Spring naar bijdragen

Ik geloof (niet) omdat...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 649
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik geloof omdat ik in Taizé de enorme liefde en kracht van God heb ervaren. Ook omdat ik al zoveel heb meegemaakt en toch Gods liefde ervaar. Hij is er altijd voor mij geweest, ookal had ik dat soms niet door muur.gif Omdat ik toen er niet voor open stond. Maar Hij zegent me en is met Zijn liefde bij me big-smile.gifyes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zal niet de eerste keer zijn dat er voor een dergelijk ongeluk gebeden wordt, maar helpen doet het slechts enkele keren.

Ik denk na, en ik concludeer dat het een pacebo-effect is.

Jij bent bevooroordeeld door je geloof zodat je het resultaat met het bidden verbindt, terwijl dit natuurlijk niet zo hoeft te zijn (in mijn mening helemaal niet is zelfs).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 09:32:44 schreef Jabberwocky het volgende:

[...]Dus door het placebo effect ga je 700% in Yahweh geloven?

Jabberwocky jij bedoelt dat het psychisch is ofzo? dat haar knie is genezen door positief denken en zelfvertrouwen. of zomaar een geloof aan te hangen verbaasd.gif

leuk geprobeerd Jabberwocky, als jij dat echt denkt, dan mag jij de ziekenhuizen en psychiatrische inrichtingen binnengaan en ze dat vertellen. zullen ze erg waarderen denk iknooo.gifhamer.gif

greetz johan

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik geloof wel in t placebo effect. Mensen denken dat bidden helpt. Krijgen zelfvertrouwen en de hersenen genezen je. Net zoals je jezelf ziek kan denken, kan je jezelf ook beter denken.(hmm kort door de bocht en lang niet altijd, maar tegen psychische kwalen denk ik vaak wel.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 22 juni 2005 11:23:05 schreef Johan777 het volgende:

[...]

leuk geprobeerd Jabberwocky, als jij dat echt denkt, dan mag jij de ziekenhuizen en psychiatrische inrichtingen binnengaan en ze dat vertellen. zullen ze erg waarderen denk ik
nooo.gifhamer.gif

Mja, binnengaan in een ziekenhuis of een psychiatrische instelling en zeggen 'wat doen jullie hier, God kan jullie toch ook gewoon genezen' zal ook niet door iedereen geappreciëerd worden knipoog_dicht.gif

Zelf denk ik ook dat het placebo-effect een grote rol speelt in zulke genezingen (wat natuurlijk niet slecht is), maar goed, anderen mogen gerust geloven dat het (een) god is, ik heb net zo min de wijsheid in pacht als hen.

Misschien nog iets leuks om over na te denken:

Wat als het placebo-effect een genezingsmanier is die God ingesteld heeft? Dat hij dus niet letterlijk mensen geneest, maar dat hij het zodanig geregeld heeft dat die mensen zelf door te geloven voor hun genezing kunnen zorgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 22 juni 2005 17:53:19 schreef Iriacynthe het volgende:

[...]

Misschien nog iets leuks om over na te denken:

Wat als het placebo-effect een genezingsmanier is die God ingesteld heeft? Dat hij dus niet letterlijk mensen geneest, maar dat hij het zodanig geregeld heeft dat die mensen zelf door te geloven voor hun genezing kunnen zorgen?

Waarom niet, he? God heeft mensen tot krachtiger wezens gemaakt dan veel christenen willen erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Muah,

Detail is dat het echte medicijn ongeveer 20% effectiever is dan het placebo. Dat verklaart niet waarom het placebo werkt natuurlijk. Blijkbaar is gewoon ervan overtuigd zijn al genoeg om het daadwerkelijk te laten gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet, omdat er in mijn ogen teveel onrecht is uit naam van gelovigen. Nu weet ik wel dat een minderheid is, maar dat deze groep niet verketterd/verbannen wordt, vind ik een heel slecht teken. Verder geloof ik niet, omdat er geen dialoog kan worden aangegaan met gelovigen. (En voor de mensen die zeggen van wel: wat houdt zo'n discussie met bv een atheist dan in?)

Verder geloof ik eigenlijk alleen in mezelf, aangezien daar kracht te halen valt. Een god is voor mij te abstract, zeker als ik naar de geschiedenis van geloven kijk. Vroeger vereerde men de natuurgoden, wat vervolgens in de "jongere" gelovigen is overgenomen of juist verbannen (God van de vruchtbaarheid vroeger --> Duivel tegenwoordig)

Ik heb te veel twijfels bij een geloof, de regels die er aan vast zitten en het hele kerkelijke gebeuren om in een god oid te geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

helleu iedereen, waarom is god een hij?? en geen zij of een het?? ik denk dat god een kracht is, een kracht die maakt wat er is.. de natuur, de mens alles. geen hemel of hel. dat is bedacht door de mens zelf. wij bedenken die dingen om een verklaring te kunnen geven aan de dingen die ons mensenbrein niet kan bevatten. ik bedoel er zijn al zoveel dingen wetenschappelijk te verklaren. dat gaat alleen maar verder en verder. stel dat ( ik zeg niet dat het zo is ) er ooit ondekt word dat er gen hemel of hel is of dat het lichaam van jezus word gevonden ofzo. wat zouden jullie als gelovigen dan doen? ik zel sta heel neutraal ik heb zeg maar mijn eigen geloof in hoe de dingen in elkaar zitten. ik probeer niemand aan te vallen en vind het geloof ook niet fout. ik probeer hier mijn eigen inzichten misschien te vergroten misschien leer ik wat bij. vertel het me!!! waarom geloof je wat je geloof hoe zie je god? ( als wat bedoel ik dan )

groetjes marjolijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Marjolijn,

Waarom God een hij is? Eigenlijk omdat Hij zo in de Bijbel vaak aangesproken wordt. Er is een tekst aan te halen waarin God vergeleken wordt met een moeder.

Dus tjsa... God is zowel een hij als een zij als beide als geen.

God is God, ongeacht hoe we Hem in woorden willen vangen.

Zie ook "Waarom is god een man?"

Maak je geen zorgen hoor, je twijfels en reserveringen zijn begrijpelijk, want tjsa... het christelijk geloof is best wel een beetje vreemd natuurlijk. Het komt in ieder geval helemaal niet aanvallend over (en daar verdien je een 'hulde!' mee puh2.gif)

Waarom ik geloof wat ik geloof?

Ik heb het al eens eerder gezegt in dit draadje, maar ik zeg het nog 100x als daar de noodzaak voor is.

Ik geloof wat ik geloof omdat elk sneeuwvlokje uniek is.

Ik geloof wat ik geloof vanwege het onbezorgde lachen van een kindje.

Ik geloof wat ik geloof omdat wat ik heb meegemaakt niet van deze wereld is.

Hoop dat je hier wat mee kan. Ik heb helaas geen pasklare antwoorden voor je. Was het maar zo dat het geloof uiteindelijk een wéten is. Maar de vragen díe je hebt zou ik graag beantwoorden als ik daar de tijd voor zou hebben.

Enjoy your stay here iig smile.gif

Vrede,

Rick

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid