit maakt of je via de tv of "live" een kerkdienst volgt, zo lang je je maar bezighoud met je geloof en met Hem. Maar aan de andere kant is een kerkgemeenschap wel heel erg prettig, je leert mensen kennen en kan via de kerk hulp krijgen in moeilijke omstandigheden. Ik merk wel dat ik het contact leggen met (nieuwe) mensen weleens mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga (nog) niet naar de kerk. Ben wel lid sinds ik getrouwd ben(2011), maar pas sinds jan. 2012 "echt" tot geloof gekomen. Voor mij is het dus een grote stap. Ik volg nu elke zondag de kerkdienst in het programma Hour of Power. Ik voel me daar op dit moment erg prettig bij. Het spreekt me erg aan. Ik ga binnenkort wel beginnen in de gemeente groei groep van onze PKN-kerk. Ik hoop via die weg wat meer mensen te leren kennen zodat de stap om naar de kerk te gaan wat kleiner is.

Zelf ben ik van mening dat het God niet uit maakt of je via de tv of "live" een kerkdienst volgt, zo lang je je maar bezighoud met je geloof en met Hem. Maar aan de andere kant is een kerkgemeenschap wel heel erg prettig, je leert mensen kennen en kan via de kerk hulp krijgen in moeilijke omstandigheden. Ik merk wel dat ik het contact leggen met (nieuwe) mensen weleens mis.

Goeie preken kun je inderdaad net zo goed van internet of de tv halen, maar ik ga toch wel weer naar de kerk voor contact met medechristenen. Dan hoef je ook niet alles alleen te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik ging meestal 1 keer per week naar mijn vaste kerk, maar dat is steeds minder geworden en nu ben ik op zoek naar een nieuwe vaste kerk om daar ook 1 keer per week naartoe te gaan. Daarnaast doe ik heel veel dingen die sommige wel anderen niet als kerkgang zullen bestempelen: seminars, bijbelstudie of preek of praise bij mijn christelijke studentenvereniging, conferenties, afspreken met groepen christenen of juist 1-op-1 gesprekken, etc. Door al die dingen vind ik dat de kerk veel minder belangrijk is geworden voor me, tenminste de kerk in de traditionele zin. Ik zou graag nieuwe manieren zien om gemeenschap met elkaar te hebben, want ik heb het gevoel dat het hele concept 'kerk' zoals mensen het nu kennen totaal niet aansluit bij mensen van mijn leeftijd of jonger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid