Spring naar bijdragen

niet blij met wederkomst


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

En ik ben bang welke gevolgen mijn ideeën en gevoelens zouden kunnen hebben.

Mjah... Hoe meer je erover vertelt, hoe gezonder ik het vind eigenlijk... Het enige positieve van een fase 'naar het einde staren' vind ik dat je je misschien gaat verzoenen met je eigen sterfelijkheid. Want of Jezus morgen terug komt, of dat je morgen onder een vrachtwagen loopt, voor jezelf komt het op hetzelfde neer.

Maar daar houdt het ook mee op; kijk maar eens rond naar Christenen en andersgelovigen (waaronder atheisten) die veel met een naderend einde bezig zijn. Die leven in een denkbeeldige deprimerende toekomst, terwijl men zoveel goeds en zinnigs vandaag, nú, kan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En dit dan:

Matt 22:30

"Want bij de opstanding trouwen de mensen niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, ze zijn dan als engelen in de hemel."

Bovendien is trouwen iets aards: het trouw beloven aan elkaar (en dus niet vreemdgaan). Dat zou toch niet meer nodig moeten zijn op de nieuwe aarde
knipoog_dicht.gif

Opstanding = opstanding vd doden. Dat gebeurt zodat alle mensen kunnen worden geoordeeld (opstanding v doden = weghalen uit dodenrijk om te worden geoordeelt). Dat is dus in een andere tijdsperiode dan de "opname" vd Christenen volgens openbaringen.

Ikzelf denk (dus mijn mening) dat de nieuwe aarde wordt zoals God deze aarde ook bedoelt had. Voordat deze aarde verpest werd zaten Adam en Eva samen in het hof. Ze waren niet getrouwd, hadden geen kinderen en ze hadden pas gemeenschap nadat ze eruit waren gekicked maar toch zou het wel kunnen dat mensen gewoon kunnen trouwen enzo. Als iedereen namelijk gewoon vrienden zou zijn dan zou er ook geen verschil tussen man en vrouw nodig zijn immers puh2.gif

Maar goed da's ook allemaal gespeculeer; wat al gezegd is wat je doet vóór de opname, that matters.

Want als je tijdens de opname nog "Jezus vergeef me mijn zonden" zegt is het te laat.

Dit kun je halen uit de gelijkenis van de 10 maagden met de olie. Dit was een verhaal van Jezus uit het nieuwe testament, 10 maagden wachten op een bruiloftsfeest en hadden lampen met olie die branden. Ze vielen in slaap en werden door een bazuin gewekt, door de verstreken tijd waren de lampen uitgedooft. 5 van de maagden, de wijzen, hadden genoeg olie mee en hervulden de lampen en staken ze opnieuw aan. De 5 dwaze maagden hadden geen olie; net als de 5 wijze hadden ze het daarvoor wel maar het was op en nu moesten ze meer gaan kopen, toen ze dit eenmaal gehaald waren echter was het bruiloftsfeest al begonnen en zei de bruidegom dat hij ze niet kende en hij noemde ze wetsverkrachters.

De bruidegom is Jezus, want zo wordt hij door het hele nieuwe testament wel genoemd, met de kerk als zijn bruid. Het bruiloftsfeest is de opname (of hoe je het wilt noemen) want de bruid en bruidegom (jezus en de gelovigen) zijn pas samen wanneer dit is gebeurd volgens de bijbel. En de maagden zijn de gelovigen (als Christenen wachten zij op het bruiloftsfeest, de opname). 5 maagden hebben wel olie (zijn vervult van de geest, doen alles voor het geloof, etc) maar de andere 5 zijn het kwijtgeraakt (zijn lauw geworden, nemen het niet zo serieus meer, denken dat het allemaal wel goed komt), alle maagden waren "goede mensen" maar doordat de andere 5 niet meer waakzaam waren en dachten dat ze later alsnog met hun geloof bezig konden zijn, gingen ze verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar daar houdt het ook mee op; kijk maar eens rond naar [...] atheisten [...] die veel met een naderend einde bezig zijn. Die leven in een denkbeeldige deprimerende toekomst, terwijl men zoveel goeds en zinnigs vandaag, nú, kan doen.

Huh, wie? widegrin.gif Grappig om in dit topic te zien hoe iemand hetzelfde sentiment kan hebben (o jé, het einde komt!) om heel andere redenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Opstanding = opstanding vd doden. Dat gebeurt zodat alle mensen kunnen worden geoordeeld (opstanding v doden = weghalen uit dodenrijk om te worden geoordeelt). Dat is dus in een andere tijdsperiode dan de "opname" vd Christenen volgens openbaringen.

Ikzelf denk (dus mijn mening) dat de nieuwe aarde wordt zoals God deze aarde ook bedoelt had. Voordat deze aarde verpest werd zaten Adam en Eva samen in het hof. Ze waren niet getrouwd, hadden geen kinderen en ze hadden pas gemeenschap nadat ze eruit waren gekicked maar toch zou het wel kunnen dat mensen gewoon kunnen trouwen enzo. Als iedereen namelijk gewoon vrienden zou zijn dan zou er ook geen verschil tussen man en vrouw nodig zijn immers
puh2.gif

Maar goed da's ook allemaal gespeculeer; wat al gezegd is wat je doet vóór de opname, that matters.

Want als je tijdens de opname nog "Jezus vergeef me mijn zonden" zegt is het te laat.

Dit kun je halen uit de gelijkenis van de 10 maagden met de olie. Dit was een verhaal van Jezus uit het nieuwe testament, 10 maagden wachten op een bruiloftsfeest en hadden lampen met olie die branden. Ze vielen in slaap en werden door een bazuin gewekt, door de verstreken tijd waren de lampen uitgedooft. 5 van de maagden, de wijzen, hadden genoeg olie mee en hervulden de lampen en staken ze opnieuw aan. De 5 dwaze maagden hadden geen olie; net als de 5 wijze hadden ze het daarvoor wel maar het was op en nu moesten ze meer gaan kopen, toen ze dit eenmaal gehaald waren echter was het bruiloftsfeest al begonnen en zei de bruidegom dat hij ze niet kende en hij noemde ze wetsverkrachters.

De bruidegom is Jezus, want zo wordt hij door het hele nieuwe testament wel genoemd, met de kerk als zijn bruid. Het bruiloftsfeest is de opname (of hoe je het wilt noemen) want de bruid en bruidegom (jezus en de gelovigen) zijn pas samen wanneer dit is gebeurd volgens de bijbel. En de maagden zijn de gelovigen (als Christenen wachten zij op het bruiloftsfeest, de opname). 5 maagden hebben wel olie (zijn vervult van de geest, doen alles voor het geloof, etc) maar de andere 5 zijn het kwijtgeraakt (zijn lauw geworden, nemen het niet zo serieus meer, denken dat het allemaal wel goed komt), alle maagden waren "goede mensen" maar doordat de andere 5 niet meer waakzaam waren en dachten dat ze later alsnog met hun geloof bezig konden zijn, gingen ze verloren.

Beste Elmer, mooie preek, maar wat heeft dit met deze topic te maken?

Wil je zeggen dat wie niet blij is met de wederkomst lijkt op de dwaze maagden? En dat ze straks wetsverkrachters worden genoemd? Hee Nath, je bent een wetsverkrachter, joh!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Merk je daar nu al wat van?

Ik merk dat ik veel sceptischer ben dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden. Toen was het geloof een vast, sterk handvat waar ik me aan op kon trekken. Nu lijkt het handvat met olie ingesmeerd, zodat ik er nog nauwelijks grip op krijg.

Daarbij kan ik niet goed over het geloof praten, omdat geloof iets persoonlijks is voor mij en niemand er iets mee te maken heeft. (Al hoewel ik met het digitaal spreken over mijn geloof wel aardig uit de voeten kan.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

U antwoord naast de kwestie,dat is natuurlijk uw goed recht.

Toch zijn er vele passages in de bijbel die ons aanmoedigen klaarwakker te zijn betreffende de tijd waarin we leven.

oa.

2Petr 1:19 Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden,....

Moeilijk he, objectief naar de posts van katholieken (of christenen in het algemeen) kijken?

Volgens mij zegt Robert juist dat je voorbereid moet zijn, maar gericht op het heden. Niet dat je alléén naar het heden moet kijken en de wederkomst niet belangrijk genoeg is..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar goed da's ook allemaal gespeculeer; wat al gezegd is wat je doet vóór de opname, that matters.

Want als je tijdens de opname nog "Jezus vergeef me mijn zonden" zegt is het te laat.

Hoe zit dat dan met de misdadiger aan het kruis? Die was ook rijkelijk laat en kwam tóch bij Jezus in het paradijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mjah... Hoe meer je erover vertelt, hoe gezonder ik het vind eigenlijk... Het enige positieve van een fase 'naar het einde staren' vind ik dat je je misschien gaat verzoenen met je eigen sterfelijkheid. Want of Jezus morgen terug komt, of dat je morgen onder een vrachtwagen loopt, voor jezelf komt het op hetzelfde neer.

Ik ben me altijd wel bewust geweest van mijn eigen sterfelijkheid en heb daar ook ooit moeite mee gehad. Alleen als het de eeuwigheid betreft wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik merk dat ik veel sceptischer ben dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden. Toen was het geloof een vast, sterk handvat waar ik me aan op kon trekken. Nu lijkt het handvat met olie ingesmeerd, zodat ik er nog nauwelijks grip op krijg.

Daarbij kan ik niet goed over het geloof praten, omdat geloof iets persoonlijks is voor mij en niemand er iets mee te maken heeft. (Al hoewel ik met het digitaal spreken over mijn geloof wel aardig uit de voeten kan.)

Heeft dat sceptisme alleen te maken met deze (voor jou) nieuwe gedachten over de wederkomst? Of is deze gedachte een gevolg van dat sceptisme?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn scepsis komt voort uit andere dingen, zoals al het onrecht en de pijn in deze wereld. Daarbij zijn er altijd dingen geweest die ik nooit begreep, waar ik nu nog steeds niet bij kan. Hierdoor ben ik het steeds moeilijker gaan vinden om het geloof vanzelfsprekend te vinden en alles aan te nemen. Ik denk steeds meer zelf.

En van daaruit is mijn gedachte over de wederkomst ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn scepsis komt voort uit andere dingen, zoals al het onrecht en de pijn in deze wereld. Daarbij zijn er altijd dingen geweest die ik nooit begreep, waar ik nu nog steeds niet bij kan. Hierdoor ben ik het steeds moeilijker gaan vinden om het geloof vanzelfsprekend te vinden en alles aan te nemen. Ik denk steeds meer zelf.

En van daaruit is mijn gedachte over de wederkomst ontstaan.

Wat geloof je wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat geloof je wel?

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.

En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;

die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;

Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,

nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden;

opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;

vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de Heilige Geest.

Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;

vergeving der zonden;

wederopstanding des vlezes;

en een eeuwig leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo raar vind ik het trouwens niet hoor als je niet op de wederkomst staat te wachten. Het zal wel mijn vooroordeel zijn, maar ik krijg het idee dat vooral oude mensen het eerder prima lijken te vinden, het type althans die ook vindt dat als hun tijd gekomen is, dat ook wel oké zal zijn.

Maar ik, die nog een heel leven voor zich heeft liggen, hoeft het nog niet echt. Ik wil hier voorlopig nog van alles beleven.


Samengevoegd:

Quote:

Mijn scepsis komt voort uit andere dingen, zoals al het onrecht en de pijn in deze wereld. Daarbij zijn er altijd dingen geweest die ik nooit begreep, waar ik nu nog steeds niet bij kan. Hierdoor ben ik het steeds moeilijker gaan vinden om het geloof vanzelfsprekend te vinden en alles aan te nemen. Ik denk steeds meer zelf.

Ook best begrijpelijk trouwens. Zijn tal van boeken over geschreven waaronder door Lewis (problem of pain) en nog steeds blijft het moeilijk. Lewis kreeg het er zelf ook moeilijk mee, notabene enige tijd na(!!!) hij er een boek over had geschreven. Ik bedoel maar... Het is en blijft een moeilijke kwestie waar geen makkelijke antwoorden voor bestaan helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.

En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;

die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;

Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,

nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden;

opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;

vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
party.gif

Ik geloof in de Heilige Geest.

Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;

vergeving der zonden;

wederopstanding des vlezes;

en een eeuwig leven.

Onrecht in de wereld blijft onverteerbaar, maar gelukkig ook voor Jezus. Ik heb een smiley gezet bij wat je gelooft.

Johannes 11:35 is de kortste tekst uit de Bijbel. Weet je wat er staat? 'Jezus weende'. Hij wist wat er met Lazarus ging gebeuren. Toch weende Hij. Niet als in een goed toneelstuk, maar echt. noparty.gif

Ja, ik ben van plan nog meer tegen je te preken. Ik weet alleen niet of je het op prijs stelt. Dus ik stop maar effe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Okee, dan ga ik nog effe door.

Ze zeggen wel eens dat je van lijden bitter of beter kunt worden. Hebreeën 12:15 zegt:

'Ziet daarbij toe, dat niemand verachtere van de genade Gods, dat er geen bittere wortel opschiete en verwarring stichte, en daardoor zeer velen zouden besmet worden.'

Nu is het hier vooral in de context van menselijke relaties. Maar ik denk dat je het voor bitterheid in het algemeen ook kunt zeggen. Een bittere wortel kan groeien wanneer je Gods genade aan je voorbij laat gaan.

Nu heb jij het niet over bitterheid maar over scepsis. Maar scepsis kan doorgroeien tot bitterheid.

Je kunt teleurgesteld raken in het leven en/of in God. Het idee hebben dat Hij ver weg is, je niet (ver-)hoort, alsof het Hem niets kan schelen dat mensen hier creperen / dat jij hier crepeert van de ellende.

Jezus weet ervan. Hij heeft het doorgemaakt. Hij riep aan het kruis: 'Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?' Ook al kon Hij als beste een antwoord bedenken over het waarom van lijden en onrecht, Hij riep het toch.

Ga met je vragen en scepsis naar God toe. Hij kan het wel hebben. smile.gif

Er staat nergens in de Bijbel dat je antwoorden of oplossingen krijgt. Er staat wel dat je troost, vrede en kracht kunt krijgen, juist in de moeilijkheden. En wanneer de scepsis weer komt en de twijfel toeslaat, mag je samen met de vader van de maanzieke jongen tegen Jezus zeggen: 'Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp'(Marcus 9:24).

Amen.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

hey,

ik ben juist blij als de wedekomst komt,we zullen in de hemel niks missen van wat we hier op aarde doen.

en misschien doen we daar ook wel veel dingen die we hier leuk vinden.

maar ik heb wel vaak het gevoel dat ik graag mensen over jezus vertel want ik zou graag willen dat iedereen bij de wederkomst opgenomen word.

mijn man geloofde nooit maar die heeft dit jaar een aaraking met god gehad dus die is helemaal omgeslaan..

maar goed hij komt op zijn tijd en dat is de juiste tijd..

ik begrijp de mensen die er bang voor zijn best want we weten wel dat we veilig in de hemel komen maar je weet niet wat je te wachten staat en hoe het precies is om naar de hemel te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, ik moet eerlijk zeggen dat het niet iets is waar ik vaak over nadenk. Maar euh, ja, ik vind het best een fijn idee om nog allerlei dingen in mijn leven te kunnen doen, ik zit er ook niet meteen op te wachten dat dat allemaal voorbij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu heb jij het niet over bitterheid maar over scepsis. Maar scepsis kan doorgroeien tot bitterheid.

Je kunt teleurgesteld raken in het leven en/of in God. Het idee hebben dat Hij ver weg is, je niet (ver-)hoort, alsof het Hem niets kan schelen dat mensen hier creperen / dat jij hier crepeert van de ellende.

Klopt, ik ben het ondertussen zat dat zoveel narigheid gebeurt. Dat juist de beste, liefste, onschuldigste mensen om mij heen ontzettend hard geraakt moeten worden.

En wat je zegt over Jezus, dat weet ik natuurlijk wel. En dat verzacht het ook wel een beetje, maar ik vind het zo vaak zo ontzettend onrechtvaardig.

Dat een moordenaar onder een auto komt en niet bijvoorbeeld een klein meisje dat geen kwaad in de zin heeft.[om maar even iets te noemen]

Quote:
Ga met je vragen en scepsis naar God toe. Hij kan het wel hebben.
smile.gif

Er staat nergens in de Bijbel dat je antwoorden of oplossingen krijgt. Er staat wel dat je troost, vrede en kracht kunt krijgen, juist in de moeilijkheden. En wanneer de scepsis weer komt en de twijfel toeslaat, mag je samen met de vader van de maanzieke jongen tegen Jezus zeggen: 'Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp'(Marcus 9:24).

En dat doe ik ook. Alleen krijg ik de laatste tijd nooit meer een reactie op mijn gebeden. Af en toe nogal frustrerend, maar ja, ik kan het ook niet afdwingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet echt, ja ik kan bij Kurt uithuilen en kan goed met hem praten. Alleen niet over het geloof, want dat vind ik erg moeilijk. Niet omdat hij niet gelooft, maar omdat ik me er altijd ongemakkelijk bij voel.

Mijn geloof is altijd iets voor mij persoonlijk en dat vind ik lastig te delen, hoe graag ik het ook wil. Ik zal er in ieder geval nooit zelf over beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat herken ik wel een beetje hoor, ik heb eigenlijk ook helemaal niet makkelijk gesprekken met mensen over geloofszaken, zelfs niet met mijn theologievrienden. Nuja, natuurlijk wel zeg maar academische discussies over geloofszaken, maar persoonlijke gesprekken, nee, dat vind ik best moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid