Spring naar bijdragen

Zoon van God


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 111
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Hier gooi je de Drie-Eenheid overboord, een van de kernpunten van de christelijke theologie is dat Jezus
niet
is geschapen, aangezien Hij God is, en God niet is geschapen.

Sorry, dat was gewoon niet zorgvuldig genoeg van mij, oftewel, het was fout smile.gif Uiteraard is Hij niet geschapen, maar geboren. Alleen Adam was geschapen.

Quote:
Zeker, maar Wim-Lex
is
niet koningin Beatrix. Hij is alleen maar haar zoon, verder niks. Goden die kinderen kregen had je in de oudheid al, lees de sappige Griekse en Romeinse mythologie er maar op na. Maar Jezus is wezenlijk anders dan dat. Wat je hier schrijft is niet christelijk te noemen.

Ik wil ook niet net doen alsof ik met één voorbeeld de complete Drie-Eenheid kan uitleggen. Ik leg hier maar een deel uit van hoe het zit. [Zelfs Jezus gebruikte vele gelijkenissen om uit te leggen hoe het Koninkrijk van God in elkaar zit ( link )] . Het is niet met een ding te vergelijken. Als ik de Drie-Eenheid wil uitleggen, moet ik met meerdere voorbeelden komen, zoals 'Een Ford is niet altijd een Focus, maar een Focus is wel altijd een Ford, oftewel God is niet alleen maar Jezus, maar Jezus is wel God' en 'zoals water kan bestaan in vloeibare en vaste vorm en gasvorm, zo bestaat God uit de Vader, Zoon en Heilige Geest'. Met allerlei voorbeelden vertelt een mens nooit voldoende hoe het zit, maar met allerlei voorbeelden kan een mens steeds meer aspecten van God en de Drie-Eenheid uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kol. 1:15, 16, NBG: „Hij [Jezus Christus] is het beeld van den onzichtbaren God, de eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn.â€

  Waarom wordt er ook niet van de Vader en de heilige geest gezegd dat zij de eerstgeborenen van heel de schepping zijn? De bijbel gebruikt deze uitdrukking echter alleen voor de Zoon.

Volgens de gebruikelijke betekenis van het woord „eerstgeborene†wordt ermee te kennen gegeven dat Jezus de oudste in Jehovah’s gezin van zonen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat maakt Jezus nou meer de zoon van God, dan al Zijn andere kinderen?

Dat wij schepselen zijn, Jezus is niet geschapen.

Quote:
Is het zo, dat Jezus dus als de Zoon van God, een nakomeling is van God? Dus eigenlijk ook een god is?

De Zoon is geboren uit de Vader, voor alle tijden. Dat maakt het boeiend, want de Zoon is dus geboren uit de Vader, maar er is geen tijd geweest dat de Zoon er niet was. Je vraag of Jezus een god is? Nee, Jezus = God. De Zoon en de Vader zijn één. Er is slechts één God. Christus is het Woord van God, Christus is God. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest = God. Wij aanbidden slechts één God, geloven in één God. Hij is te onderscheiden in de drie eerder vermelde personen.

Dut stukje theologie noemt men de drie eenheidsleer. Erg ingewikkeld, maar hé, we hebben het over God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vader, de Zoon en de Heilige Geest = God. Wij aanbidden slechts één God, geloven in één God. Hij is te onderscheiden in de drie eerder vermelde personen.

Dut stukje theologie noemt men de drie eenheidsleer. Erg ingewikkeld, maar hé, we hebben het over God.

Dan snap ik nog steeds niet waarom God met zichzelf praat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, ik bedenk wel dingen, maar God hoeft niet te overleggen lijkt mij zo, ik ben een mens hè
knipoog_dicht.gif

Maar het zou ook nog eens gewoon leuk kunnen zijn om met jezelf in gesprek te zijn. Er is zeg maar niets dat God hoeft te doen, maar toch heeft Hij een hoop gedaan. Met jezelf in gesprek zijn, is dan nog niet eens zo heel vreemd vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar het zou ook nog eens gewoon leuk kunnen zijn om met jezelf in gesprek te zijn. Er is zeg maar niets dat God hoeft te doen, maar toch heeft Hij een hoop gedaan. Met jezelf in gesprek zijn, is dan nog niet eens zo heel vreemd vind ik.

Het komt bij mij logischer over als Hij niet ook Jezus was, maar goed...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het komt bij mij logischer over als Hij niet ook Jezus was, maar goed...

Het probleem is alleen dat God groter is dan ons begrip van logica. knipoog_dicht.gif Zodra het mogelijk is om God te begrijpen, kun je iig met zekerheid zeggen dat je bij de verkeerde godsdienst zit. Zolang God (iig gedeeltelijk) een mysterie blijft, is er de mogelijkheid dat je wel bij de juiste godsdienst zit. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vorige posts zijn weer eens een typisch voorbeeld van de verwarring waartoe de leerstelling van de drie-eenheid heeft bijgedragen en nog steeds doet!

Goede raad:

(1 Korinthiërs 4:6) . . . „Gaat niet buiten de dingen die geschreven staan†. . .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal mijn crucifix nooit afnemen, Jezus zal altijd mijn voorbeeld blijven.

Maar ik vraag God in mijn gebeden om begrip, ik ben immers een kind van mijn tijd, die bovendien atheïstisch is opgevoed. Al wat ik kan doen is 1 God beminnen en hopen dat Hij me op de weg naar Waarheid leidt, want niemand anders zal dat kunnen dan Hijzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me niet verkeerd. Het begrip van de Drie-Eenheid is niet zaligmakend. Het enige Zaligmakende, is Jezus Christus.

Joh 14,6

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Wat bedoel je met 'Ik zal mijn crucifix nooit afnemen'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel eigenlijk dat, of ik nu soms twijfel of niet, ik Jezus als voorbeeld nooit zal afzweren. Ik hoop en wil graag geloven dat Hij de Zoon van God is. Vandaar dat ik vergiffenis vraag voor de twijfel die in mijn hart soms de kop opsteekt.

Je moet weten dat ik nog in een relatieve beginfase zit van mijn bekering. Ook mijn geloof op zich gaat wel eens wankelen, maar het is net alsof iemand me steeds weer op het Pad trekt, dàt (Gods aanwezigheid) gevoel wordt alvast sterker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

On topic dan maar.

Jezus is als Gods eerste schepping zijn „eerstgeborene†(Kol 1:15), die in zijn voormenselijke bestaan „het Woord†werd genoemd (Jo 1:1).

Met het woord „begin†in Johannes 1:1 kan niet gedoeld worden op het „begin†van God de Schepper, want hij is eeuwig en zonder begin (Ps 90:2).

Het moet daarom betrekking hebben op het begin van de schepping, toen het Woord door God werd voortgebracht als zijn eerstgeboren Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad niet iets om met je ratio makkelijk te begrijpen smile.gif

Drie-Eenheid staat ook niet zo letterlijk in de Bijbel beschreven. Een mens kan gewoon de hele Bijbel lezen en krijgt zo een beeld van God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest en de kenmerken en de werking van God in al Zijn verschijningen.

Mensen moeten ook niet denken dat ze met het begrip Drie-Eenheid God kunnen omschrijven, want er staat nog veel meer over God in de Bijbel. Er staat alleen al iets over de zeven geesten van God.

Op 4,5

En van de troon gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit; en zeven vurige fakkels brandden voor de troon; dit zijn de zeven Geesten Gods.

En God doet nog veel meer dingen op aarde, bijvoorbeeld door een Engel en andere hemelse boodschappers en verschijningen. Een mens wil wel eens klein en simpel over God denken, maar zo is God niet.

Gen. 32

24 Zo bleef Jakob alleen achter. En een man worstelde met hem, totdat de dag aanbrak. 25 Toen deze zag, dat hij hem niet overmocht, sloeg hij hem op zijn heupgewricht, zodat Jakobs heupgewricht ontwricht werd, terwijl hij met hem worstelde. 26 Toen zeide hij: Laat mij gaan, want de dageraad is gekomen. Maar hij zeide: Ik laat u niet gaan, tenzij gij mij zegent. 27 Daarop zeide hij tot hem: Hoe is uw naam? En hij zeide: Jakob. 28 Toen zeide hij: Uw naam zal niet meer Jakob luiden, maar Israël, want gij hebt gestreden met God en mensen, en gij hebt overmocht. 29 Daarop vroeg Jakob: Zeg mij toch uw naam. Maar hij antwoordde: Waarom vraagt gij toch naar mijn naam? En hij zegende hem daar. 30 En Jakob noemde de plaats Pniël, want (zeide hij) ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn leven is behouden gebleven.

Gen. 18 en verder.

Gen. 14

18 En Melchisedek, de koning van Salem, bracht brood en wijn; hij nu was een priester van God, de Allerhoogste. 19 En hij zegende hem en zeide: Gezegend zij Abram door God, de Allerhoogste, de Schepper van hemel en aarde, 20 en geprezen zij God, de Allerhoogste, die uw vijanden in uw macht heeft overgeleverd. En hij gaf hem van alles de tienden.

Hebr. 7

1 Want deze Melchisedek, koning van Salem, priester van de allerhoogste God, die Abraham bij zijn terugkeer na het verslaan van de koningen tegemoet kwam en hem zegende, 2 aan wie ook Abraham een tiende van alles gegeven heeft, is vooreerst, volgens de uitlegging (van zijn naam): koning der gerechtigheid, vervolgens ook: koning van Salem, dat is: koning des vredes; 3 zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsregister, zonder begin van dagen of einde des levens, en, aan de Zoon van God gelijkgesteld, blijft hij priester voor altoos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Alsnog opruiming gehouden in dit topic omdat er nog steeds offtopic gereageerd wordt. Op Credible zijn de twaalf artikelen van toepassing, de godheid van Jezus ontkennen is in strijd daarmee. Hiervoor is wel expliciet ruimte in het subforum Levensbeschouwing. Kritiek op de moderatie is hier eveneens offtopic daarvoor kun je een feedbacktopic openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid