Spring naar bijdragen

De Mexicaanse griep; Pandemie?


Aanbevolen berichten

Varkensgriep in Oostenrijk en Duitsland

WENEN - Een 28-jarige vrouw uit Oostenrijk lijdt "zeer waarschijnlijk" aan varkensgriep. Dat hebben de Oostenrijkse minister van Gezondheid Alois Stöger en de gezaghebbende viroloog Franz X. Heinz dinsdagavond gezegd tegen Oostenrijkse media.

De vrouw ligt in quarantaine in een ziekenhuis in de hoofdstad Wenen. Ze maakt het goed, verklaarde minister Stöger.

De vrouw wordt nog onderzocht, maar volgens Heinz lijkt het virus dat in haar lichaam werd aangetroffen meer op H1N1, het virus dat varkensgriep veroorzaakt, dan op de gewone griep.

Vorige week had ze een reis naar Guatemala gemaakt. Op de terugweg naar Oostenrijk maakte zij een tussenstop in Mexico, het land waar het varkensgriepvirus uitbrak.

Vier andere verdachte gevallen in Oostenrijk bleken geen varkensgriep te zijn.

Ook in Duitsland is de varkensgriep opgedoken. Dat heeft het ministerie van Volksgezondheid van de Duitse deelstaat Beieren woensdag bekendgemaakt.

Het gaat om een patiënt uit de buurt van de stad Regensburg. Meer informatie over deze besmetting ontbreekt nog.

In Mexico zijn zeven mensen zeker overleden aan de varkensgriep. Dat heeft de Mexicaanse minister van Gezondheid José Angel Córdova dinsdagavond (plaatselijke tijd) gezegd. Eerder gingen de autoriteiten in Mexico nog uit van twintig bevestigde doden.

Behalve de zeven bevestigde varkensgriepslachtoffers wordt bij 152 sterfgevallen rekening gehouden met varkensgriep als doodsoorzaak. Het vermoedelijke aantal besmettingen in Mexico staat volgens de minister op bijna 2500.

Argentinië en Cuba hebben alle vluchten met Mexico voorlopig geschrapt. Dat hebben de autoriteiten in Buenos Aires en Havana dinsdag laten weten.

Argentinië weert alle inkomende vluchten uit Mexico. De ban gaat onmiddellijk in en blijft zeker tot maandag van kracht, maakte kabinetschef Sergio Massa bekend. Cuba staat de komende 48 uur geen vluchten van en naar Mexico toe.

Vanwege de gratis gezondheidszorg is Cuba een geliefde bestemming van zieke mensen uit Latijns-Amerika, die zich in het communistische land willen laten behandelen.

Cruiseschepen van de Holland America Line (HAL) varen vanwege de varkensgriep de komende weken niet naar Mexico. Dat heeft de in de Verenigde Staten gevestigde rederij laten weten.

De beslissing heeft gevolgen voor vijf reizen van de rederij, die voor eind april en begin mei gepland stonden.

Als het aan de Amerikaanse minister van Landbouw Tom Vilsack ligt, spreken we voortaan niet langer over varkensgriep. Door de naam zouden mensen namelijk geen varkensvlees meer willen eten, en "het is belangrijk om duidelijk te maken dat varkensvlees de ziekte niet veroorzaakt", zei Vilsack.

De Canadese Varkensvleesraad, het productschap in buurland Canada, ziet ook liever een andere naam voor de ziekte.

"Over de hele wereld bestaan misverstanden over de rol van varkensvlees in de bestrijding van de ziekte, om de eenvoudige reden dat het varkensgriep wordt genoemd", aldus voorman Jurgen Preugschas. Ook volgens LTO Nederland is de naam van de ziekte ongelukkig gekozen.

Eerder had de Israëlische regering het woord varkensgriep al taboe verklaard. Zo hoeven de Israëli's het woord varken, een onrein dier volgens het joodse geloof, niet uit te spreken. In de Joodse staat wordt de ziekte 'Mexicaanse griep' genoemd.


Samengevoegd:

Ben benieuwd wanneer het eerste geval in Nederland opduikt nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 192
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ook handig: een pagina van de Wereldomroep met vragen en antwoorden over de Mexicaanse griep. Enkele belangrijke vragen daaruit:

Wat is varkensgriep?

Eigenlijk is Mexicaanse griep een betere benaming. Het nieuwe virus is een mengvorm van influenzavirussen van vogels, varkens en mensen. Varkens vormen altijd al een groot reservaat van griepvirussen. Omdat ze genetisch gezien dichtbij de mens staan, komt uitwisseling tussen mensen en varkens vaker voor. Nu dit virus van mens op mens wordt overgedragen, is het feitelijk een 'mensenvirus' geworden. Het beruchte virus dat begin vorige eeuw de Spaanse griep veroorzaakte, ontstond in vogels en verspreidde zich via een varkensvariant op mensen. Vreemd genoeg worden van het huidige 'varkensgriepvirus' alleen mensen ziek.

Wat zijn de symptomen?

De symptomen zijn gelijk aan die van gewone griep: hoge koorts (38,5 graden Celsius of hoger), spierpijn, moeheid, gebrek aan eetlust, hoesten. Zonder behandeling komt daar longontsteking bij. In dat geval kan de afloop dodelijk zijn. Medische diensten raden aan om bij de eerste griepverschijnselen naar de huisarts te gaan. In het laboratorium wordt vastgesteld om welke griepvariant het gaat.

Waarom overlijden mensen in Mexico wel en in andere landen niet?

Ook dat is een raadsel waarop iedereen graag het antwoord wil weten. Een team van de WHO onderzoekt dat. Mogelijk zorgen lokale omstandigheden, zoals de luchtvervuiling in Mexico-Stad, ervoor dat de longen extra kwetsbaar zijn. Maar dat is giswerk.

Is het veilig om varkensvlees te eten?

Ja. Het virus zit in de luchtwegen van varkens en niet in het bloed of in de organen. En zelfs als het virus in het vlees zou zitten, gaat het dood tijdens de bereiding. Een importverbod op varkensvlees heeft geen enkele invloed op de verspreiding van het virus.

Wat kan ik verder zelf doen?

-In gebieden waar het griepvirus heerst, is het verstandig grote groepen mensen te mijden om besmetting te voorkomen.

-Wees terughoudend met zoenen en handen schudden. Bij een verkoudheidje zegt u tenslotte ook: blijf maar bij me uit de buurt. Doe dat nu ook.

-Houd uzelf schoon: was de handen vaker dan gebruikelijk met zeep of een desinfecterend middel.

-Gewone mondkapjes geven weliswaar een gevoel van veiligheid, maar houden het virus uiteindelijk niet tegen. Alleen kapjes die ze in laboratoria gebruiken, beschermen echt.

Is er sprake van een hype rond het griepvirus?

Vooralsnog is de verspreiding en het voorkomen van het virus zeer minimaal. Mensen buiten Mexico krijgen een griepje met milde verschijnselen en knappen zonder medicijnen weer op. Bij een gewone epidemie sterven al 500.000 mensen per jaar. De huidige uitbraak is bijzonder, omdat het een nieuwe stam betreft. Maar ook in het verleden zijn nieuwe varianten van griep opgedoken, die weliswaar slachtoffers maakten, maar nooit leidden tot een pandemie. Vergeleken met dertig jaar geleden (de laatste grote griepuitbraak) is veel meer bekend over medicijnen en verspreiding van de ziekte, maar er wordt ook veel meer gereisd. Er is dus reden om voorzichtig te zijn, maar geen reden tot paniek.

Weten we dat ook weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het eigenlijk nu wel een beetje eng.. ik heb al 3 dagen zware griep en dat zijn precies dezelfde symptomen als die van de Mexicaanse griep, maar het is nogal moeilijk om te zeggen of je nou de normale griep of die uit Mexico hebt
nosmile.gif

puh2.gif ik gaat zondag niet naast je zitten puh2.gif hahahah

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het gaat alweer een stuk beter
smile.gif
4 dagen echt hondsberoerd geweest, niet varkensberoerd (haha
hamer.gif
) en nu nog keelpijn.. verder niet
smile.gif
Liset begint weer een beetje Liset te worden
widegrin.gif

Gelukkig, ik maakte me een tikske zorgen ergens.... Nu ja, kippensoep en rustig aan doen schijnt het herstel te bevorderen...


Samengevoegd:

Level 5 nu. Een pandemie is op komst....

link

Level 6 is een pandemie. Zou leuk zijn als nu iemand iets zinnigs zei over de mortaliteit van het beestje. Ligt nu ergens tussen de 0,2% en de 7%...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

Level 5 nu. Een pandemie is op komst....

Level 6 is een pandemie. Zou leuk zijn als nu iemand iets zinnigs zei over de mortaliteit van het beestje. Ligt nu ergens tussen de 0,2% en de 7%...

Ze weten het nog niet echt.. er s ook nog maar van een handjevol Mexicaanse doden bevestigd dat het om varkensgriep ging.

Ik hoop maar dat het iig hierbij blijft en niet muteert naar een dodelijkere variant nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kans dat de MC griep (MexiCaanse griep) hier niet komt lijkt me klein aangezien ik niet echt het idee heb dat het succesvol word tegengehouden. Dan kom je weer op het punt hoe gevaarlijk die griep is. Die ligt ergens tussen normaal voor griep en erg dodelijk met een lichte neiging naar normaal ondertussen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak me nog niet echt zorgen. Ja, het lijkt wel meer dan een gewoon griepje en zou gevaarlijk kunnen zijn, met name in armere landen met een slechtere gezondheidsstandaard. Niet dat ik vind dat het niet uitmaakt wat daar gebeurt, maar we kunnen er gewoon weinig aan doen op het moment. We verlengen ons leven er niet mee door ons zorgen te maken. En die mondkapjes helpen dus niet, zoals al eerder is gezegd, dus ik ga daar ook niet mee over straat.

Ik hoop natuurlijk dat het los loopt, maar anders helpt het nu nog niet om me druk te maken

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid