Spring naar bijdragen

Zoon van God


Aanbevolen berichten

Op het feit na dat Jezus door de maagdelijke vrouw Maria ter wereld kwam en meerdere malen in het nieuwe testament door de Heere is aangekondigd.

Wat maakt Jezus nou meer de zoon van God, dan al Zijn andere kinderen?

Is het zo, dat Jezus dus als de Zoon van God, een nakomeling is van God? Dus eigenlijk ook een god is?

Als ik het fout heb, waarom wordt hij dan zo expliciet omschreven als \"de Zoon van God\"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 111
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Inderdaad zijn er vele zonen en dochters van God. Alle mensen die God als Vader hebben, zijn Zijn kinderen.

Jezus Christus is alleen de eerstgeborene van God en Hij heeft de allerhoogste plaats onder alle kinderen van God. En Jezus is de Redder en Heer van alle kinderen van God. Jezus is inderdaad een nakomeling van God en is met Hem ook God. Alle mensen die zich aan Jezus onderwerpen, worden geadopteerd in het huisgezin van God. Jezus is niet alleen in het nieuwe testament aangekondigd, maar ook in het oude testament.

Rom. 8

29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen

Joh. 1

12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Arabei,

Quote:
Wat maakt Jezus nou meer de zoon van God, dan al Zijn andere kinderen?

Jezus is God zelf, namelijk God de Zoon. Hij is eeuwig, onveranderlijk, ongeschapen, almachtig, alomtegenwoordig, et cetera. Toch spreken we niet over twee goden (of drie, als je de heilige Geest erbij betrekt), maar over één eeuwige, ondeelbare God, in drie Personen: de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Waarvan Jezus dus de Zoon is.

Quote:
Is het zo, dat Jezus dus als de Zoon van God, een nakomeling is van God? Dus eigenlijk ook een god is?

Jezus is dus God zélf. Het is God zélf die vlees is geworden, zichzelf aan de mens heeft geofferd aan het kruis en die de dood heeft overwonnen. Hij die is, is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus is God?
verbaasd.gif
Nee, de Schepper is God, niet Zijn zoon, Jezus heeft niets of niemand geschapen.

Maar, hoe kan Hij dan doodgaan?

Ik vind het echt heel onlogisch en vreemd dat God een andere god maakt... Ik geloof dat niet, ik geloof dat Jezus een mens is geweest..

Jezus is inderdaad een mens geweest. Op en in deze Mens was de Heilige Geest. De Heilige Geest is de Geest van God. Jezus heet 'Christus' en dat betekent Gezalfde. Hij is gezalfd met de Heilige Geest.

Rom. 1

4 aangewezen als Zoon van God en door de heilige Geest bekleed met macht toen hij, Jezus Christus, onze Heer, opstond uit de dood.

Waarom is het onlogisch als God een 'andere' God maakt? Koningin Beatrix en Prins Claus hadden toch ook een nieuw lid van de koninklijke familie, namelijk prins Willem Alexander gekregen?

Waarom zou God dan geen Zoon kunnen krijgen, een ander lid in de Goddelijke familie? Waarom zou God niet mens kunnen worden en als mens kunnen sterven en door de Goddelijke kracht weer uit de dood terug kunnen keren? Of geloof je niet dat God alles kan? Door de kracht van God is alles geschapen en dit is dezelfde kracht waarmee Jezus werkte en waarmee Hij uit de dood opstond.

Quote:

[...]

Waarom zou Jezus God vragen om hulp en dergelijke als hij God (zelf) is?

Welke Bijbeltekst bedoel je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Jezus is inderdaad een mens geweest. Op en in deze Mens was de Heilige Geest. De Heilige Geest is de Geest van God. Jezus heet 'Christus' en dat betekent Gezalfde. Hij is gezalfd met de Heilige Geest.

Iedereen heeft een ziel ingeblazen gekregen van God, betekent niet dat ik god ben, maar betekent wel dat ik geschapen ben door Hem(Hij heeft mij leven ingeblazen).

Quote:
Waarom is het onlogisch als God een 'andere' God maakt? Koningin Beatrix en Prins Claus hadden toch ook een nieuw lid van de koninklijke familie, namelijk prins Willem Alexander gekregen?

Waarom zou God dan geen Zoon kunnen krijgen? Waarom zou God niet mens kunnen worden en als mens kunnen sterven en door de kracht van God weer uit de dood terug kunnen keren? Of geloof je niet dat God alles kan? Door de kracht van God is alles geschapen en dit is dezelfde kracht waarmee Jezus werkte en waarmee Hij uit de dood opstond.

God kan alles zeer zeker. Al vind ik de vergelijking van het koningshuis heel iets anders.

Maar God zou geen god naast zich maken, omdat Hij de Schepper van alles is. Hij is Krachtig, Almachtig en Alwijs genoeg en heeft geen andere god naast zich nodig.

Het past ook niet in mijn beeld van God als Hij er meerdere gaat maken.

Quote:
[...]Welke Bijbeltekst bedoel je?

Zijn vele teksten waarin Jezus tot God spreekt.

Johannes 12

27 Nu ben ik doodsbang. Wat moet ik zeggen? Vader, laat dit ogenblik aan mij voorbijgaan? Maar hiervoor ben ik juist gekomen. 28 Laat nu zien hoe groot uw naam is, Vader.’ Toen klonk er een stem uit de hemel: ‘Ik heb mijn grootheid getoond en ik zal mijn grootheid weer tonen.’

Bijvoorbeeld..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iedereen heeft een ziel ingeblazen gekregen van God, betekent niet dat ik god ben, maar betekent wel dat ik geschapen ben door Hem(Hij heeft mij leven ingeblazen).

Klopt, maar een ziel is wat anders dan een geest. Je bent een geest, hebt een ziel en bent in een lichaam. Als iemand het leven geeft aan Jezus Christus, krijgt die persoon een nieuwe geest die verbonden is met de Heilige Geest en deze geest leeft eeuwig. Jezus Christus heeft een eeuwig levende Geest.

Quote:

God kan alles zeer zeker. Al vind ik de vergelijking van het koningshuis heel iets anders.

Maar God zou geen god naast zich maken, omdat Hij de Schepper van alles is. Hij is Krachtig, Almachtig en Alwijs genoeg en heeft geen andere god naast zich nodig.

Het past ook niet in mijn beeld van God als Hij er meerdere gaat maken.

Hij deed dat om de mensheid te redden uit een helse eindbestemming. In feite zullen alle miljoenen gelovigen deel nemen aan het huisgezin van God en deelgenoot zijn aan Zijn Goddelijkheid.

2 Petr 1,4

door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God kan alles zeer zeker. Al vind ik de vergelijking van het koningshuis heel iets anders.

Maar God zou geen god naast zich maken, omdat Hij de Schepper van alles is. Hij is Krachtig, Almachtig en Alwijs genoeg en heeft geen andere god naast zich nodig.

Het past ook niet in mijn beeld van God als Hij er meerdere gaat maken.

Dat heeft hij dan ook niet gedaan. Wellicht is het handig om eens op te zoeken wat de drie-eenheid precies inhoud, Wikipedia link geeft een aardige introductie op het onderwerp en als je wat rondzoekt op dit forum kun je ook topics vinden mbt. dit onderwerp.

God is zowel Vader, Zoon en Heilige Geest en is dit van het beginne geweest.

Quote:

[...]

Zijn vele teksten waarin Jezus tot God spreekt.

Johannes 12

27 Nu ben ik doodsbang. Wat moet ik zeggen? Vader, laat dit ogenblik aan mij voorbijgaan? Maar hiervoor ben ik juist gekomen. 28 Laat nu zien hoe groot uw naam is, Vader.’ Toen klonk er een stem uit de hemel: ‘Ik heb mijn grootheid getoond en ik zal mijn grootheid weer tonen.’

Bijvoorbeeld..

Probeer dit topic eens door te lezen: link Gaat over dezelfde vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Klopt, maar een ziel is wat anders dan een geest. Je bent een geest, hebt een ziel en bent in een lichaam. Als iemand het leven geeft aan Jezus Christus, krijgt die persoon een nieuwe geest die verbonden is met de Heilige Geest en deze geest leeft eeuwig. Jezus Christus heeft een eeuwig levende Geest.

Ik ben een geest? Wat is volgens jou het verschil tussen geest en ziel dan? Ik ben een mens met een ziel en een geest? Ik dacht dat ik een mens met een ziel was...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn vele teksten waarin Jezus tot God spreekt.

Johannes 12

27 Nu ben ik doodsbang. Wat moet ik zeggen? Vader, laat dit ogenblik aan mij voorbijgaan? Maar hiervoor ben ik juist gekomen. 28 Laat nu zien hoe groot uw naam is, Vader.’ Toen klonk er een stem uit de hemel: ‘Ik heb mijn grootheid getoond en ik zal mijn grootheid weer tonen.’

Bijvoorbeeld..

Ja, alle gelovigen kunnen tot God spreken. God legde veel van Zijn macht neer, om mens te kunnen worden en het lijden van de mens op Zich te nemen om daarmee de mens te verlossen van het lijden, de dood en de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zou Jezus God vragen om hulp en dergelijke als hij God (zelf) is?

Omdat Jezus het voorbeeld is voor de mens. Jezus deed alles voor zodat wij kunnen volgen en gered zijn.

Jezus zegt bijvoorbeeld in Johannes 11:

‘Vader, ik dank u dat u mij hebt verhoord. 42 U verhoort mij altijd, dat weet ik, maar ik zeg dit ter wille van al die mensen hier, opdat ze zullen geloven dat u mij gezonden hebt.’

Jezus geeft dus duidelijk een voorbeeld. Dit doet Hij vele keren, en zegt het er ook bij! Hij leeft ons het voorbeeld voor en wijst ons de weg.

Hallelujah!

Mount Zion

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom is het onlogisch als God een 'andere' God maakt? Koningin Beatrix en Prins Claus hadden toch ook een nieuw lid van de koninklijke familie, namelijk prins Willem Alexander gekregen?

Vreemde vergelijking waarmee je meegaat met de fout die Arabei maakt, namelijk dat Jezus God is naast God. Jezus is niet geschapen en is God, net zoals de Vader en de Heilige Geest dat zijn. Één God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben een geest? Wat is volgens jou het verschil tussen geest en ziel dan? Ik ben een mens met een ziel en een geest? Ik dacht dat ik een mens met een ziel was...

De geest heeft met je wil te maken en de ziel heeft te maken met emoties. Als je ziel het te koud vind om naar buiten te gaan om iemand te helpen, kan je met je geest beslissen om niet naar je ziel te luisteren en toch iemand te helpen.

Quote:

[...]

Vreemde vergelijking waarmee je meegaat met de fout die Arabei maakt, namelijk dat Jezus God is naast God. Jezus is niet geschapen en
is
God, net zoals de Vader en de Heilige Geest dat zijn. Één God.

Ik kan met Arabei meegaan omdat Jezus ook geschapen is en dat Hij ook naast God bestaat. Hij ís God en bestaat ook naast God. Jezus bestond als mens ook naast God.

Willem Alexander maakt deel uit van de koninklijke familie, zoals Beatrix ook deel uitmaakt van de koninklijke familie.

God de Vader en God de Zoon en God de Heilige Geest maken alleen deel uit van het huisgezin van God, zoals al Gods kinderen deel uitmaken van de goddelijke natuur. (Door die toegang tot de goddelijke natuur, hebben Gods kinderen ook aanspraak op gezondheid en voorspoed enz. . Sommige christenen lijken zich kennissen van Gods familie te voelen, terwijl ze er deel aan hebben.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God kan alles zeer zeker. Al vind ik de vergelijking van het koningshuis heel iets anders.

Maar God zou geen god naast zich maken, omdat Hij de Schepper van alles is. Hij is Krachtig, Almachtig en Alwijs genoeg en heeft geen andere god naast zich nodig.

Het past ook niet in mijn beeld van God als Hij er meerdere gaat maken.

[...]

God heeft inderdaad geen andere god nodig want Hij is al een drie-eenheid. Jezus is dus ook niet geschapen Hij was er al van voor de grondlegging van de wereld af.

Overigens heb je dit geplaatst in het subforum Bijbelstudie, betekent dit dat je een vraag hebt over een bepaald Bijbelgedeelte in dit verband?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus zegt bijvoorbeeld in Johannes 11:

‘Vader, ik dank u dat u mij hebt verhoord. 42 U verhoort mij altijd, dat weet ik, maar ik zeg dit ter wille van al die mensen hier, opdat ze zullen geloven dat u mij gezonden hebt.’

Dan praat hij dus in principe met zichzelf?? Zowel als God, als Jezus...

Quote:

God heeft inderdaad geen andere god nodig want Hij is al een drie-eenheid. Jezus is dus ook niet geschapen Hij was er al van voor de grondlegging van de wereld af.

Je gelooft dus eigenlijk in drie verschillende goden die samen God vormen?

Quote:

Overigens heb je dit geplaatst in het subforum Bijbelstudie, betekent dit dat je een vraag hebt over een bepaald Bijbelgedeelte in dit verband?

Ja klopt, een groot Bijbelgedeelte, het gedeelte waar Jezus in voorkomt namelijk of valt dat hier niet onder een gedeelte? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat heeft hij dan ook niet gedaan. Wellicht is het handig om eens op te zoeken wat de drie-eenheid precies

[...]

Probeer dit topic eens door te lezen:
Gaat over dezelfde vraag.

Jezus is de eerste en enige die door zijn vader werd geschapen.

Kol 1:15-16 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen,

En door Jezus Christus werden alle dingen geschapen,hij was de meesterwerker naast zijn Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus is niet geschapen en
is
God, net zoals de Vader en de Heilige Geest dat zijn. Één God.

Wat dan met de volgende tekst:

(Openbaring 3:14) 14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodice̱a: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God: 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat dan met de volgende tekst:

(Openbaring 3:14) 14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodice̱a: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God: 

Als je een punt hebt, maak het dan gewoon zou ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ja klopt, een groot Bijbelgedeelte, het gedeelte waar Jezus in voorkomt namelijk of valt dat hier niet onder een gedeelte?
smile.gif

Het NT dus... smile.gif

Ik ken zeer zeker het principe van de Drie-Eenheid. Ik stel me er ook vragen bij. Ik bid dat Hij me dat vergeeft, mocht ik het verkeerd hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan met Arabei meegaan omdat Jezus ook geschapen is en dat Hij ook naast God bestaat. Hij ís God en bestaat ook naast God. Jezus bestond als mens ook naast God.

Hier gooi je de Drie-Eenheid overboord, een van de kernpunten van de christelijke theologie is dat Jezus niet is geschapen, aangezien Hij God is, en God niet is geschapen.

Quote:
Willem Alexander maakt deel uit van de koninklijke familie, zoals Beatrix ook deel uitmaakt van de koninklijke familie.

Zeker, maar Wim-Lex is niet koningin Beatrix. Hij is alleen maar haar zoon, verder niks. Goden die kinderen kregen had je in de oudheid al, lees de sappige Griekse en Romeinse mythologie er maar op na. Maar Jezus is wezenlijk anders dan dat. Wat je hier schrijft is niet christelijk te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid