Spring naar bijdragen

TV de moeite waard?


Kijk jij TV?  

  1. 1. Kijk jij TV?

    • dagelijks
      9
    • meermalen per week
      6
    • af en toe
      16
    • vrijwel nooit
      8
    • nooit
      3


Aanbevolen berichten

Quote:

Zelf kiezen kun je met muziek en tv ook... So...?

Ik wil je het best wel uitleggen, Kurt knipoog_dicht.gif

Je kijkt tv en krijgt een reclame te zien, omdat jouw programma onderbroken wordt, en je ziet opeens meiden dansen in hun ondergoed. Naast het feit dat die meiden als een stel lustobjecten worden neergezet, zit ik daar persoonlijk niet zo op te wachten, maar ja dat is dan weer iets persoonlijks. Dus dan wat ik het ergste vind van tv, welke invloed het heeft op gedrag van kleine kinderen tot jong volwassenen, bijvoorbeeld de jongeren die onzeker zijn over hun uiterlijk (http://www.nu.nl/wetenschap/1619588/negatief-zelfbeeld-door-t elevisie.html) of meiden die denken dat ze er sexy uit moeten zien (http://www.nu.nl/gezondheid/1437318/bloot-in-videoclips-beinv loedt-meisjes.html), toename alcohol gebruik onder jongeren (http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2052218.ece/Bewez en__reclame_zet_aan_tot_drinken_.html), het herhaaldelijk horen van vloeken of schelden op tv (http://www.bondtegenvloeken.nl/index.php?nieuwsID=120&paginaI D=8). Buiten die invloeden om, kan de tv je afleiden, je kan er lui van worden en het weerhoudt je om bezig te zijn met je geloof. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals bepaalde informatieve documentaires (die dan weer wel via internet terug te halen zijn en je op dvd kunt kopen).

Even offtopic yes.gif

Internet, kan evengoed slechte invloed hebben op kinderen is mijn mening. Voor mij is dat ook een reden dat, als ik later kinderen mag/kan krijgen, het mijn kinderen te verbieden tot een bepaalde leeftijd en in hoeverre dat in die tijd mogelijk is. Aan de andere kant kun je wel via internet veel makkelijker informatie over het geloof verstrekken/verkrijgen, iets wat via de tv niet zo simpel is. Ik vind het daarmee ook een uitkomst voor mensen die weer gelovig willen worden, internet kan een goede ondersteuning zijn naast de bijeenkomsten van het geloof widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Subvraag, kan dat? Waarom kijken jullie eigenlijk tv en besteden jullie niet i.p.v. dat, die tijd aan het geloof?

Niet perse aan het geloof, maar andere zaken als sport, lezen, omzien naar elkaar is ook een goede optie. smile.gif

Quote:
Mijn mening is dat je bij te veel tv kijken nogal onbewust beïnvloed kan worden door alles wat te zien is.

Inderdaad je haalt heel veel negatieve energie de huiskamer in.

Quote:
TV de moeite waard? Nee, zeker niet!

Af en toe, maar 95% van de tijd niet inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Fantasie is niet alleen iets kinderlijks maar ook onderdeel van denkprocessen, deductief-hypothetisch denken, creativiteit en meer van dat soort ongein. Een hele grote en dus.
smile.gif

hum ja daar heb je gelijk in. smile.gif Maar mss dat je bij iets als lost ofzo ook wel veel denkprocessen in werking zegt.. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]Niet perse aan het geloof, maar andere zaken als sport, lezen, omzien naar elkaar is ook een goede optie.
smile.gif

Een mens heeft op een gegeven moment ook ontspanning nodig, en dat mag je, zolang het niet zondig is, zelf invullen. Het werkt totaal niet om altijd maar met geloof en 'nuttige' zaken bezig te zijn. Kijk als je graag sport en leest is het makkelijk natuurlijk.. dan is dat gewoon jouwn vorm van ontspanning. Maar daarom ben je niet perse beter bezig dan iemand die tv kijkt als vorm van ontspanning.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik heb met tv is dat het al snel niet echt ontspannend werkt, maar eerder afstompend. Dat je een uur kunt zitten zappen naar programma's die je niet eens boeien, en na dat uur voel je je gewoon loom en gedesinteresseerd. Nuja, dat heb ik bij internet ook wel eens hoor, na een uur idiote facebookquizjes doen ofzo, maar uit internet haal ik persoonlijk ook veel positieve dingen, wat ik bij tv niet zo heb. Om die reden ben ik zo'n toestel persoonlijk liever kwijt dan rijk. Maar natuurlijk kan het voor andere mensen anders liggen he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Oke ja ik snap wat je bedoeld. Maar dat hoeft idd niet voor iedereen zo te zijn. Ik kijk bijv. heel gericht programma's , zap eigenlijk nooit. Meestal kijk ik ook samen tv.. gewoon gezelligheid. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een mens heeft op een gegeven moment ook ontspanning nodig, en dat mag je, zolang het niet zondig is, zelf invullen.

En waar wek ik de suggestie dat je dat niet zelf mag invullen en dat een mens geen behoefte aan ontspannig zou hebben?

Quote:
Het werkt totaal niet om altijd maar met geloof en 'nuttige' zaken bezig te zijn.

Waarom zou het niet werken en bij mensen op de koffie gaan kan geen vorm van ontspannen zijn?

Quote:
Kijk als je graag sport en leest is het makkelijk natuurlijk.. dan is dat gewoon jouwn vorm van ontspanning. Maar daarom ben je niet perse beter bezig dan iemand die tv kijkt als vorm van ontspanning.

Waaruit zou blijken dat ik stel, dat als je tv kijkt je minder goed bezig zou zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Skippy,

Quote:
Ik word een beetje kriegel van mensen die zeggen dat tv niet goed is. Dat refo's principieel geen tv kijken vind ik niet erg. Waar ik me aan erger, is als niet-refo's die wél een tv hebben, iets soortgelijks zeggen.

Dat zijn van die mensen die wel een televisietoestel hebben, er af en toe ook naar kijken, maar die over het algemeen vinden dat de mensheid veel te veel tv kijkt.

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Er is toch ook een genuanceerd gebied tussen totaal geen televisie kijken en teveel televisie kijken. Af en toe (bewust) televisie kijken hoeft niet verkeerd te zijn, maar je kunt wél teveel kijken. Ik zie niet in waarom je een refo moet zijn om dat vast te kunnen stellen.

Quote:
Tv-kijken is een laag, plat soort vermaak, vinden zij. Als je echt je doel wil vinden als mens, moet je je tijd besteden aan een boek, of aan je gezin.

En dat is dan ook ten dele gewoon zo. Niets mis met "laag, plat vermaak" hoor; als jij iets wilt kijken omdat je dat leuk vindt, dan moet je dat gewoon lekker doen. De boog kan niet altijd gespannen zijn.

Er is echter prima onderscheid te maken tussen cultuur en banaliteit, zonder te hoeven oordelen daarover. Niet dat televisie altijd banaal is, zeker niet, net zoals boeken niet altijd literair hoeven te zijn. Maar er is wel veel banaliteit op televisie. Dat hoef je geen probleem te vinden, maar het is er dan nog wel gewoon.

Quote:
Het ergste is nog dat ze het graag zeggen.

Dan vraag je: "Heb jij laatst dit en dit programma gezien?"

En dan antwoorden zij met een minzame glimlach: "Nee, maar ik kijk de laatste tijd niet veel tv meer. Ik vind de programma's allemaal zo slecht."

Je proeft aan de manier waarop ze het zeggen, dat ze zich verheven voelen boven de mensen die wél veel tv kijken.

Proef je dat echt, of is dat iets wat je zelf invult, omdat diegene immers jou zo prikkelt? Mensen proeven wel vaker dingen die er helemaal niet zijn, waardoor alleen maar miscommunicatie ontstaat.

Quote:
Dat soort mensen gaan er geheel aan voorbij dat het af en toe heel relaxed en ontspannend is om te zappen.

En jij gaat er weer aan voorbij dat dat lang niet voor iedereen geldt. Wat jij zegt is een eigen beleving, geen vaststaand feit. Als je veel televisie kijkt, dan wekt dat wel degelijk lusteloosheid op, omdat je niet echt hoeft na te denken en de vele prikkels van de televisie je daartoe ook niet echt gelegenheid geven. Jij ervaart dat gevoel vervolgens als heel ontspannend, omdat je hoofd dan even helemaal leeg is. Prima, maar veel mensen ervaren dus volop het tegenovergestelde.

Quote:
Als ik een dag lang hard heb gewerkt en veel studieboeken heb gelezen, heb ik helemaal geen zin in gezinsactiviteiten of een goed boek. Niets is heerlijker om dan met een bak thee naar zinloze tv-programma's te kijken waar ik me hersens nauwelijks bij hoef te gebruiken.
yes.gif

Dat moet je zelf weten, maar mensen zijn dan ook vrij om anders te vinden. Oók als je slechts af en toe televisie kijkt. Je kunt namelijk ook én je ontspannen, én je hersenen blijven gebruiken. Door bijvoorbeeld een spel te spelen, een licht boek te lezen of simpelweg door meditatie. Genoeg mensen kiezen dus liever dáárvoor, met af en toe een stukje televisie als er programma's zijn die ze graag volgen.

Ik weet vrijwel zeker dat veel mensen inderdaad teveel televisie kijken dan goed voor ze is. En de ontspannende werking van televisie durf ik ook nog wel te betwijfelen. Er wordt niet voor niets afgeraden om vlak voor het slapen te gaan televisie te kijken en kinderen heel beperkt te laten kijken. De televisie beïnvloedt wel degelijk je gezondheid en mijns inziens ook je inspiratie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]En waar wek ik de suggestie dat je dat niet zelf mag invullen en dat een mens geen behoefte aan ontspannig zou hebben?

'Niet perse aan het geloof, maar andere zaken als sport, lezen, omzien naar elkaar is ook een goede optie. '

Quote:

[...]Waarom zou het niet werken en bij mensen op de koffie gaan kan geen vorm van ontspannen zijn?

Omdat de mens daar niet geschikt voor is. En ja bij mensen op de koffie gaan kan ook een vorm van ontspannen zijn. 'En waar wek ik de suggestie dat ik vind dat dat geen vorm van ontspanning kan zijn?'

Quote:

[...]Waaruit zou blijken dat ik stel, dat als je tv kijkt je minder goed bezig zou zijn?

Dat is de algemene indruk die ik kreeg van jou post en de reacties van andere users in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Niet perse aan het geloof, maar andere zaken als sport, lezen, omzien naar elkaar is ook een goede optie. '

Maar waar wek ik nu de suggestie dat TV kijken niet een ontspannigs vorm zou kunnen zijn en waar wek ik de suggestie dat je alleen maar de voorbeelden zou kunnen doen die ik aanhaal?

Quote:
Omdat de mens daar niet geschikt voor is. En ja bij mensen op de koffie gaan kan ook een vorm van ontspannen zijn. 'En waar wek ik de suggestie dat ik vind dat dat geen vorm van ontspanning kan zijn?'

Wat wil je nu zeggen, want ik volg je niet. Jij zegt, als antwoord op mijn post, iets over ontspannen. Prima dus lees jij in de door mij gemaakte post dat ik daar iets over zeg. Ik zie niet waar ik dat doe en dat vraag ik na en dan herhaal je mijn woorden van navragen.

Quote:
Dat is de algemene indruk die ik kreeg van jou post en de reacties van andere users in dit topic.

Waar haal je dat uit mijn reactie dan, want ik zeg niets over mensen die TV kijken, maar geef enkel aan dat er veel negativiteit de huiskamer inkomt.

Lees je niet meer in mijn post dan dat er werkelijk staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb


Samengevoegd:

Quote:

[...]Maar waar wek ik nu de suggestie dat TV kijken niet een ontspannigs vorm zou kunnen zijn en waar wek ik de suggestie dat je alleen maar de voorbeelden zou kunnen doen die ik aanhaal?[...]

Okeej laat ik het gewoon vragen. smile.gif Wat vind je beter; 'omzien naar elkaar' of tv kijken?

Quote:

Wat wil je nu zeggen, want ik volg je niet. Jij zegt, als antwoord op mijn post, iets over ontspannen. Prima dus lees jij in de door mij gemaakte post dat ik daar iets over zeg. Ik zie niet waar ik dat doe en dat vraag ik na en dan herhaal je mijn woorden van navragen.[...]

ja ik herhaalde dat omdat ik het ook echt wou weten, ik heb dat ook nergens gezegd.. dat bij iem. op de koffie gaan geen ontspanning kan zijn.

Quote:

Waar haal je dat uit mijn reactie dan, want ik zeg niets over mensen die TV kijken, maar geef enkel aan dat er veel negativiteit de huiskamer inkomt.

Lees je niet meer in mijn post dan dat er werkelijk staat?

dat zullen we weten als je mijn eerste vraag eerlijk beantwoordt. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Okeej laat ik het gewoon vragen.
smile.gif
Wat vind je beter; 'omzien naar elkaar' of tv kijken?

Waarom maak je er een schijntegenstelling van en vraag je naar een waardeoordeel dat ik niet gaf?

Quote:
ja ik herhaalde dat omdat ik het ook echt wou weten, ik heb dat ook nergens gezegd.. dat bij iem. op de koffie gaan geen ontspanning kan zijn.

Jij herhaalt mij, omadt het het echt wil weten, maar wat wil je dan weten. Want mijn vraag is bedoelt om duidelijk te krijgen waar je op doelt en dan snap ik niet dat je mijn vraag gaat herhalen richting mij. verbaasd.gif

Quote:
dat zullen we weten als je mijn eerste vraag eerlijk beantwoordt.
knipoog_dicht.gif

Het is duidelijk dat jij een beeld hebt bij wat ik geschreven hebt, maar dat beeld staat er niet en is je invulling. Nu probeer je met een schijn tegenstelling mij een oordeel te laten geven over voorbeelden die ik gaf aan Arabei, over andere dingen die je kan doen als je geen TV kijkt. Arabei stelt immers dat je perse met het geloof bezig zou moeten zijn als je geen TV kijkt en ik geef een aantal zaken aan die je kan doen anders dan met het geloof bezig zijn.

De zin

Niet perse aan het geloof, maar andere zaken als sport, lezen, omzien naar elkaar is ook een goede optie.

is een aanvulling op Arabei die vraagt waarom er TV gekeken wordt en niet met het geloof bezig te gaan. De voorbeelden die ik aangeef zijn een alternatief voor het kijken van TV. Jij legt daarin dat ik TV af zou keuren als ontspanning, maar ik zeg daar in deze zin niets over en ook zeg ik niet dat mensen die geen TV kijken beter zouden zijn dan mensen die dat wel doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn nog steeds wel goede programma's, al vind ik die vrijwel alleen op de BBC.

Bv Stephen Fry's Last Chance To See. Waarin Stephen Fry en zoologist Mark Carwardine dieren filmen in de uithoeken van de aarde die met uitsterven worden bedreigd. Deze serie volgt een serie uitzendingen over dezelfde dieren van 20 jaar geleden. Gekeken wordt of de situatie verslechterd is, of verbeterd. Of is een dier misschien wel helemaal uitgestorven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Waarom maak je er een schijntegenstelling van en vraag je naar een waardeoordeel dat ik niet gaf?

[...]Jij herhaalt mij, omadt het het echt wil weten, maar wat wil je dan weten. Want mijn vraag is bedoelt om duidelijk te krijgen waar je op doelt en dan snap ik niet dat je mijn vraag gaat herhalen richting mij.
verbaasd.gif

Laat maar.. we begrijpen elkaar niet. smile.gif

Quote:

[...]Het is duidelijk dat jij een beeld hebt bij wat ik geschreven hebt, maar dat beeld staat er niet en is je invulling.

Oke als jij het zegt... smile.gif

Quote:

Nu probeer je met een schijn tegenstelling mij een oordeel te laten geven over voorbeelden die ik gaf aan Arabei, over andere dingen die je kan doen als je geen TV kijkt. Arabei stelt immers dat je perse met het geloof bezig zou moeten zijn als je geen TV kijkt en ik geef een aantal zaken aan die je kan doen anders dan met het geloof bezig zijn.

Nee, hij stelt dat je beter met het geloof bezig moet zijn ipv tv kijken. In mijn ogen vulde jij dat dus aan met dingen die óók beter zijn dan tv kijken, náást het geloof.

Quote:

is een aanvulling op Arabei die vraagt waarom er TV gekeken wordt en niet met het geloof bezig te gaan. De voorbeelden die ik aangeef zijn een alternatief voor het kijken van TV. Jij legt daarin dat ik TV af zou keuren als ontspanning, maar ik zeg daar in deze zin niets over en ook zeg ik niet dat mensen die geen TV kijken beter zouden zijn dan mensen die dat wel doen.

Afkeuren is een groot woord. Wel leg ik er inderdaad in dat er volgens jou betere dingen zijn dan tv kijken als ontspanning. Maar goed, je vindt het dus niet beter om te gaan sporten of lezen of naar de ander om te zien dan naar die tv waarvan 95% niet de moeite waard is, en negatieve energie de kamer instraalt te kijken. Dan heb ik me vergist..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, hij stelt dat je beter met het geloof bezig moet zijn ipv tv kijken. In mijn ogen vulde jij dat dus aan met dingen die óók beter zijn dan tv kijken, náást het geloof.

Ah zo. Dan las ik met een andere interpretatie de post van Arabei. Ik las het meer als geven van alternatieven wat ook zou kunnen als je geen TV gaat kijken. smile.gif

Quote:
Afkeuren is een groot woord. Wel leg ik er inderdaad in dat er volgens jou betere dingen zijn dan tv kijken als ontspanning. Maar goed, je vindt het dus niet beter om te gaan sporten of lezen of naar de ander om te zien dan naar die tv waarvan 95% niet de moeite waard is, en negatieve energie de kamer instraalt te kijken. Dan heb ik me vergist..

Ik vind dat er negatieve energie de huiskamer binnenkomt met een TV. De aangedragen voorbeelden zijn niet perse beter dan TV kijken, maar een alternatief tot het kijken van TV. Wie ontspannen naar de TV kan kijken avonden aan een stuk is daar geheel vrij in, maar het is niet mijn ding. Of het een beter is dan het andere spreek ik me niet over uit het is een keuze die gemaakt wordt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb geen tv dus kijk ik het niet. Ik kijk wel es series (die ik eh verzamel op campusnet, en campusnet is legaal ^^) en uitzenndinggemist op m'n computer. En soms kijk ik het journaal op de pc.

Maargoed, ik heb 'vrijwel nooit' gestemd

Sorry hoor, maar kijken naar uitzending gemist is OOK TV kijken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

het resultaat s hetzelfde. Dus pochen met dat je haast geen tv meer kijkt maar vervolgens wel uren per dag achter de pc zit om alles alsnog via UG te volgen...
nooo.gif

Nee hoor, via uitzendgemist kun je heel gericht uitkiezen wat je wil kijken. Als je tv aan het kijken bent en je bent aan het zappen, dan zie je misschien meer dan dat je wil zien. Bij uitzendgemist is die kans veel kleiner, tot helemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor, via uitzendgemist kun je heel gericht uitkiezen wat je wil kijken. Als je tv aan het kijken bent en je bent aan het zappen, dan zie je misschien meer dan dat je wil zien. Bij uitzendgemist is die kans veel kleiner, tot helemaal niet.

Dat wilde ik dus net gaan zeggen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een tv een ook een uit-knop hoor...

Volgens mij snap je heel goed het verschil tussen UG en TV, misschien moet je dan vragen hoeveel TV-programma's je kijkt.

Ik heb geen TV én ook nog nooit gehad, ik kijk wel eens wat via Uitzending Gemist (laatste tijd overigens bar weinig). Daarnaast volg ik wat series, The Big Bang Theory en Dexter momenteel. Dat zal vast ook wel op TV zijn knipoog_dicht.gif

Hoe dan ook ik kijk weinig TV(-programma's) en veel films.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Volgens mij snap je heel goed het verschil tussen UG en TV, misschien moet je dan vragen hoeveel TV-programma's je kijkt.

Ik snap het verschil wel, maar ik snap het probleem van de "uit"-knop niet. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb geen problemen met het uitzetten van de tv of naar een ander net overschakelen als ik iets te zien krijg waar ik niet voor gekozen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid