Spring naar bijdragen

Aanslag Koninginnedag Apeldoorn


Aanbevolen berichten

Quote:

Och... Misschien zat hij middenin een psychose en was hij volledig ontoerekeningsvatbaar. We zullen het allemaal niet meer weten.

Hij liet meen ik geen mensen in zijn huis, maar naast dat gegeven is niets wat daar op wijst. Maar idd zullen we nooit zekerheid hebben. Ik denk zelf dat hij op spectaculaire wijze zelfmoord wilde plegen. Dat is iig gelukt dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Zo, dat is ook wat ineens, uit het niets...

Al lees ik dagelijks of toch zeker wekelijks ergere dingen, ik weet niet waarom dit mensen specifiek zo aangrijpt? Vanwege het contrast met het feest?

Sjaloom Light Jr.,

Ik denk vooral omdat het op Koninginnedag gebeurde, wat altijd zo'n onschuldig feest was. Omdat heel veel mensen met eigen ogen hebben gezien hoe er mensen door de lucht vlogen. Omdat het symbool van ons land, de koninklijke familie, werd geprobeerd omver te rijden. Omdat de koningin in haar toespraak er zo zichtbaar onder leed. Omdat de hele situatie zo vreselijk surrealistisch was.

Het ene drama raakt de mens meer dan een ander en een verklaring kun je daarvoor niet altijd vinden. Erg is dat ook niet, want elk drama heeft haar eigen rouwenden. Bij dit drama is niet zozeer enkel de koninklijke familie aangevallen, maar vooral de onschuld van Koninginnedag en zo eigenlijk de openheid van het hele land. Gisteren is een aanslag gepleegd op het hart van de samenleving en daardoor is denk ik nu heel Nederland in rouw.

Misschien kun je het wel vergelijken met het verbranden van een landsvlag. Daarmee kun je ook de bewoners van dat land bijzonder kwetsen, omdat je daarmee hét symbool van het land raakt en zo de harten van haar bewoners. Geen wonder dat zoiets absoluut not done is. Dit is echter daarbij nog een heel stuk erger, omdat er levende mensen werden geraakt en in vijf gevallen ook gedood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt tamelijk duidelijk uit de eerste verklaring van meneerje Karst T. dat hij zijn auto tegen de bus wilde botsen. De menigte was wss dus geen doel, maar een obstakel bestaande uit mensen die dood mochten van onze eigen polderzelfmoordterrorist. Ik kan me zo voorstellen dat hij de voorkeur had voor geen "collateral damage" (hij probeerde vermoedelijk eerst op een "nette" manier door de barricades heen te komen) maar dat hij een paar doden meer of minder niet bijzonder bezwaarlijk vond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wilde het net gaan zeggen, Martine.

Opmerkelijk hoe mensen oordelen over iemand. Natuurlijk is het vreselijk wat er gebeurd is en is het niet te bevatten waarom er onschuldige mensen het slachtoffer moesten worden maar we kunnen niet in het hoofd van de dader kijken (nou ja, op sommige foto's dan weer wel...).

Psychische zaken worden doorgaans altijd afgedaan met 'hij was gek', al dan niet met minder vriendelijke bewoordingen. Ok, maar waaróm was hij gek? Wat heeft hem er toe gedreven en was het te voorkomen als Nederland (of 'de wereld') nou ook eens iets menselijker werd?

Er is iets in hem geknapt waardoor hij dit heeft gedaan. Het was vast geen hobby van 'm. Misschien moeten we ons dat ook eens realiseren.

je mag daden van iemand best veroordelen.. of gaan jullie nou ook beweren dat Hitler gewoon een aardige man was die gewoon een moeilijke jeugd gehad heeft..

iedereen die onschuldige mensen expres de dood in jaagt is gewoon ziek-in-zn-hoofd.. das niet goed te praten.. en moeilijke jeugd/situatie of psychische problemen zijn dan misschien wel een oorzaak maar geen excuus..

idd heb ik medelijden met zn familie/vrienden.. maar niet met hem.. hij mag verantwoording afleggen voor wat ie gedaan heeft op een hoger niveau..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Misschien is het een idee dat de crew de topictitel veranderd in:

Aanslag Koninginnedag Apeldoorn

Dan zal ik zelf de titel in de openingspost ook aanpassen.)

Admod note: done

* Dagmar denkt dat de slachtoffers en nabestaanden niet blij zijn met het nieuws dat de dader overleden is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het schijnt dat één van de vrouwen die is overleden, zwanger was. Dan worden dus je vrouw/vriendin én je kind vermoord, of je dochter en je kleinkind, of je zus en je nichtje/neefje... Nu weet ik natuurlijk niet of het echt waar is, maar stel dat het wel zo is, wat moet je dan denken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Marinus, ik begrijp je reactie. Maar ik vind die niet juist. Alles wijst er op dat het hier gaat om een wanhoopsdaad van iemand die het niet meer zag zitten en het leven niet meer de moeite waard vond. Mogelijk een extreme schreeuw om aandacht oid. Die man wilde tegen de bus met de leden van het Koningshuis aanrijden, ik denk niet dat ie ook maar iemand wilde doden. Het lijkt me sowieso zeer onwaarschijnlijk dat ie van plan is geweest zoveel mogelijk mensen in die menigte om zeep te helpen. Dan is het geen moord, maar doodslag.

Heel erg trieste situatie en een groot drama natuurlijk, maar ik vind niet dat allerlei haatgevoelens hier op zijn plaats zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Propje,

Ik bedoel dus juist dat ik er niet zeker van ben dat hij dat 'expres' gedaan heeft. Iemand kan zo enorm knappen dat hij de mensen misschien niet eens (meer) gezien heeft.

Ik weet het niet, hoor... Maar het zou kunnen. Alle verwensingen en uitingen die je op verschillende fora ziet vind ik gewoon enorm ongenuanceerd, alsof hij dit zomaar voor de gein eventjes gedaan heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is uiteraard een gruwelijke daad, maar die haatgevoelens die blijkbaar zo evident zijn voor veel mensen snap ik niet en vind ik ergens ook beangstigend. Wanneer ik die beelden zie kan ik niet meer voelen dan verslagenheid en een intens medelijden met de slachtoffers, die zo'n zinloze dood stierven, de omstaanders, die die beelden misschien nog jaren op hun netvlies hebben staan, de familieleden, die op zo'n wijze hun geliefden kwijt zijn geraakt, met jullie koningin, voor wie de feestelijkheden in haar naam wel een heel wrange bijsmaak krijgen, en de dader, die blijkbaar om wat voor reden dan ook zo zijn menselijkheid kwijt was dat hij die van anderen niet meer kon respecteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zover ik begrepen heb verloor die jongen in korte tijd zijn vriendin, zijn baan en zijn huis.

Verder is het waarschijnlijk nog het ergst voor ZIJN nabestaanden, die zijn niet alleen hun zoon, broer etc. kwijt, maar moeten er ook mee leven dat hij dit heeft gedaan. Terwijl hij in heel Nederland de ergste verwensingen krijgt. als moordenaar wordt betiteld etc. En die vriendin, die het net uitmaakte, die zal zich misschien afvragen of het haar schuld is... er zijn alleen maar verliezers, ik kan alleen maar medelijden hebben met alle betrokkenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals een psychiater het in een artikel in de krant uitdrukte, dat ie het "bewust" gedaan heeft, betekent niet dat hij "bij zijn volle verstand" was.

Ja, mijn gedachten gaan ook uit naar de dader, niet omdat ik nu zo'n geweldig mens ben, maar gewoon, omdat ik, onder extreme omstandigheden, ook een dader van een of andere gruwelijkheid zou kunnen worden. Ik durf niet te zeggen "dat zou ik nooit doen"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het erg dubbel

Vervelend dat hij zijn vriendin, baan en thuis kwijtraakte, maar is dit dan de oplossing? Wat had ie uit willen richten, met een auto tegen een bus? Die bus houdt dat wel hoor.

Zoals ik het zei vind ik het een vervelende situatie als mensen zoiets overkomt, maar dat praat niet goed wat ie gedaan heeft

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haat is een functionele emotie. Ik ga geen begrip voelen voor iemand die zijn auto vol gas zijn auto een menigte inrijdt. Een menigte met mensen die gewoon dood mogen omdat meneertje K.T. zo nodig een zinloze daad wil stellen door zijn autootje tegen een bus aan te rijden. Deze hond verdient mijn begrip niet. Als je je mislukte leven op zo'n manier botviert op onschuldige mensen omdat je zo nodig aandacht wilt dan gaat mijn hart niet voor je bloedden.

Het enige goede wat hij wat mij betreft heeft gedaan is doodgaan. Er zijn mensen die voor de lol kindertjes vermoorden, dus waarom is het zo onvoorstelbaar dat iemand er totaal geen moeite mee heeft om mensen dood te rijden omdat hij zijn zelfmoord niet compleet vind zonder een half dozijn doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

link

en:

link

Vergelijkingen met Hitler en de Tweede Wereldoorlog zijn vrijwel altijd ongepast en zinloos.

Verder bestaat er nog altijd wél een verschil tussen iemand die in psychische nood op mensen inrijdt en een man die bij zijn volle verstand, willens en wetens en gedurende vele jaren, vele miljoenen mensen heeft omgebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik ken dat soort linkjes, maar ik ben het daar volstrekt niet mee eens. WOII is een fantastische oneindige bron van goede vergelijkingen, omdat het zo extreem is en iedereen snapt waar je het over hebt. Door die flauwe linkjes wordt elke mogelijkheid om goede vergelijkingen vanuit WOII te maken, onmogelijk gemaakt. Alleen maar omdat ooit een paar mafkezen vonden dat dat niet mag. Onzinnige regeltjes. Naar mijn idee worden klakkeloos theoriën van Wikipedia overgenomen.

Ik zeg niet dat ik het (on)eens ben met de mening van Propje, maar door die vergelijking snapt iedereen wat ze bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

iemand die in psychische nood op mensen inrijdt

Je bedoelt die hond die willens en wetens een menigte inreed omdat zelfmoord zonder een geplet kindje op je motorkap zoooo 2007 is?

Ik heb geen begrip voor dat menselijk stuk afval dat 6 mensen heeft vermoord. Iedereen met een IQ boven 50 snapt dat dit is wat gebeurt als je een menigte met hoge snelheid van achteren aanrijdt en dit stuk bagger wist dat ook.

Bok op met je "geestelijke nood" en neem me niet kwalijk dat ik me druk maak om de echte slachtoffers. Wat mij betreft is Karst Tates een prima uithangbord voor het banale kwaad, en dat zijn vriendin het uit heeft gemaakt en dat hij zijn baan kwijt is, zijn precies zip verzachtende omstandigheden voor zijn in en in laffe daad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Marinus, Marinus. Een beetje inlevingsvermogen in de medemens. Dit is overduidelijk een wanhoopsdaad, je moet verdomd veel hebben meegemaakt om zo ver te komen.

Verwacht je nou echt dat iemand die zichzelf van het leven wil beroven nog helemaal goed bij zinnen is op zo'n moment, als ie met zijn auto zoekt naar een manier om bij de bus van de koningin te komen maar die niet vindt? Dan ben je ver heen. Is er een knop omgezet die alle remmingen wegneemt.

Als je het ergens mee wil vergelijken, dan niet met Hitler maar eerder met de gepeste tieners in de VS die doordraaien en een vuurwapen legen in het schoolgebouw. Alleen denk ik dat Karst alleen zichzelf te pletter wilde rijden en de mensenmassa een onvoorzien obstakel vormde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid