Spring naar bijdragen

Aanslag Koninginnedag Apeldoorn


Aanbevolen berichten

Quote:

Als je het ergens mee wil vergelijken, dan niet met Hitler maar eerder met de gepeste tieners in de VS die doordraaien en een vuurwapen legen in het schoolgebouw. Alleen denk ik dat Karst alleen zichzelf te pletter wilde rijden en de mensenmassa een onvoorzien obstakel vormde.

een moeilijke jeugd, een relatiebreuk of een baanverlies praat dit gewoon niet goed.. hoe hard je t ook probeert..

een onvoorzien obstakel? kom op zeg.. als je dranghekken gaat rammen, en van te voren hebt uitgezocht waar de koninklijke familie wanneer gaat zijn weet je dat je slachtoffers gaat maken.. muur.gif en dan nog beweren dat hij niet wist dat er hordes mensen achter hekken zouden staan?! hamer.gif


Samengevoegd:

Quote:

Met Kurt eens. Dramatisch slechte vergelijking. Leuk voor zijn nabestaanden, dit soort dingen.

ja laten we gaan ontkennen wat er gebeurt is omdat het zo zielig is voor de nabestaanden..

begrijp me niet verkeerd, ik leef ontzettend mee met de nabestaanden (ja en dus ook van de dader) maar ik kan geen begrip tonen voor zo'n zelfmoordactie..


Samengevoegd:

Quote:

Ik zeg niet dat ik het (on)eens ben met de mening van Propje, maar door die vergelijking snapt iedereen wat ze bedoelt.

idd.. ik denk ook dat kurt en Light Jr dat best begrijpen..


Samengevoegd:

Quote:

Dit is uiteraard een gruwelijke daad, maar die haatgevoelens die blijkbaar zo evident zijn voor veel mensen snap ik niet en vind ik ergens ook beangstigend. Wanneer ik die beelden zie kan ik niet meer voelen dan verslagenheid en een intens medelijden met de slachtoffers, die zo'n zinloze dood stierven, de omstaanders, die die beelden misschien nog jaren op hun netvlies hebben staan, de familieleden, die op zo'n wijze hun geliefden kwijt zijn geraakt, met jullie koningin, voor wie de feestelijkheden in haar naam wel een heel wrange bijsmaak krijgen, en de dader, die blijkbaar om wat voor reden dan ook zo zijn menselijkheid kwijt was dat hij die van anderen niet meer kon respecteren.

ff ter verduidelijking; ik heb geen haat tov de dader hoor.. ik kan het alleen niet 'goedpraten' doordat ie moeilijke dingen heeft meegemaakt.. en ik geloof er niet echt in dat als je zo in staat bent zo'n aanslag te plannen je er geen moment bij stilstaat dat je ook (onschuldige) slachtoffers maakt..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het gaat niet om goedpraten, en ik denk echt niet dat hij volkomen realistische afwegingen heeft gemaakt. De "vervelende" dingen die hij heeft meegemaakt zijn ook geen excuus, maar waarschijnlijk wel de druppels die zijn emmer hebben doen overlopen.

De ex van een vriendin heeft in een psychotische bui twee kleine kinderen gedood. Nu, na zijn gevangenisstraf en behandeling snapt hij niet hoe hij dat ooit heeft kunnen doen, maar hij moet er wel mee verder leven. Maar hij zag in zijn bui geen kinderen, alleen demonen die hem belaagden.

Ik acht het heel goed mogelijk dat hij in zijn fixatie op die bus blind was voor de mensen die er stonden.

Het zijn geen goed praterijen, maar we kennen zijn geestelijke toestand niet. Alleen zijn bewuste (en dat betekent niet dat hij rationeel was) doel, die bus rammen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mja we zullen t nooit weten.. zoals ik al zei; ik haat hem niet, maar met de beelden en foto's op mn netvlies kan ik gewoon geen symphatie opbrengen voor de dader..

ik vertrouw erop dat God er wel over zal oordelen.. en die is rechtvaardig en weet precies hoe/wat er gebeurt is in hoofd vd dader..

voor nu hoop ik dat de gewonden blijven vechten voor hun leven!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan, maar mensen maken ook wel overwogen de beslissing om andere mensen dood te maken. En soms doen ze dat ook om futiele redenen. Wat ik wel weet is dat dit varken op de laatste plaats staat wat het mijn sympathie betreft. Hij gaf gewoon gas en hij was niet blind. Je gaat me niet vertellen dat niets in hem nog begreep wat hij zou aanrichten. Verder zag hij wss de bus niet maar enkel de menigte.

Ik haat gewoon wel in dit soort gevallen; laat me...

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dit soort gevallen gaat het er niet om dat de man niet wéét dat er dranghekken zijn, met mensen erachter, dat weet ie heel goed, net zoals als ie ook nog wel weet hoe oud hij is, of dat ie gister nasi heeft gegeten. Wat Anastasia bedoelt is denk ik dat hij niet meer als normaal mens functioneerde, maar alleen nog maar als iemand die gericht is om die auto in die bus te rammen. Persoonlijk denk ik dat ie helemaal niet van plan was om dwars door alle hekken te rijden, maar 'op goed geluk' probeerde ergens een gaatje te vinden, en toen dat niet lukte, vol gas erdoor. Gezien zijn staat en de staat van de auto was het namelijk best mogelijk om alleen door die aktie al jezelf te doden, met een gebroken nek bijvoorbeeld.

Ik denk dat zo iemand inderdaad ziek genoemd kan worden en dus niet het 'door de menigte rijden' van te voren incalculeert.

Mensen die dat willen bestaan ook wel, maar die nemen dan een pistool, schieten zoveel mogelijk mensen neer en dan zichzelf.

Deze man leek me mee rop weg naar zijn doel, en die mensen stonden in de weg, maar waren niet het doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Deze man leek me meer op weg naar zijn doel, en die mensen stonden in de weg, maar waren niet het doel.

Dat denk ik ook, maar voor mij maakt het de zaak enkel walgelijker. De mensen die onwetend feest vierden waren voor hem objecten die in de weg stonden. Die je dus gewoon uit de weg kon ruimen. Typisch het gedachtegoed van egocentrische en gewetenloze honden als je het mij vraagt.

Ik voel meer medelijden met dat meisje wat als een lappenpop door beeld vloog omdat het varken Karst Tates haar pijn insignificant vond vergeleken bij zijn overleden geranium of wat het ook was waardoor hij het deed.

Of moet ik ook begrip voor opa Fritzl hebben omdat hij wellicht gepest is op school? Sommigen mensen zijn gewoon slecht en het varken Tates is wss zo iemand wat mij betreft... Ik ben blij dat die hond niet meer ademt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik leef me in en kom telkens tot dezelfde conclusie: Een enorme zak met ongezond weinig respect voor het leven van anderen. En dat hebben we geweten.

Oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld worde... Ik heb ook helemaal geen haat voor deze persoon. Hem een zak noemen is wel erg primitief in dit geval.

En nou maar afvragen wat hem tot zijn daad heeft aangezet, als hij nooit eerder problemen had gehad met justitie&psychiatrie.

Voor de rest heb ik niet echt iets te melden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld worde...

Ik oordeel en zal daar nooit op veroordeeld worden. Deze hond heeft 6 doden op zijn geweten en ik zal hem herdenken als het varken uit Huissen. Dat stuk stront wat het nodig vond om 6 mensen dood te rijden vanwege een of andere ***reden in zijn mislukte ***leven. Geen begrip hier, enkel haat

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik oordeel en zal daar nooit op veroordeeld worden. Deze hond heeft 6 doden op zijn geweten en ik zal hem herdenken als het varken uit Huissen. Dat stuk stront wat het nodig vond om 6 mensen dood te rijden vanwege een of andere ***reden in zijn mislukte ***leven. Geen begrip hier, enkel haat

pet.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het spijt me geweldig maar ik kan ook niet veel begrip opbrengen voor iemand die met een het doel heiligt de middelenhouding 6 mensen doodrijdt. Ik wel medelijden met zijn familie want die hebben hier echt niet om gevraagd. En dan nog, zijn omstandigheden waren ongetwijfeld k**** maar waarom dan je agressie gericht op het koninklijk huis en doodrijden van mensen die er voor staan en niet de veroorzakers van zijn misere: werkgever, vriendin, woningstichting. Niet dat ik die mensen dat toewens maar dit is puur met zoveel mogelijk belangstelling zelfmoord plegen, nou dat is gelukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

pet.gif

Ik ben gewoon zo kwaad, hoe beroerd het ook was voor die man niets kan dit goedpraten. Hij heeft gewoon zijn auto als moordwapen bebruikt tegen een stel mensen die niets erger deden dan feestvieren. Ik kan dit niet begrijpen.

Zit ik alweer te janken. Ik ben een mietje wat dit betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben gewoon zo kwaad, hoe beroerd het ook was voor die man niets kan dit goedpraten. Hij heeft gewoon zijn auto als moordwapen bebruikt tegen een stel mensen die niets erger deden dan feestvieren. Ik kan dit niet begrijpen

Het is ook niet te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom terug op m'n eerdere post. Had toen net dat filmpje gezien, en vond het verschrikkelijk, dus vandaar zo'n reactie.

Wat hij gedaan heeft, is niet goed te praten. Al ben je je baan, vriendin en huis kwijt, dat is jouw probleem, en nu maak je het ook de probleem van anderen.

Overigens heeft hij mijns inziens erg geluk gehad dat hij overleden is. Dit soort acties zullen je leven lang achtervolgen, en je bent de rest van je leven getekend. Dan nog niet gesproken over de filmpjes die je overal kan vinden op internet. Je moet er niet aan denken dat je jezelf ziet rijden en allemaal mensen mee sleurt.. nosmile.gif

Maar goed, hij zal nu worden berecht door een veel kundige Rechter, die alles weet, ook de redenen van deze man..

Daar komt bij dat de mensen die dichtbij deze persoon staan, maar ook die van de slachtoffers, nog heel vaak zullen zien hoe hun zoon\dochter\familielid\etc overleed. En dat lijkt me verschrikkelijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is het meest misbruikte bijbelwoord dat ik ken en praat niets goed over de wandaad van deze man. Ik wil omwille van zijn nabestaanden aannemen dat hij behoorlijk gestoord was maar hij was een vijfvoudige moordenaar. En je weet ongetwijfeld wat er in de bijbel staat over mensen die onschuldig bloed vergieten, dat het bloed roept naar God om vergelding.

Jezus zegt dat als je iemand haat dat voor hem gelijk staat aan moord, Dus dat maakt veel mensen hier geen haar beter dan de dader!

Lucky for us is Jezus voor onze zonden gestorven, maar ook voor die van de dader...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik oordeel en zal daar nooit op veroordeeld worden. Deze hond heeft 6 doden op zijn geweten en ik zal hem herdenken als het varken uit Huissen. Dat stuk stront wat het nodig vond om 6 mensen dood te rijden vanwege een of andere ***reden in zijn mislukte ***leven. Geen begrip hier, enkel haat

Hoor eens, dat zijn daad verschrikkelijk is, vindt iedereen, dus dit soort excessen zijn nergens voor nodig. Hij blijft een mens, net zoals jij en ik. Was het maar zo makkelijk dat mensen als afval konden worden afgeschreven wanneer ze iets ergs doen. Maar we zijn allemaal corrupt. Ik vind dat je hem nu als speelgoed gebruikt, kinderachtig. Ik vind het ook heel erg wat er is gebeurd, maar hoe jij praat vind ik niet goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben gewoon zo kwaad, hoe beroerd het ook was voor die man niets kan dit goedpraten. Hij heeft gewoon zijn auto als moordwapen bebruikt tegen een stel mensen die niets erger deden dan feestvieren. Ik kan dit niet begrijpen.

Zit ik alweer te janken. Ik ben een mietje wat dit betreft.

Je voelt je als Anakin, (verdriet omzetten in boosheid, of zelfs haat) probeer je als Luke te voelen, dat voelt misschien beter, maar het is wel heel moeilijk (ik wil ook absoluut niet zeggen dat mij dat bv wel lukt, ik ben eerder onverschilliger, en niet so zeer meer Luke-achtig)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, ik zal maar eerlijk zijn. Mij doet het niet zo veel. Ik heb het zelf niet meegemaakt en ken waarschijnlijk niemand die erbij betrokken was. Natuurlijk vind ik het erg en natuurlijk was ik in zekere zin geschokt. Maar goed, dat is nu wel voorbij. Het is gebeurd, net als duizend-en-een andere erge dingen. De hoop dat er geen erge dingen meer gebeuren heb ik op de kleuterschool al opgegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De hoop dat er geen erge dingen meer gebeuren heb ik op de kleuterschool al opgegeven.

Mwah, ik had ook vroeg door dat de wereld nu eenmaal een plek is waar erge dingen gebeuren. Maar soms komt er iets voorbij wat je vol raakt. Ik kan het wegnuanceren maar soms is het gewoon beter om het te voelen.


Samengevoegd:

Quote:

Hij blijft een mens, net zoals jij en ik.

Daar verschillen we van mening dus. Ik geloof alleen in een theoretische (rechts)gelijkheid van mensen maar ik durf in de praktijk prima onderscheid te maken tussen mensen. En daar volgt bijvoorbeeld uit dat iemand die met opzet zijn auto met grote snelheid door een menigte ploegt een minderwaardig mens is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk je wel een beetje na over de woorden die je gebruikt? Het slechte hoort gewoon bij de mens, deze daad is verschrikkelijk maar maakt de dader niet zomaar minderwaardig. Jij en ik zijn er niet direct bij betrokken, dus laten we vooral niet naar het niveau van de middeleeuwen zakken en mensen vanwege hun misdaden tot psychologische WC maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid