Spring naar bijdragen

Doden bij Israëlische bestorming


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik geloof al geen jaren meer dat de Israeli's onschuldige lammetjes zijn maar even goed geloof ik niet dat deze "vredesactivisten" vreedzame bedoelingen hadden. Maar is het is inderdaad triest dat er doden en gewonden vallen te meer omdat het alle schijn van heeft dat het een vooropgezet plan was om een rel te schoppen.

Ja hoor, ze hadden kwade bedoelingen..


Samengevoegd:

Quote:

IDF Soldaten in val gelokt door gewelddadige vredesdemonstranten

May 31st 2010

De confrontatie was onvermijdelijk en is uiteindelijk ook gekomen. Israël heeft er alles aan gedaan de situatie vreedzaam op te lossen, maar de vredesactivisten, met dubbele agenda, wilden er niets van weten.

Bij de Israëlische overname van de Gazavloot zijn zeker 10 terroristen gedood. Zes Israëlische soldaten zijn bij de overname gewond geraakt. Toen de soldaten aan boord kwamen werden zijn verwelkomd door passagiers gewapend met messen, knuppels en metalen pijpen. De soldaten probeerden de menigte uit elkaar de drijven met niet-dodelijke wapens. Bij deze confrontatie werd één van de vuurwapens van de Israëlische soldaten buit gemaakt en gebruikt tegen de soldaten. Het geweld escaleerde met het trieste resultaat als gevolg.

Voordat de IDF de vloot enterde heeft Israël meerdere malen de activisten de oplossing aangeboden de schepen in Ashdod te lossen en de hulpgoederen over land naar Gaza te transporteren. Iedere keer werd deze oplossing van de hand gewezen en beweerden de activisten dat zij niet gewelddadig waren en dat er daarom niets aan de hand was.

De dramatische gebeurtenissen van afgelopen nacht en heden morgen geven een ander beeld. Deze zogenaamde vredesactivisten zochten bewust de confrontatie met een vooropgezet plan geweld te gebruiken.

Wereldwijd zullen de protesten gehoord worden en kunnen we zien hoe zielig deze “vredesactivisten†eigenlijk zijn.

De waarheid is een andere ten – koste van zeker tien doden. Een vreedzame dag verder.

Om nog even te verduidelijken wat ik hier bedoel, in dit verhaal zijn de activisten de kwaaddoeners.

Hoe ze het weten om te draaien. Ongelooflijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 229
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Op je profiel staat:

Interesses: culturen, religies, talen, liefde, wijsheid, stilte, mensen, boeken (Dostojevski!!) films, muziek, natuur, familie, vriendschap.

Heb je je ook verdiept in de culturen, religies, talen, liefde, wijsheid, stilte, mensen, boeken, films, muziek, natuur, (familie, vriendschap) aan de kant van Israël?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe ze het weten om te draaien. Ongelooflijk..

Het probleem is dus dat ik kan kiezen uit twee uitersten. Of jouw verhaal, maar daartegenover, en misschien wel veel verder gaande ook weer dit verhaal, snap je? Maar vooralsnog uit je alleen maar ongeloof en diepe verontwaardiging(wat op zich niet verkeerd is, het duidt op een diep gevoel voor goed en kwaad) en kom je niet echt met een duidelijk verhaal van wat jij ons wilt vertellen waarom een van de beide partijen onrecht doet.

Ik ga zo wel even nieuws kijken btw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja hoor, ze hadden kwade bedoelingen..

Je mag uiteraard honderd procent overtuigd zijn van je eigen gelijk maar geen enkel nieuwsbericht dat ik gelezen heb, ontkent dat Israel de nodige pogingen gedaan heeft het probleem vreedzaam op te lossen. Wat Eulogiá al eerder postte: Aan beide kanten zitten leipo's die denken dat geweld de oplossing is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op je profiel staat:

Interesses: culturen, religies, talen, liefde, wijsheid, stilte, mensen, boeken (Dostojevski!!) films, muziek, natuur, familie, vriendschap.

Heb je je ook verdiept in de culturen, religies, talen, liefde, wijsheid, stilte, mensen, boeken, films, muziek, natuur, (familie, vriendschap) aan de kant van Israël?

Ik wil later Hebreeuwse en Aramese talen en culturen studeren. Dus ja...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb net zo'n grote hekel aan Israëlische politici (en hun leger dat in opdracht daarvan opereert) als aan de strijders aan Palestijnse / Arabische kant.

Ze vechten inderdaad allebei

Het 'probleem' is dat Israël beschikt over moderne gevechtsmiddelen en daarmee veel harde klappen kan uitdelen. En dat ook doet, voor elke dode Israëliër vallen er al tientallen jaren gemiddeld 10 tot 20 doden aan de andere kant. Daarom is de sympathie al gauw bij de underdog. Maar ja, die zijn dan overwegend weer moslim, en dat wekt dan weer minder sympathie op (bij mij)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb net zo'n grote hekel aan Israëlische politici (en hun leger dat in opdracht daarvan opereert) als aan de strijders aan Palestijnse / Arabische kant.

Ze vechten inderdaad allebei

Het 'probleem' is dat Israël beschikt over moderne gevechtsmiddelen en daarmee veel harde klappen kan uitdelen. En dat ook doet, voor elke dode Israëliër vallen er al tientallen jaren gemiddeld 10 tot 20 doden aan de andere kant. Daarom is de sympathie al gauw bij de underdog. Maar ja, die zijn dan overwegend weer moslim, en dat wekt dan weer minder sympathie op (bij mij)

Pfff. Geen woorden hiervoor. Wat een mensen op deze site. Ik ben weg hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Pfff. Geen woorden hiervoor. Wat een mensen op deze site. Ik ben weg hier.

Terwijl het toch neutrale woorden waren, ik ben zelf zelfs pro palestijns en veroordeel het handelen van Israel in deze gebeurtenis

(Ook al werden ze wellicht geprovoceerd, dan moeten ze zich beter inhouden en zich de wijste tonen, alleen zo kunnen ze sympathie opwekken, met hun grotere macht)

"With great power comes great responsibility"

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Maar ja, die zijn dan overwegend weer moslim, en dat wekt dan weer minder sympathie op (bij mij)'

Dit klinkt mij nou niet bepaald neutraal in de oren. Eerder erg kortzichtig. Waarom moet er altijd een Joden vs. Moslims strijd van gemaakt worden? Waar de meeste mensen hier op credible en sowieso in Nederland de kant van de Joden kiezen. Daar gaat het in deze helemaal niet om. Israël heeft schepen met NOODHULP aangevallen. En niks, maar dan ook niks rechtvaardigt het bloedbad dat ze hebben aangericht, namelijk 19 doden en heel wat gewonden. Al was het provocatie, al hebben ze gewaarschuwd. Waarom wordt deze gruwelijke daad goedgepraat en ontweken met: 'Ja, Palestijnen zijn ook geen lieverdjes.'


Samengevoegd:

En als ik kritiek lever op deze daad wordt mij gevraagd of ik me ook heb verdiept in Israël. Alsof dat er iets mee te maken heeft.


Samengevoegd:

Quote:

staan ook bijzondere dingen.

Ja, erg bijzonder indeed. Iemand schrijft:

Heel simpel: waarom gebruiken 'vredes-activisten' knuppels, stalen pijpen en messen? Wat moeten ze daar mee? Wie zijn die zgn. 'vredes-activisten'? Het is meer de zoveelste poging om Israel in een kwaad daglicht te zetten en ja hoor, de wereldleiders staan gelijk klaar met veroordelingen. Precies wat de 'vredes-activisten' willen. Want alles wat er in dat kleine stukje land gebeurt, wordt op de voet gevolgd en onder een vergrootglas gehouden. Israel is nog steeds de enige democratie in het Midden-Oosten en laat overal journalisten toe. Dat kan je van de andere landen in dat gebied niet zeggen.....daar worden nog steeds mensen zonder vorm van proces mishandeld/vermoord. Maar wie valt daar nog over; schrijft daar nog over? Alles wat daar gebeurt is nog steeds een strijd tussen de God van Israel en de God van de arabieren; een strijd tussen Licht en donker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je wilt dat mensen zonder tegenargumentatie het bij voorbaat met je eens moeten zijn, moet je geen topic openen. Israel en de Palestijnen voeren een complete oorlog met elkaar en daar vallen doden bij en dat is vreselijk genoeg. Ik heb alleen van jou geen hoogdravend topic gezien toen er tientallen doden vielen in Israel door bomaanslagen en raketaanvallen. Kennelijk ligt dus jou sympathie bij de Palestijnen. Mijn sympathie ligt bij geen van beide zolang ze geen van beide bereid zijn het geweld af te zweren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bittersweet,

Kritiek leveren op Israël is niet per sé verkeerd. Wel is het goed om zulke kritiek in een juiste context en genuanceerd te geven. De daad van Israël wordt niet goedgepraat, net zoals de daad van de palestijnen niet wordt goedgepraat.

Op Credible en in Nederland kiezen de mensen niet overwegend de kant van de Joden. De een kiest voor de palestijnen, de ander voor de joden en weer anderen zitten daar tussenin.

Ik wil het beste voor zowel de Joden als de palestijnen (als de Iraniërs, Irakezen, Amerikanen, shiiten, soennieten, Koerden, Turken, christenen, enz. enz.).

In de artikelen is te lezen dat de Israëlische militairen gewelddadig werden aangevallen toen ze op de schepen kwamen en dat ze gedwongen waren c.q. zich gedwongen voelden zich te verdedigen c.q. aan te vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je wilt dat mensen zonder tegenargumentatie het bij voorbaat met je eens moeten zijn, moet je geen topic openen. Israel en de Palestijnen voeren een complete oorlog met elkaar en daar vallen doden bij en dat is vreselijk genoeg. Ik heb alleen van jou geen hoogdravend topic gezien toen er tientallen doden vielen in Israel door bomaanslagen en raketaanvallen. Kennelijk ligt dus jou sympathie bij de Palestijnen. Mijn sympathie ligt bij geen van beide zolang ze geen van beide bereid zijn het geweld af te zweren.

Tuurlijk heb je daar geen topic van gezien, heb je ooit eerder een topic van mij gezien? Israel voert oorlog met de Palestijnen, niet andersom. Bovendien is het volkomen logisch dat de Palestijnen niet stoppen met geweld zolang hun land hun is afgenomen en NIET teruggegeven wordt. Het Palestijnse volk is de grootste slachtoffer van dit alles. Het Palestijnse volk heeft niks te maken met de Joodse genocide en de diaspora van de Joden. Toch worden zij hiervoor gestraft en de wereld kijkt toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tuurlijk heb je daar geen topic van gezien, heb je ooit eerder een topic van mij gezien? Israel voert oorlog met de Palestijnen, niet andersom. Bovendien is het volkomen logisch dat de Palestijnen niet stoppen met geweld zolang hun land hun is afgenomen en NIET teruggegeven wordt. Het Palestijnse volk is de grootste slachtoffer van dit alles. Het Palestijnse volk heeft niks te maken met de Joodse genocide en de diaspora van de Joden. Toch worden zij hiervoor gestraft en de wereld kijkt toe.

Het Palestijnse volk voert geen oorlog? Maar het is volkomen logisch dat de Palestijnen niet stoppen met geweld? Sorry, maar op dat soort logica ga ik verder niet reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tuurlijk heb je daar geen topic van gezien, heb je ooit eerder een topic van mij gezien? Israel voert oorlog met de Palestijnen, niet andersom. Bovendien is het volkomen logisch dat de Palestijnen niet stoppen met geweld zolang hun land hun is afgenomen en NIET teruggegeven wordt. Het Palestijnse volk is de grootste slachtoffer van dit alles. Het Palestijnse volk heeft niks te maken met de Joodse genocide en de diaspora van de Joden. Toch worden zij hiervoor gestraft en de wereld kijkt toe.

Het zit ook wat meer ingewikkeld in elkaar:

Quote:
Balfour-verklaring en Brits Mandaat 1917-1930

Tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog en met de capitulatie van het Ottomaanse Rijk nabij wordt op 2 november 1917 in het Verenigd Koninkrijk de Balfour-verklaring uitgegeven. Hierin zegt de Britse overheid de Joden steun toe voor de stichting van een Joods nationaal tehuis in Palestina. Generaal Edmund Allenby verslaat in 1918 de Ottomaanse troepen in Palestina en de Britten vestigen er hun gezag. De Conferentie van San Remo en de Volkenbond nemen de Balfour-declaratie in 1920 over en verklaren haar tot internationaal geldend recht.

Gesteund door deze ontwikkelingen neemt de Joodse immigratie naar Palestina in de periode 1919-1923 toe. 35.000 Joden vestigen zich in het gebied waarmee hun aandeel in de totale bevolking groeit tot 12%. Het Eerste Palestijns-Arabische Nationale Congres in Jeruzalem wijst enerzijds de Balfour-verklaring af en eist aan de andere kant tevergeefs de heropname van Palestina in de voormalige Ottomaanse provincie van Groot-Syrië.

De Arabieren beschouwen het trekken van een grens tussen het Franse mandaat over Syrië/Libanon en het Britse mandaat over Palestina als een Am al-Nakba (Catastrofe. Niet te verwarren met de al-Nakba van 1948 als gevolg van de uitroeping van de Joodse staat en de daaropvolgende verdrijving van de Palestijnen). Een jaar later wordt het Britse militaire bestuur vervangen door een civiel bestuur onder leiding van de Joods-Britse diplomaat Herbert Samuel. Na een aantal bloedige aanvallen op Joodse nederzettingen wordt met toestemming der Britten de paramilitaire Hagana opgericht om Joden tegen Arabisch geweld te beschermen. Zij vormt de basis van het latere Israëlische leger (IDF, Israel Defense Force). In 1920 en 1921 vinden in Jeruzalem en Jaffa grootschalige anti-Joodse rellen plaats. Tientallen mensen komen daarbij om het leven.

In 1922 wordt de Britten door de Volkenbond officieel het mandaat over Palestina gegeven waarin een groot gebied ten oosten van de Jordaan is inbegrepen. In 1946 wordt dit oostelijke deel onder de naam Transjordanië een onafhankelijke, Arabische staat. De Joodse immigratie wordt er verboden. De bevolking van Palestina is begin jaren twintig 78% moslim, 11% Joods en 9,6% christen. In de jaren tot 1928 neemt het aandeel Joden toe tot 16% van de bevolking na een instroom van 67.000 personen. De Palestijnse Arabieren bestaan uit arme pachtboeren, die in de negentiende eeuw hun land hebben moeten verkopen door de Ottomaanse belastingdruk. De elite heeft weinig contact met hen en bestaat uit een aantal families in de steden, die voornamelijk twee ruziënde facties vormen: de Husseini's en de Nashashibi's.

In 1929 komt het in Jeruzalem tot een conflict over de toegang van Joden tot de Klaagmuur. De hoogste leider der Arabieren in Palestina, Amin al-Hoesseini, laat het gerucht verspreiden dat Joden de Tempelberg willen veroveren. Vervolgens breken in Jeruzalem, Safed en Hebron gevechten uit waarbij 133 Joden worden vermoord. Britse troepen uit Egypte worden ingezet om de onlusten te onderdrukken en 116 Arabieren komen om bij de aanhoudende gevechten.[2] In 1930 beveelt een Britse onderzoekscommissie onder leiding van Shaw naar aanleiding van de rellen van 1929 onder meer een beperking van de Joodse immigratie aan alsmede een betere bescherming van de niet-Joodse bevolking.[3] Boycotacties over en weer zorgen voor een opdeling van de Palestijnse economie in een Joodse en een Arabische sector.

Bron: Wiki

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, wie viel eigenlijk wie aan?

"Na een aantal bloedige aanvallen op Joodse nederzettingen... [...] In 1920 en 1921 vinden in Jeruzalem en Jaffa grootschalige anti-Joodse rellen plaats. Tientallen mensen komen daarbij om het leven. [...] De hoogste leider der Arabieren in Palestina, Amin al-Hoesseini, laat het gerucht verspreiden dat Joden de Tempelberg willen veroveren. Vervolgens breken in Jeruzalem, Safed en Hebron gevechten uit waarbij 133 Joden worden vermoord."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, en bovendien was mijn vraag niet wie er begonnen was.. Daar kun je een eindeloze discussie over voeren. Het gaat mij om het onrecht dat de Palestijnse bevolking nu en dagelijks wordt aangedaan, op veel grotere schaal dan andersom het geval is. Maar jij bent te pro-Israël om dit in te zien. Het is je goed recht hoor. Maar ik zal Israël's wandaden niet accepteren en zeg: FREE PALESTINE!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

. Het gaat mij om het onrecht dat de Palestijnse bevolking nu en dagelijks wordt aangedaan, op veel grotere schaal dan andersom het geval is.......

Herlees mijn eerste reactie in dit topic nog maar eens. Zeg ik daar ook al niet dat Israel veel harder slaat dan de palestijnen? Ik ben het dus helemaal met je eens.

Enkel denk ik niet dat dat aan de Palestijnse kant uit vrije wil is, maar slechts uit onmacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tuurlijk heb je daar geen topic van gezien, heb je ooit eerder een topic van mij gezien? Israel voert oorlog met de Palestijnen, niet andersom. Bovendien is het volkomen logisch dat de Palestijnen niet stoppen met geweld zolang hun land hun is afgenomen en NIET teruggegeven wordt. Het Palestijnse volk is de grootste slachtoffer van dit alles. Het Palestijnse volk heeft niks te maken met de Joodse genocide en de diaspora van de Joden. Toch worden zij hiervoor gestraft en de wereld kijkt toe.

Waar er twee vechten hebben er twee schuld. Zo ook hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid