Spring naar bijdragen

Overgang Protestant naar Katholiek


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

of juist niet. Ik ben Katholiek dus zou raar zijn als ik voor was. ...

Totaal misverstand, mijn excuus. Zie het maar als niet gepost. Van dingen verwijderen houd ik niet, want als ik zelf dat aantref wil ik ook altijd weten wat er heeft gestaan dus excuus!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 133
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Er zit minder verschil tussen katholiek - gereformeerd dan tussen gerformeerd - evangelisch...

En toch vindt niemand het gek als iemand die gereformeerd was opeens evangelisch wordt...
verbaasd.gif

Is dat zo? Qua sola's zitten de evangelischen toch dichter in de buurt bij het Gereformeerde dan bij het Katholieke geloof. Ik zit zelf als evangelische op een gereformeerde school. Maar qua theologie kan ik eigenlijk op alles voluit amen zeggen. Ik zie het verschil in ieder geval niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is dat zo? Qua sola's zitten de evangelischen toch dichter in de buurt bij het Gereformeerde dan bij het Katholieke geloof. Ik zit zelf als evangelische op een gereformeerde school. Maar qua theologie kan ik eigenlijk op alles voluit amen zeggen. Ik zie het verschil in ieder geval niet.

De Sola's volgens de Gereformeerde interpretatie of de Sola's volgens de Evangelische interpretatie?

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is dat zo? Qua sola's zitten de evangelischen toch dichter in de buurt bij het Gereformeerde dan bij het Katholieke geloof. Ik zit zelf als evangelische op een gereformeerde school. Maar qua theologie kan ik eigenlijk op alles voluit amen zeggen. Ik zie het verschil in ieder geval niet.

Er zijn een paar grote verschillen. Maar voor de rest? Nee, zodra ik de kinderdoop accepteer en de calvinistische visie op predestinatie, dan kan zie ik qua theologie niet zoveel problemen meer.

Neuh, met katholieken ligt het verschil qua leer een stuk breder.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De Sola's volgens de Gereformeerde interpretatie of de Sola's volgens de Evangelische interpretatie?

Of de Lutherse sinds de Augsburgse convensie?

EDIT: Oh shit... Ik zie de link. Ik had uberhaupt niet moeten reageren. We krijgen dit soort zooi weer over me heen.

Nieuwe reactie:

Klopt Taquoriaan. Onze visie op de Schrift is anapbapistisch. Sola scriptura extremis. Gelijk ook een reden voor ons dat wij de 12 artikelen verwerpen en een Gnostiek geloof hebben. Oja, wij verwerpen de drie eenheid.

bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nieuwe reactie:

Klopt Taquoriaan. Onze visie op de Schrift is anapbapistisch. Sola scriptura extremis. Gelijk ook een reden voor ons dat wij de 12 artikelen verwerpen en een Gnostiek geloof hebben. Oja, wij verwerpen de drie eenheid.

bye.gif

Misschien dat Taq iets te kort door de bocht was, maar ik denk niet dat ze op jou doelde. Immers, de maker van die site is zélf een 'southern Baptist'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zou je dit kort uit kunnen leggen voor een onwetende zoals ik?
smile.gif

Oei! Heel ingewikkeld. widegrin.gif

Nou ja, hangt er natuurlijk af van wat 'evangelisch' is. En wat 'gereformeerd' is. Kan me voorstellen dat bij een Vrije Evangelie gemeente of een bepaalde NGK gemeente het allemaal weer wat anders ligt.

Ik doe een poging kort en eenvoudig uit te leggen. Weet niet of het lukt, wat het is best een pittig onderwerp.

Het zit een beetje rond het punt van uitverkiezing en vrije wil.

Maar je hebt heeeeeel kort door de bocht een Calvinistische visie dat we door God uitverkoren zijn en daarom geloven en de Arminiaanse visie (later overgenomen door John Wesley) dat mensen uitverkoren zijn omdat ze geloven. Heel kort door de bocht. knipoog_dicht.gif En daar heb je natuurlijk weer allemaal vormen in.

In de praktijk komt het er op neer in hoeverre we zelf een vrije wil hebben om voor God te kiezen en in hoeverre God ons uitgekozen heeft en dat we daardoor kunnen geloven.

Het komt me in de bijbel een beetje als een paradox over. je kunt het er alle twee uit opmaken. Alleen verschillende christelijke stromingen leggen dit probleem dus weer anders uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn een paar grote verschillen. Maar voor de rest? Nee, zodra ik de kinderdoop accepteer en de calvinistische visie op predestinatie, dan kan zie ik qua theologie niet zoveel problemen meer.

En die 'visie op predestinatie' is dusdanig verweven in de gereformeerde theologie met onze visie op genade en rechtvaardiging dat dat niet zomaar even geaccepteerd kan worden. Dat betekent een radicale verwerping van veel van de Armininiaanse theologie die in evangelische kringen heersend is, in Nederland iig.

Die punten die jij noemt, en met name het tweede punt, vormt een gigantische kloof.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog zaken als eccleselogie en algemeen de visie op de sacramenten. Zeker kwa ecclesiologie denk ik dat wij dichter bij de Katholieken staan dan bij de evangelischen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt Taquoriaan. Onze visie op de Schrift is anapbapistisch. Sola scriptura extremis. Gelijk ook een reden voor ons dat wij de 12 artikelen verwerpen en een Gnostiek geloof hebben. Oja, wij verwerpen de drie eenheid.

bye.gif

Huh? verbaasd.gif Waar slaat dat op. Ik wil met die link alleen maar aangeven dat er verschillende visies bestaan op 'Sola Scriptura' binnen het protestantisme (de link komt van een evangelische site, nota bene).

Grofweg kun je zeggen dat in de gereformerde traditie de Sola's onderling met elkaar verweven zijn en in context gezien worden van zowel de Schrift als de Gereformeerde traditie. Evangelischen leggen meer nadruk op de Schrift alléén omdat dit de een vertaling is van het 'Sola Scriptura'. Alleen bedoelden Luther en Calvijn met Sola Scriptura helemaal niet dat het 'de Schrift alleen' is, maar meer dat de Schrift ons alles openbaart wat we voor onze redding nodig hebben. Het kan dus niet zo zijn dat er zaken zijn waar de Schrift niet van getuigt, maar waar ons heil wel vanaf hangt.

En dat is net iets anders van 'wat is de Bijbelse onderbouwing van X' of 'Waar in de Bijbel vind ik dat je als christen X kunt vinden. Je mag best meer vinden dan wat in de Bijbel staat, het zijn alleen geen zaken waarvan je heil afhangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat is, volgens jou, de katholieke visie eigenlijk?
engel.gif

De Visie? Is die er dan? puh2.gif

Ik hoor elke keer weer een andere visie. widegrin.gif

Ik weet dat jullie zowel uitverkiezing als vrije wil erkennen. Maar ja, hoe dat dan zit... knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Huh?
verbaasd.gif
Waar slaat dat op. Ik wil met die link alleen maar aangeven dat er verschillende visies bestaan op 'Sola Scriptura' binnen het protestantisme (de link komt van een evangelische site, nota bene).

Ik weet best dat er verschillende visies zijn. Dat die doctrine wordt misbruikt. Al hoewel, de radicale reformatie zag het ook al zou. Maar die bestaat toch slechts in de marge. Bij de meeste mensen die het radicaal interpreteren zal het wel onwetendheid zijn.

Quote:

Grofweg kun je zeggen dat in de gereformerde
traditie
de Sola's onderling met elkaar verweven zijn en in context gezien worden van zowel de Schrift als de Gereformeerde traditie. Evangelischen leggen meer nadruk op de Schrift alléén omdat dit de een vertaling is van het 'Sola Scriptura'. Alleen bedoelden Luther en Calvijn met Sola Scriptura helemaal niet dat het 'de Schrift alleen' is, maar meer dat de Schrift ons alles openbaart wat we voor onze redding nodig hebben. Het kan dus niet zo zijn dat er zaken zijn waar de Schrift niet van getuigt, maar waar ons heil wel vanaf hangt.

En dat is net iets anders van 'wat is de Bijbelse onderbouwing van X' of 'Waar in de Bijbel vind ik dat je als christen X kunt vinden. Je mag best meer vinden dan wat in de Bijbel staat, het zijn alleen geen zaken waarvan je heil afhangt.

En daarom word ik dus idd pissig. juist omdat je dit zo suggereert.

Ik zal je wat verklappen: Wij vieren kerstmis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En daarom word ik dus idd pissig. juist omdat je dit zo suggereert.

Dat is wel de ervaring die ik tien jaar protestant zijn, kerkend in zowel gereformeerde kerken als bij de Vrije Baptisten, Vergadering van Gelovigen etc. heb opgedaan. En dat schijnen de toch meer degelijke kerken in het spectrum te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De
Visie? Is die er dan?
puh2.gif

yes.gif vast wel

Quote:
Ik hoor elke keer weer een andere visie.
widegrin.gif

Nee, dat zie jij, zoals gewoonlijk, weer eens helemaal verkeerd. yes.gifdevil.gif

Maar goed, ik zal het nog eens rustig proberen uit te leggen; het zijn slechts verschillende aspecten van één en dezeldde waarheid. yes.gif

Quote:
Ik weet dat jullie zowel uitverkiezing als vrije wil erkennen. Maar ja, hoe dat dan zit...
knipoog_dicht.gif

Ik dacht dat een buitenstaander er wellicht een verhelderende blik op kon werpen? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is wel de ervaring die ik tien jaar protestant zijn, kerkend in zowel gereformeerde kerken als bij de Vrije Baptisten, Vergadering van Gelovigen etc. heb opgedaan. En dat schijnen de toch meer degelijke kerken in het spectrum te zijn.

Die vieren allemaal geen kerst? Lijkt me zo'n onbijbels aspect.

Heb je het ook aan hun gevraagd hoe je 'sola scriptura' vanuit theologisch oogpunt moet interpreteren, gezien de visie van de kerk op dit punt, of waren het gewoon je alle daagse observaties?

Ik heb dat wel eens gedaan. Dat kwam omdat men allemaal dingen er over werden beweerd en ik eens wilde weten hoe het nou werkelijk zat. Toen kreeg ik verwijzingen naar literatuur. Was gewoon algemene literatuur over doctrines die overeen kwam met wat ik er ook over lees in, laten we een voorbeeld noemen, de Nederlandse geloofsbelijdenis over de Schrift spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oei! Heel ingewikkeld.
widegrin.gif

Nou ja, hangt er natuurlijk af van wat 'evangelisch' is. En wat 'gereformeerd' is. Kan me voorstellen dat bij een Vrije Evangelie gemeente of een bepaalde NGK gemeente het allemaal weer wat anders ligt.

Ik doe een poging kort en eenvoudig uit te leggen. Weet niet of het lukt, wat het is best een pittig onderwerp.

Het zit een beetje rond het punt van uitverkiezing en vrije wil.

Maar je hebt heeeeeel kort door de bocht een Calvinistische visie dat we door God uitverkoren zijn en daarom geloven en de Arminiaanse visie (later overgenomen door John Wesley) dat mensen uitverkoren zijn omdat ze geloven. Heel kort door de bocht.
knipoog_dicht.gif
En daar heb je natuurlijk weer allemaal vormen in.

In de praktijk komt het er op neer in hoeverre we zelf een vrije wil hebben om voor God te kiezen en in hoeverre God ons uitgekozen heeft en dat we daardoor kunnen geloven.

Het komt me in de bijbel een beetje als een paradox over. je kunt het er alle twee uit opmaken. Alleen verschillende christelijke stromingen leggen dit probleem dus weer anders uit.

Bedankt, ben al een heel end verder gekomen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat heeft dat ermee te maken?
verbaasd.gif

Ik ben de draad van jouw redenatie totaal kwijt, denk ik...
bloos.gif

Ik heb wat aan die post toegevoegd.

Maar waarom ik kerst noem: Dat is nou typisch zo'n niet-bijbelse traditie die bepaalde groepjes ook willen afschaffen.

Maar naast kerst kan ik ook wel andere dingen noemen:

Wat bijvoorbeeld te denken van bepaalde charismatische groepen die zich erg laten beïnvloeden door profetie?

Of de vrij traditionele opzet van de kerkdienst van veel evangelische gemeenten?

wat ik later nog aan die post had toegevoegd:

Quote:

Heb je het ook aan hun gevraagd hoe je 'sola scriptura' vanuit theologisch oogpunt moet interpreteren, gezien de visie van de kerk op dit punt, of waren het gewoon je alle daagse observaties?

Ik heb dat wel eens gedaan. Dat kwam omdat men allemaal dingen er over werden beweerd en ik eens wilde weten hoe het nou werkelijk zat. Toen kreeg ik verwijzingen naar literatuur. Was gewoon algemene literatuur over doctrines die overeen kwam met wat ik er ook over lees in, laten we een voorbeeld noemen, de Nederlandse geloofsbelijdenis over de Schrift spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb wat aan die post toegevoegd.

Maar waarom ik kerst noem: Dat is nou typisch zo'n niet-bijbelse traditie die bepaalde groepjes ook willen afschaffen.

wat ik later nog aan die post had toegevoegd:

[...]

De redenatie die ik gehoord heb gaat gewoon terug tot het vieren van de geboorte van Jezus, en dat staat gewoon in de Bijbel.

Er zit wel een groot verschil tussen zeg, Kerst zoals ik dat in Protestantse kerken gewend ben en het katholieke feest. Dus het 'niet-bijbelse' deel is 'weg-gereformeerd'. Vandaar ook de minimale aandacht voor een verschijnsel als 'het Liturgisch Jaar'. Dat begint met Advent, maar dat wordt in de kerken die ik noemde niet gevierd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De redenatie die ik gehoord heb gaat gewoon terug tot het vieren van de geboorte van Jezus, en dat staat gewoon in de Bijbel.

Er zit wel een groot verschil tussen zeg, Kerst zoals ik dat in Protestantse kerken gewend ben en het katholieke feest. Dus het 'niet-bijbelse' deel is 'weg-gereformeerd'. Vandaar ook de minimale aandacht voor een verschijnsel als 'het Liturgisch Jaar'. Dat begint met Advent, maar dat wordt in de kerken die ik noemde niet gevierd.

In Gereformeerde Kerken wordt het over het algemeen gewoon gevierd hoorsmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]In Gereformeerde Kerken wordt het over het algemeen gewoon gevierd hoor
smile.gif
.

Je bedoelt elke zondag van de Advent, Driekoningen, Palmpasen, Veertigdagentijd etc.?

Daar heb ik de afgelopen tien jaar nooit wat van gemerkt. noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid