Spring naar bijdragen

Psalm 42 op hele noten


Aanbevolen berichten

Aaaah, hele noten, het protestantse gregoriaans... knipoog_dicht.gif En in dat filmpje zelfs mét modulatie!

Ik heb zelf weleens een dienst van de Gereformeerde Gemeente bijgewoond, waar men ook zo zingt. En daar past het gewoon volkomen in de sfeer van de dienst. Een op aparte manier plechtig sprekende dominee (wat écht wennen is als je dat niet kent), alle vrouwen met hoed op en dus die psalmen.

Die hele noten moet je daarom denk ik ook in de context zien, namelijk die van de gereformeerde kerkdienst. Daar past het, daar hoort het thuis, daar komt het denk ik het beste tot haar recht. Het is dan ook niet gewoon zingen om het zingen, maar op de woorden kauwen, ze overwegen, zo bewust mogelijk de psalmen op je in laten werken.

Niet voor niets noemde ik het (min of meer) voor de grap het protestantse gregoriaans, want het heeft denk ik ook dezelfde intentie als het gregoriaans. Het past dus in de geloofsbelevenis van de strenge gereformeerden. In de katholieke Kerk of in een evangelische gemeente zouden ze niet thuishoren. Zelf vind ik het wel wat hebben, hoewel ik toch veel liever het gregoriaans hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met hoofdtelefoon de mooiste geluidskwaliteit.

Psalmen op hele noten. Waar de een van gruwt, vindt de ander prachtig. De een heeft negatieve associaties bij psalmen op hele noten, de ander denkt weemoedig terug aan een vergane tijd. Nostalgie of geloofsbeleving? Vergaan verleden of..... ?

waar is deze dienst opgenomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ik vind het op zich wel mooi om te luisteren op relaxte momenten, maar als je zelf in de kerk zit gaat het op een gegeven moment wel irriteren.. dan sleept elke psalm zich voort en lijkt het alsof iedereen indut...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Ik vind ze helemaal niet zo langzaam... Ik vind ze wel mooi. Ik heb ook op mijn telefoon wat psalmen staan op hele noten, lekker luisteren in de trein.

En omdat je geen oordopjes hebt mag vast heel de trein meegenieten. _O-

Zelf kan ik er niet tegen. Het is zo traag, ik hou van tempo. Mijn kerk (Gereformeerd vrijgemaakt) zingt gelukkig niet op hele noten, maar zelfs dat vind ik nog te langzaam. Nope, doe mij maar vrolijke worship.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom regelmatig in de kerk waar het is opgenomen, grappig. :) Is sowieso een heel fijne kerk om te zingen, helemaal met ene gemeente die uit volle borst meebrult. :)

Dit is inderdaad wel een mooie opname, maar wat mij vaak zo vreselijk stoort is dat de organist inzet en dat de gemeente (willekeurige kerk waar dan ook in NL) een seconde of wat later pas gaat zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, ik ben soms toch zo onwetend.

Ik weet niet beter dan dat er zo gezongen wordt in de kerk. Vind het dan ook heerlijk. Het is inderdaad een fijne manier om de tekst goed in je op te nemen, en zeker te weten wát je nou eigenlijk precies zingt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Haha, ik ben soms toch zo onwetend.

Ik weet niet beter dan dat er zo gezongen wordt in de kerk. Vind het dan ook heerlijk. Het is inderdaad een fijne manier om de tekst goed in je op te nemen, en zeker te weten wát je nou eigenlijk precies zingt.

Wat ben jij kerkelijk?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, dan heb ik niet goed geluisterd. Mijn excuses!

Maar ik blijf het mooi vinden :P.

Edit:

Ik was al blij verder gaan klikken naar andere Psalmen daar, en had daarna gereageerd op een verkeerde, zie ik nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik vind het grappig dat verschillende mensen het te traag vinden. Dit is een vrij hoog tempo voor het zingen op hele noten ;)

Ik vind het prachtig om zo te zingen, ik mis het ook wel eens. In onze enorme kerk met maar 200 man krijg je nooit hetzelfde gevoel als wanneer je met 1000 man in een kerk zingt; waarbij al die 1000 mensen de psalmen ook echt goed kennen ipv nu met de gezangen die soms nogal onbekend zijn. Zo nu en dan lijkt je alleen het orgel te horen.. jammer hoor. Wat ik het allermooist vind is zo zingen als in het youtubefilmpje in de OP, maar dan met een bovenstem erbij. _O_

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid