Spring naar bijdragen

Doden bij Israëlische bestorming


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 229
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op de site van de Jerusalem Post is een
te bekijken van opname die zijn gemaakt tijdens het gebeuren. Daarin is te zien dat de soldaten aangevallen worden door de 'vredesactivisten'.

maakt dat wat uit?

ook al is er keihard bewijs in de vorm van videomateriaal, dan nog wordt Israël betiteld als leugenaar...

een vredesactivist zweert geweld af en opent niet meteen de aanval... overigens waren ze lang van te voren gewaarschuwd, een gewaarschuwd mens telt voor 2...

en waarom wilden ze de lading niet laten controleren? als de politie mijn auto wil controleren van voor tot achter, ze doen maar, ik heb niks te verbergen, heb je dat wel, dan verzet je je tegen controle...

ze hebben het zelf een beetje in de kaart gespeeld dat Israël zo wantrouwend is met hun dreigingen en raketaanvallen, dus nu moeten ze niet zeuren...

uiteraard betreur ik de doden, maar ik zie Israël hier niet als de grote boosdoener...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op de site van de Jerusalem Post is een
te bekijken van opname die zijn gemaakt tijdens het gebeuren. Daarin is te zien dat de soldaten aangevallen worden door de 'vredesactivisten'.

Bij mij valt 'op een boot klimmen die niet van jou is als je van het leger bent' ook onder aanvallen. Daarbij durf ik bijna te wedden dat er ook filmpjes staan op Indymedia of b.v. de Turkse nieuwsdiensten die exact het tegenovergestelde beweren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar Raido, er is een groot verschil tussen beweren en bewijzen.... Israël heeft hiermee het bewijs geleverd... wat anderen nu ook beweren, om het bewijs kun je niet heen...

Er is mee bewezen dat de opvarenden geweld gebruikte tegen de IDF-commando's. Hoe het komt dat er zoveel dood zijn geëindigd is niet duidelijk. Dat moet het onderzoek uitwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou als ik gewapende commanda was en ik werd van alle kanten aangevallen, zou ik denk ik ook mijn wapen gebruiken... dan gaan er dus ook doden vallen, vooral met automatische wapens schiet dat wel op....

als die "vredesactivisten" niet gewelddadig waren geworden was er nu niet 1 dood geweest...

hooguit misschien opgepakt vanwege de misschien wel wapens die ze vervoerden?

er was ze notabene aangeboden de lading te laten controleren en verder over land te vervoeren, samen met de hulpgoederen die Israël naar Gaza stuurt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nou als ik gewapende commanda was en ik werd van alle kanten aangevallen, zou ik denk ik ook mijn wapen gebruiken... dan gaan er dus ook doden vallen, vooral met automatische wapens schiet dat wel op....

als die "vredesactivisten" niet gewelddadig waren geworden was er nu niet 1 dood geweest...

hooguit misschien opgepakt vanwege de misschien wel wapens die ze vervoerden?

er was ze notabene aangeboden de lading te laten controleren en verder over land te vervoeren, samen met de hulpgoederen die Israël naar Gaza stuurt...

Nogmaals: onderzoek zal uitwijzen hoe het in elkaar zit.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nou als ik gewapende commanda was en ik werd van alle kanten aangevallen, zou ik denk ik ook mijn wapen gebruiken... dan gaan er dus ook doden vallen, vooral met automatische wapens schiet dat wel op....

er was ze notabene aangeboden de lading te laten controleren en verder over land te vervoeren, samen met de hulpgoederen die Israël naar Gaza stuurt...

Jongen, dat was nu juist het punt. Het was een actie tegen de blokkade, tegen het feit dat Israel bepaald wat doorgelaten wordt.

Om een voorbeeld te geven van mensen die geobserveerd hebben bij de grensovergangen. Een lading pasta werd niet doorgelaten, omdat op de lijst alleen rijst stond en geen pasta.

En als ik opeens gedreun van helicopters hoor en mensen met geweren (weet ik veel dat het stopguns zijn) zie neerdalen, dan reageer ik misschien ook wel zo dat ik een stok pak of de metalen stoel.

Het waren vredesactivisten he, niet te verwarren met pacifisten knipoog_dicht.gif

Ik ga geen oordeel uitspreken, maar ik kan me van beide kanten van alles voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paus betreurt Israëlische aanval op hulpvloot voor Gaza

(Van onze redactie) 2 juni 2010 - Paus Benedictus XVI betreurt het geweld dat heeft plaatsgevonden tijdens de actie van het Israëlische leger tegen het internationale hulpkonvooi voor de Gazastrook. Tijdens zijn wekelijkse algemene audiëntie vandaag riep hij de gelovigen op te bidden voor de slachtoffers, hun nabestaanden en hen die te lijden hebben.

Grote ongerustheid

"Met grote ongerustheid heb ik de tragische gebeurtenissen gevolgd die plaatsvonden in de buurt van de Gazastrook. Ik voel de behoefte om uit de grond van mijn hart condoleances te uiten voor de slachtoffers van deze zeer pijnlijke gebeurtenissen", sprak de paus.

Geweld lost niets op

"Nogmaals herhaal ik met een bedroefd hart dat geweld geen conflicten oplost, maar juist de dramatische gevolgen ervan vergroot en nieuw geweld veroorzaakt."

Hamas

Eergisteren kwamen zeker negen pro-Palestijnse activisten om het leven na een actie van Israëlische commando's op de Middellandse Zee. Volgens Israël was de actie bedoeld als zelfverdediging. De schepen werden geënterd om te controleren of er behalve voedsel ook wapens voor Hamas aan boord waren.

Wreedheid

De Zweedse auteur Henning Mankell, die aanwezig was op een van de schepen van het hulpkonvooi, beticht de Israëli's van "wreedheid''. "Wat gebeurt er volgend jaar als wij met honderden boten terugkomen? Vuren zij dan een atoombom af?'' aldus de schrijver van de Kurt Wallander-detectiveromans.

Bron: katholieknederland.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
tegen het feit dat Israel bepaald wat doorgelaten wordt.

als Israël niet zou bepalen wat er wel en niet doorgelaten wordt, waren ze al lang van de kaart geveegd...


Samengevoegd:

ik las dat ik het over commanda's had... wat dat zijn weet ik niet...

het moet natuurlijk commando's zijn...

erge mate van typgriep lijkt de oorzaak...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Commentaar: Een gewaarschuwd man

De wereld smulde maandag weer. Voor de zoveelste keer kon een optreden van Israël worden veroordeeld. Media, politici en belangenorganisaties maakten dan ook gretig gebruik van die mogelijkheid.

De objectiviteit in de berichtgeving was over het algemeen ver te zoeken zoals dat vaker gaat als Israël in het nieuws is. Israël valt hulpkonvooi aan, was zo'n beetje de eerste kreet die normaal gesproken gerespecteerde persbureaus slaakten toen het nieuws over de entering van enkele schepen voor de kust van de Gazastrook begon binnen te druppelen.

Dan nu de feiten. Al wekenlang lieten pro-Palestijnse actievoerders weten dat zij van plan waren met een aantal schepen de door Israël opgelegde zeeblokkade van de Gazastrook te doorbreken. Steevast maakte Israël duidelijk dat het een dergelijke actie niet zou tolereren. Tegelijkertijd bood Jeruzalem aan de vaartuigen in de haven van Ashdod te laten afmeren om de meegebrachte hulpgoederen over land naar de Gazastrook te transporteren.

Desondanks zetten de activisten hun plannen door. Vrijdag waarschuwde het Israëlische leger al dat het het gebruik van geweld niet zou schuwen als de schepen toch op Gaza zouden afkoersen. Ook die waarschuwing deed de actievoerders niet van mening veranderen. In diverse verklaringen gaven zij blijk van hun vaste voornemen om de kust van Gaza te bereiken.

Urenlang probeerde de Israëlische marine zondagavond via luidsprekers de activisten op andere gedachten te brengen. Toen die aanmaning tevergeefs bleek, gingen commando's aan boord van de Gazavloot.

De actievoerders pretendeerden vreedzame activisten op een humanitaire missie te zijn. Niets bleek minder waar. Aan boord werden de Israëlische commando's met een moordzuchtige menigte geconfronteerd, gewapend met stalen pijpen, knuppels en messen. Over humanitaire missie gesproken.

Een goed geplande poging om ons te lynchen, zo betitelde een Israëlische officier gisteren de ontvangst op de schepen. En dan nog kijkt de wereld er gek van op dat de commando's uit zelfverdediging hun wapens hebben gebruikt.

Een gewaarschuwd man telt voor twee, luidt het bekende spreekwoord. Dat de pro-Palestijnse actievoerders waren gewaarschuwd, staat buiten kijf. En de geschiedenis leert dat Israëlische dreigementen en waarschuwingen over het algemeen serieus moeten worden genomen. Israël kon ook niet anders. Als het deze actie zou hebben getolereerd, liggen er morgen honderd schepen voor de kust van Gaza al dan niet volgeladen met wapens.

De wereld buitelt nu over Israël heen. De Joodse staat zou zich zeer onverantwoordelijk hebben gedragen en zich voor de zoveelste keer aan het gebruik van buitensporig geweld tegen burgers schuldig hebben gemaakt.

Over onverantwoordelijk gedrag gesproken. De organisatoren van de actie Free Gaza hebben, ondanks alle waarschuwingen, willens en wetens de levens van honderden actievoerders op het spel gezet. Maar daar hoor je de wereld niet over.

link

---

Soldaten aangevallen op Free Gazaflottielje

In de nacht van 30 op 31 mei 2010 enterden Israëlische commando's de schepen van de Free Gaza vloot die op weg waren vanuit Turkije naar Israël.

Ondanks herhaalde verzoeken aan de kapiteins van deze schepen om koers te verleggen naar Ashdod, de grote haven in het zuiden van Israël, bleven de schepen opstomen naar de kust van Gaza.

De organisatoren hadden eerder duidelijk gemaakt dat het doel van de missie was om de Israëlische marineblokkade van Gaza te breken.

Israël gaf herhaaldelijk te kennen dat de marine deze actie niet zou toestaan en verzocht de leiding van de actie om de voor Gaza bestemde humanitaire goederen gewoon in Ashdod te ontschepen. Ook werd een aanbod afgewezen om de Free Gaza organisatie supervisie over de aflevering van de goederen in Gaza te geven.

Bij het vertrek van de schepen uit Turkije werden herhaaldelijk spreekkoren aangeheven zoals Dood aan de Joden (Yitbakh Al Yahoed) Vanaf het begin van de operatie Free Gaza bestond er samenwerking tussen Hamas en de organisatoren. (bron: right side news)

De entering van vijf kleinere schepen van de Free Gaza vloot verliep zonder noemenswaardig geweld. Het grootste schip, de Mavi Marmara, bevatte de meeste activisten waaronder een groot aantal leden van de IHH, een Turkse Islamistische organisatie die collaboreert met Hamas en Al Qaida.

Ook de leider van de extremistische Islamistische Beweging in Israël, Raed Salah, was aan boord van het schip. Op het moment dat de Israëlische commando's dit schip enterden werden zij door een groep activisten met messen en ijzeren staven aangevallen, ook werd er met pistolen op de soldaten geschoten en werd een van hen van zijn wapen beroofd.

In het vuurgevecht dat vervolgens ontstond kwamen tien van de aanvallers om het leven en werden tien commando's gewond. De gewonden werden door Israëlische legerartsen behandeld en per helikopter overgebracht naar ziekenhuizen in Israël.

De Israëlische marine heeft op het moment van publicatie van dit bericht nog altijd geen volledige controle over het schip Mavi Marmara, sommige activisten hebben zich verschanst in hun hutten.

De Israëlische beslissing om deze actie in internationale wateren uit te voeren was legaal volgens het internationale recht. Volgens de San Remo Manual voor het Internationale Recht voor conflict op zee is het toegestaan om neutrale schepen op open zee aan te vallen wanneer er reden is om aan te nemen dat zij smokkelwaar vervoeren of van plan zijn een blokkade te breken. Echter niet nadat men waarschuwing had ontvangen, opzettelijk weigerde te stoppen of opzettelijk zich verzette tegen onderzoek, entering of overname van het schip.

Zoals hierboven al werd aangegeven en aangetoond met video beelden voldeed de Israëlische marine aan deze voorwaarden. De organisatoren van de Free Gaza vloot maakten eerder bekend dat zij van plan waren door de Israëlische zeeblokkade van Gaza te breken (Greta Berlin AFP 27 mei 2010).

De leider van de IHH, Bulent Yildirim, gaf een aantal interviews waarin hij aankondigde om verzet te plegen tegen iedere Israëlische poging om de schepen te doorzoeken.

De IHH had aangedrongen op de aanwezigheid van enige EU parlementsleden aan boord van de Mavi Marmara, hetgeen men zag als een verzekeringspolis in geval van ingrijpen door de Israëlische marine.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

als Israël niet zou bepalen wat er wel en niet doorgelaten wordt, waren ze al lang van de kaart geveegd...


Samengevoegd:

ik las dat ik het over commanda's had... wat dat zijn weet ik niet...

het moet natuurlijk commando's zijn...

erge mate van typgriep lijkt de oorzaak...

Tuurlijk, dagelijks zijn 450 trucs noodhulp nodig en gemiddeld worden er 50 per dag doorgelaten. Uithongeren helpt enorm. Als je tegenstander te zwak is om te vechten houdt het snel op.

Maar hier een link naar een site met een lijst van goederen die wel en goederen die niet mogen.Zoals je ziet heeft het protest tegen het niet doorlaten van pasta geholpen, het staat nu wel op de lijst. Maar de producten die niet mogen, ja die zijn uiterst zinnig om te verbieden. Kardamom en nootmuskaat kun je natuurlijk geweldige bommen van maken en chocola en koekjes zijn ook levensgevaarlijk. En stel je voor dat je stof voor kleding door zou laten. link

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eulogia:

Wat is je punt? Je citeert de twee meest gekleurde en met ideologie doordrengde artikelen die ik de afgelopen dagen over deze kwestie heb gelezen. Goede voorbeelden van hoe de door jou blijkbaar zo gekoesterde objectieve journalistiek dus niet hoort te zijn. Gelukkig komen ze ook van organisaties met zeer neutrale namen als "Christenen voor Israël".

Link naar bericht
Deel via andere websites

genoeg artikelen die wel mogen dus, van uithongeren is dan ook geen sprake...

wat betreft "christenen voor Israël" hun blad, Israël aktueel ben ik op geabonneerd, om de een of andere reden steun ik liever Gods volk, waar Hij immers een verbond mee heeft dan Zijn vijanden...

gek genoeg geloof ik eerder iets dat in een dergelijk krantje staat, dan de slachtofferaantallen aan palestijnse zijde, die niet geverifieërd worden maar gewoon voor waar worden aangenomen...

bv in het journaal worden bombardementen van Israël op vijandig gebied scherp veroordeeld, maar men vergeet er wel bij te vertellen dat Israël van te voren met duizenden raketten is bekogeld...

dus ja, de media zijn anti Israël, de wereld wordt steeds meer anti Israël, precies zoals God in Zijn Woord voor waarschuwt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat mijn punt is? Geen. Zoals ik al vaker in dit topic heb geschreven, ben ik niet voor de een of de ander. Als ik een artikel plaats, wil dat niet per definitie zeggen dat ik het er (volledig) mee eens ben.

Ik geloof je niet.


Samengevoegd:

Quote:

wat betreft "christenen voor Israël" hun blad, Israël aktueel ben ik op geabonneerd, om de een of andere reden steun ik liever Gods volk, waar Hij immers een verbond mee heeft dan Zijn vijanden...

Aha nu komen de theologische achtergronden van de hierboven verkondigde meningen naar voren.

Israel is eigenlijk per definitie goed doordat het Gods volk is en de Arabieren per definitie slecht omdat ze de vijand zijn. Je beoordelingen van situaties zijn dus voorgegeven door een politieke opvatting van religie die geweld heiligt.

Had dat dan meteen gezegd! Dan was duidelijk geweest dat argumenten je er niet van kunnen verhouden abstracte opvattingen boven concreet menselijk leed te stellen.

Quote:
gek genoeg geloof ik eerder iets dat in een dergelijk krantje staat, dan de slachtofferaantallen aan palestijnse zijde, die niet geverifieërd worden maar gewoon voor waar worden aangenomen...

En waarop baseer je dat? Waarom zou je bijv. de NOS niet geloven maar wel een organisatie als "Christenen voor Israel"?

Objectiviteit heeft te maken met het vermelden van de objecten, de waarneembare gebeurtenissen. De subjectiviteit komt voort vanuit het subject dat de feiten vermeld. In die artikelen van de Christenen voor Israel zie je dat er meningen worden gegeven (de valsheid van de activisten, de moedigheid van de commando's) dat is dus subjectief. De NOS streeft ernaar de feiten te vernoemen. Wellicht worden er dingen vergeten maar overall lijkt me dat betrouwbaarder dan een duidelijk polemische club als CvI.

Quote:
bv in het journaal worden bombardementen van Israël op vijandig gebied scherp veroordeeld, maar men vergeet er wel bij te vertellen dat Israël van te voren met duizenden raketten is bekogeld...

Als dat het geval is wordt dat er voor zover ik weet altijd bij vermeld.

Een belangrijk begrip in de ethiek is het "proportionaliteitsbeginsel". Je kunt de juistheid van de actie beoordelen op de verhoudingen waarbinnen die gebeurde. Als jij mij slaat en vervolgens moord ik jouw hele familie uit dan is dat een schending van dat beginsel. Toch neemt het niet weg dat jij mij geslagen hebt. Begrijp je? Dan kun je daar naar blijven vermelden om je geweld te rechtvaardigen maar het probleem van de proportionaliteit blijft duidelijk.

Het probleem is dat het geweld van Israel niet proportioneel is. Als een groep Palestijnen raketten schiet naar joodse nederzettingen is dat sterk te veroordelen. Het staat echter in geen verhouding met de complete verwoesting die in de Gaza-strook plaatsheeft met het chemische wapens waar nog generaties kinderen met kanker door geboren zullen worden.

Quote:
dus ja, de media zijn anti Israël, de wereld wordt steeds meer anti Israël, precies zoals God in Zijn Woord voor waarschuwt...

Je kunt je afvragen of het bijbelse begrip Israel samenvalt met de seculiere staat Israel. Ik denk dat er een geestelijke entiteit mee wordt bedoeld van mensen die God in zijn verbond heeft opgenomen: christenen en ook joden. Dit zijn vanouds de volkeren die Gods werk doen en gerechtigheid brengen en in Hem geloven. Een moderne natie valt volgens mijn geloof in het bijbelse begrip Israel per definitie niet samen met een moderne staat. En ik wil al zeker geen eschatologische categorieen verbinden aan concrete politieke problemen. Christus is de vervulling van alle voorspelling en beloften maar Hij is geen politieke messias. Dat is gebleken uit zijn optreden en zijn afwijzing van geweld, nationalisme en aards koningschap.

Als politiek en religie op dezelfde kar rijden zorgt dat voor fundamentalisme. Dat zie je aan Arabische zijde in de vorm van de zelfmoordaanslagen van Hezbollah en aan Israelische zijde in de vorm van de kolonisten en Israel's joodse en christelijke dwepers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

genoeg artikelen die wel mogen dus, van uithongeren is dan ook geen sprake...

wat betreft "christenen voor Israël" hun blad, Israël aktueel ben ik op geabonneerd, om de een of andere reden steun ik liever Gods volk, waar Hij immers een verbond mee heeft dan Zijn vijanden...

gek genoeg geloof ik eerder iets dat in een dergelijk krantje staat, dan de slachtofferaantallen aan palestijnse zijde, die niet geverifieërd worden maar gewoon voor waar worden aangenomen...

bv in het journaal worden bombardementen van Israël op vijandig gebied scherp veroordeeld, maar men vergeet er wel bij te vertellen dat Israël van te voren met duizenden raketten is bekogeld...

dus ja, de media zijn anti Israël, de wereld wordt steeds meer anti Israël, precies zoals God in Zijn Woord voor waarschuwt...

allereerst beter lezen. er zijn 240 vrachten nodig en gemiddeld worden er 50 per dag doorgelaten. ik ben niet pro palestijns, maar zoals israel met ze om gaat. daarbij baseer ik me het liefst, doch niet uitsluitend op israelische mensenrechten organisaties. Binnen Israel is er een vrij grote groep die deze acties afkeuren en er tegen protesteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In die artikelen van de Christenen voor Israel zie je dat er meningen worden gegeven (de valsheid van de activisten, de moedigheid van de commando's) dat is dus subjectief. De NOS streeft ernaar de feiten te vernoemen. Wellicht worden er dingen vergeten maar overall lijkt me dat betrouwbaarder dan een duidelijk polemische club als CvI.

Waar staat iets over 'valsheid van de activisten' of 'de moedigheid van de commando's'?

Quote:

Wellicht worden er dingen vergeten maar overall lijkt me dat betrouwbaarder dan een duidelijk polemische club als CvI.

Dat je CvI 'polemisch' noemt is stemmingmakerij en zegt iets over jouw subjectiviteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Anastasia En terecht, mensen van alles afsluiten is een behoorlijke schending van de mensenrechten. Ook van Joodse en christelijke waarden overigens. De Palestijnen zijn nu de underdog en gebruiken dezelfde technieken als de Israeli's zelf tegen de Britten gebruikt hebben. Israel zou dus wat van de geschiedenis geleerd kunnen hebben (de Britten zijn vertrokken!).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid