Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

De andere topics zijn te oud, en er is meer nieuws onder de zon, dus open ik een nieuw topic.

Je zult het ongetwijfeld gehoord hebben afgelopen jaar, maar er is een felle strijd gevoerd tussen Brein, Mininova, The Piratebay en FTD.

Mininova is gestopt met het aanbieden van torrents, The Piratebay gaat niet in hoger beroep, en de zaak die FTD heeft aangespannen tegen Brein loopt nog.

In het kabinet is een voorstel gedaan om downloaden illegaal te maken. Dit is tot nu toe nog niet in alle gevallen het geval. Films en muziek mag je downloaden. Uploaden daarentegen niet. Download je met torrent, ben je strafbaar, download je met usenet, of met http, ben je legaal bezig.

Dat gaat enorme consequenties met zich meebrengen... Dat zou betekenen dat menig Nederlander erg veel misdaden ineens op z'n geweten heeft, en dat het percentage aan misdadigers in Nederland ineens misdadig hoog is.

En... dat niet alleen...

Kijk eens naar internet verbindingen. Wij hebben ons thuis aangemeld voor een full-duplex (uploaden is net zo snel als downloaden) glasvezel verbinding van 50 mbit. Glasvezel komt sowieso erg in opmars in Nederland. Stel dat downloaden strafbaar wordt.. wat heb je er dan nog aan?

Online gamen? Nope, kan ook met langzamere verbinding.

Een goede optie zou zijn om een game te kopen online, en dan te downloaden. Maar zeg zelf.. die heb je toch liever met hoesje, als je het dan toch koopt? Daarbij komt dat het in de winkel veelal goedkoper is dan online. Dat kan soms ècht €30,- schelen.

Vervolgens kopen particulieren geen glasvezel meer, of stappen ze over.. Immers: Wat heb je er dan nog aan?

Een andere issue:

Mediaplayers zijn in enorme opmars... Het heet een mediaplayer vanwege het feit dat het, jawel, media kan afspelen. Media houdt in dit geval in dat het XviD, DivX, MPEG4, H.264, etc kan afspelen.

En dàt zijn geripte (kopieën) van originele DVD's. Dat zou betekenen dat een Mediaplayer niet meer nuttig zou zijn, omdat het bedoeld is om \"illegaal\" spul af te spelen.

En nog maar eentje:

Uit onderzoek is gebleken dat downloaders meer muziek kopen dan niet downloaders.

Hoe dat komt is simpel te verklaren.. Downloaders komen meer muziek te luisteren, vinden bepaalde albums dusdanig het geldt waard dat men ze koopt. Zonder dat downloaden hadden veel mensen, waaronder ik, gèèn CD's gekocht.

Ik kan dit uit eigen ervaring ook zeggen dat dit ook voor games geldt. Ik heb geen hard bewijs, ik kan je wel vertellen dat ik ooit blind heb vertrouwd op de cover van een game. Hoppa, 50 euro voer de toonbank gesmeten, en game is een waardeloos stuk vuil. Nou, dan had je zeker wel gewild dat je het had gedownload.

Demo's van games is ook weinigzeggend. Mooi voorbeeld: De demo SWAT 4 was enorm gaaf. Het volledige spel zelf bevatte slechts 1 gaaf level, en dat was die uit de demo. Hoppa, weg geld. Weg goede humeur voor de eerst volgende 3 maanden.

Ik kan nog andere voorbeelden opnoemen, maar wat ik wil zeggen is dat Nederland, nee beter gezegd, Dhr. Tim Kuik doordraaft met z'n, licht verwoord, onprettige praktijken.

Als laatste voorbeeld wil ik nog iets zeggen over de beveiliging.. Deze zijn vaak gemakkelijk te omzeilen, of beter, die hoef je niet eens te omzeilen. Als je een villa hebt, zet je daar toch geen goedkoop slot op?

Wat ik een mooi alternatief vind, en waar ik erg over te spreken ben, is Steam. Dit is praktisch niet te kraken, en is ideaal. Zodra je een game koopt, wordt het serienummer aan je account gekoppeld. Als je dan ergens inlogt met je account, kan je het spel gewoon downloaden en spelen. Plus alle gegevens van je worden gesynchroniseerd. Èn je hoeft geen serienummers in te voeren met installeren.

Zo kan het dus ook!

Zo, een topic vol gespui, geklaag en gewee van Morpho... Maar ik vind dat gewoon te ver gaan. zorg voor een goed alternatief, en ga geen loze argumenten gooien.

Maar goed.. misschien overdrijf ik, misschien niet...

Wat is jouw mening? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik werd erg goed in vreemde talen dankzij al mijn pimsleur torrents puh2.gif

Helaas zijn laatst al m'n pimsleur-mp3's per ongeluk verwijderd (ik had alle talen die verkrijgbaar waren) en kan ik nu geen goede torrents meer vinden nosmile.gif

En ik heb het niet echt nodig, dus ik ga geen honderden euro's voor een taalcursus arabisch of swahili of spaans betalen. Vind het gewoon grappig om te leren.

Downloaden is goed voor mijn algemene ontwikkeling knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De andere topics zijn te oud, en er is meer nieuws onder de zon, dus open ik een nieuw topic.

Een goede optie zou zijn om een game te kopen online, en dan te downloaden. Maar zeg zelf.. die heb je toch liever met hoesje, als je het dan toch koopt? Daarbij komt dat het in de winkel
veelal
goedkoper is dan online. Dat kan soms ècht
euro.png
30,- schelen.

Ik hecht 0 waarde aan hoesjes en papieren handleidingen etc. Heb de laatste 10 jaar geen hoesje, doosje etc langer dan 10 seconden aangeraakt denk ik. De enige uitzondering die ik zie, is een collectors edition met extra's van je meest favoriete game ofzo, maar dan gaat het om de extra's en niet om het hoesje

Als je denk dat het online duurder is... Ken je Steam? Daar hoor ik veel goeds van, en ze hebben veel games legaal voor een paar Euro (de iets oudere games uiteraard), maar nieuwe zijn ook zeker niet duurder dan in de winkel. Deze kerst echt veel aanbiedingen met 66% of 80% korting

Quote:
Vervolgens kopen particulieren geen glasvezel meer, of stappen ze over.. Immers: Wat heb je er dan nog aan?

Films / TV kijken. Het komende decennium zal het einde van de tv zenders zoals we die nu kennen betekenen, in 2020 kijken we vrijwel alles via internet (gewone tv's zullen daar ook op aangesloten worden, zodat je oma nog gewoon naar lingo kan kijken zonder iets van de onderliggende techniek te weten)

Quote:

Uit
is gebleken dat downloaders meer muziek kopen dan niet downloaders.

Hoe dat komt is simpel te verklaren.. Downloaders komen meer muziek te luisteren, vinden bepaalde albums dusdanig het geldt waard dat men ze koopt. Zonder dat downloaden hadden veel mensen, waaronder ik, gèèn CD's gekocht.

gedeeltelijk mee eens. mijn muzieksmaak en kennis is honderdvoudig vergroot door het internet, maar daardoor heb ik ook minder waardering voor het CD format, ik ben zo gewend aan onbeperkte flexibiliteit in afluisteren via pc of ipod dat ik bijna nooit meer een cd opzet, en dus ook niet zoveel cd's meer koop

Quote:
Ik kan dit uit eigen ervaring ook zeggen dat dit ook voor games geldt. Ik heb geen hard bewijs, ik kan je wel vertellen dat ik ooit blind heb vertrouwd op de cover van een game. Hoppa, 50 euro voer de toonbank gesmeten, en game is een waardeloos stuk vuil. Nou, dan had je zeker wel gewild dat je het had gedownload.

ook mee eens, het valt me op hoeveel jongeren uit principe die games blijven kopen om de makers te steunen, vaak nadat ze het spel eerst gekopieerd hebben. Ook wordt de gamer steeds ouder, mensen boven de 30 gamen meer en meer, en hebben vaak voldoende budget om gewoon te kopen wat ze willen spelen.

Quote:
Ik kan nog andere voorbeelden opnoemen, maar wat ik wil zeggen is dat Nederland, nee beter gezegd, Dhr. Tim Kuik doordraaft met z'n, licht verwoord, onprettige praktijken.

Die leeft inderdaad in zijn eigen wereldje

Quote:
Maar goed.. misschien overdrijf ik, misschien niet...

Wat is jouw mening?
smile.gif

Ah ik zie dat je steam al kent......

Je hebt gelijk, kopiëren is niet tegen te houden en alleen daarom al is een gedoogbeleid (of legalisering) beter. Persoonlijk ben ik voor een algehele verandering van de copyright regels, die uit een andere eeuw stammen voor andere media. Die regels werken gewoon totaal niet meer.

Lang leve de piratenbaai.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik hecht 0 waarde aan hoesjes en papieren handleidingen etc. Heb de laatste 10 jaar geen hoesje, doosje etc langer dan 10 seconden aangeraakt denk ik. De enige uitzondering die ik zie, is een collectors edition met extra's van je meest favoriete game ofzo, maar dan gaat het om de extra's en niet om het hoesje

Ik wel. Als je een game wilt spelen, of een benchmark wil draaien, en je hebt het niet op je pc staan, heb ik geen zin om het opnieuw te moeten downloaden via Steam. Dan vind ik het wel makkelijk om iets fysieks te hebben.

Quote:
Als je denk dat het online duurder is... Ken je Steam? Daar hoor ik veel goeds van, en ze hebben veel games legaal voor een paar Euro (de iets oudere games uiteraard), maar nieuwe zijn ook zeker niet duurder dan in de winkel. Deze kerst echt veel aanbiedingen met 66% of 80% korting.

Klopt, 75% in dit geval. Ik heb (zie "Wat heb ik gekocht"-topic) Left 4 Dead 1 gekocht voor €8,-. Dat was goedkoop, en dan laat ik het ook niet liggen. Echter kost Call of Duty 4 nog steeds €50,-. en dat is absurd duur. Koop ik het liever in de winkel voor €30,-, mèt boekje.

Quote:
Films / TV kijken. Het komende decennium zal het einde van de tv zenders zoals we die nu kennen betekenen, in 2020 kijken we vrijwel alles via internet (gewone tv's zullen daar ook op aangesloten worden, zodat je oma nog gewoon naar lingo kan kijken zonder iets van de onderliggende techniek te weten)

Heb je bronnen? smile.gif Lijkt me interssant om te lezen namelijk. Ik denk zelf namelijk dat dat even op zich laat wachten. Blu-ray met 3D ondersteuning komt dit jaar uit. 'Niet lang' daarna zullen ook de zenders overgaan op 1080p, en vervolgens een enkele op 3D. En dan pas migratie naar de pc, vermoed ik. Er zijn nu al verschillende 3D TV's gemaakt, alleen pas in 2015 komen die dingen ècht op de markt.

Quote:
gedeeltelijk mee eens. mijn muzieksmaak en kennis is honderdvoudig vergroot door het internet, maar daardoor heb ik ook minder waardering voor het CD format, ik ben zo gewend aan onbeperkte flexibiliteit in afluisteren via pc of ipod dat ik bijna nooit meer een cd opzet, en dus ook niet zoveel cd's meer koop

True, dat herken ik. echter koop ik wel CD's van artiesten die het gewoon waard zijn om te kopen. Vervolgens liggen ze hier stof te verzamelen, omdat ik ze heel af en toe draai. Maar ik koop alleen CD's als ik ze ook erg goed vind. En de CD's die ik nu heb, heb ik dankzij het downloaden.

Quote:
ook mee eens, het valt me op hoeveel jongeren uit principe die games blijven kopen om de makers te steunen, vaak nadat ze het spel eerst gekopieerd hebben. Ook wordt de gamer steeds ouder, mensen boven de 30 gamen meer en meer, en hebben vaak voldoende budget om gewoon te kopen wat ze willen spelen.

Klopt. Games worden steeds realistischer, mooier, en veeleisender.

Veel games download ik. Als ik ze dan heb gespeeld heb ik vaak van.. leuk, maar geen €50,- waard. Als blijkt dat ik zoiets heb van.. nou, dat ga ik vaker spelen, of wil online spelen, dan koop ik die.

Maar ik heb hier bijvoorbeeld Legandary liggen, maar wat een waardeloos spel is dat. Zonde van je geld. En dat is gewoon naar als je er flink voor hebt moeten dokken.

Quote:

Die leeft inderdaad in zijn eigen wereldje

ik wil op zijn pc wel eens zoeken wat hij erop heeft staan. En o wee als hij Windows 7 OEM heeft, op een zelf gebouwde pc copper2.gif

Quote:

Ah ik zie dat je steam al kent......

smile.gif Yup

Quote:
Je hebt gelijk, kopiëren is niet tegen te houden en alleen daarom al is een gedoogbeleid (of legalisering) beter. Persoonlijk ben ik voor een algehele verandering van de copyright regels, die uit een andere eeuw stammen voor andere media. Die regels werken gewoon totaal niet meer.

Lang leve de piratenbaai.

Nee, dat klopt. Maar je zou bijvoorbeeld de Singleplayer gratis kunnen houden, en de multiplayer gedeelte betaald houden. Dàt is wel te beveiligen. Sloop dedicated servers eruit, en je houd geld en boze gamers over widegrin.gif

Maar je hebt iig geen last dat mensen je de game cracked op een server gaan draaien.

Ik zal eens zoeken waar dat staat, maar Valve (uitgever van oa. Left 4 Dead) zei ooit dat als je een game uitbrengt voor +/- €4,- per stuk, je meer verdient, dan als je ze verkoopt voor €50,- per stuk. Mensen doen niet moeilijk over een paar euro, wel over 5 tientjes.

Alleen de makers kunnen het niet waarderen dat hun bloed,zweet en tranen voor €4,- over de toonbank gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Philips, Sony, Samsung en Panasonic bouwen op hun nieuwe tv modellen de internetfuncties standaard in in het tv menu. Op deze manier kun je met een druk op je afstandsbediening filmpjes bekijken van YouTube of foto’s van Flickr."

Dit is uiteraard pas het begin en een klein voorbeeldje, daarom had ik het ook over komende 10 jaar. Als de techniek mainstream wordt, dan komt vanzelf ook een aanbod in voldoende kwaliteit.

Een belangrijk verschil gaat worden: We gaan alles kijken wanneer wij dat willen, en niet wanneer een omroep toevallig iets uitzendt. Je ziet dat al aan de populariteit van uitzending gemist e.d. Dat model gaat norm worden en niet meer uitzondering. De enige dingen die live belangrijk gaan blijven zijn als sportwedstrijden en nieuws. Series en soaps hoef je dan niet meer op vaste tijden te bekijken, al zullen veel mensen dat uit gewoonte wel blijven doen, maar minder strak. 20:30 mag ook 21:15 worden als jou dat een keer beter uitkomt.

Ik heb sowieso het idee dat tv steeds meer iets is voor hele jonge kinderen en hele oude mensen, en dat iedereen daartussen er steeds minder interesse in heeft, geen tijd of richten zich meer op games en internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van gamen ken ik niets, maar muziek? Ach, alsof het onmogelijk is om goede muziek te leren kennen zonder daarvoor het illegale pad op te gaan... Moet je dan echt alles binnen kunnen krijgen met een paar klikjes? Wat voor idioot verwende generatie zijn we toch, onze ouders hadden niet eens internet maar ze luisterden ook muziek hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Van gamen ken ik niets, maar muziek? Ach, alsof het onmogelijk is om goede muziek te leren kennen zonder daarvoor het illegale pad op te gaan... Moet je dan echt alles binnen kunnen krijgen met een paar klikjes? Wat voor idioot verwende generatie zijn we toch, onze ouders hadden niet eens internet maar ze luisterden ook muziek hoor.

Maar zeer beperkt ivm onze generatie. Een ipod is nu eenmaal een beter apparaat dan een cassette walkman, en zelfs die hadden mijn ouders vroeger niet, die moesten het doen met radio en platenspeler.

En je kan ook miljoenen mp3tjes kopen als je het ongepast vind om ze te kopiëren. Ik zelf zie overigens geen enkel moreel bezwaar bij het downloaden van oude muziek, ik denk dat de wereld er beter van wordt en niet slechter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf niet zo veel met downloaden, maar ik kan me voorstellen dat je kan discussiëren over de wenselijkheid van een verbod, er zijn vast ook voordelen verbonden aan downloaden. Ik word gewoon een beetje moe van mensen die doen alsof zo'n verbod het einde van de wereld is ofzo en alsof het zonder illegale downloads plots onmogelijk is om nog leuke muziek te leren kennen.

Nuja, bij ons was het dacht ik toch al verboden, maar of dat veel mensen tegenhoudt... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het volledig eens met morphogenesis, en ik vind het idee dat Dubito opperde ook een stuk beter dan waar we nu mee bezig zijn. De huidige copyrightwet werkt gewoon niet meer. Er moeten grondige hervormingen komen met genoeg legale goedkope downloadalternatieven. De huidige ontwikkelingen als usenet en bittorrent is alleen maar ontstaan omdat de entertainment industrie zich totaal niet bezig heeft gehouden met de wensen van de consument. De enige legale downloadshop die ik nu ken is van Itunes, en daar hebben ze ook verschrikkelijk veel van mijn smaak niét, en aangezien ik wel muziek wil leren kennen en luisteren download ik. Mede daardoor heb ik dit jaar al veel meer cd's gekocht dan dat ik me eigenlijk kon veroorloven.

Maar voor games geldt hetzelfde, ik zou op dit moment nooit zo into gamen geweest zijn als ik de games niet eerst kon downloaden. Ik heb gewoonweg het geld niet om een game van 50 euro te kopen en vervolgens van een koude kermis thuis te komen. Dankzij het downloaden van games ben ik nu bijvoorbeeld aan het sparen voor Dragon Age Origins, en ik wacht met smart tot super mario galaxy 2 uitkomt, en de eerste versie in de uitverkoop komt. Tegen die tijd heb ik nummer één allang uitgespeeld, maar ik koop het omdat ik de makers wil steunen. De crappy spellen download ik, speel ik drie levels van en gooi ik dan weer weg. Zonde als ik daarvoor 50 euro neertel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Copyright is iets wat eigenlijk helemaal niet zou oud is. Vroeger, bijv. de middeleeuwen, bestond het niet echt. Het is pas echt opgekomen toen kopiëren zo makkelijk werd. Toen kwam het namelijk dat broodwinning op het spel stond.

Sinds de digitale tijd opgekomen is, is dit probleem er alleen maar erger op geworden. Iets wat je maakt is zo bij miljoenen terecht zonder je maar een cent ervoor gekregen hebt.

Nu heb je aan de andere kant het probleem van hoe ver je er mee wilt gaan. Voor de wetenschap zou het een ramp zijn als je voor elke voetnoot een smak geld moet betalen. Daarbij staat elk nieuw 'iets' weer op de schouders van iets ouders. En hoe lang is iets dan eigendom?

Nu gun ik de bedenkers/makers hun verdiensten, maar wat je ook veel hebt is dat vooral grote instanties er met het geld vandoor gaan. Dat is vooral kwalijk in de platenindustrie. De artiest ziet zelf vaak niet zoveel geld terug dan de koper er aan uitgeeft.

Vervolgens is er ook iets vaags met dat eigendomsrecht. Als ik een dvd koop die ik een tekst staan dat ik dat ding helemaal niet gekocht heb en dan een waslijst van zaken wat ik er niet mee mag, zoals uitlenen aan vrienden of er buiten huiselijke kring aan mensen laten zien.

Dan is toch al de vraag in hoever je moet gaan. Mag ik bijvoorbeeld een kopie maken van een artikel dat ik voor mijn studie wil gebruiken? Mag ik met een videoband of cassettebandje iets van de tv of radio opnemen? En hoe zit het dan met mijn illegale star-trek dvd’s? Die dingen kosten klauwen met geld maar zijn gewoon op de tv verschenen, ik had ze ook op videoband kunnen zetten (wat ik ook wel gedaan heb trouwens).

Persoonlijk download ik best veel. Wat ik heb zou ik voor een groot deel als ik het niet gratis zou kunnen krijgen ook helemaal niet eens willen hebben. Toch koop ik ook nog steeds cd’s, dvd’s en boeken. Vaak als ik er dus wel geld voor over heb. Zo had ik een muziekalbum op mp3 waar ik erg veel naar luisterde en me ook bleef boeien, dus besloot ik die te kopen. Ik zie mezelf ook niet snel met boeken stoppen as die ebook readers een beetje beschikbaar komen.

Ik vind enerzijds dat mensen die iets maken daar wel wat voor terug mogen zien, anderzijds vind ik ook dat er wel een beetje relax mee om mag worden gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we natuurlijk wel eerlijk zijn: we hebben het hier niet over eerste levensbehoeften. Muziek, games en film zijn luxe-artikelen, zaken waar mensen voor leven, maar waar ze ook zonder mee kunnen leven. Vroeger had men inderdaad niet zo gemakkelijk zoveel muziek voorhanden, men luisterde dan ook minder soorten muziek, maar is meer keuze per se beter? Dat lijkt mij een typisch verwende westerse insteek, maar hoeveel kerkvaders en heiligen hebben wel niet gewaarschuwd tegen overdaad en materialisme?

Vroeger had je ook maar drie televisiezenders, nu hebben we er honderden, maar de kwaliteit is er echt niet zo op vooruit gegaan. Ook was voor veel mensen een nieuwe elpee kopen een heel ritueel, wat met veel voorzichtigheid gepaard ging. Zo'n elpee en later cassettebandje ging dan ook lang mee, werd vaak beluisterd en werd dus niet na drie keer luisteren achteloos in een hoek gegooid. Men had minder, maar luisterde volgens mij er wel intensiever naar.

Zelf heb ik dat ook ervaren toen ik nog gamede. Ik had mijn Master System en later Megadrive en bijna elk spel dat ik kocht speelde ik grijs. Ik kocht misschien maar één spel in de maand of zo, puur op zicht, en moest en zou het spel uitspelen. Later, op mijn PC, had ik op een gegeven moment héél veel games erop staan, maar speelde ik er veel minder intensief mee. Een spel uitspelen deed ik veel minder gauw en sommige spellen raakte ik nauwelijks nog aan. Einde gamesperiode dus bij mij.

We willen steeds meer, steeds sneller en als men daar niet dadelijk niet in kan voldoen, dan schipperen we wel met de wet en de moraal. Want we móéten en zúllen onze zin krijgen, hoe dan ook. Nu kun je discussieren over de auteursrechten en de omgang ermee en nu kun je discussiëren over Brein, de overheid en de platenindustrie. Maar vraag je je dan ook weleens af of je misschien zo wel niet érg gebonden bent aan de wereld, als je per se alles moet hebben wat je wilt en op bedenkelijke wijze risico's wilt vermijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

om eerlijk te zijn download ik ook gratis van verschillende sites, maar films die ik leuk vind of cd/ games koop ik gewoon. ik wil ze dan graag orgineel. (soort verzameling) andere onbekende films enz. dowload ik eerst en bekijk ze. als ik ze stoer genoeg vind kijk ik bij bol.com enz. als ze te duur zijn (laat dan maar) maar als ze een goede prijs hebben bestel ik hem.

dat doe ik... ik brand ook wel eens iets van gratis downloads maar dat zijn dan een paar nummer die ik nodig heb voor iemand anders.

ik wil dus niet dat het illegaal word!!!!

dat is mijn mening

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelf heb ik dat ook ervaren toen ik nog gamede. Ik had mijn Master System en later Megadrive en bijna elk spel dat ik kocht speelde ik grijs. Ik kocht misschien maar één spel in de maand of zo, puur op zicht, en moest en zou het spel uitspelen. Later, op mijn PC, had ik op een gegeven moment héél veel games erop staan, maar speelde ik er veel minder intensief mee. Een spel uitspelen deed ik veel minder gauw en sommige spellen raakte ik nauwelijks nog aan. Einde gamesperiode dus bij mij.

Je leeftijd lijkt me in dit geval toch een belangrijke(re) reden. Je bent volwassen en niet meer zo in de ban van zo'n game als toen je kind was. Overdaad doet inderdaad verveling ontstaan, maar een kind van nu met oneindige keuze aan spellen is ook veel meer gefocust op 1 spel dan een volwassene van nu met maar een handjevol spellen. Hoort bij de leeftijd.

Quote:
We willen steeds meer, steeds sneller en als men daar niet dadelijk niet in kan voldoen, dan schipperen we wel met de wet en de moraal. Want we móéten en zúllen onze zin krijgen, hoe dan ook. Nu kun je discussieren over de auteursrechten en de omgang ermee en nu kun je discussiëren over Brein, de overheid en de platenindustrie. Maar vraag je je dan ook weleens af of je misschien zo wel niet érg gebonden bent aan de wereld, als je per se alles moet hebben wat je wilt en op bedenkelijke wijze risico's wilt vermijden.

Ik merk bij mezelf dat ik juist helemaal niet meer en meer wil, maar eerder minder en minder. Maar wat ik dan wil, is wel datgene met de meeste kwaliteit (persoonlijke mening) Ik kijk bv nauwelijks tv, en als ik kijk vaak bbc omdat ik die vele malen beter vind dan nl tv. Ik download dan ook graag BBC uitzendingen omdat ik nu eenmaal niet alles kan zien, ik heb niet alle BBC zenders op de kabel.

Ik luister ook nog steeds een lange tijd naar dezelfde muziek, mijn mp3 speler heeft vaak maandenlang dezelfde tracks erop en die gebruik ik toch wel 4-5 dagen in de week. Zolang er maar een beetje variatie is vind ik het helemaal niet erg om de boel 'grijs te draaien'

[terzijde, ik ben erg benieuwd wat iemand die mijn mp3 speler vind en beluistert zal denken. Redelijk bizarre combo. Zo staat er op dit moment op:

1 map met 50 klassieke stukken, heel uiteenlopend.

1 map met KLF

1 map met Rammstein

1 map met jaren 80 Italo Disco

1 map met Roy Orbison

1 map met Ennio Morricone

1 map met 20 nummers radio 2 top 2000]

1 map met Beach Boys

Weet je, een mens hoeft helemaal niet zoveel. Stel ik kon nu met 1 muisklik alle bioscoopfilms van de afgelopen 50 jaar op mijn pc tje hebben. Zou ik daar blij van worden? Niet echt. Ik heb totaal geen behoefte aan zoiets. In de praktijk heeft iedereen maar een beperkte hoeveelheid tijd voor zulke dingen en ook een beperkte hoevelheid interesse. Je hebt mensen die wat meer aan mediavermaak doen dan anderen, maar niemand heeft behoefte aan een oneindig aanbod.

Een leuke film die ook commercieel waarde heeft voor de makers, die kijk ik toch wel in de bioscoop. Downloaden is voor mij vooral van meerwaarde voor andere dingen. BV natuurdocumentaires die ik anders nooit gevonden zou hebben. Reisverhalen, geschiedenis, films over wetenschap. Ik beweer niet dat ik nooit eens iets anders download, ik ben ook maar een mens en hou ook wel eens van meisjes-met-geen-kleren-aan-in-interessante-poses of een seizoen van de Simpsons. Maar die kan je ook gewoon in de winkel krijgen, en dus die andere dingen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Weet je waar ik me zò pissig om maak boosrood.gif

Ik heb een bluetooth dongle, en die heeft uiteraard drivers nodig, omdat die lui bij IVT bepaalde functies hebben uitgeschakeld, om drivers te gebruiken van Windows.

Maar nu koop je een dongle, en moet je verdorie de drivers kopen!!!

Zijn ze helemaal besodemieterd!

En dit zijn die gevalletjes waar een piraten baai, of een binary search erg van pas komen.

En een licentie kost E20,- maar ik koop het gewoon uit principe niet. Ik koop gewoon een andere, aangezien een "tijdelijke" niet werkt hiero.

Anyway, weer een extra reden om te downloaden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Muziek downloaden doe ik nauwelijks meer. Ik huur gewoon cd's bij muziekweb en rip die geheel legaal.

Op dit moment download ik wel series die ik al gezien heb (Star Trek Voyager, Joan of Arcadia, Dead Like Me, Pushing Daisies) maar toen niet heb opgenomen. Nu wil ik ze nog een keertje zien. Een soort 'uitzending gemist' dus knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Even een leuk plaatje:

gxzevw.jpg

En hoe waar is dat. biggrin.gif

Ik heb de redenen is op een rijtje gezet, waarom mensen downloaden. (los van het feit of het goed is, ja of nee)

Goedkoop

Indirecte zekerheid dat het werkt

Weten wat je koopt

Geen reclame

Geen beveiliging servers die eruit liggen

Geen rondslingerende DVD's

Betere support (Geen flauwekul! Wanneer er een versie niet werkt, staat geganrandeerd 24 uur later een werkende versie online. Bij uitgevers kan dit zo 2-3 dagen duren hamer.gif)

Je kan in je luie stoel blijven zitten.

Maar ook redenen om toch te kopen:

Je steunt de makers\ontwikkelaars\producenten om meer goed spul te maken

Hoesjes, en extra info

Dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even voor de duidelijkheid:

Ik probeer het niet goed te praten, dat downloaden. De laatste tijd koop ik steeds meer.

Alleen als ze aan bovenstaande punten nu eens wat gingen doen, in plaats van elke burger die een MP3'tje download een crimineel maken, dan wordt iedereen een stuk blijer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben de laatste tijd behoorlijk verslingerd aan het kijken van films, en met name Japanse film. Echter er is soms een probleem: de DVD is niet te koop in Nederland. Geen probleem om een DVD in het buitenland te bestellen, ik heb niets tegen Engelse ondertiteling. Maar soms kom je alleen maar regio 1 DVD's tegen. Of soms is er niet eens een versie met Engelse ondertiteling. Ja, dan moet men niet raar opkijken dat ik dan een versie met fansubs ga downloaden.

Films die ik echt geweldig vind, die koop ik. Maar ook hier geldt dat ik ze over het algemeen eerst download. Er zijn soms uitzonderingen, zo heb ik laatst op grond van één film (Dolls) twee DVD boxen gekocht met in totaal 10 films van Kitano Takeshi. Ik heb er geen spijt van, al moet ik zeggen dat die ene film, Dolls dus, flink boven de andere films uitstak. Een andere keer stond ik op het punt voor erg veel geld een Japanse film met Engelse ondertiteling uit het buitenland te kopen, totdat ik toch een downloadbare versie heb gevonden. En die film viel zwaar tegen! Had ik daar bijna 50 euro voor neergelegd. Dan ben je wel blij dat er iets als internet bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik download vrij veel films, muziek en series, maar ik koop tegelijkertijd ook vrij veel. Ik vind dat een rechtvaardiging. Organisaties als Brein, BAF en Buma/Stemra lopen hopeloos achter trouwens, maar dat terzijde. Goed ook dat GroenLinks het recht op downloaden in het verkiezingsprogramma heeft gezet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben de laatste tijd behoorlijk verslingerd aan het kijken van films, en met name Japanse film. Echter er is soms een probleem: de DVD is niet te koop in Nederland. Geen probleem om een DVD in het buitenland te bestellen, ik heb niets tegen Engelse ondertiteling. Maar soms kom je alleen maar regio 1 DVD's tegen. Of soms is er niet eens een versie met Engelse ondertiteling. Ja, dan moet men niet raar opkijken dat ik dan een versie met fansubs ga downloaden.

Films die ik echt geweldig vind, die koop ik. Maar ook hier geldt dat ik ze over het algemeen eerst download. Er zijn soms uitzonderingen, zo heb ik laatst op grond van één film (Dolls) twee DVD boxen gekocht met in totaal 10 films van Kitano Takeshi. Ik heb er geen spijt van, al moet ik zeggen dat die ene film, Dolls dus, flink boven de andere films uitstak. Een andere keer stond ik op het punt voor erg veel geld een Japanse film met Engelse ondertiteling uit het buitenland te kopen, totdat ik toch een downloadbare versie heb gevonden. En die film viel zwaar tegen! Had ik daar bijna 50 euro voor neergelegd. Dan ben je wel blij dat er iets als internet bestaat.

Regio vrije speler kopen of regio vrij maken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid