Spring naar bijdragen

niet blij met wederkomst


Aanbevolen berichten

Alles is volbracht, en je hoeft nog maar eeuwig. Of dat nu harp spelend op een wolk of brandend in een poel van zwavel is, is slechts gemier over de details, de echte nachtmerrie is wat mij betreft eeuwig leven. Gelukkig overweeg ik die mogelijkheid nog zelden, maar af en toe dringen zich de "wat als vragen op".

Eeuwig niets is karig, maar het is een grote vooruitgang op eeuwig bij bewustzijn zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Alles is volbracht,

yes.gif

Quote:

en je hoeft nog maar eeuwig. Of dat nu harp spelend op een wolk of brandend in een poel van zwavel is, is slechts gemier over de details, de echte nachtmerrie is wat mij betreft eeuwig leven. Gelukkig overweeg ik die mogelijkheid nog zelden, maar af en toe dringen zich de "wat als vragen op".

Eeuwig niets is karig, maar het is een grote vooruitgang op eeuwig bij bewustzijn zijn.

Dat is ook de angst, wat als ik het eeuwige leven krijg, bevalt het me daar dan wel? Ik ben bijvoorbeeld erg op mijn privacy gesteld en hoe zal het daar zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk niet dat het exclusief is, elke christen zou zo in de wereld moeten staan, maar als je het besluit hebt genomen om bewust je hele leven aan God te wijden, dan ben je er meer bewust van dan gemiddeld, het is je diepste wens om volledig God toegewijd te zijn en je bent bewust bezig om "los te laten", wat niet meer betekent dat je niet betrokken bent bij de mensen en de wereld, maar je bent bewuster bezig met in de wereld zijn ipv van de wereld te zijn.

Dat begrijp ik. Het heeft alleen niet zo heel veel te maken met 'de eeuwigheid'. Wat jij omschrijft is de invulling van het aardse leven.

Ik zie daar een significant verschil waarbij de 'gewone' gelovige in eerste instantie wordt uitgesloten van het eeuwige, omdat dit (volgens de redenatie die jij geeft nav Pius' opmerking) exclusief zou zijn voor 'geestelijken' (wat in dit geval betekent: mensen die hun leven op een geestelijke manier indelen).

Ik volg hierin liever de redenatie van Morpho. Volgens Joh 3:16 is voor een ieder die in hem gelooft (en ja, ik besef dat dat wat ongenuanceerd is) de eeuwigheid weggelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De wederkomst zou volgens mij geen feestelijke aangelegenheid worden.

Mat 16,27

Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een ieder vergelden naar zijn doen.

Dit is juist een heerlijke tekst met een belofte. Jezus Christus zal iedereen vergelden naar wat hij/zij doet. Als je de wil van God hebt gedaan, zal je daarvoor je loon van Hem ontvangen.

Matth. 25

19 En na lange tijd kwam de heer van die slaven en hield afrekening met hen.

20 En die de vijf talenten ontvangen had, trad toe en bracht nog vijf talenten bovendien, zeggende: Heer, vijf talenten hebt gij mij toevertrouwd: zie, ik heb er vijf talenten bij verdiend.

21 Zijn heer zeide tot hem. Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer.

22 Die met de twee talenten trad ook toe en zeide: Heer, twee talenten hebt gij mij toevertrouwd; zie, ik heb er twee talenten bij verdiend.

23 Zijn heer zeide tot hem: Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat begrijp ik. Het heeft alleen niet zo heel veel te maken met 'de eeuwigheid'. Wat jij omschrijft is de invulling van het aardse leven.

Ik zie daar een significant verschil waarbij de 'gewone' gelovige in eerste instantie wordt uitgesloten van het eeuwige, omdat dit (volgens de redenatie die jij geeft nav Pius' opmerking) exclusief zou zijn voor 'geestelijken' (wat in dit geval betekent: mensen die hun leven op een geestelijke manier indelen).

Ik volg hierin liever de redenatie van Morpho. Volgens Joh 3:16 is voor
een ieder die in hem gelooft
(en ja, ik besef dat dat wat ongenuanceerd is) de eeuwigheid weggelegd.

weggelegd, ja dat wel, maar of dat een directe weg is of een omweg...en geestelijken zijn ook niet verzekerd het ligt er toch echt aan hoe ze invullign geven aanhun geestelijk leven. Is het vorm of is het inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het idee dat we niet weten wanneer Hij terug zal komen maakt me bang, omdat ik me er niet

op kan voorbereiden

Ik geloof dat mensen zich er wel op kunnen voorbereiden, want de Bijbel roept gelovigen juist op om erop voor te bereiden, zodat mensen dan niet bang hoeven te zijn voor Zijn komst.

Quote:
Matth. 25

1 Dan zal het Koninkrijk der hemelen vergeleken worden met tien maagden, die haar lampen namen en uittrokken, de bruidegom tegemoet.

2 En vijf van haar waren dwaas en vijf waren wijs.

3 Want de dwaze namen haar lampen mede, maar geen olie;

4 doch de wijze namen olie in haar kruiken, met haar lampen.

5 Terwijl de bruidegom uitbleef, werden zij allen slaperig en sliepen in.

6 En midden in de nacht klonk een geroep: De bruidegom, zie, gaat uit hem tegemoet!

7 Toen stonden al die maagden op en brachten haar lampen in orde.

8 En de dwaze zeiden tot de wijze: Geeft ons van uw olie, want onze lampen gaan uit.

9 Maar de wijze antwoordden en zeiden: Neen, er mocht niet genoeg zijn voor ons en voor u; gaat liever naar de verkopers en koopt voor uzelf.

10 Doch terwijl ze heengingen om te kopen, kwam de bruidegom, en die gereed waren, gingen met hem de bruiloftszaal binnen, en de deur werd gesloten.

11 Later kwamen ook de andere maagden en zeiden: Heer, heer, doe ons open!

12 Maar hij antwoordde en zeide: Voorwaar, ik zeg u, ik ken u niet.

13 Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Johannes 3:16 de tekst over het vergelden naar ieders daden aanvult.

Je krijgt nu nog de gelegenheid om in Jezus te geloven, zodat je straks op de dag van het oordeel niet verderft, zoals de Statenvertaling dat zo mooi zegt.

Ik denk ook dat als het zover is, dat de wereld zo in de shit zit, dat plannen als een opleiding, trouwen, huisje, boompje, beestje volkomen onzinnig zijn geworden. Wat dacht je van het steeds sterker wordende antichristelijke denken in Nederland? Wat als Nederland straks op de kaart van Open Doors staat (ter verduidelijking: Open Doors ondersteunt vervolgde christenen en geeft jaarlijks op een wereldkaart aan in welke landen christenen worden vervolgd)? Als je daardoor van elke zich respecterende opleiding wordt geweerd vanwege je geloof? Dat het belangrijkste plan voor christenen is hoe ze kunnen overleven?

We hebben het hier in Nederland nog veel te goed. Het is logisch dat je nog lang niet verlangt naar Jezus' wederkomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het punt is dat we ons absoluut geen beeld kunnen vormen van hoe de hemel of het eeuwige leven eruit ziet. En dan zijn de aantrekkelijkheden van dit leven een stuk dichterbij dan een onvoorstelbare toekomst. Dus het is niet zo raar dat we wat reserves hebben bij de terugkomst. Maar als ik me er iets bij voor probeer te stellen dan denk ik dat we gewoon weer de nieuwe aarde gaan bewerken zonder haar uit te putten zoals we dat nu doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar als ik me er iets bij voor probeer te stellen dan denk ik dat we gewoon weer de nieuwe aarde gaan bewerken zonder haar uit te putten zoals we dat nu doen.

Dat denk ik ook, want dat was Gods bedoeling met de mensheid vanaf het begin (hoewel pas na de zondeval(?)).

Of ik tegen de wederkomst op zie? Nee eigenlijk niet. Hoewel ik de ene dag meer uitkijk naar de wederkomst dan de andere dag natuurlijk.

Ik ga er van uit dat het alleen maar beter gaat worden, dus waarom zou ik me er druk om maken? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

t maakt me niet zoveel uit.. je denkt op de dag zelf toch geen moment meer aan wat je nog had willen doen op aarde en daarna ook niet meer.. dus what's the point om je er nu druk over te maken. Je zal geen teleurstelling voelen, en op dit moment weet je toch niet of het ooit gaat komen als je nog leeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar als ik me er iets bij voor probeer te stellen dan denk ik dat we gewoon weer de nieuwe aarde gaan bewerken zonder haar uit te putten zoals we dat nu doen.

Inderdaad. En in volkomen rust, vrede, blijdschap, gezondheid, rijkdom, vrijheid, bescherming enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich wel gewenst, daar moet ik me uiteindelijk bij neerleggen. Maar vóór de wederkomst wil ik graag nog massa's mensen overtuigen om met mij mee te gaan het eeuwige leven in smile.gif

En de hele wereld zal ook bereikt moeten zijn met het evangelie vóór Zijn terugkomst, dus misschien is er nog wat tijd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die mening die mag je hebben. Anderzijds is het mijn mening dat jij een eigen private bijbel interpretatie er op na houdt door teksten compleet los gerukt van de context en een bijbel compleet los gerukt uit een twee duizend jaar oude christelijke traditie te gebruiken en die als volstrekte leek zijnde van enige waarde te achten.

Tja, ik kan daar helemaal niets mee. Geen wonder dat je tot nogal, euh, vreemde interpretaties aan komt waar geen touw aan vast te knopen valt. Maar doorgaans trekken mensen door loop van tijd wel bij zodra ze hun beperkingen zelf ondervinden, of komen in nog merkwaardiger vaarwater terecht.

Het mag bijna geen toeval heten dat het altijd weer christenen zijn die het letterlijk lezen van Mat 16,28 een merkwaardige interpretatie vinden. Toch blaf je bij de verkeerde boom, want ik heb de Bijbel niet geschreven, het spijt me. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Pius, ik zou graag ingaan op je stelling over wat 'geloven' nu is en wanneer je dus, technisch gezien 'recht' zou hebben op de eeuwigheid, maar dat zou offtopic zijn..

Als voorzetje zou je dat topic over 'brandende liefde' van mij nog wel eens op kunnen zoeken. Dat zegt er veel over, over hoe ik daar in sta.

Quote:
Waar ik wél benieuwd naar ben is je stelling dat je als monnik al met 1 been in de eeuwigheid staat. Waarom is dit expliciet, of misschien moet ik zeggen 'exclusief' als monnik en niet als christen in het algemeen?

Wel, dat vind ik eigenlijk best een goeie; het geldt ook voor iedereen, wat voor roeping je ook hebt. Of dat zou eigenlijk wel zo moeten zijn. Iedereen wordt opgeroepen z'n leven te geven voor Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wel, dat vind ik eigenlijk best een goeie; het geldt ook voor iedereen, wat voor roeping je ook hebt. Of dat zou eigenlijk wel zo moeten zijn. Iedereen wordt opgeroepen z'n leven te geven voor Hem.

yes.gif

Ik zie mijzelf ook alleen maar als iemand die hier tijdelijk is en ik heb hier weinig te zoeken. Ik ben maar een reiziger die hier op doorreis is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op de vorige pagina zei ik:

We hebben het hier in Nederland nog veel te goed. Het is logisch dat je nog lang niet verlangt naar Jezus' wederkomst.

Toch?

Wat voor beeld heb jij van de wederkomst? Denk je dat het een mooie gebeurtenis wordt of een vreselijke? Dat hangt denk ik nauw samen met hoe iemand er tegenaan kijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op de vorige pagina zei ik:

We hebben het hier in Nederland nog veel te goed. Het is logisch dat je nog lang niet verlangt naar Jezus' wederkomst.

Toch?

Natuurlijk moeten we gans de wereldbevolking in ogenschouw nemen,niet alleen ons eigen leventje.

Hoe zouden we ons voelen in een door oorlog geteisterd land?

Wanneer we geen voedsel of water hebben om onze eigen kinderen te verzorgen?

Wanneer iemand van ons gezin ,het slachtoffer is geweest van een brutale overval?

Wanneer gans onze familie door een natuurramp van de kaart is geveegd?

Wanneer verschillende van onze familieleden stervende zijn van een gasramp of kernramp van 10j geleden?

Wanneer we zelf met een bepaald gebrek geboren zijn?

enz

enz ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid