Spring naar bijdragen

Hoe vind je de juiste kerk?


Aanbevolen berichten

Stel je zoekt een kerk (omdat je niet kerkelijk was, of omdat je weg bent gegaan bij je oude).

Hoe weet je of wat ze in die kerk leren wel klopt?

Sommigen zullen beweren dat als je je maar door de Geest laat leiden en/of de bijbel lezen, of door goed onderricht/onderzoek je wel door hebt dat ze gelijk hebben. Probleem is dat er meerdere zijn die dat denken en toch onderling verschillen.

Anderen zeggen wellicht dat het komt omdat ze in een uitleg traditie staan die terug gaat van voor er een bijbel was en dat mensen in hun kerk het gezag gekregen hebben. Leuk en aardig, maar als nieuwe aanhanger zul je dat dan wel moeten geloven. En op welke grond doe je dat? Immers, op hun autoriteit zou een cirkelredenering zijn en op grond van je eigen constateringen zit je met het zelfde probleem als die eerste groep: verschillende mensen komen met hun zoektocht uit op verschillende plaatsen. Je zit misschien dan zelfs met een extra moeilijkheid, aangezien je wellicht de indruk hebt dat je in de eerste plaats niet goed bent in juist interpreteren. Graaf je dan niet je kerkkeuze onderuit?

Dus hoe kom je er achter dat je als kerkzoekende de juiste kerk gevonden hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof inderdaad dat je het boek Handelingen (en andere boeken van het NT) als spiegel kan gebruiken.

Het ligt dan aan je eigen eerlijkheid om op basis van dat beeld conclusies te trekken over de kerkkeuze. Het is afhankelijk van je eigen eerlijkheid of je een kerk kiest die voldoet aan je eigen wensen, of dat je een kerk kiest die voldoet aan het Bijbelse beeld.

Het blijft een individuele keuze, want ieder mens heeft zelf de verantwoordelijkheid en vrijheid om zelf een kerk te kiezen en in mindere of meerdere mate eerlijk te zijn over de vraag of de kerk voldoet aan het Bijbelse beeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zozeer de vraag naar de juiste kerk in mijn ogen. Het is de vraag naar een goede kerk. En er zijn in mijn ogen een heel aantal kerken die gewoon goed zijn. Wat mij betreft mag je er vanuit gaan dat een kerk goed is, als het tegendeel niet duidelijk blijkt. Bijvoorbeeld als christenen om je heen die kerk sterk afraden, of God zo tot je spreekt, of je dat zo in de Bijbel leest.

En als er dan gewoon een hoop goede kerken overblijven, ben je er in mijn ogen vrij in om te gaan naar welke kerk je zou willen. Elke kerk heeft dan weer zijn voor- en nadelen die je in gebed kunt afwegen. Maar wees niet bang om naar een kerk te gaan, meestal zal een kerkdienst je niet zoveel kwaad doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe weet je of wat ze in die kerk leren wel klopt?

Wel, de perceptie van 'kloppen' varieert nogal. 'Kloppen' gaat in feite over de vraag: in hoeverre komt dit overeen met... wat empirisch onderzoek zegt over X, wat de Bijbel zegt over X, wat men in het vroege christendom zei over X, of mijn algemene, al dan niet ongefundeerde ideeën omtrent X. In de praktijk zal een kerkzoeker al bepaalde ideeën hebben over hoe "de waarheid" er uit ziet en daar een gemeente bij selecteren.

Nog meer in de praktijk zal een kerkzoeker zich van deze leerstellige aangelegenheden bar weinig aantrekken en meer afgaan op emotionele cues, zoals bij gedragsverandering op basis van reclame ook het geval is. Voelt het goed? Is de muziek leuk? Zijn de mensen leuk? Word ik uitgedaagd "puzzels" op te lossen (heel belangrijk aspect dit)? Allerlei factoren tezamen bepalen of we ons prettig voelen, en prettig-voelen bepaalt weer of je een bepaalde keuze maakt. Ik denk dat dat ook geldt voor kerken kiezen, dat is ook een vorm van attitude- en gedragsbepaling. Mensen zijn onwijs irrationeel.

Dit is denk ik hoe het gaat. Hoe het moet, dat is weer een heel ander verhaal. Maar ik heb dermate weinig vertrouwen in de rationaliteit van de mensheid, dat ik er eigenlijk het nut niet van in zie überhaupt te spreken over normativiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is niet zozeer de vraag naar de juiste kerk in mijn ogen. Het is de vraag naar een goede kerk. En er zijn in mijn ogen een heel aantal kerken die gewoon goed zijn. Wat mij betreft mag je er vanuit gaan dat een kerk goed is, als het tegendeel niet duidelijk blijkt. Bijvoorbeeld als christenen om je heen die kerk sterk afraden, of God zo tot je spreekt, of je dat zo in de Bijbel leest.

Ik vind dit een wat vage overweging. Is een vooronderstelling voor een 'goede' kerk niet dat het een juiste kerk is? Wat doe je met een kerk die goed lijkt maar niet het Evangelie predikt? Ik kan me voorstellen dat sommige 'juiste' kerken niet heel 'goed' overkomen, maar ik zou uitkijken met een kerk die 'goed' voelt maar waar onzin of leugens van de kansel komt.

@TS: best wel lastige vraag. Wat je hebt is de Bijbel. Op grond daarvan kun je testen of een kerk in lijn van de Bijbel is of niet. Natuurlijk zal elke kerk zich beroepen op de Bijbel en heeft elke kerk weer een andere culturele achtergrond en andere accenten uit de Bijbel waar de nadruk op gelegd worden.

Wat je kunt toetsen is de leer van de kerk, zoals uitgedragen door de kerk zelf en mogelijke belijdenisgeschriften. Kijk je bijv. naar de Nederlandse Geloofsbelijdenis, dan kun je toetsen of die overeen stemt met de Bijbel en kijken of artikel 28 klopt, over de criteria van de ware kerk. Als je je daarin kunt vinden heb je vervolgens een toetssteen.

Tot slot, een dooddoener: neem de tijd. Je hoeft niet meteen lid te worden. In de gemiddelde gereformeerde kerk kunnen er zelfs een jaar of twee overheen gaan waarin je je eigen maakt met de leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben overigens van mening dat niet één kerk in een plaats de 'ware' kerk is (ideaal van mannen in grijze pakken). Ik denk dat Gods Geest ondanks de kerkelijke verdeeldheid aan het werk is, en ik zie Zijn hand in meerdere kerken en gemeenten. Neemt niet weg dat, hoe 'minder' waar een kerk is, hoe groter het risico op dwaling aanwezig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben overigens van mening dat niet één kerk in een plaats de 'ware' kerk is (ideaal van mannen in grijze pakken). Ik denk dat Gods Geest ondanks de kerkelijke verdeeldheid aan het werk is, en ik zie Zijn hand in meerdere kerken en gemeenten. Neemt niet weg dat, hoe 'minder' waar een kerk is, hoe groter het risico op dwaling aanwezig is.

Ik geloof wel dat er één ware Kerk is. Maar de vraag is natuurlijk hoe je dat begrip Kerk daarna verder definieert. Is de Kerk gebonden aan bepaalde institutionele verschijningsvormen of gaat het om een geestelijk ideaal dat die verschijningsvormen overstijgt? Dat verschil is denk ik cruciaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind dit een wat vage overweging. Is een vooronderstelling voor een 'goede' kerk niet dat het een juiste kerk is? Wat doe je met een kerk die goed lijkt maar niet het Evangelie predikt? Ik kan me voorstellen dat sommige 'juiste' kerken niet heel 'goed' overkomen, maar ik zou uitkijken met een kerk die 'goed' voelt maar waar onzin of leugens van de kansel komt.

Ik bedoelde vooral een onderscheid te maken tussen 'de juiste kerk' en 'een juiste kerk'. Daarmee bedoelde ik te zeggen dat iemand wat mij betreft niet eindeloos hoeft af te wegen wat de beste kerk zou zijn. Er zijn genoeg kerk die gewoon goede kerken zijn. Slechts enkele uitzonderingen daargelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In die zin geloof ik ook in één ware Kerk. In mijn vorige post doelde ik meer op een plaatselijke kerk, terwijl ik wel denk dat de leden van het 'geestelijk lichaam' in principe op elke plek te vinden zijn waar God vereerd wordt (dus ook niet zozeer een ideaal maar eerder een realiteit).


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik bedoelde vooral een onderscheid te maken tussen 'de juiste kerk' en 'een juiste kerk'. Daarmee bedoelde ik te zeggen dat iemand wat mij betreft niet eindeloos hoeft af te wegen wat de beste kerk zou zijn. Er zijn genoeg kerk die gewoon goede kerken zijn. Slechts enkele uitzonderingen daargelaten.

Daarin zijn we het dus wel aardig eens. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In die zin geloof ik ook in één ware Kerk. In mijn vorige post doelde ik meer op een plaatselijke kerk, terwijl ik wel denk dat de leden van het 'geestelijk lichaam' in principe op elke plek te vinden zijn waar God vereerd wordt (dus ook niet zozeer een ideaal maar eerder een realiteit).

Daar ben ik het wel mee eens. Al denk ik dat het ook altijd het een realiteit blijft zolang we op aarde zijn. Het is er al en het is nog niet ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe weet je of wat ze in die kerk leren wel klopt?

Hoe weet je of jouw geloof wel klopt?

Persoonlijk geloof ik, en zie ik dat kerken (onbedoeld) polariseren. De meest succesvolle geestelijke leiders hebben goede intenties, maar blijken toch vaak te handelen uit eigenbelang of voortbestaan van de eigen gemeente. Ongewild kies je er voor jezelf te verenigen in een hokje wat de waarheid claimt en andere mooie geloofsovertuigingen (zoals jouw eigen) tekort doen. Geloven moet je met heel je hart en ziel doen, als jij met je volle verstand en eigen kracht een duidelijke visie en relatie hebt met God dan ben je in mijn ogen al een stuk bewuster en echter dan de gemiddelde kerkganger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof inderdaad dat je het boek Handelingen (en andere boeken van het NT) als spiegel kan gebruiken.

Het ligt dan aan je eigen eerlijkheid om op basis van dat beeld conclusies te trekken over de kerkkeuze. Het is afhankelijk van je eigen eerlijkheid of je een kerk kiest die voldoet aan je eigen wensen, of dat je een kerk kiest die voldoet aan het Bijbelse beeld.

Het blijft een individuele keuze, want ieder mens heeft zelf de verantwoordelijkheid en vrijheid om zelf een kerk te kiezen en in mindere of meerdere mate eerlijk te zijn over de vraag of de kerk voldoet aan het Bijbelse beeld.

Stel, je hebt twee mensen die naar handelingen kijken en daar hele eerlijke conclusies uit trekken, maar de één komt bij de Russisch orthodoxe kerk terecht en de ander bij een vol evangelie gemeente. Want, mensen komen in oprechte zoektochten immers verschillende plekken terecht.

Hoe weet je volgens jou of dat de juiste kerk is? Bedoel je dan dat het voor hun als individu allebei de juiste kerk is? En hoe kom je er achter welk van de kerken de het meest bij het rechte eind heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met Eli7 eens dat er meerdere kerken juist kunnen zijn en dat dat niet één enkele kerk hoeft te zijn.

Daarnaast geloof ik ook dat God door/met meerdere kerken werkt.

Ieder moet het eigen geweten (de Geest) volgen en wordt ook verantwoordelijk gehouden voor de keuze. In welke kerk je wordt geboren en opgroeit, kan je vaak weinig aan doen, maar waar je op latere leeftijd God gaat dienen, kan/moet je zelf bepalen.

Ik geloof dat er kerken zijn die in mindere mate en in meerdere mate de (Bijbelse) waarheid hebben. Het is belangrijk je aan te sluiten waar de waarheid in zo'n groot mogelijke mate is. Voor mijzelf is het een heel belangrijk criterium dat de kracht van God er sterk is. (Daarnaast is er het kenmerk van de vrucht van de Geest.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dat de juiste kerk voor iemand ook kan zijn waar God je wilt hebben. Dat kerk A bijvoorbeeld wel de kerk is zoals God het bedoelde, en toch God iemand in kerk B wilt gebruiken en hem niet naar A roept. Het is alleen een beetje lastig dat vast te stellen natuurlijk waar God je wilt hebben en wat je eigen gedachten zijn. Wat verder niet weg neemt dat de ene kerk juister is dan de ander. Probleem is waarop je dat toetst, of dat nu in verkondiging van de kerkleer is, of dat het nu bijvoorbeeld in het uitdragen van het evangelie en naaste liefde zit. En natuurlijk nog kwesties van wat 'kerk' dan is. knipoog_dicht.gif

Wat verder niet weg neemt wat dan je eigen overwegingen in je zoektocht zijn. Wat dat betreft ben ik het wel eens met wat Bonaventura stelt qua criteria betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Vergeet niet, dat God je in je leven de weg wil wijzen. Zo ook in de zoektocht naar een passende gemeente. Bezoek er meerdere, onderzoek de bijbel en praat met mensen van de kerken die je bezoekt hoe zij de bijbel uitleggen. Is de mens centraal gesteld of staat God centraal en Zijn verlossend werk? Zodra je persoonlijke zaken toevoegt, zoals voel ik me thuis, klikt het met de mensen, wordt er op een bepaalde manier gezongen/aanbeden...dan zul je op teleurstellingen stuiten. Mensen vallen al snel tegen of zelfs door de mand, tradities en gewoonten kunnen je blind maken voor het evangelie, dus vertrouw op God, vraag Hem bij elk bezoek of Hij jou de weg wil wijzen.


Samengevoegd:

Vergeet niet, dat God je in je leven de weg wil wijzen. Zo ook in de zoektocht naar een passende gemeente. Bezoek er meerdere, onderzoek de bijbel en praat met mensen van de kerken die je bezoekt hoe zij de bijbel uitleggen. Is de mens centraal gesteld of staat God centraal en Zijn verlossend werk? Zodra je persoonlijke zaken toevoegt, zoals voel ik me thuis, klikt het met de mensen, wordt er op een bepaalde manier gezongen/aanbeden...dan zul je op teleurstellingen stuiten. Mensen vallen al snel tegen of zelfs door de mand, tradities en gewoonten kunnen je blind maken voor het evangelie, dus vertrouw op God, vraag Hem bij elk bezoek of Hij jou de weg wil wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat "persoonlijke zaken" altijd wel meespelen, het lijkt me heel normaal dat je je ook een beetje thuis wilt voelen enzo. Ik vind het geen goed idee om zulke criteria te zwaar te laten meewegen, het is in mijn ogen niet het belangrijkste, maar dat het een stukje meeweegt vind ik niet vreemd. Waarom denk jij dat dat problematisch zou zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid