Eli7 0 Geplaatst 21 september 2010 Rapport Share Geplaatst 21 september 2010 Quote: Op dinsdag 21 september 2010 14:43:00 schreef EulogÃa het volgende: Klopt, maar die kunnen heel snel genezen. Ik heb wel eens van kinderen meegemaakt dat die een gebroken arm hadden die heel snel genas. Paulus werd ook gestenigd, maar stond snel weer op en ging verder. Maar dat is wel weer iets anders dan het idee dat we nooit meer ziek zullen worden. Deze ongemakken zijn er kennelijk wel, hoewel ze in deze gevallen mogelijk snel weer over waren. Echter, vrijwel alle gevallen die ik ken, waren dergelijke dingen niet zo snel voorbij. Ik geloof zeker dat God het kan en het ook doet. Maar aan de andere kant geloof ik ook dat God de kracht wil geven om die lichamelijke onvolkomenheden te dragen. Om toe te voegen aan het lijden dat er ontbreekt aan het lijden van Christus. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 21 september 2010 Rapport Share Geplaatst 21 september 2010 De duivel zal altijd proberen mensen ziek te maken, maar als mensen de duivel weerstaan, zullen mensen niet ziek worden. Vervolging is er inderdaad wel en daardoor zullen mensen lijden, maar God zal mensen altijd hieruit verlossen. 2 Tim 3,11 vervolgingen en lijden, zoals mij getroffen hebben te Antiochië, te Ikonium en te Lystra. Al die vervolgingen heb ik doorstaan en de Here heeft mij uit alle gered. Paulus werd wel gebeten door een slang, wat ongemakkelijk/pijnlijk was, maar die slangenbeet deed hem niets en hij schudde die slang zo van hem af. Daarna begon hij mensen op Melita te genezen. Dergelijk lijden kan dus nodig zijn tot verbreiding van het evangelie zodat veel mensen tot geloof komen. Dat jij gevallen kent van mensen waarbij het niet snel voorbij was, zegt niets. Het woord van God zegt andere dingen dan menselijke ervaringen. Voor zover mensen gaan leven in Gods beloften, zullen ze ook de gevolgen van deze beloften ondervinden. Link naar bericht Deel via andere websites
Jalikaatje 1 Geplaatst 21 september 2010 Rapport Share Geplaatst 21 september 2010 EulogÃa, ik ben heel benieuwd hoe je over de volgende tekst uit Korinthe denkt: 2 Kor. 12 5 Van zo iemand wil ik hoog opgeven. Wat mijzelf betreft zal ik me slechts op mijn zwakheid laten voorstaan. 6 En zelfs al zou ik hoog van mezelf willen opgeven, dan nog zou ik geen dwaas zijn, want ik zou de waarheid spreken. Maar ik zie ervan af, want ik wil worden beoordeeld op grond van wat men van mij hoort en ziet, 7 niet op grond van de uitzonderlijke openbaringen die ik heb gekregen. Om te verhinderen dat ik mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een engel van Satan. 8 Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden, 9 maar hij zei: ‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt. 10 Omdat Christus mij kracht schenkt, schep ik vreugde in mijn zwakheid: in beledigingen, nood, vervolging en ellende. In mijn zwakheid ben ik sterk. Het lijkt mij dat Paulus hier lichamelijk lijdt, hij heeft het over een doorn in het vlees. Hij prijst zijn zwakheid, meer dan genade heeft hij niet nodig. Hoe bezie jij de gedachte 'Mijn genade is u genoeg'? Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 21 september 2010 Rapport Share Geplaatst 21 september 2010 De doorn in het vlees is geen ziekte, maar een engel van satan die hem kwelt en hem door het werk van mensen vervolgt. Een voorbeeld van menselijke tegenstand die wordt vergeleken met dorens en prikkels staat ook in het OT: Num 33,55 Maar indien gij de bewoners van het land voor uw aangezicht niet verdrijft, dan zullen degenen die gij van hen over laat, tot dorens in uw ogen en tot prikkels in uw zijden zijn, en zij zullen u benauwen in het land waarin gij woonachtig zijt. De genade van God is genoeg om Paulus telkens weer te bevrijden uit elke situatie en om hem te doen overwinnen over de werken van satan. Of hij nu schipbreuk leed of in de gevangenis kwam, telkens werd hij verlost. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 21 september 2010 Rapport Share Geplaatst 21 september 2010 Quote: Op dinsdag 21 september 2010 11:55:53 schreef EulogÃa het volgende: [...]Het is geen droomwereld, maar de praktijk in een deel van het Lichaam van Christus, de gemeente. Ik weet wel dat andere delen van het Lichaam van Christus ziek zijn, maar die delen kunnen ook genezen. [...]In onze tijd worden ook vele wonderlijke genezingen waargenomen.[...]Ook in onze tijd kunnen mensen die geen kinderen kunnen krijgen, toch door een wonder kinderen krijgen. Zo zie je maar, niks mis met zintuiglijke waarnemingen. Maaruh, nergens zeg ik dat er geen mensen door een wonder genezen zouden zijn. Goed, als je naar bewijs zoekt buiten wat verhalen of naar wonderen die niet anders eenvoudig verklaarbaar zijn, dan kom ik er eigenlijk bar weinig tegen. Maar ik geloof echt wel dat er wonderen gebeuren. Maar het punt in deze is dat er ook zat christenen zijn die niet genezen. En degene die wel genezen, uiteindelijk ook wel eens een ziekte tegenkomen die de dood betekent. Zelfs bij mensen die geloofden dat God het zou genezen. Zo ken ik een tragisch verhaal van iemand die geloofde in dat die genezen zou worden en dus stierf. Was best pijnlijk voor de familie, omdat de persoon in kwestie geen afscheid nam en geen berusting vond. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Quote: Op dinsdag 21 september 2010 17:15:47 schreef EulogÃa het volgende: De doorn in het vlees is geen ziekte, maar een engel van satan die hem kwelt en hem door het werk van mensen vervolgt. Waaruit zou dat blijken? Elders in zijn brieven refereert Paulus ook aan lichamelijk ongemak. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Quote: Op dinsdag 21 september 2010 11:55:53 schreef EulogÃa het volgende: Het is geen droomwereld, maar de praktijk in een deel van het Lichaam van Christus, de gemeente. Ik weet wel dat andere delen van het Lichaam van Christus ziek zijn, maar die delen kunnen ook genezen. Laat ik het nog maar eens vragen dan. Ik heb dat al wat vaker gedaan en gezien je vasthoudendheid met het onderwerp moet er toch wel een antwoord te geven zijn. Twee tumoren in het hoofd 24 jaar en binnen een jaar overleden. Waarom geen genezing in het hier en nu, wat jij verkondigt? Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Quote: Op woensdag 22 september 2010 07:32:06 schreef Michiel het volgende: [...]Laat ik het nog maar eens vragen dan. Ik heb dat al wat vaker gedaan en gezien je vasthoudendheid met het onderwerp moet er toch wel een antwoord te geven zijn. Twee tumoren in het hoofd 24 jaar en binnen een jaar overleden. Waarom geen genezing in het hier en nu, wat jij verkondigt? Als jij het geestelijk leven van die persoon kunt uiteen zetten, incl. wat er in zijn hele leven heeft afgespeeld, wil Eulogia wellicht een gokje wagen, maar ik betwijfel of hij wilt ingaan op dit soort vage voorbeelden, en terecht. Hij heeft al meerdere malen mogelijke oorzaken genoemd. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Quote: Op woensdag 22 september 2010 07:42:49 schreef Machiavelli het volgende: Als jij het geestelijk leven van die persoon kunt uiteen zetten, incl. wat er in zijn hele leven heeft afgespeeld, wil Eulogia wellicht een gokje wagen, maar ik betwijfel of hij wilt ingaan op dit soort vage voorbeelden, en terecht. Hij heeft al meerdere malen mogelijke oorzaken genoemd. Ja en de boodschap was keer op keer dat hij niet genoeg geloof had, wat de essentie is van de boodschap van Eulogia. Als je maar genoeg geloof hebt is alles mogelijk en gebeurd het niet ligt het aan jouw en je geloofsleven. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 EulogÃa gaat inderdaad nooit op aangedragen persoonlijke omstandigheden in en dat is juist iets wat hem mijns inziens siert. En in verschillende topics heeft hij volgens mij al wel aangegeven wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn dat iemand tóch niet geneest. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, of je kunt het slecht beredeneerd vinden, maar het is niet terecht om hem een oordeel uit te lokken over persoonlijke situaties waar jij zelf ook niet over kunt oordelen. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Quote: Op woensdag 22 september 2010 08:46:55 schreef RobertF het volgende: EulogÃa gaat inderdaad nooit op aangedragen persoonlijke omstandigheden in en dat is juist iets wat hem mijns inziens siert. En in verschillende topics heeft hij volgens mij al wel aangegeven wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn dat iemand tóch niet geneest. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, of je kunt het slecht beredeneerd vinden, maar het is niet terecht om hem een oordeel uit te lokken over persoonlijke situaties waar jij zelf ook niet over kunt oordelen. Ik oordeel helemaal niet over een persoonlijke situatie. Ik draag een persoonlijk voorbeeld uit dichte kring aan en combineer dat voorbeeld met het beeld dat Eulogia naar voren brengt. Niet meer dan dat. Maar blijkbaar mogen voorbeelden en vragen stellen niet in dit topic. Helder censuur vanuit de gespreksparters. Link naar bericht Deel via andere websites
dingo 166 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 EulogÃa gaat nooit in op de consequenties van wat hij verkondigt namelijk dat je als je niet geneest je niet goed gelooft. Op het moment dat je die volstrekt logische conclusie trekt zegt hij dat heb ik niet gezegd. Punt is dat hij dat impliciet wel zegt maar het niet expliciet durft te zeggen. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Natuurlijk mag je vragen stellen, maar het heeft denk ik gewoon niet zoveel zin om op voorbeelden in te gaan. EulogÃa kan er namelijk niets over zeggen en jij evenmin. Wie weet ging één van EulogÃa's genoemde oorzaken wel op bij hem, zonder dat jij het doorhad, en dan? Zou je dat dan willen horen? Je kunt aan de hand van zo'n voorbeeld dus niet meteen EulogÃa's stelling ontkrachten. Daarvoor zijn vooral argumenten geput uit de christelijke traditie nodig. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Quote: Op woensdag 22 september 2010 08:55:14 schreef RobertF het volgende: Natuurlijk mag je vragen stellen, maar het heeft denk ik gewoon niet zoveel zin om op voorbeelden in te gaan. Waarom kapitel je dan mijn vraag aan de hand van een voorbeeld? Hoe kan je nu achterhalen wat Eulogia wil zeggen als je dan geen voorbeeld mag aandragen? Makkelijk dan om dat te ontwijken met de woorden "ik weet het niet". Quote: EulogÃa kan er namelijk niets over zeggen en jij evenmin. Eulogia doet in dit topic anders voorkomen de waarheid in pacht te hebben en een pasklaar antwoord te hebben op het punt van ziek zijn. Hij draagt ook uit dat iedereen in het hier en nu niet ziek hoeft te zijn. De vraag hoe dat dan op een praktijkvoorbeeld toe te passen mag niet gesteld worden. Quote: Wie weet ging één van EulogÃa's genoemde oorzaken wel op bij hem, zonder dat jij het doorhad, en dan? Misschien, maar misschien moet Eulogia eens bedenken wat hij allemaal stelt en dat hij eigenlijk zegt "Wie niet genoeg geloof heeft zal niet genezen". Quote: Zou je dat dan willen horen? Dat is hier helemaal niet aan de orde. Het maakt het overlijden niet minder pijnlijk en het kan het overlijden al helemaal niet ongedaan maken. Quote: Je kunt aan de hand van zo'n voorbeeld dus niet meteen EulogÃa's stelling ontkrachten. Daarvoor zijn vooral argumenten geput uit de christelijke traditie nodig. Prima om te werken vanuit de traditie, maar hoe werkt de traditie? Ook vanuit voorbeelden. Was jij niet degene die met Lidwina van Schiedam kwam ten voorbeeld? Is dan een voorbeeld in eens wel geoorloofd, kunnen wij daar dan wel wat over zeggen, omdat ze heilig verklaard is? Link naar bericht Deel via andere websites
---Elmer--- 0 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Quote: Op maandag 20 september 2010 23:23:28 schreef Engeltje(A) het volgende: Hoi, Mijn zienswijze op ziektes is inderdaad dat God dat in den beginne niet zo bedoeld had. Tot de zondeval. God schonk Zijn zoon en door Zijn genade zijn wij gered. En hebben wij eeuwig leven. Ziekte heerst op aarde. God laat soms dingen toe in ons leven, ook al komen ze niet van Hem. Ervoor blijven bidden helpt naar mijn mening wel. Ik heb trouwens ook wel eens een verhaal gehoord over Jezus als onze goede herder. Maar dat een herder soms ook expres een poot van een van zijn schapen kan breken, als deze te vaak wegloopt bijvoorbeeld. Op dat moment is het schaapje volledig afhankelijk van de herder, "steunt eerst op de herder" en op deze manier zal het schaapje dan als het genezen is ook bij de herder willen blijven. Aan dat verhaaltje moest ik bij dit topic ook even denken. In gebroken toestand komen mensen eerder tot God (ik kan uit ervaring spreken...) dan wanneer alles voor de wind gaat. BIj het laatste menen mensen al snel God niet "nodig te hebben"; of ze belijden dat wel maar doen er vervolgens niets mee. Vandaar ook, gelukkig de armen/zwakken/zachtmoedigen... Maar of God daar ziekte bij gebruikt; ik zou het niet weten. Bij gebroken toestand denk ik vaak aan verslaving aan zonde (zondebesef) verdriet, pijn, iets anders. Maar ziekte zou ook wel kunnen; er zijn wel mensen die door hun ziekte hun kwetsbaarheid en afhankelijkheid van God inzien en weer tot geloof komen. Maar of God ons opzettelijk daarvoor ziek maakt, geen idee. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 25 september 2010 Rapport Share Geplaatst 25 september 2010 Inderdaad wordt voor een groot deel begrepen hoe mijn redenatie is. Iemand kan wel ziek geworden zijn en overleden en dan kan ik wel een gok doen waarom die persoon ziek geworden zou zijn en zou zijn overleden, maar dat weet ik dan helemaal niet. Dan kan ik die reden hier opschrijven en dan kan ik iemand bezeren, terwijl die reden helemaal niet van toepassing is. Daarom kan ik alleen algemene redenen noemen. Ik weet ook wel dat die pijnlijk kunnen zijn, omdat de waarheid pijn kan doen en zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Jezus gaat vaak ook niet in op lijden dat in het verleden heeft plaatsgevonden. Luc. 13 1 Terzelfder tijd kwamen enigen tot Hem met het bericht over de Galileeërs, wier bloed Pilatus met hun offers vermengd had. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? 3 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen. 4 Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen. Dingen uit het verleden zullen je alleen maar beperken in het leven. Als je je kan losscheuren van het verleden, kom je vrij. De vrouw van Lot keek achterom, naar haar oude leven en kwam tot stilstand en werd een zoutpilaar. Als je naar je oude leven kijkt, verander je figuurlijk in een zoutpilaar. De Israëlieten die verlost waren uit Egypte maar stiekem nog terugkeken naar Egypte deden zichzelf daarmee tekort. Luc 9,62 Maar Jezus zeide [tot hem]: Niemand, die de hand aan de ploeg slaat en ziet naar hetgeen achter hem ligt, is geschikt voor het Koninkrijk Gods. Fil 3,14 maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus. Ik weet hoe pijnlijk het kan zijn om je los te maken van het verleden. Ik moest zelf ook mijn verleden vergeten om vooruit te kunnen gaan. Uiteraard is er altijd een tijd van rouw, maar er komt ook een tijd om weer meer Gods zegen in te gaan. 1 Sam. 16 1 De HERE zeide tot Samuël: Hoelang zult gij nog leed dragen over Saul, en Ik heb hem toch verworpen, dat hij geen koning meer over Israël zal zijn? Vul uw hoorn met olie en ga heen: Ik zend u naar de Betlehemiet Isaï, want onder zijn zonen heb Ik Mij een koning uitgezocht. Jezus had verdriet om de dood van Johannes, maar daarna bleef hij niet voortdurend verdrietig, maar Hij kreeg weer ontferming voor anderen en bekommerde Zich om hen en ging weer mensen genezen. Quote: Matth. 14 9 En de koning werd bedroefd, maar om zijn eden, en om hen die mede aanlagen, beval hij het haar te geven, 10 en hij liet Johannes in de gevangenis onthoofden. 11 En zijn hoofd werd op een schotel gebracht en aan het meisje gegeven en zij bracht het aan haar moeder. 12 En zijn discipelen kwamen en namen zijn lijk weg en begroeven hem; en zij gingen heen en berichtten het aan Jezus. 13 Toen Jezus dit hoorde, trok Hij Zich vandaar in een schip terug naar een eenzame plaats, alleen. En toen de scharen dit hoorden, volgden zij Hem te voet uit de steden. 14 En toen Hij uit het schip ging, zag Hij een grote schare, en Hij werd met ontferming over hen bewogen en genas hun zieken. Er is een oplossing voor pijn uit het verleden. God kan en wil ieder mens van binnen helen en de pijn weghalen. Ps 55,23a Werp uw bekommernis op de HERE, Hij zal voor u zorgen Matth. 11 28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht. Energie steken in het verleden, brengt geen oplossing. Het is beter te ontdekken hoe verdriet in de toekomst kan worden voorkomen en hoe je in Gods zegen kan komen en blijven. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten