Spring naar bijdragen

Is ziek zijn van de duivel?


Aanbevolen berichten

Quote:

@CvW,

Als ik iets schrijf wat niet klopt, kan ik het ook niet vanuit de Bijbel onderbouwen.

[...]Inderdaad komt dat door de zondeval, eigen zonden of zonden van anderen en door de duivel, tekort aan geloof en kennis, tekort aan het toepassen van kennis enz. .

Maar ik begrijp dat jij geen last hebt van de zondeval, geen eigen zondes kent (want die worden vergeven, waarom die van anderen niet als zij ook om vergeving vragen?), je kent ook geen mensen met zonden... (ben benieuwd waar je dan woont?) jij hebt geen last van de duivel, en je hebt alle kennis en geloof die je nodig hebt om nooit meer ziek te worden...

Ja dat is wel een beetje mijn definitie van hoogmoed..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 490
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

@CvW,

Als ik iets schrijf wat niet klopt, kan ik het ook niet vanuit de Bijbel onderbouwen.

Klopt. Maar je beweerde dat je altijd alles vanuit de Bijbel onderbouwt, en dat is niet zo, zoals je zelf in dit topic al hebt laten zien. Mijn tip om je argumentatie en je exegese te verbeteren was niet zonder basis smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit bedoel ik dus een beetje..
Jij
bent in Christus verlost, andere christenen niet. Hoe komt dit en als je antwoord 'gebrek aan kennis' is, welke kennis?

Elke christen is verlost, dus het kan voor elke christen gelden. Kennis heeft te maken met kennis over hoe je gezond kan worden en blijven in Christus en ook over je positie in Christus en ten opzichte van de duivel, de vloek, ziekte enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Elke christen is verlost, dus het kan voor elke christen gelden. Kennis heeft te maken met kennis over hoe je gezond kan worden en blijven in Christus en ook over je positie in Christus en ten opzichte van de duivel, de vloek, ziekte enz. .

En waar haal ik deze kennis vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt. Maar je beweerde dat je altijd alles vanuit de Bijbel onderbouwt, en dat is niet zo, zoals je zelf in dit topic al hebt laten zien. Mijn tip om je argumentatie en je exegese te verbeteren was niet zonder basis
smile.gif

Bij die discussie over Job was ik bezig mijn claim te onderbouwen vanuit de Bijbel, waarbij al mijn argumenten uit de Bijbel kwamen, waarvan er één bleek niet te kloppen. Daarmee onderbouwde ik nog steeds vanuit de Bijbel, namelijk wat betreft mijn overige argumenten. En soms geef ik illustraties die ik niet onderbouw, maar die ook geen argumenten van mij zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Bij die discussie over Job was ik bezig mijn claim te onderbouwen vanuit de Bijbel, waarbij al mijn argumenten uit de Bijbel kwamen, waarvan er één bleek niet te kloppen. Daarmee onderbouwde ik nog steeds vanuit de Bijbel, namelijk wat betreft mijn overige argumenten. En soms geef ik illustraties die ik niet onderbouw, maar die ook geen argumenten van mij zijn.

we gaan de discussie niet over doen hoor. Ik heb je advies gegeven, je kan er je voordeel mee doen, of niet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik gok: uit de Bijbel
smile.gif

Inderdaad, vanuit de Bijbel en door het onderwijs van de Heilige Geest en door het onderwijs van de vijfvoudige bediening (Ef. 4:11) en oudsten.

Quote:

Maar ik begrijp dat jij geen last hebt van de zondeval, geen eigen zondes kent (want die worden vergeven, waarom die van anderen niet als zij ook om vergeving vragen?), je kent ook geen mensen met zonden... (ben benieuwd waar je dan woont?) jij hebt geen last van de duivel, en je hebt alle kennis en geloof die je nodig hebt om nooit meer ziek te worden...

Ja dat is wel een beetje mijn definitie van hoogmoed..

Ik zie hoogmoed als 'jezelf belangrijker vinden dan God en je ook zo gedragen'. Een mens kan zich ook hoogmoedig gedragen tegenover mensen, door bijvoorbeeld te doen alsof je directeur bent van een organisatie en je zo gedragen, terwijl je bv. onderaan de organisatie staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Inderdaad, vanuit de Bijbel en door het onderwijs van de Heilige Geest en door het onderwijs van de vijfvoudige bediening (Ef. 4:11) en oudsten.

Heel duidelijk. Ik vrees dat ik toch te doen/niet christelijk genoeg ben om je te begrijpen noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Inderdaad, vanuit de Bijbel en door het onderwijs van de Heilige Geest en door het onderwijs van de vijfvoudige bediening (Ef. 4:11) en oudsten.

[...]Ik zie hoogmoed als 'jezelf belangrijker vinden dan God en je ook zo gedragen'. Een mens kan zich ook hoogmoedig gedragen tegenover mensen, door bijvoorbeeld te doen alsof je directeur bent van een organisatie en je zo gedragen, terwijl je bv. onderaan de organisatie staat.

De van Dale zegt (om maar eens uit een ander boek te citeren): hoog·moed de; m te hoge dunk van zichzelf.

En verder: wat moet de wereld in jouw ogen heerlijk zwart wit zijn, overzichtelijk... Iedereen die ziek is kun je gelijk afschrijven naar het rijk van de duivel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De van Dale zegt (om maar eens uit een ander boek te citeren): hoog·moed de; m te hoge dunk van zichzelf.

En verder: wat moet de wereld in jouw ogen heerlijk zwart wit zijn, overzichtelijk... Iedereen die ziek is kun je gelijk afschrijven naar het rijk van de duivel...

De uitleg van Van Dale sluit aan op wat ik schrijf.

Het is inderdaad heel prettig om het leven zwart-wit en overzichtelijk te zien.

Ik schrijf nooit mensen af, ook geen zieken en ik schrijf al helemaal nooit mensen af naar het rijk van de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik word inderdaad niet ziek, als gevolg van geloof, kennis enz. .

Een vraag, uit interesse en niet om je aan- dan wel af te vallen: je gelooft in de fysieke dood en dat elk mens die moet doormaken, jij ook (tenzij Jezus voor die tijd terugkomt). Dat heb ik toch goed begrepen? Als dat het geval is: hoe ga jij dan dood als jouw lichaam geen ziekte en verval kent? Dan zou je toch in feite het eeuwige leven op aarde moeten hebben? Jouw telomeren moeten toch op een gegeven moment ook op zijn en dan krijg je ziekte op het meest fundamentele niveau, namelijk van je DNA (erfelijk materiaal), met celdood en (daardoor) aftakeling van weefsels en organen als gevolg. Hoe valt dat te rijmen met de overtuiging dat jij niet ziek wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Elia werd opgenomen in de hemel, Mozes wellicht ook. Ik bedoel, het hoeft niet?

Nee, hoeft niet inderdaad. God kan in Zijn soevereiniteit anders beschikken bij individuele mensen. Verder kan Jezus terugkeren voordat wij doodgaan.

Quote:
Kans is nihil, dat wel.

Dat inderdaad, en volgens mij (maar als ik het verkeerd glezen heb, hoor ik dat wel van hem) heeft Eulogía ook gezegd dat hij gelooft/verwacht dat hij eens naar zijn lichaam zal sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eulogia heeft verkondigd dat hij op hoge leeftijd,
gezond en wel
, zijn leven zal afleggen.

OK, dank. Maar hoe kan dat, als het niet door zelfmoord is (en daar ga ik natuurlijk niet vanuit!)? Je gaat dood doordat er iets mis is met je lichaam (door ziekte, verwonding, of ontbering van levensnoodzakelijkheden zoals bijv eten, drinken of zuurstof). Dood gaan in goede gezondheid kan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat hier al een beetje gezegd is, klopt wel met mijn geloof.

Inderdaad kunnen mensen naar God gaan zoals Elia naar God ging. Die kans hoeft niet nihil te zijn. Het koninkrijk van God werkt niet volgens kansberekening. 'U geschiede naar uw geloof'. Het kan maar zo voorkomen dat God een mens gaat ophalen. God werkt op veel manieren. Als je God beperkt in Zijn mogelijkheden, heeft dat gevolgen en als je God alle ruimte geeft om te werken, heeft dat ook gevolgen. (Vb. Normaal neem je een boot als je aan de overkant van een meer wil komen, of je loopt om een meer heen. Maar in een bijzonder geval loop je over het water. Bij een rivier loop je over de brug, maar in een bijzonder geval splitst het water zich of droogt het op. Dit zijn geen gebruikelijke methoden, maar het geeft aan dat God niet vastzit aan menselijke (on)mogelijkheden.)

Maar gebruikelijker: een arts zal de doodsoorzaak van oude gelovigen vaak wijten aan een hartstilstand, maar hij draait oorzaak en gevolg dan om. Hij zegt dat die persoon een hartstilstand kreeg en daardoor overleed, terwijl in werkelijkheid de ziel/geest van de mens naar God ging en daardoor het hart ophoudt met kloppen en de lichaamsfuncties stoppen, omdat die persoon daar niet meer is.

God en een gelovige hoeven geen boodschap te hebben aan aftakeling. Het lichaam zal wel willen aftakelen vanwege de invloed van de duivel c.q. de gevolgen van de zondeval, maar door de helende kracht van God, zal dit proces worden tegengegaan.

Ps. 103

5 die uw ziel verzadigt met het goede,

zodat uw jeugd zich vernieuwt als die van een arend.

Ps. 91

16 Met lengte van dagen zal Ik hem verzadigen,

en Ik zal hem mijn heil doen zien.

Het zal vast allemaal absurd lijken, maar lees maar eens de verhalen van Eli(s)a en vele andere profeten en de dingen die de Israëlieten en de nieuwtestamentische christenen meemaakten. Dergelijke dingen gebeuren ook vandaag de dag of kunnen gebeuren.

Quote:

Bij Eulogía is alles mogelijk

Mat. 19:26b

bij God zijn alle dingen mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die kans hoeft niet nihil te zijn.

Het kan dat ik 'nihil' (wat Latijn is voor 'niets' en oorspronkelijk dus in ieder geval echt 'nul-komma-nul' betekent) verkeerd interpreteer/uitleg. Dat gezegd hebbende: in mijn interpretatie betekent dat: héél erg klein, maar niet vollédig afwezig. Dat wat jij zegt dus, eigenlijk smile.gif

Quote:
Maar gebruikelijker: een arts zal de doodsoorzaak van oude gelovigen vaak wijten aan een hartstilstand, maar hij draait oorzaak en gevolg dan om. Hij zegt dat die persoon een hartstilstand kreeg en daardoor overleed, terwijl in werkelijkheid de ziel/geest van de mens naar God ging en daardoor het hart ophoudt met kloppen en de lichaamsfuncties stoppen, omdat die persoon daar niet meer is.

Dank voor je uitleg, het is me nu een stuk duidelijker geworden wat je bedoelt met oud en in goede gezondheid heengaan smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Elia werd opgenomen in de hemel, Mozes wellicht ook.

Lijkt me sterk.

Toen stierf Mozes, de knecht des HEREN, aldaar in het land Moab, volgens des HEREN woord. En Hij begroef hem in een dal in het land Moab, tegenover Bet-Peor, en niemand heeft zijn graf geweten tot op de huidige dag. (Deut)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het kan dat ik 'nihil' (wat Latijn is voor 'niets' en oorspronkelijk dus in ieder geval echt 'nul-komma-nul' betekent) verkeerd interpreteer/uitleg. Dat gezegd hebbende: in mijn interpretatie betekent dat: héél erg klein, maar niet vollédig afwezig. Dat wat jij zegt dus, eigenlijk
smile.gif

Ik denk dat in het dagelijkse spraakgebruik het woord 'nihil' wordt gebruikt voor 'echt bijna nooit', terwijl ik geloof dat dat niet het geval hoeft te zijn. Als mensen al zo denken en dan denken dat de 'kans' voor hen ook maar heel klein zal zijn, kan dat gevolgen hebben. God werkt door geloof heen. Als je God de 'kans' geeft grote wonderen te doen, geef je Hem daarvoor de ruimte. Het is geen wensdenken, want God doet niet wat de mens wenst, maar wat Hij wenst. Maar als God een wonder wil doen en de mens zegt: 'Daar geloof ik niets van', dan sta je Hem niet toe dat wonder te doen. God gaat niet om de wil / het geloof van de mens heen. Enigszins werkt dat ook voor genezing. Als je zegt: 'Ik geloof niet dat God in deze tijd nog wonderlijke genezingen doet' of als je aannames doet waarom God je niet zou willen genezen, laat je Hem eigenlijk niet toe te genezen.

Quote:

De manier waarop je met bijbelteksten om gaat is op z'n zachtst gezegd bijzonder. Bijvoorbeeld wat denk je als ik citeer uit "Ps 10:4b Er is geen God" als argument?

Daar heb ik al eens op gereageerd. Je hoeft geen dwaas te citeren. Dat is wat anders dan Jezus citeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk dat in het dagelijkse spraakgebruik het woord 'nihil' wordt gebruikt voor 'echt bijna nooit', terwijl ik geloof dat dat niet het geval hoeft te zijn. Als mensen al zo denken en dan denken dat de 'kans' voor hen ook maar heel klein zal zijn, kan dat gevolgen hebben. God werkt door geloof heen. Als je God de 'kans' geeft grote wonderen te doen, geef je Hem daarvoor de ruimte.

Ik denk dat de kans op genoemde voorbeelden heel klein is, maar voor mijzelf maakt dat niet uit. Het grootste wonder voor mij persoonlijk is dat God mij uit de sjit heeft getrokken en mij geloof in Hem heeft gegeven. Al het andere is bijzaak. Als ik op wonderbaarlijke wijze genees van e.o.a. ziekte is dat prachtig. Als ik overlijd en bij Hem mag zijn in de eeuwigheid, is dat nog onvoorstelbaar veel prachtiger.

Quote:
Het is geen wensdenken, want God doet niet wat de mens wenst, maar wat Hij wenst. Maar als God een wonder wil doen en de mens zegt: 'Daar geloof ik niets van', dan sta je Hem niet toe dat wonder te doen. God gaat niet om de wil / het geloof van de mens heen.

Klopt dat het een samenspel tussen God en mens is (essentieel voor een liefdesrelatie, lijkt mij). Maar wonderen zijn ook vaak bedoeld juist om mensen geloof en vertreouwen te geven. Niet altijd werkt dat (dan zien ze een wonder als een 'kunstje' of een mooie toevalligheid), maar in andere gevallen komen mensen er nader door tot Hem en dan zou ik zeggen: missie geslaagd!

Quote:
Enigszins werkt dat ook voor genezing. Als je zegt: 'Ik geloof niet dat God in deze tijd nog wonderlijke genezingen doet' of als je aannames doet waarom God je niet zou willen genezen, laat je Hem eigenlijk niet toe te genezen.

Van de andere kant is het natuurlijk niet zo, dat als je dit wél gelooft, het ook gebeurt. Ik heb toen mijn vader een (medisch gezien) ongeneeslijke vorm van longkanker had, ook gebeden om o.a. zijn volledige (fysieke) herstel. Ik geloofde ook dat dat mogelijk was (en ik geloof het m.b.t. andere ongeneeslijke mensen nu nog steeds). Echter, dat is niet gebeurd. Wat er wél is gebeurd, dat hij voor zijn dood een stuk dichter bij God en bij ons (zijn gezin) is gekomen worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid