Spring naar bijdragen

De Mexicaanse griep; Pandemie?


Aanbevolen berichten

Quote:

@Annzie, deze griep is pas net een beginnende epidemie in NL, dat betekent dat de grote golf zieken (en doden) nog moet komen. Niet dat dat schokkend zal zijn denk ik, maar 60 doden lijkt me onrealistisch. Ik zeg het maar even omdat het maar zo kan zijn dat er weken zullen zijn dat er meer dan 60 doden per week zijn. Dat is ook wat je kan verwachten bij een normale heftige griep.... Alleen dit keer gaat het wel het nieuws halen.

Ik kan ook de cijfers van australie even opzoeken. Die zijn ook niet zo schokkend, en daar is de epidemie al over zijn hoogtepunt heen..

*gaat zoeken*

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 192
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

. [...]

Van een vaccin zelf kan je nóóit besmettelijk raken. In een vaccin zit een
onschadelijk
gemaakt virus, met de karakteristieke eiwitten waar je immuunsysteem op reageert. Daardoor maakt je immuunsysteem afweercellen tegen die griepvirussen, en ontstaan er zogenaamde geheugencellen, die bij een nieuwe besmetting met het virus onmiddelijk in actie komen en het immuunsysteem aanzetten om onmiddelijk de aanval te openen. Daardoor kun je dan vaak de ziekte voorkomen omdat het immuunsysteem tot wel twee weken eerder in actie kan komen dan bij een eerste besmetting met een onbekend virus.

Dan begreep ik Propje dus verkeerd knipoog_dicht.gif Ik raakte al helemaal in de war.

Quote:
Overigens is de mexicaanse griep veel minder dodelijk dan de gewone seizoensgriep. Kijk hier maar even naar: gemiddeld aantal doden door de gewone wintergriep in NL: 250-2000 mensen (bron: wiki)aantal doden tot nu toe door mex. griep in NL: 10 (bron: nu.nl, nieuwsbericht van 30 oktober
)

Die hele tien doden zijn gevallen in een periode van ongeveer twee á drie maanden. Als we dan even rekenen kom je op jaarbasis uit op 60 doden.

Ik zou banger zijn voor de gewone griep.

Ja, maar daar wordt ik óók tegen ingeënt he...Risicogroep blabla enzo. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De cijfers van Australie zijn niet 1 op 1 over te zetten naar NL. Australie is niet bepaald een ideaal vakantieland voor griepvirussen. NL is dat wel. Dichtbevolkt met een koele winter. Een koele winter die er toevallig net aankomt.

Ik ben er van overtuigt dat de M. Griep binnen het normale griepspectrum gaat vallen, maar dit keer met een paniekzaaiende mediamachine erachter. Je moet rekening houden met het feit dat de dodentallen schokkend kunnen gaan klinken, omdat we die normaal gesproken niet horen. in een normaal zwaar griepseizoen kun je zomaar uitkomen op tientallen per dag op het hoogtepunt van de epidemie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De cijfers van Australie zijn niet 1 op 1 over te zetten naar NL. Australie is niet bepaald een ideaal vakantieland voor griepvirussen. NL is dat wel. Dichtbevolkt met een koele winter. Een koele winter die er toevallig net aankomt.

Ik ben er van overtuigt dat de M. Griep binnen het normale griepspectrum gaat vallen, maar dit keer met een paniekzaaiende mediamachine erachter. Je moet rekening houden met het feit dat de dodentallen schokkend kunnen gaan klinken, omdat we die normaal gesproken niet horen.

Dat klopt, maar het geeft toch een beter beeldsmile.gif

Maar ik ben het verder helemaal met je eens.

En ik kan totaal geen cijfers vinden, zelfs op de site van het australische ministerie van gezondheid vind ik niksnosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wiki komt uit op 187 doden op een populatie van +/- 22 miljoen.

Voor australie of wereldwijd? Ik kon het niet vinden namelijk.. En dan moeten we nog de gewone griepcijfers hebben. Kunnen de boel even in perspectief zien.

edit: ik ga slapen nu, tot morgensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voor australie of wereldwijd? Ik kon het niet vinden namelijk.. En dan moeten we nog de gewone griepcijfers hebben. Kunnen de boel even in perspectief zien.

edit: ik ga slapen nu, tot morgen
smile.gif

Dat was voor australie, het dichtbije Belgie heeft een vastgestelde 0,739% van zijn bevolking besmet gehad met als resultaat 7 doden. Extrapolatie komt uit op hooguit 900-950 doden per 10.000.000 (Maar is niet bijzonder betrouwbaar in dit stadium) als iedereen ziek word. Het is wel een aanwijzing dat het wss hoog in het NORMALE NL-griepspectrum gaat komen als 100% van de bevolking besmet zou raken.

Aangezien 100% besmetting onwaarschijnlijk is zou ik gokken op een totaal van rond de 1000 in NL. Met een afwijking van een paar 100. En dat noemt men in de volksmond ook wel normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat was voor australie, het dichtbije Belgie heeft een vastgestelde 0,739% van zijn bevolking besmet gehad met als resultaat 7 doden. Extrapolatie komt uit op hooguit 900-950 doden per 10.000.000 (Maar is niet bijzonder betrouwbaar in dit stadium) als iedereen ziek word. Het is wel een aanwijzing dat het wss hoog in het
NORMALE
NL-griepspectrum gaat komen als
100%
van de bevolking besmet zou raken.

Aangezien 100% besmetting onwaarschijnlijk is zou ik gokken op een totaal van rond de 1000 in NL. Met een afwijking van een paar 100. En dat noemt men in de volksmond ook wel normaal.

Jep. Dan rijst bij mij nog altijd de vraag waarom de media er zo'n verschrikkelijke paniek over hebben gezaaid. Het verkoopt goed, ja, maar verder?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat echt helemaal nergens over.

Klink zegt te wachten (een week) met de spuitjes. Groot deel van Nederland zegt hoezo dan, een week wachten? En vervolgens start Klink de inspuit actie per direct. Dus wat is het nou? Zijn we allen stervende, of maakt Klink er gewoon een potje van? Of laat meneer Klink niet gewoon zijn angst oortjes te veel richting Amerika hangen? Want je weet angst is Amerikaans beste vriend. Daarnaast vult zo een farmaceutisch bedrijf je bankrekening wel aan. Dus mogelijk dat ome Ab daarom wat door de war is.

Je moet voor de grap maar eens wat programma terug kijken van pak-hem-beet 2006. Dan zal je zien dat we rond die tijd in hetzelfde schuitje zaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het verkoopt goed, ja, maar verder?

Ik denk dat ook meespeelt dat mensen (en ook journalisten) in het algemeen weinig weten over griep. Velen horen voor het eerst dat mensen doodgaan aan griep en zo. Verder waren de eerste berichten over deze griep zorgwekkend, en wezen op een veel hogere mortaliteit en een gelijkenis met de Spaanse Griep. Dat is ook blijven hangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jep. Dan rijst bij mij nog altijd de vraag waarom de media er zo'n verschrikkelijke paniek over hebben gezaaid. Het verkoopt goed, ja, maar verder?

Onwetendheid. Het verkoopt (ooh, mexicaanse griep, dat moet ik lezen/zien!) En het is iets nieuws. Mensen willen er over horen, dus komt er alsmaar een nieuwe update.

Hulde aan de krant die dezelfde cijfers gaat publiceren bij de gewone griep. Hopelijk wordt NL dan wakker..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerste resistente H1N1-virus in Nederland

BILTHOVEN - Een patiënt met ernstige griepverschijnselen blijkt geïnfecteerd met een H1N1-virus dat resistent is tegen het antivirale middel oseltamivir (Tamiflu).

Het virus is aangetroffen bij een patiënt die na een behandeling met oseltamivir klachten hield.

Ontwikkeling van resistentie van influenzavirussen tegen oseltamivir komt vaker voor. Influenzavirussen met een resistente mutatie kenmerkten zich in het verleden door minder goede verspreiding van mens op mens.

Toch is dat niet voor elk nieuw resistent virus met zekerheid te zeggen en daarom wordt rondom een dergelijk geval door de GGD bekeken of nader onderzoek gedaan moet worden.

In Nederland worden influenzavirussen van patiënten met de nieuwe griepvariant steekproefsgewijs onderzocht op mutaties.

Dit is de eerste keer dat in Nederland een H1N1-virus is gevonden met resistentie tegen oseltamivir. Bij de WHO zijn hiervan inmiddels 39 meldingen binnengekomen, komende uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika, en Azië. Dit heeft niet geleid tot ruime verspreiding van het resistente virus.

De WHO adviseert om ontwikkeling van resistentie goed te monitoren, omdat het niet is uit te sluiten dat een resistent virus zich in de toekomst wel gaat verspreiden. Dat is afgelopen jaren gebeurd met een 'gewoon' griepvirus van het subtype H1N1.

Als oseltamivir niet meer werkt zijn er weinig andere mogelijkheden om mensen met ernstige griepklachten te behandelen. Het is daarom van het grootste belang om verspreiding van resistente virussen te voorkomen.

Dit kan door het algemene advies te volgen om met griep thuis te blijven, te hoesten in een (papieren) zakdoek of in de elleboog, en vaak handen te wassen.

nosmile.gif ik hou niet van resistente virussen...

Ik vind het wel prettig dat er veel aandacht aan geschonken wordt nu. Hoef ik tenminste zelf niet teveel te zoeken naar informatie (zoals in het begin) knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat echt helemaal nergens over.

Klink zegt te wachten (een week) met de spuitjes. Groot deel van Nederland zegt hoezo dan, een week wachten? En vervolgens start Klink de inspuit actie per direct. Dus wat is het nou? Zijn we allen stervende, of maakt Klink er gewoon een potje van? Of laat meneer Klink niet gewoon zijn angst oortjes te veel richting Amerika hangen? Want je weet angst is Amerikaans beste vriend. Daarnaast vult zo een farmaceutisch bedrijf je bankrekening wel aan. Dus mogelijk dat ome Ab daarom wat door de war is.

Je moet voor de grap maar eens wat programma terug kijken van pak-hem-beet 2006. Dan zal je zien dat we rond die tijd in hetzelfde schuitje zaten.

Mee eens. Ik vind het een grote opklopperij. En veel mensen smullen er alleen maar van. En ondertussen gaat het normale leven gewoon door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 04 november 2009 14:24:00 schreef hopeloos het volgende:
[/b]
[/url]

Eerste resistente H1N1-virus in Nederland

nosmile.gif
ik hou niet van resistente virussen...

Ik vind het wel prettig dat er veel aandacht aan geschonken wordt nu. Hoef ik tenminste zelf niet teveel te zoeken naar informatie (zoals in het begin)
knipoog_dicht.gif

Vanwaar die tintelingen in lichaamsdelen die je in het dagelijks leven niet gebruikt?

Als je kijkt waar de virus om zich heenslaat zijn dat niet de plekken waar je het zou verwachten. Ik zou bvb verwachten dat het virus zou toeslaan in dorpen, en omliggende gemeentes, waar het inenten verboten is. Maar wat blijkt? In de grote steden slaat het virus om zich heen.

Maar dan nog is het gewoon een griepje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het wel prettig dat er veel aandacht aan geschonken wordt nu. Hoef ik tenminste zelf niet teveel te zoeken naar informatie (zoals in het begin)
knipoog_dicht.gif

mjah ik vind dat de media niet een eerlijk beeld schetst.. veel info die hen niet uitkomt wordt niet of nauwlijks genoemd.. dus misschien toch wel slim om zelf ook info te zoeken..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

RIVM denkt dat griep voorbij is

BILTHOVEN (ANP) - De griepepidemie in Nederland lijkt voorbij. Dat stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) maandag bij de presentatie van de jongste cijfers over de Mexicaanse griep.

Vorige week meldde onderzoeksinstituut Nivel al dat de griepgolf voorbij is. Het aantal mensen met griep neemt al langere tijd af. Afgelopen week kwam dit aantal onder de grens te liggen waarbij nog sprake kan zijn van een epidemie, aldus het Nivel.

De afgelopen dagen werden twee nieuwe sterfgevallen gemeld: een 57-jarige man en een 62-jarige vrouw, die allebei al ziek waren voor ze griep kregen. Het aantal gerapporteerde ziekenhuisopnamen in Nederland is ten opzichte van vorige week verder gedaald: 31 patiënten tegenover vijftig vorige week.

In totaal zijn tot en met 23 december 2156 mensen in een ziekenhuis opgenomen geweest en 53 patiënten overleden. Bij 57 procent van de opgenomen patiënten en bij 90 procent van de overleden patiënten was al sprake van ziekte voor de griepbesmetting.

link

---

*knock* *knock*

Zijn er nog overlevenden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

........... maar 60 doden lijkt me onrealistisch. Ik zeg het maar even omdat het maar zo kan zijn dat er weken zullen zijn dat er meer dan 60 doden per week zijn. Dat is ook wat je kan verwachten bij een normale heftige griep.... Alleen dit keer gaat het wel het nieuws halen.

Maar is het niet zo dat in andere jaren vrijwel al die mensen in de categorie 70-100 jarigen vallen, en dus eenvoudig als 'overleden door ouderdom' worden gekenmerkt? Kijk iedereen moet ergens aan overlijden op hoge leeftijd, bij de een is het het hart, of een enge ziekte, maar bij een ander kan dat gewoon 'een eenvoudig griepje' zijn.

Zo heb ik het altijd gezien, maar misschien heb ik het wel fout hoor, ik weet het niet.

(en ja een 82-jarige die overlijdt door griep is minder erg dan een 28-jarige, en daarom haalt het het nieuws ook niet.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid