Spring naar bijdragen

Aanslag Koninginnedag Apeldoorn


Aanbevolen berichten

AANSLAG KONINGINNEDAG APELDOORN

Bron: Nu.nl

AMSTERDAM - Alle Koninginnedagfestiviteiten in Apeldoorn zijn per direct afgelast. Een personenauto die dwars door de menigte reed, heeft even voor twaalf uur twee doden en minstens twaalf gewonden veroorzaakt, dat zegt de NOS.

m1bzr3iaiof8.jpg

Aanrijding tijdens koninklijke rit

Volgens omwonenden zijn er vier mensen overleden door het drama. Dat zeggen omstanders donderdag op Omroep Gelderland. De politie kan de berichten over dodelijke slachtoffers niet bevestigen.

Diverse mensen beweren dat ze schoten hebben gehoord. Het is niet duidelijk of er vanuit de auto is geschoten of dat politie of beveiligingsmensen hebben geschoten.

Mensen hangen hun vlaggen halfstok.

Zwarte Suzuki

Het bezoek van de koninklijke familie aan Apeldoorn werd donderdagochtend ruig verstoord door een zwarte Suzuki die de afgezette wegen was opgereden.

De wagen reed met hoge snelheid dwars door de mensenmassa. Toeschouwers moesten letterlijk aan de kant springen.

De donkere wagen, die toen al beschadigd was, knalde vervolgens tegen het Apeldoornse monument 'De Naald' aan bij Paleis het Loo.

Zeker tien mensen vlogen door de lucht nadat zij van achteren aangereden werden door de zwarte auto, die de route van de koninklijke bus op reed in Apeldoorn. Ze zouden zeker vier tot vijf meter weggeslingerd zijn.

Menigte

De koninklijke familie reed op dat moment juist in een 'historische optocht' op de Loolaan richting het Paleis en de straten stonden vol met publiek.

Omstanders werden geraakt, verslaggevers zouden mensen met open wonden en beenwonden hebben zien liggen. Op de televisie was te zien hoe er slachtoffers gereanimeerd werden. Verslaggevers spreken al van één dode die ze onder een laken hebben zien liggen.

Man

De wagen werd bestuurd door een man. Hij zat klem in het autowrak en is door de brandweer bevrijd. De bestuurder is naar het ziekenhuis gebracht .

Bij de plek des onheils in Apeldoorn is een auto van de Explosieve Opruimingsdienst (EOD) gearriveerd. De politie is met agenten en rechercheurs druk bezig het wrak van de auto te doorzoeken die donderdag in Apeldoorn een chaos veroorzaakte.

Daarbij is ook een hond ingezet. Het dak is van de auto gezaagd. De zwarte personenauto, een oud type Suzuki Swift, is totaal verwoest. Het kenteken is geregistreerd in 1992.

Volgens Defensie is het standaard dat de EOD in Culemborg standby is als er ergens een grote activiteit plaatsheeft, zeker als daar het koningshuis bij is betrokken.

De EOD was dit keer bij toeval al in de buurt van Apeldoorn toen het incident gebeurde, aldus een woordvoerder. De explosievendeskundigen komen volgens hem in actie als de politie daar om vraagt.

Rond de ongevalsplaats zijn overal schermen geplaatst. Het publiek en de pers worden op afstand gehouden.

Gevolgd

De bestuurder van de zwarte auto die De Naald in Apeldoorn ramde, heeft de route van de koninklijke familie precies gevolgd. Het programma liep twintig minuten uit, maar hij reed exact op het tijdstip dat de koninklijke bus het kruispunt bereikte door de afzettingen heen.

Dat heeft voorzitter Cor Visser van de stichting Koninklijk Apeldoorn gezegd. De stichting is een van de organisatoren van de Koninginnedag, die zo onverwacht afgebroken is.

Hulpverleners

Inmiddels zijn er hulpverleners op de been om de gewonden te helpen. Ziekenwagens komen aanrijden en er vliegen helikopters boven Apeldoorn. Er is ook een traumahelikopter ingezet.

Mensen worden afgevoerd naar verschillende ziekenhuizen in de omgeving.

In het publiek stonden ook mensen van politie en veiligheidsdiensten, zij waren gekleed in burgeroutfit, in het oranje, zodat ze niet op zouden vallen. Zij schoten onmiddelijk te hulp en inventariseerden het aantal gewonden.

Opzet of ongeluk

Of het om een ongeluk of opzet gaat, is onduidelijk, net als hoe het kon gebeuren dat een auto door de afzettingen rijdt. Want bij koninklijk bezoek worden strenge veiligheidsmaatregelen in acht genomen.

De Koninklijke familie is in Paleis het Loo en is in veligheid. \"De schrik en de beelden die de familie hebben meegekregen, zijn aanleiding om alle festiviteiten voor de rest van de dag af te lassen\", aldus de Apeldoornse burgemeester.

In Apeldoorn zijn de reacties vooral ontredderd en geschrokken.

De koningin heeft haar medeleven betuigd.

Om kwart voor vier is er een persconferentie.

Blij dat ik op dat tijdsstip in de binnenstad van Apeldoorn was... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Marinus, wil je een beetje rekening houden met het publiek van Credible? We zijn een jongeren forum en niet iedereen heeft hier evenveel eelt op zijn ziel.

Sorry, ik dacht dat de beelden wel konden omdat er niet heel veel te zien is qua bloed ed. Het is aanvullende info wat mij betreft die ondertussen overal te zien is....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

4 doden inmiddels en 5 zwaargewonden dus het is niet gezegd dat het daar bij blijft. Op dit soort momenten, als iemands schuld zo duidelijk vaststaat, ben ik voor de doodstraf.

Op momenten als vandaag moet ik heel erg veel moeite doen om tegen de doodstraf te blijven. Zit wat te googelen en zag net een foto van een klein meisje dat blijkbaar in de weg stond van deze [insert naar behoefte een vreselijke ziekte]-hond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit een beetje wazig achter de pc. Had er werkelijk niks van mee gekregen, was vanochtend de stad in gegaan, en 's middags weer thuis, maar geen tv aan gehad, behalve even naar de tussenstand gekeken bij het snooker.

kijk nu op credible, 'incident koninginnedag' ?! Wat nu weer, ik verwachte zo'n Man bijt Hond achtig nieuwtje, iets met de Oranjes misschien, of een een hapering in de festiviteiten..

Krijg je ineens dit beeld!

De wereld is gek geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op momenten als vandaag moet ik heel erg veel moeite doen om tegen de doodstraf te blijven. Zit wat te googelen en zag net een foto van een klein meisje dat blijkbaar in de weg stond van deze [insert naar behoefte een vreselijke ziekte]-hond.

yeps bij t zien van die foto was ik helemaal in tranen..

ben thuisgebleven vandaag.. geen zin om te feesten na t zien van die beelden..

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja Beatrix heeft weer punten gescoord bij me door haar toespraak.. was echt oprecht.. en snel.. had het nog niet verwacht..

en ehh henriette, ik denk niet dat je die foto wil zien.. is gewoon zo'n plaatje wat je nooit meer gaat vergeten.. ik ga dr ook geen link naar neerzetten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Welke foto was het?

Een foto waarop de auto te zien is vlak voor hij op de de "naald" klapt. Achter de auto ligt een man en naast die man lijkt een meisje met roodblond haar te zitten. Haar voeten zijn bloot klaarblijkelijk omdat haar gympen door de klap van haar voeten zijn geslagen.

Ik kan alleen maar haat voelen voor dat varken door die foto.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een foto waarop de auto te zien is vlak voor hij op de de "naald" klapt. Achter de auto ligt een man en naast die man lijkt een meisje met roodblond haar te zitten. Haar voeten zijn bloot klaarblijkelijk omdat haar gympen door de klap van haar voeten zijn geslagen.

op sommige sites wordt beweert dat ze 1 vd doden is.. weet jij meer?

natuurlijk is elke dode verschrikkelijk.. maar zo'n meisje raakt me toch nog een stuk erger.. eigelijk vreemd maar wel feit..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

op sommige sites wordt beweert dat ze 1 vd doden is.. weet jij meer?

natuurlijk is elke dode verschrikkelijk.. maar zo'n meisje raakt me toch nog een stuk erger.. eigelijk vreemd maar wel feit..

Ik weet dat ze een van degenen is die het verst is meegesleurd door de auto. Ik denk niet dat ze nog leeft.


Samengevoegd:

Quote:

weet jij meer?

Quote:
Spits schreef:

Jongste slachtoffer is 9-jarig kind

Het jongste slachtoffer van Karst T. die in Apeldoorn op de koninklijke familie inreed, is negen jaar oud.

Dertien gewonden, onder wie het 9-jarige kind, liggen nog in het ziekenhuis. Ze hebben vooral hersenletsel, kneuzingen en botbreuken.

Van de vier doden is alleen bekend gemaakt dat het twee mannen en twee vrouwen betrof.

Onbevestigt dat wel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verschrikkelijk, ik blijf de beelden bekijken, maar kan het nog steeds niet geloven dat dit de realiteit is.

Wat die vent heeft aangericht...verschrikkelijk gewoon.

Mensen op credible bid alstjeblieft voor de slachtoffers die zwaargewond in het ziekenhuis liggen en voor de nabestaanden vd overledenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

gatsie darrie zeg, zit je te lekker uit eten te gaan, belt me ma ineens met dit nieuws, vol verwondering dat we er nog niks van hadden gehoord (het was 20.00 uur)...

ben net pas thuis en krijg nu beetje de info door over vandaag....

*staat vol verbazing alles te lezen en te zien...*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

of omdat ze slippers droeg... zullen we voorzichtig zijn met dingen speculeren?

Ach we weten dat ze een Suzuki in haar nek kreeg dus haar schoeisel lijkt me niet zo relevant verders.

(Ik ga er van uit dat de 2 gympen die door beeld rollen van haar zijn, maar ik geef toe dat er geen gedegen onderzoek achterzit. Mss liep de man met de blauwe blazer op gympen heh?

Link naar bericht
Deel via andere websites

op geenstijl was een foto te zien van de bestuurder van de auto, gemaakt vlak nadat hij tot stilstand kwam tegen het monument. Hij had een rode trui aan, en een overhemd, en een kort geschoren hoofd, haar slechts 1-2 mm lang. Hij lijkt inderdaad zwaar gewond te zijn, gesloten ogen, wonden aan het hoofd. Ik acht de kans groot dat hij zelf ook komt te overlijden. Hoe voel je je als arts, als je het leven van deze man probeert te redden op de intensive care?

Ik heb diep respect voor mensen die werken in de medische zorg, en bij de politie en dergelijke, mensen die juist op zulke vreselijke momenten eerste hulp verlenen aan de slachtoffers en hun hoofd erbij houden. Je zie top de filmpjes dat er al binnen enkele seconden politiemensen arriveren bij de dader en bij slachtoffers Had ik daar gestaan, ik zou denk ik in shock verkeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid