Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik weet het niet hoor, geld staat er bekend om dat het de kwaadste neigingen in de mens activeert, daarom is er waarschijnlijk zoveel tegen gepreekt. Feit is dat weinig mensen in staat zijn om met geld om te gaan zonder hierbij in zonde te vallen. Wat dat betreft kan je beter het oog uitrukken.

Ik denk er nog eens over na. Maar goudstof specifiek is toch wel iets apart, hoor. Ik snap ook de meerwaarde er niet van, zoals ik het zie hebben alle tekenen en wonderen die in het christendom zijn gedaan nog wel enige nut, maar goudstof is wel leuk en aardig, maar meer dan dat ook niet. Ik snap het gewoon niet denk ik. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 211
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik had eens gelezen dat het ter voorbereiding zou zijn op de wederkomst. Jezus zou zo alvast zijn Bruid, dus de Gemeente, feestelijk tooien voor als Hij straks met haar de Bruiloft zou houden.

Mijns inziens ontstijgt het goudstof inderdaad niet het niveau van de huilende Mariabeeldjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet er dus ook te weinig vanaf. Maar het zou ook juist naar mijn idee een hebberigheid in zich hebben als mensen alleen maar konden denken 'Wat heb ik aan dit wonder'. Zijn er eindelijk charismatischen die alleen een symbolisch wonder ervaren, waarin ze de nabijheid en liefde van God ervaren zonder dat er gewin in het spel is.. puh2.gif

Volgens mij is het alleen maar een teken van God waarin Hij laat zien 'Ik ben bij je, ondanks de situatie/verdrukking waarin je verkeerd'. (Want ik preek wel voorspoed en gezondheid enz., maar ik weet dat charismatischen verdrukking van de wereld ervaren, zoals ook in de Bijbel staat. Anderen beweren vaak dat in Nederland geen verdrukking is, maar er is veel meer aan de hand dan mensen vaak weten. Is het geen fysieke, zichtbare tegenstand, dan is het wel geestelijke tegenstand.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat charismatischen meer los staan van geld dan niet-charismatischen.

Op zich is er niets mis met het vaak (modern) satanistisch aandoende materialisme van de charismaten, het is meer de pretentieuze manier waarop het als spiritualiteit verkocht wordt. Een huilend mariabeeldje is naar mijn idee meestal ook bedrog, maar de intentie is wat prettiger dan goocheltrucjes met goudstof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om dan maar even weer een cliché aan te snijden omwille van de duidelijkheid, hoe moeten we dan charismaten zien als Goldschmeding en Creflo Dollar, die schijnbaar materialisme betrekken in hun prediking?

Of ietsjes ongenuanceerde materialisme, de boekenhoeken die toch wel ietsjes meer uitgerust zijn dan evangelische boekenhandels met dvd's, kettingen, armbandjes en als klap op de vuurpijl een tamboerijn in de vorm van een ichtusvis(die ik trouwens best wel had willen kopen achteraf gezien widegrin.gif). Ik heb dit soort winkeltjes gezien in kerkgebouwen, onder andere bij Berea Amsterdam. Dit kan voor een buitenstaander opgevat worden als toch wel behoorlijk richten wat op aarde is. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat vind ik weinig relevant tenzij ze inderdaad op allerlei manieren proberen die 10% zo snel mogelijk terug te verdienen.

Het lijkt me gerechtvaardigd als ze zoveel mogelijk vermogen willen hebben, zodat ze meer kunnen investeren in het Koninkrijk van God en meer mensen tot zegen kunnen zijn.

Wanneer kun je bv. makkelijker 25% van je bruto inkomen aan God teruggeven, als je arm bent, of als je rijk bent?

Quote:

Om dan maar even weer een cliché aan te snijden omwille van de duidelijkheid, hoe moeten we dan charismaten zien als Goldschmeding en Creflo Dollar, die schijnbaar materialisme betrekken in hun prediking?

Of ietsjes ongenuanceerde materialisme, de boekenhoeken die toch wel ietsjes meer uitgerust zijn dan evangelische boekenhandels met dvd's, kettingen, armbandjes en als klap op de vuurpijl een tamboerijn in de vorm van een ichtusvis(die ik trouwens best wel had willen kopen achteraf gezien
widegrin.gif
). Ik heb dit soort winkeltjes gezien in kerkgebouwen, onder andere bij Berea Amsterdam. Dit kan voor een buitenstaander opgevat worden als toch wel behoorlijk richten wat op aarde is.
knipoog_dicht.gif

Goed dat er 'schijnbaar' staat, want als je hun prediking nauwkeuriger en veelvuldiger zou beluisteren, zou je erachter komen dat ze iets anders prediken.

Ik weet weinig van dat soort winkeltjes, maar het lijkt me dat die dan artikelen tegen kostprijs verkopen. Er zijn ook protestantse kerken met een boekentafel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het lijkt me gerechtvaardigd als ze zoveel mogelijk vermogen willen hebben, zodat ze meer kunnen investeren in het Koninkrijk van God en meer mensen tot zegen kunnen zijn.

[...]

Dat rechtvaardigt het zoveel mogelijk geld verdienen zonder morele belemmeringen? Een het doel heiligt de middelen mentaliteit?

Ik zeg niet dat andere groepen christenen beter zijn want die hebben weer hun eigen collectieve gebreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou nog een Creflo Dollar boek van Jipke een keertje lenen volgens mij.

Nou ja, materialisme is meer dan alleen maar winst maken, het begeren van christelijke sieraden, atributen en een setje vijf verschillende kleuren markeerpotloden om je bijbel mee vol te strepen mag ook materialisme heten, ook al kan je die dingen voor de kostprijs kopen. Tenminste zo zie ik dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat rechtvaardigt het zoveel mogelijk geld verdienen zonder morele belemmeringen? Een het doel heiligt de middelen mentaliteit?

Op beide vragen is mijn antwoord: 'Nee'.

Quote:

Ik zou nog een Creflo Dollar boek van Jipke een keertje lenen volgens mij.

Ik heb ook 2 boeken van C. Dollar en volgens mij geeft hij daarin een heel genuanceerd beeld, met de valkuilen en de gevaren en de opdrachten van God m.b.t. geld.

Quote:
Nou ja, materialisme is meer dan alleen maar winst maken, het begeren van christelijke sieraden, atributen en een setje vijf verschillende kleuren markeerpotloden om je bijbel mee vol te strepen mag ook materialisme heten, ook al kan je die dingen voor de kostprijs kopen. Tenminste zo zie ik dat.

En behoren zulke markeerpotloden tot een verderfelijk materialisme? (Over attributen kan ik geen mening geven, want ik weet niet om welke attributen het gaat. Met 'christelijke sieraden' heb ik zelf niet zoveel. Ik ben eigenlijk sowieso geen uitgesproken voorstander van religieuze symbolen - hoewel ik ieder in zijn/haar waarde laat.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ja, dat is dus wel het idee. Als ik het een plaatje moet geven wordt nu het materialisme, het aardse, niet tot doel opzich, maar om het hemelse te bereiken. En dan bedoel ik hiermee niet te zeggen dat ik je bijbel volmarkeren zie als gericht op het hemelse, maar gewoon in het algemene.

Maar is het dan verkeerd?

Quote:

Gek zeg, dat God Matteüs van der Steen goudstof gaf toen hij geen geld nodig had, maar dat God het niet geeft nu TRIN in geldnood zit, en dat Hij het ook niet geeft aan de arme mensen in de derde wereld die TRIN zo graag wil helpen.

Volgens mij heeft goudstof geen commerciële waarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neem genezingsdiensten. Materialistisch? Ik vind van wel, puur gericht om het in het aardse leven beter te krijgen. En dan heb ik het enkel over het genezingsgedeelte. Oke, het word verkocht als wonder en zou daarom een evangeliserende werking hebben, maar het berust natuurlijk vooral op menselijk egoisme.

Egoisme is een natuurlijke en nuttige eigenschap en daar heb ik niets op tegen. Een paracetamol nemen is m.i. niet anders dan een religieuze genezing nastreven maar het pretentieuze gedoe van charismaten op dat gebied staat me zo tegen. Pretentieus gedoe wat trouwens niet zelden psychische (Je hebt niet genoeg geloof) en fysieke (HIV-healings) schade veroorzaakt.

Zelfs nu nog draait mijn dode christelijke ziel zich om in het graf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je gelooft dat genezing van de mens Gods wil is, is geen geen materialisme, maar is het de wil van God doen.

De kerk is het lichaam van Christus, dus als er kerkleden ziek zijn, is het Lichaam van Christus deels ziek. Christus wil niet ziek zijn, maar wil dat alle leden in Zijn Lichaam gezond zijn. Als Zijn Lichaam op aarde gezond is, zal het Lichaam Zijn perfecte wil op aarde kunnen doen. Als Zijn Lichaam nog niet volkomen gezond is, doet Zijn Lichaam de gebrekkige wil van Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je gelooft dat genezing van de mens Gods wil is, is geen geen materialisme, maar is het de wil van God doen.

De kerk is het lichaam van Christus, dus als er kerkleden ziek zijn, is het Lichaam van Christus deels ziek. Christus wil niet ziek zijn, maar wil dat alle leden in Zijn Lichaam gezond zijn. Als Zijn Lichaam op aarde gezond is, zal het Lichaam Zijn perfecte wil op aarde kunnen doen. Als Zijn Lichaam nog niet volkomen gezond is, doet Zijn Lichaam de gebrekkige wil van Hem.

"Witgepleisterde graven"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wat bedoel je?

Dat komt uit een antieke vertaling van de Openbaringen. Lees zelf maar na, eerste 4 of 5 hoofdstukken meen ik. (Lezen charismaten de bijbel uberhaupt wel eens?)

Zeg maar dat gedeelte van Openbaringen wat wel te begrijpen is....

Maar in het heel kort gaat het om gemeenten die "de naam hebben levend te zijn" maar in werkelijkheid "witgepleisterde graven" zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Maar is het dan verkeerd?

Je zou het kunnen opvatten als een niet compleet gehoorzamen aan een gebod, je kan het opvatten als het werkende perspectief op materialisme, je kan het opvatten als spelen met vuur waarin het misschien beter is om je oog uit te rukken.

Quote:
[...]Volgens mij heeft goudstof geen commerciële waarde.

Goud is goud, ik ben ook benieuwd wat mensen met het goud gedaan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid