Spring naar bijdragen

Charismatische overtrokkenheid


Aanbevolen berichten

Als ik sommige charismatische christenen hoor, word je al door de meest kleine dingen beinvloed...Als je muziek beluisterd neem je standpunten en demonische beinvloeding over, als je maar lang genoeg naar kwalijke teksten luistert brengt het je van God af...hoe kan het dan dat ik dat helemaal niet zo ervaar? Ik zou volgens de gemiddelde charismaat enorm demonisch beinvloed moeten zijn, zeker gezien mijn interesse in oosterse godsdiensten, shintoisme en Japan.....Hoe verklaren de charismaten hier dat ik nog steeds een belijdend christen ben?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 176
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Als ik sommige charismatische christenen hoor, word je al door de meest kleine dingen beinvloed...Als je muziek beluisterd neem je standpunten en demonische beinvloeding over, als je maar lang genoeg naar kwalijke teksten luistert brengt het je van God af...hoe kan het dan dat ik dat helemaal niet zo ervaar? Ik zou volgens de gemiddelde charismaat enorm demonisch beinvloed moeten zijn, zeker gezien mijn interesse in oosterse godsdiensten, shintoisme en Japan.....Hoe verklaren de charismaten hier dat ik nog steeds een belijdend christen ben?

Wellicht omdat binnen het charismatische spectrum het gevoel tot maatstaf der dingen is verheven. Als iets goed voelt dan kan het niet anders dan van God komen en als er ook maar de schijn heeft dat het niet goed zou kunnen zijn is het van de kwade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

kweenie bookert, ik weet wel dat ik als excharismaat een groot deel van mijn angsten aan het verliezen ben, want als charismaat was ik bang voor zo ongeveer alles....omdat daar demonen achter zouden zitten.

Juist en dat soort charismatisch zijn is eigenlijk geen charismatisch zijn(goed om te horen dat je vrij wordt van angsten) maar met het charismatische zijn op zich niks mis mee is en behoort en is van de Kerk.Dus laat de Heilige Geest maar krachtig waaien in de Kerk kerkgemeenschappen en in de harten van de mensen .De Heilige Geest geeft geen angsten maar maakt juist vrij van angsten.

Bij de echte charismatischen is niets overtrokken maar alles in juist volmaakte balans.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De Heilige Geest geeft geen angsten maar maakt juist vrij van angsten.

Halleluja zeg ik daar op! Ik vind het heel erg dat mensen uit de charismatische hoek zo vaak in angst en achterdocht moeten leven. Ergens vind ik dat bijna een beetje occult, hoe zij geloven in kwade invloeden etc. God maakt je juist vrij: "Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd", staat er in Exodus 20:1. Zo wil Hij gekend worden en zo wil Hij nog steeds gekend worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

kweenie bookert, ik weet wel dat ik als excharismaat een groot deel van mijn angsten aan het verliezen ben, want als charismaat was ik bang voor zo ongeveer alles....omdat daar demonen achter zouden zitten.

Eigenlijk zouden we wat met terminologie moeten doen, want je hebt ook charismaten die het niet zo hebben, en zich wellicht door zo'n topic in de hoek gezet zullen voelen.

Maar het is één reactie denkbaar op het grote 'hermeneutische probleem'. Je wil goed orthodox zijn, Jezus volgen, en je zoekt dus naar duidelijkheid. Wat er dan gebeurt is dat je een Bijbelinterpretatie van een 'sterke' voorganger gaat verabsoluteren. (eigenlijk ook puur 'Wille zur macht') En ja, dan kom je uiteraard heel veel spookrijders tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan mezelf niet (meer) typisch charismatisch noemen, maar ik ken uit die kringen wel het "achter elke boom staat een demoon"-idee. Sommigen zitten dan in een soort spagaat. Enerzijds ontwijken ze alles wat "demonisch" is zoveel mogelijk, anderzijds trekken ze vaak "ten strijde" om de demonen even "in de pan te hakken". Er zijn inderdaad mensen die tijdens een kerkdienst drukker zijn met de demonen wegsturen dan God te aanbidden.

Ik vergelijk het met een belangrijke vesting (God) waar je wil zijn. Mensen die constant demonen wegsturen zijn als soldaten die een uitval doen vanuit de stad. En warempel, de demonen trekken zich terug en gaan verder weg van de stad. Maar de soldaten zelf ook en daardoor is de kans des te groter dat ze ten prooi vallen aan de duisternis... Het besef dat je je beter op God kan richten dan op de demonen, is nog niet in alle charismatische kringen echt doorgedrongen...

En inderdaad, ik denk dat het veel met de gevoelsgerichtheid te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meestal heb ik het bij de extreme gevallen over "hypercharismaten" ofzo, omdat lang niet iedereen die enigszins charismatisch is ook daarin erg ver door slaat. In het woord "hyper" zit dat doorslaan mi wel ingebakken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

@Timon:

Heb je hier tips voor wellicht?
smile.gif

Ik wilde niet eens op dit topic reageren...

Geen idee wat een goede naam is. Wellicht 'bepaalde charismaten'?

Leuk en aardig allemaal. Maar dit gedrag vind je natuurlijk overal, niet alleen bij charismaten. Alleen de vorm is wellicht soms wat anders.

Het verschil alleen is dat bij bepaalde groepjes het van bovenaf wordt gepropageerd en bij de ander het van bovenaf als ketterij wordt gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik wilde niet eens op dit topic reageren...

Geen idee wat een goede naam is. Wellicht 'bepaalde charismaten'?

Leuk en aardig allemaal. Maar dit gedrag vind je natuurlijk overal, niet alleen bij charismaten. Alleen de vorm is wellicht soms wat anders.

Het verschil alleen is dat bij bepaalde groepjes het van bovenaf wordt gepropageerd en bij de ander het van bovenaf als ketterij wordt gezien.

flower.gif ik wilde dat ik betere ervaringen had gehad met charismaten, maarehm je weet toch dat jij je in elk geval niet aangesproken hoeft te voelen. Als we de verschillende clubjes charismaten een beter labeltje zouden kunnen geven, dan zou ik ze in elk geval zo labelen dat jij (en Timon) er buiten vielen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geen idee.

Maar een andere vraag: waarom deze vrij aanvallend geformuleerde vraag?

omdat er echt clubjes charismaten zijn die beweren bijvoorbeeld dat als je niet in tongentaal spreekt of dat je je geloof kwijt raakt als je van een charismatische gemeente naar een meer traditionele gemeente gaat.......(en olorin, ik bedoel jou niet)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

flower.gif
ik wilde dat ik betere ervaringen had gehad met charismaten, maarehm je weet toch dat jij je in elk geval niet aangesproken hoeft te voelen. Als we de verschillende clubjes charismaten een beter labeltje zouden kunnen geven, dan zou ik ze in elk geval zo labelen dat jij (en Timon) er buiten vielen.

Oh, ik voel mezelf ook niet aangevallen hoor. Als ik zo lees wat het beeld is van wat 'charismatisch' is, dan ben ik blijkbaar niet 'charismatisch'. Het laat me ook eerlijk gezegd koud. Ik heb mezelf ook nooit zo genoemd.

Ik kan me alleen wel voorstellen dat mensen die zich als charismatisch zien, zich in een hoekje gedrukt voelen met opmerkingen als 'gemiddelde charismaat' of 'de charismaten'.

Labels hebben m.i. geen nut op dit punt. Nou ja, je zou het 'christelijk bijgeloof' kunnen noemen? Daar kun je gelijk het idee dat 'gospel' een hellend vlak naar wereldsche muziek is en je zou de verdoemenis in brengt er onder zetten. Of de magische werking van heiligen beeldjes die kwaad kunnen afwenden.

Quote:

(en olorin, ik bedoel jou niet)

No problem

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik sommige charismatische christenen hoor, word je al door de meest kleine dingen beinvloed...Als je muziek beluisterd neem je standpunten en demonische beinvloeding over, als je maar lang genoeg naar kwalijke teksten luistert brengt het je van God af...hoe kan het dan dat ik dat helemaal niet zo ervaar? Ik zou volgens de gemiddelde charismaat enorm demonisch beinvloed moeten zijn, zeker gezien mijn interesse in oosterse godsdiensten, shintoisme en Japan.....Hoe verklaren de charismaten hier dat ik nog steeds een belijdend christen ben?

Louter genade?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet eerlijk zeggen, doordat ik rare dingen heb meegemaakt ik het moeilijk vind om niet bitter en cynisch te worden....ik maakte de OP in een opwelling zoals ik wel vaker doe, het spijt me oprecht als ik mensen gekwetst hebt, maar ik kook inwendig nog van woede door rare dingen die ik meegemaakt hebt, uitspraken als dat ik geen relatie met God zou hebben enzovoort...de ene evangelische gemeente is de andere niet, besef ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid