Spring naar bijdragen

niet blij met wederkomst


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Natuurlijk moeten we gans de wereldbevolking in ogenschouw nemen,niet alleen ons eigen leventje.

Hoe zouden we ons voelen in een door oorlog geteisterd land?

Wanneer we geen voedsel of water hebben om onze eigen kinderen te verzorgen?

Wanneer iemand van ons gezin ,het slachtoffer is geweest van een brutale overval?

Wanneer gans onze familie door een natuurramp van de kaart is geveegd?

Wanneer verschillende van onze familieleden stervende zijn van een gasramp of kernramp van 10j geleden?

Wanneer we zelf met een bepaald gebrek geboren zijn?

enz

enz ...

Ik denk dat we ons zo als Job zouden voelen, wat denkt u? Doch bent u niet bereid om Job gelijk te geven toen hij het kwaad dat hem overkwam op conto van God schreef en dan heeft u volgens mij nog niet ervaren wat echte tegenslag is. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dat je een ander topic moet zoeken als je hier verder over wil discussiëren, maar het slaat natuurlijk nergens op om het kwaad niet toe te schrijven aan God als er weinig kwaad is en het kwaad wel toe te schrijven aan God als er veel kwaad is. Naarmate de druk in het leven toeneemt, zou je dan steeds meer God de schuld geven. Dat slaat natuurlijk nergens op. Óf de duivel is onder alle omstandigheden de bron van het kwaad, óf God. Het antwoord is dat de duivel dat is. Ik denk dat je het best hier kan reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb het idee dat ik ook echt niet klaar ben voor als Jezus terug komt. Wat als ik op dit moment geoordeelt zou moeten worden? Dan ben ik bang toch te licht bevonden te worden...

Herkenbaar. Toch verlang ik er wel naar, naar de wederkomst. Maar ik heb wel zo mijn twijfels bij de vraag of de wederkomst voor mij als individu wel zo gunstig gaat zijn. Echter an sich is het, als ik mijn egocentrisme zeg maar loslaat, gewoon een mooi en verlangenswaardig iets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In deze adventstijd bidt een ieder die het getijdengebed onderhoudt dagelijks om Jezus' komst. Men bidt dat Hij het kwaad mag verdrijven en zijn Volk te hulp mag schieten. In de week vóór de eerste adventszondag huivert men echter bij de "dag des oordeels, dag des Heren" en bidt men dat Jezus hen wil ontzien als de schrikwekkende toorn over de aarde uitgegoten wordt. Advent is dus niet eens zozeer de voorbereiding op het Kerstfeest, maar de verwachting van zijn komst op aarde.

We weten dat elk lijden in de wereld niets is vergeleken met Gods wraak straks, die het kwaad zal vergelden. Maar we weten ook dat Gods barmhartigheid duizend maal groter is dan zijn toorn en dat Hij niet wil dat één van zijn schapen verloren gaat. Aan Hem zal het dus niet liggen. Die spanning tussen vrees en berusting geeft zo reliëf aan het geloofsleven. Maar uiteindelijk zal de liefde de leidraad moeten blijven in het leven, ook als je die Dag vreest.

Alle vreugden en alle bijzondere ervaringen vallen in het niets vergeleken met de Eeuwige Zaligheid waaraan wij deel mogen nemen, als we nu in doen en laten, woord en gedachte Christus navolgen. Niet enkel belijden, maar ook doen dus. Elke bijzondere ervaring in de wereld gaat snel weer voorbij, om plaats te maken voor de beslommeringen die erbij horen. Wat eerst nieuw is, wordt dan weer gewoon en dan wil je wéér iets nieuws. Wie dat najaagt, zal nooit innerlijke vrede vinden.

Maar de vereniging met God, het voor altijd zien van zijn Gelaat, dat gaat nooit voorbij en laat de mens delen in de goddelijke Natuur. Wie vreest niet voldoende te kunnen leven voor het sterven, houdt er nog teveel aan vast. Alleen door het loslaten, door het verliezen, zul je het ware leven hervinden en zal je hart niets anders meer willen dan vurig samensmelten met het Heilig Hart. Een samensmelten dat in dit leven al kan aanvangen. De kunst is dus om te verlangen naar wat je al hebt en daar vreugde uit putten, en niet te verlangen naar wat je niet hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat voor beeld heb jij van de wederkomst? Denk je dat het een mooie gebeurtenis wordt of een vreselijke? Dat hangt denk ik nauw samen met hoe iemand er tegenaan kijkt.

Hoe ik de wederkomst zie? Ik sluit me helemaal aan bij de laatste post van Robert F., al zou ik het minder formeel hebben verwoord. Toch wel heel mooi zoals hij dat doet en ook passend bij het onderwerp.

Jezus' wederkomst blijft me met diep ontzag vervullen. Heerlijk en verschrikkelijk tegelijk als je bedenkt dat je je geloof mag vervangen voor aanschouwen en als je bedenkt dat Johannes als dood aan Jezus' voeten viel, toen hij Hem op Patmos zag (Openbaringen 1).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maarreh, Topic Starter Nath, ben je nog steeds niet blij met het idee dat Jezus weer terugkomt? Of heb je misschien een dubbel gevoel? Overheerst dan nog steeds de negatieve kant, of kan je door deze forum ook de positieve kant zien? Dat laatste hoop ik wel, want blijkbaar zit je er mee dat je eigenlijk zo negatief denkt over iets waar je als christen zo ongeveer van uit je dak moet kunnen gaan. JEZUS ZIEN!!!!!! EINDELIJK!!! Daar kan geen 'Zie ginds komt de stoomboot' tegenop!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik weet niet of iemand dit herkent, maar soms word ik echt niet vrolijk van de wederkomst.

Iedereen zegt dat we nu al in de eindtijd leven en dat Jezus dus snel terug zal komen.

Bij die gedachte kan ik soms erg verdrietig worden. Als er in de kerk gezegd wordt dat men

hoopt dat Jezus snel terug komt, dan denk ik soms
Oh, ik hoop het niet
. Ik vind het

best erg dat ik dat dan denk, maar ik kan er niet zo veel aan doen.

Het idee dat we niet weten wanneer Hij terug zal komen maakt me bang, omdat ik me er niet

op kan voorbereiden en ik niet weet of Hij terug komt wanneer ik leef of niet.

Vooral dat laatste doet me veel, want wat als Hij terug komt binnen nu en een paar jaar? Het

is erg egoïstisch van me, maar dan moet ik zo veel missen.

Ik wil elk aspect van het leven meemaken. Ik wil weten hoe het is om te trouwen, om een kind

te krijgen(als het kan), om samen te leven met mijn vriend, om te reizen met hem, om te

werken, om zelfvoorzienend en onafhankelijk te zijn etc. En ik ben bang dat te moeten

inleveren wanneer Jezus terug zal komen.

Herkent iemand dit? Hoe ga je er mee om?

Hoi,

Dat had ik vroeger als kind ook, maar toen zat ik in een sekte waar voortdurend met Armageddon en het einde werd geschermd.

Hoe ik er toen mee omging? Ik probeerde het te negeren.

Inmiddels weet ik beter.

God werkt niet met angstimpulsen.

Ten tweede doen sommige religies je het idee geven, dat na de 'wederkomst' dat ze weten hoe het eruit ziet, en dat je als engeltje gaat zweven, of waar ik was opgegroeid, koeien gaat melken en agrarische producten gaat telen, of leeuwen aaien, maar een spannende film of een snelle auto was er niet bij.

Vandaar dus die negatieve gevoelens.

Misschien dat je er niets in herkent, maar wat je schrijft 'niet blij met wederkomst' was dus toen ook mijn gevoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in de wederkomst zoals die gewoonlijk wordt voorgesteld. De eerste christenen geloofden dat Jezus al heel snel weer terug zou komen, maar begonnen dat moment naarmate de jaren verstreken steeds verder naar achteren te schuiven. Althans, ze gingen er steeds meer rekening mee houden dat de wederkomst nog wel even op zich zou kunnen laten wachten. En aangezien dat moment nog altijd niet is aangebroken moet je misschien wel concluderen dat bijv. wat Jezus zegt in Mat. 16 niet zo letterlijk genomen moet worden. (Zal ik in het betreffende topic nog wel eens op in gaan.)

Met de gedachte dat de periode waarin we nu leven de eindtijd zou zijn (of 'bijna') kan ik nog veel minder. Mensen roepen al tweeduizend jaar dat we 'nu toch echt' in de eindtijd leven.

Ik vind het een erg mooie gedachte dat God ervoor zal zorgen dat 'alles goed komt', en dat op een gegeven moment iets als een vrederijk zal aanbreken zoals waar bijvoorbeeld Jesaja het over heeft. Eindelijk gerechtigheid enzo.. Maar het lukt me niet om te geloven dat dat er écht aan zit te komen. En nog veel minder dat dat door een bovennatuurlijk ingrijpen zal gaan gebeuren.

Dus nee, ik houd er niet echt rekening mee. Ik weet niet of dat erg is. Want voor hetzelfde geld loop ik morgen onder een bus. Da's dan ook 'eindtijd'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in de wederkomst zoals die gewoonlijk wordt voorgesteld. De eerste christenen geloofden dat Jezus al heel snel weer terug zou komen, maar begonnen dat moment naarmate de jaren verstreken steeds verder naar achteren te schuiven.

Hoi,

Mee eens, men zei zelfs dat de eindtijd reeds was begonnen, en dat de opstanding reeds had plaatsgevonden. (Logisch gezien Matteus 27:52,53)

Het is echter wel vreemd dat Jezus zijn volgelingen leerde bidden: "Uw koninkrijk kome... " en de vele plaatsen waar hij zoiets gezegd zou hebben "ik kom terug om uitverkorenen te 'oogsten' en het oordeel te volvoeren."

Toen ze hem vroegen wanneer dat precies zou zijn, (Handelingen 1) gaf hij eigenlijk toe, het zelf niet te weten, omdat alleen de Vader dat wist.

Ik denk dat 2000 jaar erg lang is voor menselijk denken, maar omdat de mens (globaal) zelfbeschikking wenst, en geen bemoeienis van God, is het misschien ook beter dat de 'terugkomst' pas plaatsvindt, als de mensheid _snakt_ naar een bevrijding, en niet als het gros sterft aan vetzucht en roken en welvaartsziekten.

Zo'n moment zou natuurlijk ideaal zijn, als de 'nieuwe wereldorde' de mensheid compleet in de klauwen heeft.

Dus nog maar even wachten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

naar wat ik begrepen heb heeft nath nog een heel leven voor zich en wil ze dat hele leven graag afmaken. en ik denk niet dat dat in een paar dagen discussie lezen in een topic veranderd.

Misschien mag topic starter Nath daar zelf antwoord op geven?

Al is Nath op dit forum nergens meer te bekennen. Da's effe lekker, een forum starten zonder er deel aan te nemen... knipoog_dicht.gif Hoe zit dath, Nath?


Samengevoegd:

O ja, mijn vraag aan Nath was:

Quote:

Maarreh, Topic Starter Nath, ben je nog steeds niet blij met het idee dat Jezus weer terugkomt? Of heb je misschien een dubbel gevoel? Overheerst dan nog steeds de negatieve kant, of kan je door deze forum ook de positieve kant zien? Dat laatste hoop ik wel, want blijkbaar zit je er mee dat je eigenlijk zo negatief denkt over iets waar je als christen zo ongeveer van uit je dak moet kunnen gaan. JEZUS ZIEN!!!!!! EINDELIJK!!! Daar kan geen 'Zie ginds komt de stoomboot' tegenop!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na Jezus terugkomst komt het duizendjarig rijk, waar je dus nog gewoon op aarde bent. En bovendien komt er uiteindelijk een nieuwe hemel en nieuwe aarde.

Ik denk, dat zoals bij de oude aarde, trouwen en reizen en weet ik veel daar allemaal wel bij hoort.

In de periode dat je in de hemel bent echter (in de tijd dat op aarde de grote verdrukking is die de mensen die Jezus hebben afgewezen moeten meemaken) zijn we wel in de hemel. Volgens Paulus zijn we daar "als engelen". Maar na de grote verdrukking komt het oordeel (alle gestorvenen worden beoordeelt, de mensen die in de grote verdrukking nog berouw hebben getoond en zich hebben bekeerd worden alsnog gered, etc) en daarna een nieuwe hemel en aarde.

Dus als je de bijbel goed leest zitten we niet een eeuwigheid in de hemel. Maar je weet ook niet hoe het in de hemel is dus je kunt eigenlijk geen goede keuze maken, wat ik in ieder geval wel weet is dat het lijden in deze wereld de mooie dingen compenseert, en de hemel dus, zonder lijden, altijd beter zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Na Jezus terugkomst komt het duizendjarig rijk, waar je dus nog gewoon op aarde bent. En bovendien komt er uiteindelijk een nieuwe hemel en nieuwe aarde.

Ik denk, dat zoals bij de oude aarde, trouwen en reizen en weet ik veel daar allemaal wel bij hoort.

En dit dan:

Matt 22:30

"Want bij de opstanding trouwen de mensen niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, ze zijn dan als engelen in de hemel."

Bovendien is trouwen iets aards: het trouw beloven aan elkaar (en dus niet vreemdgaan). Dat zou toch niet meer nodig moeten zijn op de nieuwe aarde knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

smile.gif

Alles zal inderdaad na de wederkomst beter zijn dan nu. Het is een kwestie van vertrouwen op God dat dan alles beter is. Veel dagelijkse dingen die er nu nog zijn, zijn er dan ook nog. Alles is alleen veel beter.

Om er alvast aan te wennen, kun je het beste nu al zo leven. Je kan nu al deels leven als de hemel op aarde. Je kan al leven in gezondheid, rijkdom, rust, vrede, blijdschap, bescherming, vrijheid enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maarreh, Topic Starter Nath, ben je nog steeds niet blij met het idee dat Jezus weer terugkomt? Of heb je misschien een dubbel gevoel? Overheerst dan nog steeds de negatieve kant, of kan je door deze forum ook de positieve kant zien? Dat laatste hoop ik wel, want blijkbaar zit je er mee dat je eigenlijk zo negatief denkt over iets waar je als christen zo ongeveer van uit je dak moet kunnen gaan. JEZUS ZIEN!!!!!! EINDELIJK!!! Daar kan geen 'Zie ginds komt de stoomboot' tegenop!!!!

Ik sta er nog steeds niet om te springen, nee. Zoals WS ook al wel zei, het lezen van een aantal posts hier verandert er niet zo heel veel aan.

Het is vooral prettig om te lezen dat het geen onbekend gevoel is. En ik dus niet de enige ben die er soms zo over denkt.

Hoe meer ik erover na ga denken, hoe minder trek ik heb in de wederkomst. Ik vind mijn leven prima en ik wil het graag afmaken. Ik snap het allemaal best als mensen zeggen dat het er tegen die tijd allemaal niet toe doet. En dat zal voor de meesten ook wel zo zijn, maar ik weet ook niet of mijn geloof zo goed is - ik weet niet waat God op ordeelt - of ik heel de wederkomst überhaupt ga meemaken. En dat maakt me weer bang, want ik zou het wel willen. Het is dus onwijs dubbel.

De angst, egoïsme, maar tóch willen.

En even: Je zult mij nooit uit mijn dak zien gaan als het op geloof aankomt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus Christus wil dat mensen in vrijheid leven. Hij wil alleen maar dat je dingen doet omdat ze goed zijn of nalaat omdat ze schadelijk voor je zijn.

Je wordt niet beoordeeld op je daden, maar of je Jezus hebt aangenomen als Redder.

Een preker zij laatst: er is nog nooit een drugsverslaafde naar de hel gegaan omdat deze drugsverslaafd was; er is nog nooit een overspelige naar de hel gegaan omdat deze overspelig was; er is nog nooit een dief naar de hel gegaan omdat deze stal.. zulke mensen zijn alleen naar de hel gegaan, omdat ze Jezus Christus niet aangenomen hebben als Redder.

Jezus Christus wil alleen maar een liefdevolle relatie met je en wil je niet veroordelen, maar wil je juist in de vrijheid stellen en je een overvloedig leven geven op ieder gebied. Hij wil niet dat je dingen doet of nalaat om je lastig te vallen, maar om je te kunnen zegenen. Van een goede relatie met Hem word je alleen maar beter, niet slechter.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als het voor jou geen hout snijdt, haal ik deze post weer weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik sta er nog steeds niet om te springen, nee. Zoals WS ook al wel zei, het lezen van een aantal posts hier verandert er niet zo heel veel aan.

Het is vooral prettig om te lezen dat het geen onbekend gevoel is. En ik dus niet de enige ben die er soms zo over denkt.

Hoe meer ik erover na ga denken, hoe minder trek ik heb in de wederkomst. Ik vind mijn leven prima en ik wil het graag afmaken. Ik snap het allemaal best als mensen zeggen dat het er tegen die tijd allemaal niet toe doet. En dat zal voor de meesten ook wel zo zijn, maar ik weet ook niet of mijn geloof zo goed is - ik weet niet waat God op ordeelt - of ik heel de wederkomst überhaupt ga meemaken. En dat maakt me weer bang, want ik zou het wel willen. Het is dus onwijs dubbel.

Zijn wel twee hele verschillende redenen om er geen zin in te hebben. Zou het niet kunnen zijn dat vooral de angst voor het oordeel er mee te maken heeft dat je er tegenop ziet? Zou je het bijv. nog echt zo'n ramp vinden dat je je leven hier niet kan afmaken als je 100% zeker weet dat je gered zal worden en je gelukkig wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus Christus wil dat mensen in vrijheid leven. Hij wil alleen maar dat je dingen doet omdat ze goed zijn of nalaat omdat ze schadelijk voor je zijn.

Je wordt niet beoordeeld op je daden, maar of je Jezus hebt aangenomen als Redder.

Een preker zij laatst: er is nog nooit een drugsverslaafde naar de hel gegaan omdat deze drugsverslaafd was; er is nog nooit een overspelige naar de hel gegaan omdat deze overspelig was; er is nog nooit een dief naar de hel gegaan omdat deze stal.. zulke mensen zijn alleen naar de hel gegaan, omdat ze Jezus Christus niet aangenomen hebben als Redder.

Jezus Christus wil alleen maar een liefdevolle relatie met je en wil je niet veroordelen, maar wil je juist in de vrijheid stellen en je een overvloedig leven geven op ieder gebied. Hij wil niet dat je dingen doet of nalaat om je lastig te vallen, maar om je te kunnen zegenen. Van een goede relatie met Hem word je alleen maar beter, niet slechter.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als het voor jou geen hout snijdt, haal ik deze post weer weg.

Het snijdt zeker geen hout omdat je de zonde uitvlakt. Het is juist de zonde die scheiding brengt tussen God en mensen. Ja, Jezus is de enige Weg tot God, en van een goede relatie met God wordt je inderdaad alleen maar beter. Maar aan een relatie moet je wel werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid