Spring naar bijdragen

niet blij met wederkomst


Aanbevolen berichten

Quote:

Ach, Eulogia, jij laat alles zo eenvoudig klinken... Jammer dat het dat niet is. Als het zo eenvoudig zou zijn, zou ik (nog steeds) een devoot christen zijn, en dat ben ik in genen dele.

Niet alle christenen denken er zo eenvoudig over als hij, maar dat was je neem ik aan wel bekend. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ja maar het is ook in wezen doodeenvoudig.

Een goed voorbeeld:

Luc 23:39-43

39 Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’      

40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat?      

41 Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’      

42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’      

43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’

Hoeveel goede daden zal deze misdadiger hebben gedaan denk je? En toch zegt Jezus dat hij in het paradijs zal komen. We moeten het hebben van genade.

Dus ja, zo simpel is het. Jezus heeft het moeilijke namelijk al voor ons gedaan. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

*nath*, misschien is het voor jou dan wel zo handig om dan niet teveel over die wederkomst na te denken. Al die mooie woorden hier zijn vroom en wijs, maar uiteindelijk komt het erop aan wat je nu doet. De geschiedenis is voorbij, de toekomst bestaat nog niet eens, dus het enige wat je nu hebt, wat eeuwigheidswaarde heeft, is het nu. Piekeren over de toekomst heeft helemaal geen zin, want die ken je niet eens en die is ook maar tijdelijk. Het nu is het enige wat altijd en eeuwig bestaat, is het enige waar God in werkt. Dus moet je je enkel op het nu richten, niet op straks.

Heb je geen behoefte aan de wederkomst? Prima, ga dat dan ook niet proberen op te wekken. Doe dan wat Jezus je opdraagt en zoek Hem in het gebed, in de kerk en vooral ook in je naasten. Uiteindelijk komt het daarop neer. Paulus zegt het ook: ga gewoon aan het werk, trouw als je daartoe geroepen bent en leef gewoon het leven dat God je geeft. Wees dankbaar voor hetgeen je ontvangt, luister al biddend goed naar je geweten en vertrouw op Gods voorzienigheid. De rest komt van vanzelf wel, daar hoeft alleen God zich druk om te maken. God weet echt wel wat jij nodig hebt, meer nog dan jijzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij was ik net voordat de TS met dit topic begon voor de tweede keer in de "De Laatste Bazuin (left behind)"-serie begonnen en ik vind het opnieuw indrukwekkend.

Zoals jullie (misschien) weten ben ik eerder dit jaar getrouwd en het was inderdaad iets wat ik altijd al mee heb willen maken, dus ik kan me de OP heel goed voorstellen, maar toch kan ik me niet voorstellen dat in de hemel komen niet nog onvoorstelbaar veel mooier is dan zelf trouwen, kinderen krijgen, huis kopen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

*nath*, misschien is het voor jou dan wel zo handig om dan niet teveel over die wederkomst na te denken. Al die mooie woorden hier zijn vroom en wijs, maar uiteindelijk komt het erop aan wat je
nu
doet. De geschiedenis is voorbij, de toekomst bestaat nog niet eens, dus het enige wat je nu hebt, wat eeuwigheidswaarde heeft, is het nu. Piekeren over de toekomst heeft helemaal geen zin, want die ken je niet eens en die is ook maar tijdelijk. Het nu is het enige wat altijd en eeuwig bestaat, is het enige waar God in werkt. Dus moet je je enkel op het nu richten, niet op straks.

Heb je geen behoefte aan de wederkomst? Prima, ga dat dan ook niet proberen op te wekken. Doe dan wat Jezus je opdraagt en zoek Hem in het gebed, in de kerk en vooral ook in je naasten. Uiteindelijk komt het daarop neer. Paulus zegt het ook: ga gewoon aan het werk, trouw als je daartoe geroepen bent en leef gewoon het leven dat God je geeft. Wees dankbaar voor hetgeen je ontvangt, luister al biddend goed naar je geweten en vertrouw op Gods voorzienigheid. De rest komt van vanzelf wel, daar hoeft alleen God zich druk om te maken. God weet echt wel wat jij nodig hebt, meer nog dan jijzelf.

AMEN! party.gif Ik denk dat ik ook maar Katholiek word. Wat een wijsheid! Zijn ze bij jou allemaal zo, Rob?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja maar het is ook in wezen doodeenvoudig.

Een goed voorbeeld:

Luc 23:39-43

39 Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’      

40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat?      

41 Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’      

42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’      

43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’

Hoeveel goede daden zal deze misdadiger hebben gedaan denk je? En toch zegt Jezus dat hij in het paradijs zal komen. We moeten het hebben van genade.

Dus ja, zo simpel is het. Jezus heeft het moeilijke namelijk al voor ons gedaan.
knipoog_dicht.gif

Jezus heeft alles volbracht dat is waar, maar onze vrijheid mag geen vrijbrief worden om onrecht te doen en bedenk je goed dat de moordenaar aan het kruis zijn straf al had gekregen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus heeft alles volbracht dat is waar, maar onze vrijheid mag geen vrijbrief worden om onrecht te doen en bedenk je goed dat de moordenaar aan het kruis zijn straf al had gekregen.
knipoog_dicht.gif

Wat voor boodschap heeft God aan menselijke rechtszaken? Denk maar niet dat God zondaars ontziet als ze op aarde al een straf hebben gekregen.

Nog eentje dan. Let vooral ook op de laatste zin:

Luc 7:47-50

47 Daarom zeg ik je: haar zonden zijn haar vergeven, al waren het er vele, want ze heeft veel liefde betoond; maar wie weinig wordt vergeven, betoont ook weinig liefde.’      

48 Toen zei hij tegen haar: ‘Uw zonden zijn u vergeven.’      

49 Zijn tafelgenoten dachten bij zichzelf: Wie is hij, dat hij zelfs zonden vergeeft?      

50 Hij zei tegen de vrouw: ‘Uw geloof heeft u gered; ga in vrede.’

Sola gratia: door genade alleen worden wij behouden.

Dat is geen vrijbrief om te kunnen zondigen, het is vrijspraak van het zondigen.

Als het goed is wil een christen 'van zichzelf' al niet meer zondigen. Immers, christenen hebben de Heilige Geest ontvangen (anders kunnen ze niet geloven).


Samengevoegd:

Maar we dwalen van het topic af, mijn beste Piebe smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Ode: Nee, zo eenvoudig is het niet. Maar daar gaan we het hier niet over hebben. Bovendien is het een zinloze discussie.

@ Mr. Emilio: Ik vind dat zulke walgelijke boeken.
bloos.gif

De boeken zijn gelukkig beter dan de film, maar ik kan me je kritiek wel voorstellen. "leuke" boeken vind ik het ook echt niet. Ze helpen me echter wel om de begrippen "eindtijd" en "wederkomst" wat dichterbij, wat voorstelbaarder te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ramòntezuma verwoordt het allemaal prima aan de hand van de Bijbel.

Er zijn altijd Farizeeën geweest die het voor anderen moeilijk maakten om tot verlossing te komen. Ze bedachten extra wetten om de verlossing te verzwaren.

Mat 23,13

Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen. Immers, gij gaat er niet binnen en die trachten binnen te gaan, laat gij niet toe daarin te komen.

Maar Jezus wil alleen dat je Hem aanneemt als Verlosser zodat je bent gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

*nath*, misschien is het voor jou dan wel zo handig om dan niet teveel over die wederkomst na te denken. Al die mooie woorden hier zijn vroom en wijs, maar uiteindelijk komt het erop aan wat je
nu
doet. De geschiedenis is voorbij, de toekomst bestaat nog niet eens, dus het enige wat je nu hebt, wat eeuwigheidswaarde heeft, is het nu. Piekeren over de toekomst heeft helemaal geen zin, want die ken je niet eens en die is ook maar tijdelijk. Het nu is het enige wat altijd en eeuwig bestaat, is het enige waar God in werkt. Dus moet je je enkel op het nu richten, niet op straks.

Heb je geen behoefte aan de wederkomst? Prima, ga dat dan ook niet proberen op te wekken. Doe dan wat Jezus je opdraagt en zoek Hem in het gebed, in de kerk en vooral ook in je naasten. Uiteindelijk komt het daarop neer. Paulus zegt het ook: ga gewoon aan het werk, trouw als je daartoe geroepen bent en leef gewoon het leven dat God je geeft. Wees dankbaar voor hetgeen je ontvangt, luister al biddend goed naar je geweten en vertrouw op Gods voorzienigheid. De rest komt van vanzelf wel, daar hoeft alleen God zich druk om te maken. God weet echt wel wat jij nodig hebt, meer nog dan jijzelf.

Wat ben ik blij met deze post, Robert. Ik denk dat dat voor mij wel eens de beste manier zou kunnen zijn om er mee om te gaan. (Wel knap lastig wanneer men er thuis over spreekt, maar ik houd dan gewoon mijn mond.)

En wat die laatste zin betreft: Gelukkig wel, want soms weet ik het zelf écht niet meer. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat ben ik blij met deze post, Robert. Ik denk dat dat voor mij wel eens de beste manier zou kunnen zijn om er mee om te gaan. (Wel knap lastig wanneer men er thuis over spreekt, maar ik houd dan gewoon mijn mond.)

En wat die laatste zin betreft: Gelukkig wel, want soms weet ik het zelf écht niet meer.
knipoog_dicht.gif

Anders verwijs je ze thuis effe naar Robert...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

*nath*, misschien is het voor jou dan wel zo handig om dan niet teveel over die wederkomst na te denken. Al die mooie woorden hier zijn vroom en wijs, maar uiteindelijk komt het erop aan wat je
nu
doet. De geschiedenis is voorbij, de toekomst bestaat nog niet eens, dus het enige wat je nu hebt, wat eeuwigheidswaarde heeft, is het nu. Piekeren over de toekomst heeft helemaal geen zin, want die ken je niet eens en die is ook maar tijdelijk. Het nu is het enige wat altijd en eeuwig bestaat, is het enige waar God in werkt. Dus moet je je enkel op het nu richten, niet op straks.

Heb je geen behoefte aan de wederkomst? Prima, ga dat dan ook niet proberen op te wekken. Doe dan wat Jezus je opdraagt en zoek Hem in het gebed, in de kerk en vooral ook in je naasten. Uiteindelijk komt het daarop neer. Paulus zegt het ook: ga gewoon aan het werk, trouw als je daartoe geroepen bent en leef gewoon het leven dat God je geeft. Wees dankbaar voor hetgeen je ontvangt, luister al biddend goed naar je geweten en vertrouw op Gods voorzienigheid. De rest komt van vanzelf wel, daar hoeft alleen God zich druk om te maken. God weet echt wel wat jij nodig hebt, meer nog dan jijzelf.

Wat een mooie post weer Robertf smile.gif En ben het er helemaal mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

*nath*, misschien is het voor jou dan wel zo handig om dan niet teveel over die wederkomst na te denken. Al die mooie woorden hier zijn vroom en wijs, maar uiteindelijk komt het erop aan wat je
nu
doet. De geschiedenis is voorbij, de toekomst bestaat nog niet eens, dus het enige wat je nu hebt, wat eeuwigheidswaarde heeft, is het nu. Piekeren over de toekomst heeft helemaal geen zin, want die ken je niet eens en die is ook maar tijdelijk. Het nu is het enige wat altijd en eeuwig bestaat, is het enige waar God in werkt. Dus moet je je enkel op het nu richten, niet op straks.

Heb je geen behoefte aan de wederkomst? Prima, ga dat dan ook niet proberen op te wekken. Doe dan wat Jezus je opdraagt en zoek Hem in het gebed, in de kerk en vooral ook in je naasten. Uiteindelijk komt het daarop neer. Paulus zegt het ook: ga gewoon aan het werk, trouw als je daartoe geroepen bent en leef gewoon het leven dat God je geeft. Wees dankbaar voor hetgeen je ontvangt, luister al biddend goed naar je geweten en vertrouw op Gods voorzienigheid. De rest komt van vanzelf wel, daar hoeft alleen God zich druk om te maken. God weet echt wel wat jij nodig hebt, meer nog dan jijzelf.

Hoe moeten we dan Bijbelboeken als Daniël en Openbaring en Jesaja en uitspraken van Jezus en Petrus ea beschouwen? Dode letter.

Veel Katholieken rondom mij geven van een geestelijke slaaphouding blijk,heeft Jezus niet gezegd om steeds waakzaam te zijn betreffende de tijd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, er is een verschil tussen waakzaam zijn en 'er niet te veel over nadenken.' Ik denk dat als je er niet te veel over nadenkt, je niet meteen inslaapt (hoewel het gevaar er kan zijn). Er hoeft maar dit te gebeuren of te knoppen staan op scherp, zeker gezien we er hier ook over praten. Als ik op school ben, achter de pc druk bezig denk ik niet aan de wederkomst. Als ik op school ben, achter de pc druk bezig en en gebeuren ineens allemaal eindtijd-achtige dingen sta ik toch redelijk op scherp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe moeten we dan Bijbelboeken als Daniël en Openbaring en Jesaja en uitspraken van Jezus en Petrus ea beschouwen? Dode letter.

Veel Katholieken rondom mij geven van een geestelijke slaaphouding blijk,heeft Jezus niet gezegd om steeds waakzaam te zijn betreffende de tijd?

Door Christus na te volgen, door Hem te herkennen in je naasten en daarnaar te handelen, door te blijven bidden en regelmatig naar de kerk te gaan en door snel op te staan als je in zonde gevallen bent, zul je al voorbereid zijn op de wederkomst. Je kunt je beter met het nu bezighouden, met wat je vandaag moet doen, dan met de (verre) toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Door Christus na te volgen, door Hem te herkennen in je naasten en daarnaar te handelen, door te blijven bidden en regelmatig naar de kerk te gaan en door snel op te staan als je in zonde gevallen bent, zul je al voorbereid zijn op de wederkomst. Je kunt je beter met het nu bezighouden, met wat je vandaag moet doen, dan met de (verre) toekomst.

U antwoord naast de kwestie,dat is natuurlijk uw goed recht.

Toch zijn er vele passages in de bijbel die ons aanmoedigen klaarwakker te zijn betreffende de tijd waarin we leven.

oa.

2Petr 1:19 Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden,....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

U antwoord naast de kwestie,dat is natuurlijk uw goed recht.

Ehm sorry... verbaasd.gif

Wat wil je nu zeggen? Dat hij liegt? Dat hij draait? Realiser je je wel dat hetgeen hij zegt voor veel mensen de kern van hun geloof is? Dat wat hij zegt, daar heb ik hoogstpersoonlijk mijn leven aan geofferd. (ja, jij stelt het scherp... puh2.gif).

Voor mij, en als ik zo vrij mag zijn; voor hem, kan Jezus een ieder moment terug komen. En laat dát nu juist de kern van het geloof zijn.

Stél nu he? Stel nu dat volgens de JG-tijdrekening Jezus terug komt op 28-06-2011 en 27-06-2011 kom ik om tijdens een verkeersongeluk, dan kom ik eveneens voor de grote rechter. Wat voor een verschil maakt het? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

U antwoord naast de kwestie,dat is natuurlijk uw goed recht.

Toch zijn er vele passages in de bijbel die ons aanmoedigen klaarwakker te zijn betreffende de tijd waarin we leven.

oa.

2Petr 1:19 Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden,....

Door Zijn wil te doen ben je toch klaarwakker of bedoel je iets anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan toch ook gewoon naar Zijn wil (proberen te) leven, zonder dat je nadenkt over dat Hij wel eens verdraaid snel terug zou kunnen komen?

Eindtijd-achtige dingen herken ik trouwens niet. Er is veel kwaad in de wereld, maar dat is altijd al zo geweest. Alleen maken we nu, dankzij de media, alles vanuit onze woonkamer mee. En zien we veel meer ellende dan men bijvoorbeeld 200 jaar geleden zag.

Vroeger vond ik de eindtijd fascinerend. Het boek Openbaringen heb ik tientallen keren gelezen. Maar hoe vaker ik het las, hoe minder ik ermee kon. En nu, hoe dichter bij het komt ( en hoe meer ik ermee bezig ben ) hoe meer ik er een beetje van baal, terwijl het eigenlijk iets moois is.

En ik ben bang welke gevolgen mijn ideeën en gevoelens zouden kunnen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kan toch ook gewoon naar Zijn wil (proberen te) leven, zonder dat je nadenkt over dat Hij wel eens verdraaid snel terug zou kunnen komen?

Eindtijd-achtige dingen herken ik trouwens niet. Er is veel kwaad in de wereld, maar dat is altijd al zo geweest. Alleen maken we nu, dankzij de media, alles vanuit onze woonkamer mee. En zien we veel meer ellende dan men bijvoorbeeld 200 jaar geleden zag.

Vroeger vond ik de eindtijd fascinerend. Het boek Openbaringen heb ik tientallen keren gelezen. Maar hoe vaker ik het las, hoe minder ik ermee kon. En nu, hoe dichter bij het komt ( en hoe meer ik ermee bezig ben ) hoe meer ik er een beetje van baal, terwijl het eigenlijk iets moois is.

En ja, ik bestook je zowel in je profiel als hier. knipoog_dicht.gif

Openbaringen is een mooi, maar ook gevaarlijk boek. Je kunt er heel gemakkelijk een toekomstprofetie in zien, terwijl het verband tussen Openbaringen en de eindtijd nog helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Voor sommige moderne protestanten misschien wel, maar voor veel gelovigen echter niet.

Openbaringen gaat vooral over de tijd waarin het geschreven is. Het was bedoeld om de christenen in die tijd te troosten, die vervolgd werden door vooral keizer Nero. Middels oudtestamentische symboliek wordt de strijd tussen het goede en het kwade verbeeldt, dat toen plaatsvond en nu ook altijd plaatsvindt.

Ik geloof dan ook niet dat je Openbaringen zomaar onvoorbereid moet lezen. Dat geloof ik eigenlijk over de gehele Schrift, maar dat even terzijde nu. Je moet gedegen kennis van het OT hebben en zelf ook al gegroeid zijn in je relatie met God, wil je Openbaringen kunnen waarderen en kunnen duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid