Spring naar bijdragen

Charismatische overtrokkenheid


Aanbevolen berichten

Een paar van mijn meest gewaardeerde en heilige vrienden beschouwen zichzelf als charismatische katholieken. Bovendien zijn ze zeer actief in een beweging die voortkomt uit die spiritualiteit.

Ik kan het alleen maar toejuichen als ik zie hoe mooi en oprecht ze in het geloof staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 176
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Als ik sommige charismatische christenen hoor, word je al door de meest kleine dingen beinvloed...Als je muziek beluisterd neem je standpunten en demonische beinvloeding over, als je maar lang genoeg naar kwalijke teksten luistert brengt het je van God af...hoe kan het dan dat ik dat helemaal niet zo ervaar? Ik zou volgens de gemiddelde charismaat enorm demonisch beinvloed moeten zijn, zeker gezien mijn interesse in oosterse godsdiensten, shintoisme en Japan.....Hoe verklaren de charismaten hier dat ik nog steeds een belijdend christen ben?

Ik denk niet dat de gemiddelde charismaat van mening is dat als je demonisch beïnvloed bent, je opeens geen christen meer bent. Charismaten geloven juist dat ondanks dat je christen bent, je alsnog lastig gevallen kan worden door demonen, vandaar ook dat bevrijding veel voorkomt in deze kringen.

Ik heb het idee dan ook dat er veel minder een taboe rust op demonen en bevrijding. Ik zie het zelf in ieder geval absoluut niet als een schande, en zie zeker geen noodzaak om zo iemand te veroordelen ofzo. Ik vind het dan ook moeilijk te begrijpen dat andere mensen het wel ontzettend moeilijk hebben als er tegen hen gezegd wordt dat ze bevrijding nodig hebben.

En wat betreft demonische invloeden in muziek, die zullen er zeker zijn. Niet alle seculiere muziek is per definitie niet goed, of demonisch, maar er zijn wel bepaalde teksten waar ik mijn vraagtekens bij heb. En ik geloof ook zeker dat als je je bewust openstelt voor zaken die niet stroken met de christelijke leer, dit zeker een demonische achtergrond kan hebben.

Ik luister trouwens zelf ook alleen worship, maar dat is meer omdat ik het gewoon mooie muziek vind, en ik me ontzettend kan vinden in de teksten, in tegenstelling tot de meeste seculiere muziek. Op de werkvloer staat dan weer wel de hele dag 3fm aan, waar ik ook geen problemen mee heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is een bepaalde stroming binnen de evangelisch-charismatische beweging die een nogal manicheïstische visie er op na houd. Of iets is van God en of niet, dus van de duivel.

De bekendste stroming in Nederland was Kracht van Omhoog, die later uit elkaar is gevallen. Berea, inmiddels ook uit elkaar gevallen was er min of meer een voortzetting ervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is een bepaalde stroming binnen de evangelisch-charismatische beweging die een nogal manicheïstische visie er op na houd. Of iets is van God en of niet, dus van de duivel.

De bekendste stroming in Nederland was Kracht van Omhoog, die later uit elkaar is gevallen. Berea, inmiddels ook uit elkaar gevallen was er min of meer een voortzetting ervan.

Wat dus weer een voordeel is van de RKK. Binnen "de Kerk" zijn veel charismatische groeperingen, en de zogenaamde geestesgaven staan duidelijk uitgelegd in het NT. Charismatische groepen staan dus op dit punt in de Traditie. Het voordeel binnen de RKK is, dat er een Traditie is, waar de kerkelijke Leer een onderdeel van is. Kans op afdwaling is er dus veel minder. Persoonlijk vond ik de groepering Bouwen Aan de Nieuwe Aarde altijd erg modernistisch, maar zoals gezegd vind ik de Emmanuelgemeenschap erg prettig. En er zijn meer van die groepen. Maar ga en ontdek je weg binnen de RKK, niet alleen een wereldkerk, maar een wéreldkerk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over datgene wat ik van de Charismatische hoek binnen de RKK heb gezien/gelezen, ben ik vooralsnog erg positief, omdat je volgens mij veel minder uitwassen tegenkomt, doordat het nog wel onder gezag van de RKK blijft knipoog_dicht.gif Dan heb je minder snel mensen op het podium die maar wat roepen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over datgene wat ik van de Charismatische hoek binnen de RKK heb gezien/gelezen, ben ik vooralsnog erg positief, omdat je volgens mij veel minder uitwassen tegenkomt, doordat het nog wel onder gezag van de RKK blijft
knipoog_dicht.gif
Dan heb je minder snel mensen op het podium die maar wat roepen...

Dat klopt; er zijn duidelijke kaders, die door de Schrift en de Leer, die samen de Traditie vormen, worden aangegeven. Als je je daarbuitenplaatst, is het niet meer katholiek wat je doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over datgene wat ik van de Charismatische hoek binnen de RKK heb gezien/gelezen, ben ik vooralsnog erg positief, omdat je volgens mij veel minder uitwassen tegenkomt, doordat het nog wel onder gezag van de RKK blijft
knipoog_dicht.gif
Dan heb je minder snel mensen op het podium die maar wat roepen...

Nu ga ik enigzins kort door de bocht hoor, maar is dat niet een van de grootste problemen in de charismatische beweging? Het ontbreken van (formele) kaders en het vertrouwen op personen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat hangt er maar net vanaf, of die beweging binnen de Kerk is en zich daar binnenskaders wil bewegen, of zelf helemaal opnieuw het wiel wil uitvinden.

Ik doelde op de charismatisch/evangelische beweging als zelfstandige beweging, dus niet de groeperingen die zich binnen de RKK bevindensmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nu ga ik enigzins kort door de bocht hoor, maar is dat niet een van de grootste problemen in de charismatische beweging? Het ontbreken van (formele) kaders en het vertrouwen op personen?

'charismatische beweging' is ook geen kerk. Tis een bepaalde beweging op gebied van het charismatische. Openstaan en erkennen voor het werk van de Heilige Geest zoals de vegaloog al beschreef. De kaders zijn afhankelijk van waar die beweging plaats vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik doelde op de charismatisch/evangelische beweging als zelfstandige beweging, dus niet de groeperingen die zich binnen de RKK bevinden
smile.gif
.

Bestaat die dan? Binnen charismatische groepen, en je bedoelt charismatische kerken binnen de evangelische beweging? Die hebben weer hun eigen kaders. Hangt maar net af van de stroming, kerk of kerkgenootschap af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1.5 EVANGELISCHE GROEPERINGEN

Ondanks de vele onderlinge overeenkomsten zijn er minstens zo veel verschillen, die van de evangelischen een bont gezelschap maken. In een samenvatting van de Engelse Evangelische Alliantie worden wel twaalf verschillende groeperingen genoemd[19]. In dit bestek beperk ik mij echter tot de zesdeling die Prof.dr. Peter Beyerhaus maakte op het Congres voor Wereldevangelisatie in Lausanne in 1974:

1.5.1 De "Neo-Evangelicals"

1.5.2 De fundamentalisten

1.5.3 De confessionele evangelischen

1.5.4 De charismatische evangelischen

Binnen de charismatische stroming maakt men onderscheid tussen de "Pentecostals" en de "Neo-Pentecostals" of tussen de "klassieke pinksterbeweging" (1906-heden) en de "charismatische beweging" (1960-heden). Hier wordt naast de vaste evangelische waarden grote nadruk gelegd op de doop in de heilige Geest en de uitoefening van de gaven van de heilige Geest. In Nederland vindt men de eerste groepering met name binnen de Pinkster- en Volle Evangelie Gemeenten en de tweede binnen de Charismatische Werkgemeenschap Nederland (CWN). Anders dan in de meeste omringende landen is de CWN in Nederland sterk oecumenisch gericht.

1.5.5 De radicale evangelischen

1.5.6 De oecumenische evangelischen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1974:

De evangelische aliantie zal het wel weten.

Maar sinds de jaren 80 heb je ook de neo charismatische beweging. Internationaal heb je de eerste wave (klassieke pinksterbeweging), tweede wave (binnen bestaande kerken zoals bijv de RKK) en de derde wave: neo charismatische kerken. Daarbij moet je denken aan de Vinyard movement, Torronto Blessing, etc.

Zijn volgens mij meestal de groepen die hun kerk ook als 'charismatisch' labelen als naam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk niet dat de gemiddelde charismaat van mening is dat als je demonisch beïnvloed bent, je opeens geen christen meer bent. Charismaten geloven juist dat ondanks dat je christen bent, je alsnog lastig gevallen kan worden door demonen, vandaar ook dat bevrijding veel voorkomt in deze kringen.

Gek genoeg Charismaten wel, maar de rest niet. Ik mag graag dronken en stoned Harry Potter kijken terwijl ik op de achtergrond Marilyn Manson draai, maar last van demonen, nee.

Quote:
Ik heb het idee dan ook dat er veel minder een taboe rust op demonen en bevrijding. Ik zie het zelf in ieder geval absoluut niet als een schande, en zie zeker geen noodzaak om zo iemand te veroordelen ofzo. Ik vind het dan ook moeilijk te begrijpen dat andere mensen het wel ontzettend moeilijk hebben als er tegen hen gezegd wordt dat ze bevrijding nodig hebben.

Ja, misschien om dat zij de door jouw zeer hoogstwaarschijnlijk onterecht veronderstelde demonen heel anders zien. Let wel: we leven in een wereld waar demonen nog aangetoond moeten worden, heh? En mensen die denken dat demonen in muziek en kinderfilms zitten zouden mss niet over anders "demonen" moeten praten. Men zou je wellicht serieuzer nemen als je het had over de demon Rassenhaat oid en het niet zocht in muziek

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom zoals jullie weten uit de evangelische wereldWat ik daar veel gehoord heb is dat muziek een grote invloed op je geloofsleven kan hebben, maar wat ik om me heen zie zijn christenen die werkelijk waar alles luisteren en toch heel standvastig en gelovig zijn. Toch zeggen sommige mensen dat muziek tussen hun en God in kan gaan staan.

Sommige christenen willen alleen christelijke teksten luisteren of maken. Het probleem is alleen dat je als christen nooit buiten je eigen kring komt als je alleen maar christelijke muziek maakt...

Hoe kijken jullie tegen muziek aan waar je het tekstueel niet mee eens ben? Hoe ga je daar mee om? In hoeverre is 'christelijke muziek' per definitie veilig? En in hoeverre is het een alternatief als je de slechte muzikale kwaliteit bekijkt. Ik ben gek op bands als Rancid en The Clash en ik geloof dat daar ten eerste geen alternatieven voor zijn en hoéven zijn, en ten tweede muziek heel erg verschillend uit kan werken op verschillende personen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat muziek van zichzelf een demonische invloed kan hebben.

Wel denk ik dat je als christen een zekere mentale ascese moet bedrijven m.b.t. het geestelijk voedsel dat je tot je neemt. Muziek waarin de meest vreselijke godslasteringen voorkomen worden wel in je geest geprent en oefenen een slechte invloed uit op je devotioneel leven. Zo kunnen ook bepaalde boeken een dusdanige invloed hebben dat ze je geest vervuilen. In zo'n geval is het denk ik beter om dergelijke zaken te vermijden.

Het is naar mijn mening een misvatting te denken dat je alles zomaar moet lezen of luisteren. Net als je niet alles wat op eten lijkt zonder meer in je mond moet schuiven. Als je dat doet maak je je eigen lichaam kapot. Je kunt dat ook met je geest doen.

In de katholieke Kerk is in een bepaalde periode een lijst geweest waarop boeken stonden die men naar het inzicht van de kerkelijke leiding beter niet kon lezen. Sommige kerkelijke bewegingen hanteren nog steeds dergelijke lijsten. Hoewel niet bindend maak ik er persoonlijk wel gebruik van om een gedegen selectie te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het nogal eens met Bonaventura.

Daarnaast wil ik het aanvullen met het volgende: als iemand zelf alle muziek luistert en elk boek leest en elke film kijkt en elk kunstwerk bekijkt, kan het zijn dat je je er niet schuldig over voelt en dat je niet het idee hebt dat de Heilige Geest je waarschuwt en dat je ziel er voor afgestompt is.

Ik was zelf eerder ook minder kritisch, maar pas nadat je er afstand van hebt gedaan, zie je pas in wat voor troep je hebt geleefd en wat voor troep je bekeek. Er zijn dingen die ik eerder ook 'normaal' vond, maar waar ik mij nu echt niet meer mee inlaat. Ik geloof niet dat ze goed zijn voor lichaam, ziel en geest.

Als je er afstand van doet, kan de Heilige Geest je veranderen en zegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kom zoals jullie weten uit de evangelische wereldWat ik daar veel gehoord heb is dat muziek een grote invloed op je geloofsleven kan hebben,

Zou wat in kunnen zetten. Althans als ik kijk naar de betekenis van muziek in het jodendom en christendom door de jaren heen, lijkt me muziek niet iets onbelangrijks. knipoog_dicht.gif

Quote:

maar wat ik om me heen zie zijn christenen die werkelijk waar alles luisteren en toch heel standvastig en gelovig zijn.

Ik luister best veel, niet alles.

Quote:

Toch zeggen sommige mensen dat muziek tussen hun en God in kan gaan staan.

Zou best kunnen. Ik denk dat alles op een bepaalde manier tussen jezelf en God in kan staan.

Quote:

Sommige christenen willen alleen christelijke teksten luisteren of maken. Het probleem is alleen dat je als christen nooit buiten je eigen kring komt als je alleen maar christelijke muziek maakt...

In de hardcore is het wel gelukt. Christelijke bands die ook mainstream publiek trokken en ook optraden op mainstream shows en festivals. Terwijl bepaalde van die bands de boodschap er zelfs dik op lag.

Quote:

Hoe kijken jullie tegen muziek aan waar je het tekstueel niet mee eens ben? Hoe ga je daar mee om?

Hangt van de tekst af. En dan luister ik dat nummer gewoon niet (nou ja, zwaktes ken ik ook. puh2.gif)

Ik ben niet zo van dat gezeur over 'foute muziek' enzo. Maar het is nogal onprettig als je de hele dag rondloopt met een liedje in je hoofd met ronduit godslasterlijke en satanische teksten. Dat je zonder je het door hebt het mee loopt loopt te zingen. rofl.gifwidegrin.gif

Dus daar ben ik wel een beetje bij gaan uitkijken.

Verder geeft bepaalde teksten me een rotgevoel. Tja, voor wie luister ik het dan nog als ik er zelf geen plezier in heb?

Maaruh, ter vergelijking: Ik zing zonder moeite en gewetensbezwaar vrolijk mee met de mythologische Manowar liedjes. rofl.gif

Quote:

In hoeverre is 'christelijke muziek' per definitie veilig?

Niet. Bepaalde liederen hebben een dusdanig debiele tekst...

Quote:

En in hoeverre is het een alternatief als je de slechte muzikale kwaliteit bekijkt. Ik ben gek op bands als Rancid en The Clash en ik geloof dat daar ten eerste geen alternatieven voor zijn en hoéven zijn, en ten tweede muziek heel erg verschillend uit kan werken op verschillende personen.

Ik luister muziek als het goed is. Dan boeit het niet of die nou christelijk of seculier is.

Ik luister zonder problemen naar spul als Rancid en The Clash.

Mensen moeten zelf die afweging maken wat ze voor zich zelf verantwoord vinden en wat niet. Tis net drank: als je er niet mee om kunt gaan, dan moet je het gewoon niet pakken. Of als je denkt dat Lord of the rings je geloof molesteert, dan moet je jezelf niet gaan verzoeken.

Maar je mist wel wat en kom niet bij me aan dat ik als christen geheel onthouden zou moeten worden en geen Tolkien moet lezen. muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heel leuk Barba, maar dan zou je verwachten dat ik als geestelijk dode alle rotzooi zou kunnen bekijken zonder een emotionele response denk ik. Als ik family 7 bekijk voel ik ook een soort afkeer, en dat is niet echt ingegeven door occulte invloeden vrees ik voor je.

Er zijn gradaties in normen en waarden die mensen hebben. De ene christen kan meer slechtheid verdragen dan de ander. Ook sommige niet-christenen kunnen meer slechtheid verdragen dan anderen.

Family7 wil ik niet per sé neerleggen als norm van christelijke tv. Maar er kunnen meerdere mogelijkheden zijn. Mensen kunnen afkeer hebben van Family7, omdat ze zelf andere ideeen hebben over hoe (christelijke) tv zou moeten zijn. (Als ik zelf een christelijke zender zou beginnen, zou ik het ook anders doen. Hoewel ik Family7 niet wil veroordelen, want ik vind dat de zender goede dingen doet.)

Maar het kan ook zijn dat mensen demonisch belast zijn, waardoor ze een afkeer hebben van alles wat christelijk is. Ik schrijf 'kan', dus ik schrijf niet dat dat vaak of altijd zo is. (Van demonische belastheid kunnen mensen overigens bevrijd worden.) Als ik schrijf over demonische belasting, bedoel ik niet gelijk 'bezetenheid', maar het kan ook een invloed uit een slechte bron zijn in mindere of meerdere mate.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid