Spring naar bijdragen

Vrouwen moeten gehoorzamen?


Aanbevolen berichten

In die tijd werd de man toch ook belangrijker gezien dan de vrouw, zou het daardoor niet komen?

De man geeft misschien het zaad maar de vrouw de eicel..

En ik heb het er al eens over gehad met me vriend, die wilt inderdaad dat de kinderen zijn naam dragen.

We hebben het er al wel gehad om de achternaam te combineren, bijvoorbeeld: Hendriksen-Jansen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 99
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik vind het een moeilijke kwestie. Paulus is altijd al een beetje -vrouwenhatend-. Maar deze teksten staan in het teken van de orde in de eredienst. Dat hoofdstuk gaat erover dat niet iedereen tegelijk gaat praten en spreken in de dienst, wat wel gebeurde waarschijnlijk. En dat de man over de vrouw zal heersen staat inderdaad in de vloek na de zondeval, maar het woordje heersen is niet perse negatief. Een goede koning heerst ook over zijn onderdanen, maar zoekt wel het beste voor hen. Ik denk dat Paulus dit alleen zegt ter ordevorming. Vrouwen kunnen zeker dingen in de gemeente doen, maar ter orde vorming mogen alleen mannen in de gemeente openlijk spreken!

Als ik kijk naar de hedendaagse oosterse culturen (waar het christendom is ontstaan) kan ik me ook daar héél wat bij voorstellen hoor. Ik heb heel veel irakese en afghaanse mensen op school zitten bijvoorbeeld, en de meiden praten daar 99% van de tijd, zelfs tijdens de les en de uitleg en zelfs door de wc-deur heen, terwijl de jongens bij elkaar zitten en de belangrijke dingen bespreken en dan weer klaar zijn (de tijd die ze nodig hadden: tien minuten). Ik kan me dus voorstellen dat 2000 jaar geleden een soortgelijke cultuur heerste, waarbij de dames álles van elkaar moesten weten en de heren zich beperkten tot de hoofdzaken.. Als dat allemaal idd zo was is het dus logisch dat er tegen de vrouwen expliciet gezegd wordt dat ze stil moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dacht nog aan het volgende. De Engelse Bijbel spreekt over 'submission' van de vrouw aan de man (Ef. 5:22). God vraagt aan de vrouw om mee te doen aan de 'missie' (mission) van de man. God heeft een opdracht gegeven aan de man, die hij alleen niet kan volbrengen. Hij heeft aan de man een helper gegeven om die opdracht uit te voeren (Gen. 2:18).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dacht nog aan het volgende. De Engelse Bijbel spreekt over 'submission' van de vrouw aan de man (Ef. 5:22). God vraagt aan de vrouw om mee te doen aan de 'missie' (mission) van de man. God heeft een opdracht gegeven aan de man, die hij alleen niet kan volbrengen. Hij heeft aan de man een helper gegeven om die opdracht uit te voeren (Gen. 2:18).

Maar daarbij komt dat Adam zich alleen voelde en zelf om iemand vroeg, niet expliciet, maar wel impliciet. En God gaf hem die helper! Dus dan is het vaag... maar goed... er schuilt wel wat moois in!

Link naar bericht
Deel via andere websites

In hoeverre zijn de scheppingsverhalen waar? Heeft de ziener/profeet het allemaal wel goed gezien?

Als je de zondeval toetst aan De Wet Oog om Oog, Tand, om Tand, Leven om Leven dan komt er een andere uitkomst want die de grootste zonde begaat verliest het meest, ook aan recht, en de eerste die als volmaakt (want Ze wordt toch de onbevlekt ontvangene genoemd) na de zondenvallen is, is degene die wij Maria noemen en niet Jezus?

En zijn er twee verschillende heilige verwekkingen want in de tuin van Ede was het voortkomen van de tweede mens uit de eerste zonder zonden en de verwekking van Jezus was ook zonder zonden?

Zou het niet eens kunnen zijn dat de ziener/profeet de kracht van mens voor ogen had en aangezien deze zag dat de man sterker was, de conclusie trok dat deze het minst gezondigd had terwijl hij niet keek naar de lengte van leven? M.a.w. dat de ziener/profeet niet alles zo gezien heeft zoals het werkelijk is?

Daarbij kan een kind het helpen dat die een meisje of een jongen wordt? Is een kind schuldig aan de fouten van de twee in de tuin van Eden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik wordt vaak zo genoemd ja, ik wil me eigen achternaam houden en dat mijn kinderen ook mijn achternaam krijgen. (ik heb een erg zeldzame achternaam) Maar ik hoor vaak dat God het bedoeld heeft dat de vrouw de naam van de man draagt. Alleen waar dat precies staat wordt dan niet gezegd.

Misschien dat ze op de gehoorzaamheid van de vrouw aan de man doelen?

Want als ze daar op doelen, is het toch niet ongehoorzaam om je eigen achternaam te houden en die door te geven aan je kinderen. (Ik heb ze dan tenslotte er met veel pijn en moeite gebaart, dus ik vind eigenlijk dat de vrouw daar dan ook recht op heeft.)

Als iemand wel toevallig weet waar dat precies staat, zeg het gerust maar dan ga ik wel huilen
puh2.gif

Als jouw achternaam zo zeldzaam is en je wilt deze behouden, kun je er ook voor kiezen dat je aanstaande jouw achternaam aanneemt, of inderdaad een dubbele achternaam, klinkt ook nog interessant...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dacht nog aan het volgende. De Engelse Bijbel spreekt over 'submission' van de vrouw aan de man (Ef. 5:22). God vraagt aan de vrouw om mee te doen aan de 'missie' (mission) van de man. God heeft een opdracht gegeven aan de man, die hij alleen niet kan volbrengen. Hij heeft aan de man een helper gegeven om die opdracht uit te voeren (Gen. 2:18).

Het zou me niets verbazen dat God Adam liever voor Zichzelf had gehad, zoals een man zijn vrouw, en dat Hij het maar zozo vond dat hij aan de schepping niet genoeg had en meer wilde dan enkel Hem, en hem daarom maar een vrouw schiep. En om hem tóch een beetje te pesten, kostte het hem een rib, of een zijde. Dat Hij vervolgens het meest schone en mysterieuze schepsel schiep dat op aarde rondwandelt, waar Adam tot op de dag van vandaag maar weinig van begrijpt, maar dat hij wel adoreert, dát is dan toch werkelijk een staaltje almacht van God. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het zou me niets verbazen dat God Adam liever voor Zichzelf had gehad, zoals een man zijn vrouw, en dat Hij het maar zozo vond dat hij aan de schepping niet genoeg had en meer wilde dan enkel Hem, en hem daarom maar een vrouw schiep. En om hem tóch een beetje te pesten, kostte het hem een rib, of een zijde. Dat Hij vervolgens het meest schone en mysterieuze schepsel schiep dat op aarde rondwandelt, waar Adam tot op de dag van vandaag maar weinig van begrijpt, maar dat hij wel adoreert, dát is dan toch werkelijk een staaltje almacht van God.
knipoog_dicht.gif

Robert zonder spot: ik zou graag eens dagje door jouw ogen naar de wereld kijken. Dat lijkt me een aparte ervaring.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het idee daarachter is volgens mij dat het kind uiteindelijk uit de vader voortkomt en dat de vader de geslachtslijn doorzet. Het zaad komt immers uit hem en ook in de Schrift lees je dat in die tijd dat de vaders de geslachtslijn voortzetten. Zo draagt dus de moeder het kind, maar de vader de naam.
knipoog_dicht.gif

Voor ons koningshuis hebben we natuurlijk een uitzondering op die achternaamsystematiek gemaakt puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

Is de opmerking van Paulus gericht aan alle christenen of specifiek aan de vrouwen in de gemeente van Korinthe, aangezien het daar toch een beetje een zooitje was en de brief dus eigenlijk specifiek voor die gemeente was om hen terecht te wijzen?

Ik denk dat het hierdoor komt, die mensen hadden behoefte aan regels etc. omdat het daar een zootje was.

In deze tijd denk ik dat het belangrijk is dat je elkaar dient, je bent voot elkaar gemaakt en samen een. De bijbel heeft het zo vaak over samen 1 zijn en over liefde tussen de man en vrouw dat ik niet denk dat de man de 'baas' moet zijn, maar dat je elkaar dient.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

ik denk dat jullie in de problemen gaan komen want het christendom op de dag van vandaag is duidelijk dat vrouwen meestal meer zijn dan mannen, dus is dat niet discriminatie van jullie zijde als jullie zeggen dat vrouw en man verdeelt is ?

Het is absoluut discriminatiesmile.gif. Nou en?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik begrijp de post niet..

dat de huidige tendens is dat vrouwen de baas zijn en het laatste woord altijd moeten hebben en dat mannen als afgetrainde hondjes binnen blijven als de vrouw zegt "binnen!" en zijn eigen kleren nog niet eens durft uitkiezen omdat de vrouw het misschien niet goed gaat vinden..

in andere woorden vrouwen zijn de baas en wanneer een man daar niet mee akkoord gaat is hij gelijk een barbaarse middeleeuwse vrouwenhater...

dus ik denk dat jullie in problemen gaan komen als jullie ingaan tegen deze nieuwe algemeen aanvaarde trend

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dat de huidige tendens is dat vrouwen de baas zijn en het laatste woord altijd moeten hebben en dat mannen als afgetrainde hondjes binnen blijven als de vrouw zegt "binnen!" en zijn eigen kleren nog niet eens durft uitkiezen omdat de vrouw het misschien niet goed gaat vinden..

in andere woorden vrouwen zijn de baas en wanneer een man daar niet mee akkoord gaat is hij gelijk een barbaarse middeleeuwse vrouwenhater...

dus ik denk dat jullie in problemen gaan komen als jullie ingaan tegen deze nieuwe algemeen aanvaarde trend

Ben jij bang voor vrouwen ofzo?puh2.gif Whaha, echt, erg lachwekkend deze postpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ben jij bang voor vrouwen ofzo?
puh2.gif
Whaha, echt, erg lachwekkend deze post
puh2.gif

Nee maar elke westerse man die ik ken, is zoals ik omschreef in die post, dus vindt jij alle westerlijke mannen duidelijk lachwekkend :) Ik bang van vrouwen trouwens, ik kan begrijpen waarom Paulus mensen afraadt een vrouw te zoeken ze zorgen enkel voor koppijn en constant gezaag daarnaast ben ik zo verheven in kennis boven velen van deze generatie dat ik het bestialiteit zou vinden als ik me zou verlagen tot het liggen met een vrouw

ik weet niet als jij een meisje bent of niet maar in ieder geval, jij leeft duidelijk onder een rots want voor zover ik zie is de vrouw de big chief thuis en deelt zij de lakens uit dat is gewoon zo in ieder westers gezin en ja de mannen in het Westen zijn bang van hun vrouw.. aub begin niet te discussieren dat het niet zo is want dan moet je echt eens je ogen opendoen annzie :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee maar elke westerse man die ik ken, is zoals ik omschreef in die post, dus vindt jij alle westerlijke mannen duidelijk lachwekkend
:)
Ik bang van vrouwen trouwens, ik kan begrijpen waarom Paulus mensen afraadt een vrouw te zoeken ze zorgen enkel voor koppijn en constant gezaag daarnaast ben ik zo verheven in kennis boven velen van deze generatie dat ik het bestialiteit zou vinden als ik me zou verlagen tot het liggen met een vrouw

ik weet niet als jij een meisje bent of niet maar in ieder geval, jij leeft duidelijk onder een rots want voor zover ik zie is de vrouw de big chief thuis en deelt zij de lakens uit dat is gewoon zo in ieder westers gezin en ja de mannen in het Westen zijn bang van hun vrouw.. aub begin niet te discussieren dat het niet zo is want dan moet je echt eens je ogen opendoen annzie
:)

Onder mijn nickname staat zo'n icoontje waaraan je kan zie dat ik een vrouw ben. En dan is het wel een kiezelsteentje waar ik dan onder leef zeg, want ik zie het totaal niet als jij. Mijn mening:

"de man is het hoofd, de vrouw het nekje. Zonder het nekje, kan het hoofd niet draaien."knipoog_dicht.gif

Maar ik heb het dus wel goed gezien, dat je bang bent voor vrouwen. Lijkt me niet echt een handige fobie om te hebben xD

Trouwens, ik weet niet waar jij woont ofzo, maar de eerste afgerichte man die niet eens zijn eigen kleren uit durft te zoeken moet ik nog tegen komen hoorsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Trouwens, ik weet niet waar jij woont ofzo, maar de eerste afgerichte man die niet eens zijn eigen kleren uit durft te zoeken moet ik nog tegen komen hoor
smile.gif

Wel lachen eigenlijk dit topic, ik vraag eigenlijk nooit aan mijn vrouw welke kleren ik mag aantrekken, soms vraag ik wel haar mening, als ik bv twijfel of iets gepast is of niet, of wanneer we in een winkel staan en ik kan niet kiezen, maar uiteindelijk bepaal ik zelf wat ik aantrek en wanneer ik dat aantrek.

Over onder een rots leven gesproken Serkan... knipoog_dicht.gif ik denk dat je wereldje verrekte klein is, anders wist je wel beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid