Spring naar bijdragen

Overgang Protestant naar Katholiek


Aanbevolen berichten

Quote:

Je bedoelt elke zondag van de Advent, Driekoningen, Palmpasen, Veertigdagentijd etc.?

Daar heb ik de afgelopen tien jaar nooit wat van gemerkt.
noparty.gif

Alle gereformeerde kerken waar ik in Adventstijd ben geweest (en ik geef toe, dat zijn er slechts 4) besteedden aandacht aan Advent met het aansteken van kaarsen en hebben een paars gebeuren ergens hangen. Wij hebben vier kaarsen, een Adventspuzzel (elke week een stukje en dan zie je een hart), een bloemstuk met paarse hyacinthen en een paarse sluier of wimpel of zo op de Avondmaalstafel.

40-dagen wordt ook aandacht aan besteed, zij het niet op dezelfde manier als in de RKK maar bijvoorbeeld met dat boek van Rick Warren (ok, dat was vrij dramatisch maar ze deden heus hun best widegrin.gif ).

Natuurlijk is het plaatje niet "compleet" maar om nou te doen dat we het kerkelijk jaar volledig negeren is ook overdreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 133
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Zou het niet weten. Ik wacht wel weer rustig af tot de volgende keer dat er iets over 'de evangelischen' langs komt...

Zodat je dan weer het beledigde prinsesje die door de grote boze buitenwereld niet wordt begrepen kan uithangen? Alsjeblieft, stel je eens niet zo aan. Als je verkeerd wordt begrepen kun je ook gewoon uitleggen hoe het wel zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alle gereformeerde kerken waar ik in Adventstijd ben geweest (en ik geef toe, dat zijn er slechts 4) besteedden aandacht aan Advent met het aansteken van kaarsen en hebben een paars gebeuren ergens hangen. Wij hebben vier kaarsen, een Adventspuzzel (elke week een stukje en dan zie je een hart), een bloemstuk met paarse hyacinthen en een paarse sluier of wimpel of zo op de Avondmaalstafel.

Paars wordt in lang niet alle kerken gedaan, van de 4 protestantse kerken waar ik in adventstijd ben geweest, deden slechts twee wat met de kleur paars. Dit waren wel de "vrijere" gemeentes.

Ook wij hebben een adventstuk en een kandelaar. In de kandelaar kunnen trouwens vijf kaarsen, een voor elke adventszondag en een voor kerst.

Die adventspuzzel is het kindernevendienstproject wat op die manier meeleven behoort op te wekken bij de gemeente. Vertel het maar heeft elk jaar een ander project, vorig jaar was het bijvoorbeeld geen hart, maar een aantal koningen.

Quote:

40-dagen wordt ook aandacht aan besteed, zij het niet op dezelfde manier als in de RKK maar bijvoorbeeld met dat boek van Rick Warren (ok, dat was vrij dramatisch maar ze deden heus hun best
widegrin.gif
).

Als Warren geaccepteerd wordt binnen de gemeente is deze behoorlijk vrij. Hier wordt daar anders opgereageerd. Maar ook bij ons wordt aandacht besteed aan de 40 dagen.

Quote:

Natuurlijk is het plaatje niet "compleet" maar om nou te doen dat we het kerkelijk jaar volledig negeren is ook overdreven.

x2

En het 'commetaar' is vooral bedoeld als aanvulling smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zodat je dan weer het beledigde prinsesje die door de grote boze buitenwereld niet wordt begrepen kan uithangen? Alsjeblieft, stel je eens niet zo aan. Als je verkeerd wordt begrepen kun je ook gewoon uitleggen hoe het wel zit.

Jou had ik toch al besloten per definitie te negeren. Alleen als je nou van avatar wisselt, vergis ik me helaas soms. Zeker als je avatar overeen komt met andere users.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat vrij en minder vrij ligt blijkbaar niet zo zwartwit want Warren werd gedaan in Taq's gemeente en niet in de onze terwijl wij degenen zijn met de paarse tafel. Maar wij zijn niet vrij, verre van.

Warren staat bij mij op de boekenplank en ik denk niet dat zijn ideeën zullen worden geaccepteerd binnen mijn gemeente en ik denk dat die ook niet zo 'vrij' is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet dat Warren gedaan werd door een groepje 'vooruitstrevende' gereformeerden, die ook New Vine (sp?) promootten. Het werd niet gemeentebreed gedaan, maar daar was ook geen draagvlak voor. Ik kwam er zelf ook al vrij gauw achter waarom dat was
clown.gif

Wat is New Vine??

Maar dit verklaart een hoop ja smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dacht dat een buitenstaander er wellicht een verhelderende blik op kon werpen?
puh2.gif

Nee, kheb geen idee. knipoog_dicht.gif

Zo op het eerste oog komt het op me over dat dit punt voor mij geen belemmering zou zijn om katholiek te worden. Wilde ik ook zeggen, maar toen bedacht ik me dat ik niet weet wat dan de consequenties zijn voor dingen als alleen geloof en genade enzo. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar toen bedacht ik me dat ik niet weet wat dan de consequenties zijn voor dingen als alleen geloof en genade enzo.
knipoog_dicht.gif

Haast niemand schijnt het te snappen en/of er wat mee te kunnen knipoog_dicht.gif maar toch .. hier heb ik een poging gewaagd om dat met genade uit te leggen a.d.h.v. de sacramenten in vergelijking met aspecten van het huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Haast niemand schijnt het te snappen en/of er wat mee te kunnen
knipoog_dicht.gif
maar toch ..
heb ik een poging gewaagd om dat met genade uit te leggen a.d.h.v. de sacramenten in vergelijking met aspecten van het huwelijk.

Ik had al het gelezen. knipoog_dicht.gif

Ik snapte er niet zoveel van dus hield ik maar wijselijk mijn mond. widegrin.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als het grefo-volk niet zo "gomarist" is als Mach suggereert

Ik suggereer niets, ik weet dat er helaas veel onwetendheid is over wat de gereformeerde leer inhoud en dat de gereformeerde leer over genade en rechtvaardiging ook voor sommige gereformeerden een aanstoot is. Ik heb niets gezegd over wat 'leken' denken en vinden, maar over wat de gereformeerde kerken leren zoals vastgelegd in de 3FvE en die zijn heel duidelijk niet Arminiaans, zoals iedereen in de Dordtse Leeregels kan lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat is helaas slechts theorie. Ik zou ook liever zien dat men meer affiniteit voelt met het katholicisme, dat men doorkrijgt dat veel van de zogenaamde verschillen vooral gebaseerd zijn op de polemieken die sinds de Reformatie hebben plaatsgevonden. De praktijk is echter dat qua manier van geloven een vrij grote groep gereformeerden en hervormden zich tot het evangelische denken aangetrokken voelt (lange tijd heeft de evangelische beweging, denk aan Johannes de Heer en ook de oprichters van de EO waren in meerderheid gewoon Hervormd, zich bínnen de bestaande kerken afgespeeld). Hoe je het ook wendt of keert, "het volk" trekt momenteel, zeker als je naar orthodoxen kijkt, meer de evangelische kant op dan de katholieke.

Wordt er nog niet altijd gewaarschuwd voor de Maria-verering, en de eucharistie in de Gereformeerde wereld? Voor veel protestanten 'aanbidden' (foute term) Katholieken God nog steeds niet alleen. Je zou er toch niet aan moeten denken om heiligen te vereren?

Christus werkelijk aanwezig? Sterft Hij nog elke keer dan?

Dit zijn toch echt nog steeds de die-hard issues waar veel protestanten tegen aanbotsen en geloven dat het zo zit. Natuurlijk weet ik na 2 jaar wat lezen op Credible dat het genuanceerder ligt. Maar ik denk dat daarom de overstap van Gereformeerd naar Evangelisch minder moeilijk is dan van Gereformeerd naar Katholiek.

Misschien even wat anders. Ik merk hier op credible dat er een aantal Protestanten Katholiek zijn geworden. In hun reactie merk ik dat ze Katholiek zijn geworden, omdat ze de theologie sluitend wilden hebben, wat ze niet vonden in de Protestantse traditie. Zou het dus kunnen zijn dat een bepaalde groep mensen zich meer aangetrokken voelt tot het Katholiscisme? Wellicht de meer intellectuelen?

De vervolgvraag daarop is... in hoeverre God je verantwoordelijk houdt voor je zoektocht naar de ware Kerk? Heel veel leken zullen deze taal helemaal niet verstaan. In hoeverre zijn ze daar dan verantwoordelijk voor?

De bede die Christus deed voor de eenheid van de Kerk klinkt steeds meer door in allerlei kerken. Alleen deze bede kan ons dichterbij elkaar brengen en de dialoog aangaan, waardoor we de sterke punten van elkaar gaan waarderen. Je komt er langzamerhand achter... Het ligt toch net wat genuanceerder dan je eerst dacht. Een stapje op weg naar werkelijke eenheid die ik als evangelische ook zelf heb mogen ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit zijn toch echt nog steeds de die-hard issues waar veel protestanten tegen aanbotsen en geloven dat het zo zit. Natuurlijk weet ik na 2 jaar wat lezen op Credible dat het genuanceerder ligt.

Genuanceerder? Het is gewoon écht niet waar. En het gevoel in een leugen te hebben geleefd op dit punt, zal ook bij wat mensen hebben meegewogen, ik ken ze persoonlijk.

Quote:
Maar ik denk dat daarom de overstap van Gereformeerd naar Evangelisch minder moeilijk is dan van Gereformeerd naar Katholiek.

In theorie niet, in praktijk wél ja, maar dat heeft ook te maken dat de Gereformeerde wereld zélf erg op drift is.

Quote:
Misschien even wat anders. Ik merk hier op credible dat er een aantal Protestanten Katholiek zijn geworden. In hun reactie merk ik dat ze Katholiek zijn geworden, omdat ze de theologie sluitend wilden hebben, wat ze niet vonden in de Protestantse traditie.

Nee, genuanceerd anders; omdat ze er niet meer omheen konden dat het katholieke verhaal wáár is.

Quote:
Zou het dus kunnen zijn dat een bepaalde groep mensen zich meer aangetrokken voelt tot het Katholiscisme? Wellicht de meer intellectuelen?

Niet alleen denk ik. Maar dit zijn wel de mensen die wellicht het eerst met de intellectuele crisis binnen het Protestantisme te maken krijgen.

Quote:
De vervolgvraag daarop is... in hoeverre God je verantwoordelijk houdt voor je zoektocht naar de ware Kerk? Heel veel leken zullen deze taal helemaal niet verstaan. In hoeverre zijn ze daar dan verantwoordelijk voor?

Wie dat niet kán, is niet schuldig. Maar er zijn natuurlijk ook wel andere beweegredenen. En bovendien, zó moeilijk is het ook niet om uit te leggen dat Sola scriptura niet klopt én niet kan.

Quote:
De bede die Christus deed voor de eenheid van de Kerk klinkt steeds meer door in allerlei kerken.

Gelukkig. smile.gif

Quote:
Alleen deze bede kan ons dichterbij elkaar brengen en de dialoog aangaan, waardoor we de sterke punten van elkaar gaan waarderen.

Eens, en hoewel dat uiteraard een controversiële stelling is voor Protestanten, geloof ik dat het Protestantisme tot volheid kan komen in het katholicisme. Het zal het i.i.g. niet opslokken. Maar mijn punt is dus dit; ook daar draait het om gelijkwaardigheid.

Quote:
Je komt er langzamerhand achter... Het ligt toch net wat genuanceerder dan je eerst dacht.

yes.gif

Quote:
Een stapje op weg naar werkelijke eenheid die ik als evangelische ook zelf heb mogen ervaren.

thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid